سگ گردانی در خیابان از نگاه قانون

نگهداری برخی از حیواناتی که برای انسان سودمند باشد خوب است و جایز. ولی نگهداری حیوانی همچون سگ، که می تواند فی نفسه مضراتی را برای جسم و روح انسان ها به همراه داشته باشد که به اختصار توضیح خواهیم داد.
شنبه، 27 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
سگ گردانی در خیابان از نگاه قانون
سگ ها حیوانات شگفت انگیزی هستند که خداوند در دنیا آفریده است. سگ ها آفریده های وفادار و با محبتی هستند.

با این حال نهی از نگه داری سگ در محیط زندگی به دلایل مختلفی در کتب اسلامی و تعالیم دینی حایز اهمیت هست. اما نگهداری از سگ برای :

نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که نظافت، طهارت و بهداشت درباره آن مراعات شود و محیط نگهداری آن با ابزار و وسایل زندگی آمیخته نباشد، از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.
 

دلایل عدم نگه داری از سگ

آلرژی به سگ
یکی از شایع ترین ضررهای سگ ، بروز آلرژی و حساسیت های تنفسی، پوستی و غیره است که از طریق مو، ادرار، مدفوع  سگ به انسان انتقال پیدا می کند. این مشکلات اغلب به صورت سرفه های طولانی مدت می باشد. گاهی اوقات منجر به آسم و تنگی نفس می شود.

بیشتر بخوانید:«علت حساسیت به حیوانات خانگی چیست؟»
 
توکسوکارا کنیس
انگل کرمی سگ ها می باشد که در سراسر جهان پراکنده است. این انگل در روده کوچک تمام سگ ها قرار دارد که به صورت میگرن‌های لارو احشایی و میگرن‌های لاروی چشم به انسان سرایت می کند. این انگل معمولاً در پشت چشم رشد می‌کند، که می‌تواند منجر به کوری یا کبد یا ریه‌ها شود.
 
کیست هیداتیک
بیماری مشترک انسان و حیوان و نوعی بیماری انگلی است . این کیست ها باعث، کیست های کبدی و ریوی شایع ترین تظاهرات بیماری هستند. درصد انتشار کیست هیداتیک در اعضای مختلف بدن انسان متفاوت است و بر اساس میزان شیوع به ترتیب عبارتند از: کبد ، ریه ، کلیه ، مغز ، ارگان های دیگر از جمله ( عضلات، طحال، کاسه چشم، قلب تیروئید( می شود.
 
رفتارهای نا متعارف
گاهی اوقات سگ ها بدون دلیل یا بر اثر حسادت یا... بدخلقی و در بعضی مواقع گاز گرفتن، ممکن است باعث ایجاد دردسر جدی برای اطرافیان شما شود.
 
بزاق دهان سگ
ظاهراً دهان یک سگ پر از باکتری و عفونت است که می‌تواند از سگ به انسان انتقال یابد و بالعکس. بااین‌حال، توجه داشته باشید که بیشتر بیماری‌های تنفسی انسان توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود و نه باکتری! هم‌چنین بیشتر ویروس‌ها مختص گونه‌های خاصی هستند. بااین‌وجود باز هم آب دهان سگ می‌تواند از مشکلات نگهداری سگ در خانه باشد. 

سگ گردانی
 

مشکلات اجتماعی سگ در جامعه

سگ ها در صورت دیدن افراد غریبه و حفاظت از صاحب خود با غریبه ها بد برخورد می کنند. بارها شاهد اخبار ناگوار حمله سگ ها به عموم مردم بوده ایم که موجب بیماری و جراحت های سخت شده اند. به عقیده روانشناسان، افرادی که از طرف هر گونه حیوان مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند دچار نوعی از اضطراب اجتماعی می‌شوند و حال اگر افراد آسیب دیده را کودکان تشکیل بدهند شدت استرس و اضطراب اجتماعی آن‌ها و آسیب جسمی و روحی وارده به نسبت بی دفاعی و ترس از نداشتن امنیت، بیشتر از سایرین خواهد بود.

بعضی از مردم به دلایل مختلف همچون فوبیا از سگ ها می ترسند و اگر این افراد مشکل قلبی یا ضعفی را داشته باشند ممکن هست حتی با دیدن سگ اتفاق ناگواری برای آن ها به وجود آید. گاهی اوقات هم در مهمانی که سگ حضور دارد، مهمان خواستار آن  می شود که سگ را از مکان دور نگه دارند . سگ ها عموما حیوانات کنجکاوی هستند و با این که دلیل دور نگه داشتن را نمی دانند عموما عکس العمل های عجیبی از خود بروز می دهند.

