پایان نامه های نبوی (17)

پژوهشي درباره ابعاد سياسي شخصيت سياسي شخصيت رسول خدا (ص) مي‏باشد. هدف نويسنده ارايه تحليلي از نقش و تاثير شخصيت سياسي رسول (ص) در تحول يك جامعه جاهلي و تاسيس يك حكومت اسلامي با معيارهاي مدني بوده است. از ديدگاه نويسنده قرآن بهترين و مورد اعتمادترين منبع براي شناخت رسول خدا (ص) و آشنايي با سيره سياسي و شيوه
سه‌شنبه، 22 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان نامه های نبوی (17)
پایان نامه های نبوی (17)
پایان نامه های نبوی (17)






عنوان پایان نامه : شخصيت سياسي رسول اكرم (ص) در قرآن و حديث

پژوهشگر : مونس سياح
مقطع تحصیلی : كارشناسي‏ارشد
دانشگاه : دانشكده اصول دين
سال دفاع : 1377
استاد راهنما : مجيد معارف
تعداد صفحات : 163
زبان : فارسي

چکیده :

پژوهشي درباره ابعاد سياسي شخصيت سياسي شخصيت رسول خدا (ص) مي‏باشد. هدف نويسنده ارايه تحليلي از نقش و تاثير شخصيت سياسي رسول (ص) در تحول يك جامعه جاهلي و تاسيس يك حكومت اسلامي با معيارهاي مدني بوده است. از ديدگاه نويسنده قرآن بهترين و مورد اعتمادترين منبع براي شناخت رسول خدا (ص) و آشنايي با سيره سياسي و شيوه حكومت‏داري او به‏شمار مي‏رود و حاوي صحيح‏ترين و كاملترين گزارش در اين زمينه است. وي در ادامه به بيان نمونه‏هايي از سيره‏ها و رفتارهاي سياسي رسول خدا (ص) در مدينه مي‏پردازد و طي آن چگونگي فراهم شدن مقدمات تكوين حكومت اسلامي در آن‏جا شرح مي‏دهد. به باور نويسنده قدرت تكوين حكومت اسلامي متعلق به مردم است و رسول خدا (ص) در تمام تصميم‏گيري‏هاي خود آن را ملخوط داشت و به همين دليل با مخالفان با گذشت رفتار مي‏كرد و براي تعيين جانشين خود نيز به مردم و آراي عمومي مراجعه كرد.

پایان نامه های نبوی (17)

عنوان پایان نامه : شرح تطبيقي "برده" و "نهج‌البرده" در ستايش پيامبر اسلام حضرت محمد (ص) از شاعران شهير مصري "شرف‌الدين محمد بوصيري" (694 ه.ق و "احمد شوقي" 1285 ه.ق

پژوهشگر : محمد دشتي (نيشابوري)
مقطع تحصیلی : كارشناسي ارشد
دانشگاه : فردوسي مشهد
سال دفاع : 1376
استاد راهنما : مسعود اسداللهي
تعداد صفحات : 327

چکیده :

قصيده "برده" سروده شرف‌الدين محمد بوصيري (694 ه.ق1212 م) مشهورترين مديحه نبوي در ادبيات عربي است كه شامل 161 بيت در ده بخش ، پيرامون فضايل و ويژگي‌هاي درخشان پيامبر گرامي اسلام مي‌باشد. اين اثر شكوهمند از نخستين سالهاي پس از سرايش ، مورد توجه گسترده اديبان، شاعران، هنرمندان و توده عظيم امت مسلمان در سراسر جهان قرار گرفت و اكنون پس از گذشت هفت قرن هنوز همچنان بسان الماسي درخشان بر تاج زرين ادبيات عربي مي‌درخشد. در طي سده‌هاي گذشته آثار گرانقدري پيرامون اين قصيده مباركه پديد آمده است . افزون بر تلاش‌هاي وسيع اديبان عرب زبان، در شرح آن، مي‌توان به ترجمه يا شرح قصيده به زبانهاي مختلف از جمله، فارسي، تركي، اردويي، انگليسي و آلماني فرانسوي، اسلاوي و بوسنيايي اشاره كرد. در عربي شاعران زيادي در اسلوب و لفظ و مضمون از آن پيروي كرده‌اند و برخي در مقام رقابت و معارضه با آن قصائدي سروده‌اند. در عصر حاضر احمد شوقي بك مصري (1351 ه.ق 1932 م) در معارضه با قصيده "برده" قصيده‌اي به نام "نهج‌البرده" در 190 بيت سروده كه توجه بسياري از دوستداران شعر و ادب ديني را به خود جلب كرده است . من در اين نوشتار به شرح و تطبيق كامل و همه جانبه اين دو قصيده مشهور نبوي پرداخته‌ام. شرح تطبيقي نيازمند اطلاعات و مطالعات جنبي فراواني است لذا پس از توضيحات كافي پيرامون مدائح نبوي، ضمن گذري اجمالي بر زندگي، احوال و افكار، آثار و اسلوب سرايندگان قصائد نامبرده، كوشيده‌ام هر دو قصيده را با قلمي روان ترجمه و سپس شرح كنم. آنگاه با آگاهي جامع و همه جانبه از هر دو وارد حوزه تطبيق علمي و ادبي آنها شده‌ام. در پايان مقايسه قصائد روشن شده است كه "برده بوصيري" مانند سده‌هاي گذشته همچنان بي‌رقيب و يگانه است قابل ذكر است .

پایان نامه های نبوی (17)

عنوان پایان نامه : شناخت پيامبر اكرم (ص) از ديدگاه امام علي (ع) در نهج‏البلاغه

پژوهشگر : منصوره قلمكاران
مقطع تحصیلی : كارشناسي‏ارشد
دانشگاه : آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
سال دفاع : 1377
استاد راهنما : محمد علي مهدوي‏راد
تعداد صفحات : 180
زبان : فارسي

چکیده :

گردآوري سخنان حضرت علي (ع) در نهج ‏البلاغه پيرامون شخصيت رسول اكرم (ص) با استفاده از كتب روايي ديگر و شروح نهج ‏البلاغه است. نويسنده با پيش‏فرض پذيرش تمامي احاديث موجود در نهج ‏البلاغه، دوران زندگي پيامبر اسلام را در دو مرحله قبل و بعد از پيامبري از زبان علي (ع) بازگو نموده و فضايل آن حضرت را برشمرده است. اين تحقيق در سه فصل تنظيم گرديده كه در فصل اول آن موضوع پيامبري در طول تاريخ از ديدگاه امام علي (ع) مورد بررسي قرار گرفته است. لزوم بعثت انبيا، اهداف بعثت انبيا، ختم پيامبري، جهان پيش از بعثت رسول اكرم، عرب جاهلي، حوادث دوران رسالت پيامبر، و آيه صلوات از ديگر موضوعاتي هستند كه در اين رساله از ديدگاه امام علي (ع) و با تأكيد بر سخنان آن حضرت در نهج ‏البلاغه مورد بررسي قرار گرفته‏اند.
منبع:www.payambarazam.ir
ادامه دارد...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.