روش تربیت دینی جوانان: (2)
نويسنده:محمد مهدی موسوی
2-2) معرفي يک الگوي کامل يعني وجود مبارک حضرت رسول اکرم صل الله عليه و آله
[بدان پسرم! کسي مانند رسول خدا(صلي الله عليه و آله) از خدا آگاهي نداده، رهبري او را پذيرا باش و براي رستگاري، راهنمايي او را قبول کن]
جامعه ي جوان ما، تشنه ي شناخت و ارتباط با انسان هايي است که بتوانند تمام نيازهاي آنها را جواب گو باشند و داراي تمام خصوصيات انساني به صورت جامع باشند و هيچ انساني به جامعيت رسول خدا (صل الله عليه و آله) در اين جهان هستي وجود ندارد.
قال الله تعالي:
«لَقَد في رسول الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ» (2) احزاب /21. به تحقيق در (اعمال) رسول خدا الگويي نيکو است.»
اگر مسئولين فرهنگي جامعه از انحرافات اخلاقي جوانان بيمناک و ناراحت اند بايد جامعه ي جوان را با سيره ي حضرت رسول (صل الله عليه و آله) آشنا سازند و به عنوان الگوي کامل به آنان معرفي نمايند. حال در اينجا به بعضي از خصوصيات سيره ي آن حضرت اشاره مي نمائيم:
1- سيره ي آن حضرت سراسر رحمت و مهرباني است:
[تو را ارسال نکرديم مگر براي رحمت بر جهانيان]
اگر به سراسر زندگي آن حضرت (صل الله عليه و آله) نظاره کنيم به اين نتيجه خواهيم رسيد که جز فضل و مهرباني و لطف به تمام جهان هستي چيزز ديگري يافت نخواهد شد.
انواع رحمت حضرت رسول اکرم(صل الله عليه و آله)
الف) رحمت ايشان نسبت به دشمنان ايشان:
«وقتي رسول اکرم(صل الله عليه و آله) فاتحانه وارد مکه شدند، اطرافيان شعار مي دادند که امروز، روز انتقام است ولي رسول اکرم (صل الله عليه و آله) فرمودند: ابدا، امروز روز رحمت است؛ من، همه را بخشيدم؛ من همانند برادرم حضرت يوسف عمل خواهم کرد که به برادرنش فرمود: «نبردي با شما نيست» امروز، غفران خداوند شامل حال شما و او مهربانترين مهربانان است.(4) الگوي زندگي يزداني
ب) رحمت ايشان نسبت به مؤمنين:
جابرابن عبدالله انصاري گويد: «پيامبر در بيست و يک جنگ، شخصا شرکت فرمود کهخ من هم در نوزده جنگ، حاضر بودم. در يکي از جنگ ها که شب، حرکت مي کرديم، شتر من خسته شد و از حرکت باز ماند و من از همه عقب افتادم، پيامبر هميشه در آخر همه حرکت مي کرد و وقتي کسي را خسته و ناتوان مي ديد او را عق خود سوار مي کرد و به بقافه مي رساند -صداي مرا پيامبر در تاريکي شنيد و گفت: کيستي؟ گفتم: جابرم، شترم از حرکت مانده است. پايين آمد و شتر مرا حرکت داد و بعد از آن دستش را رکاب ساخت و به من گفت: سوار شد! من سوار شدم و. به راه افتاديم.» (5) الگوي زندگي، يزداني.
ج) رحمت ايشان نسبت به حيوانات:
سايه ي رحمت آن حضرتصل الله عليه و آله در طول زندگي ايشان حتي بر سر حيوانات نيز گسترده شده بود. کلمات ايشان، نشانه اي است بر اين ادعا:
قال رسول الله (صل الله عليه و آله):
« مَن قَتَلَ عصفوراً عبثاً جاءَ يوم القيامَةِ و له صُراخٌ عِندَالعَرشُ يَقُولُ رَبِّ سَل هذا نِيَمَ قَتَلني في غير ضفعةٍ»(6) صالحي نهج الفصاحه، ص 526.
[هر کس گنجشکي را بي دليل بکشد، روز قيامت، گنجشک بين عرش مي آيد و مي گويد: خدايا از اين سئوال کن، چرا مرا کشت بي دليل]
2- تواضع و فروتني آن حضرن (صل الله عليه و آله)
وقتي وارد مي شد اصحاب او از جا بر نمي خواستند، چون مي دانستند حضرت ناراحت مي شوند»(7) الگوي زندگي، يزداني
«رسول اکرم(صل الله عليه و آله) در موقع غذا خوردن روي زمين مي نشست. در موقع نشستن مانند غلامان متواضعانه مي نشست. کفش و لباس خود را وصله مي زد. بر الاغ بدون پالان سوار مي شد و در بعضي مواقع کسي را نيز با خود سوار مي کرد در هر موقع که سواره بود، اجازه نمي داد کسي پياده همراه او باشد بلکهخ به او مي گفت: ترک من سوار شو و اگر نمي پذيرفت مي فرمود: پس تو جلوتر برو، من در فلان محل به تو خواهم رسيد. رسول اگرم اجازه نمي داد کسي دست او را ببوسد مي فرمود: اين رفتار عجم ها با پادشاهان خود است و من پادشاه نيستم.» (8) الگوي زندگي، يزداني
3- جامعيت در کلام آن حضرت (صل الله عليه و آله):
4- خوشرفتاري و احترام به همه
قال الله تبارک و تعالي:
«فَبِما رَحمَةٍ مِنَ الله لِنتَ لَهُم وَ لَو کُنتَ فَظّاً غليظَ القَلب لَانفضّوا مِن حَولِک...»(10) آل عمران/ 159.
[اگر آدم تندخو و خشن و سنگ دلي مي بود، نمي توانستي مسلمين را جذب کني و مسلمين از دور تو مي رفتند.]
5- عيب جو نبودند:
قال رسول اکرم (صل الله عليه و آله):
« اِذا أرَدتَ أن تذکر عُيوبِ غَيرِک فَأذکُر عيوبِ نَفسِک»(10) نهج الفصاحد ص 358، صالحي.
[وقتي مي خواهي از عيوب ديگران ياد کني، عيب هاي خويش را ياد کن.]
6- دلسوزي نسبت به خلق خدا:
«لَقَد جائَکُم رَسُولٌ مِن اَنفُسِکُم، عزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُم، حريضٌ عَليکُم، بالمومنينَ رَئُوفٌ رحيم.»(11) توبه/ 128.
[همانا براي هدايت شما، رسولي از جنس شما آمد، که از (فرط محبت) رنج (و پريشاني و جهل و فلاکت) شما بر او سخت مي آيد و بر هدايت شما، بسيار حريص است و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است.
منابع:
نهج البلاغه سيد رضي
نهج الفصاحه صالحي
الگوي زندگي يزداني