اما مواقعی وجود دارد که مردم از حیوانات خانگی می‌ترسند و نمی‌خواهند که به منزل شما بیایند و یا وقتی‌که به خانه شما می‌آیند، میگویند که لطفاً سگ خود را از آن‌ها دور نگه‌دارید.
 

حمایت از سگ

حیوانات نعمت های پروردگار هستند که هر کدام با علت و معلولی به وجود آمده اند. دین اسلام در برابر این نعمت ها حقوقی را برای حیوانات قرار داده است .به طور مثال در صورت کشتن سگ در شرع اسلام کفاره و دیه تعیین شده است. همچنین شرایط حقوقی و شرعی برای خرید و فروش سگ در قوانین اسلام و قوانین موضوعه ایران نگاشته شده است.

طبق اصل ۵۰قانون اساسی: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»

مهمترین سند بین المللی در اعلامیه جهانی حقوق حیوانات ۱۹۷۸ با هدف شناسایی جهانی برخی حقوق برای حیوانات با تلاش یونسکو در پاریس است.این متن در سال ۱۹۹۰ اصلاح و بر اساس آن حق احترام بر حیوانات ،حق زندگی و تولید نسل آزادنه و حق مراقبت از حیوانات تاکید و حتی برای نحوه کشتن حیوانات در صورت ضرورت ارائه طریق نموده است.

با این حال افراد وقتی حضانت سگی را قبول می کنند در درجه اول او را عقیم می کنند که این موضوع خلاف قوانین بین الملل می باشد.

سگ و قانون مجازات اسلامی
 
 

ممنوعیت حضور سگ از نگاه قانون

امروزه مسئولان دولتی به ویژه نیروی انتظامی بر اساس قوانین ممنوعیتی حضور سگ در اماکن عمومی برخورد های لازم را انجام می دهند. قوانینی در این خصوص نگاشته شده که به اختصار در این مقاله نگاشته می شود:

طبق ماده 512 قانون مجازات اسلامی:« هرگاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آن‌ها مجاز نیست، توقف کند یا شیء و یا حیوانی را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد یا مانع لغزند‌ه‌ای در آن قرار دهد و دیگری بدون توجه به آن‌ها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شیء یا حیوان را مستقر کرده یا راه را لغزنده کرده است، ضامن دیه و سایر خسارات است؛ ....."»

طبق این ماده، اگر کسی، سگی را در قسمتی مانند پیاده راه از خیابان قرار دهد که مردم به عنوان مثال از روی ترس مجبور شوند از مکان ناامن دیگری مانند سواره راه خیابان عبور کنند و در حین عبور صدمه ببینند، صاحب سگ مسئول جبران خسارات بزه دیده است.

طبق ماده 522 قانون مجازات اسلامی: «اگر کسی سگ خود را به خیابان بیاورد و توان کنترل آن را نداشته باشد، «مقصر» شناخته می‌شود، یعنی مانند آن است که عمدا سگ را برای صدمه به دیگران، از خانه خارج کرده است.»

تبصره ۱ ماده فوق هم عنوان کرده: نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب می شود.

طبق ماده 525 قانون مجازات اسلامی: « هرگاه شخصی عملی انجام دهد که موجب تحریک یا وحشت حیوان گردد ضامن جنایت هایی است که حیوان در اثر تحریک یا وحشت وارد می کند مگر آنکه عمل مزبور مصداق دفاع مشروع باشد.»

قانون طرح صیانت از سگ:« در صورت حمل و گردانیدن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می‌گردد.»
 

نتیجه

نگهداری برخی از حیواناتی که برای انسان سودمند باشد خوب است و جایز. ولی نگهداری حیوانی همچون سگ، که می تواند فی نفسه مضراتی را برای جسم و روح انسان ها به همراه داشته باشد، با توجه به روایات معصومین (ع) اشکال دارد. ما می توانیم با بهره گیری صحیح از روایات وارده، سلامت روح و جسم خود و خانواده مان را تضمین نماییم. در صورتی که طرفدار و دوستدار سگ هستید می توانید در کمپ های حمایتی به سگ های بی پناه و مریض رسیدگی کنید.
 

منبع:

بخش حقوق و قضا راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.