آیا اتریوم تمام می‌شود؟

استخراج کردن اتریوم بعد از به‌روزرسانی بزرگی که در راه است امکان‌پذیر نخواهد بود. ملکه ارزهای دیجیتال تا چه زمانی قابل استخراج است؟
چهارشنبه، 11 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا اتریوم تمام می‌شود؟
توسعه‌دهندگان اتریوم از همان ابتدای کار درباره تولید بیش از حد این ارز صحبت کرده‌اند. در نتیجه آپدیت‌های مانند آپگرید لندن اتریوم (London) و تغییر الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام در اتریوم 2.0 بوده است.

جامعه توسعه دهندگان اتریوم از دسامبر ۲۰۲۰ تا به امروز، الگوریتم جدید را در زنجیره‌ای به نام بیکن چین (Beacon Chain) آزمایش کرده‌اند. پس از اجرای کامل اتریوم 2.0، الگوی اثبات کار متوقف می‌شود و به دنبال آن کار ماینینگ‌ها نیز تمام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید، درباره زمان تمام شدن اتریوم صحبت خواهیم کرد.

معرفی ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر بلاک‌چین است و توسعه دهندگان رمز ارزها می‌توانند تا برنامه‌های غیرمتمرکز خود را در بستر بلاک‌چین این ارز پیاده‌سازی کنند. اتریوم از فناوری بلاک‌چین برای تسهیل ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و معاملات امن رمز ارزها بدون نیاز به‌واسطه بهره می‌برد.

تحلیل کلی قیمت اتریوم

در صفحه خرید اتریوم تبدیل آمده است:
«اتریوم از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده و از سال ۲۰۱۵ که قیمتی حدود ۷۵ سنت داشته تا امروز (زمستان ۱۴۰۰) که قیمتش سقف ۴٬۸۰۰ دلار را دیده، جایگاه خود را به عنوان ملکه ارز‌های دیجیتال با داشتن حدود ۲۰ درصد از سهم بازار ارز‌های دیجیتال، تثبیت کرده.

شبکه اتریوم با توجه به کاربرد‌های فراوانی که دارد، پایه اصلی ارزش این ارز است و با گسترش کاربردها و بروزرسانی‌های این شبکه، بیشتر متخصصان حوزه رمزارزها انتظار دارند که اتریوم قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار را نیز در آینده نه چندان دور به خود ببیند. با این حال شبکه‌های دیگر مانند کاردانو در حال رشد سریع هستند و کاربرد‌های شبکه‌ی اتریوم را به شبکه‌ی خود می‌افزایند تا رقبایی جدی برای اتریوم محسوب شوند».

اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS)

برای این‌که بهتر بااهمیت و ماهیت این به‌روزرسانی آشنا شویم بهتر است تا با مفاهیم الگوریتم‌های اجماع کار و اثبات سهام آشنا شویم.

 
آیا اتریوم تمام می‌شود؟
 
دو الگوریتم اجماع معروف در شبکه های بلاکچین، اثبات کار و اثبات سهام هستند.
 
  • 1. اثبات کار: کاربران برای حفظ امنیت شبکه باید از طریق ماینرها در ساخت رمز ارزها فعالیت داشته باشند. به‌عنوان مثال امنیت بلاک چین بیت کوین بر پایه اجماع کار است. ماینرها در سراسر دنیا کار استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند و با افزایش سختی شبکه سبب امنیت آن می‌شوند. در مقابل این کار ماینرها پاداش دریافت می‌کنند.
  • اتلاف انرژی زیاد برق و آسیب‌های زیست‌محیطی از ایرادات اصلی این نوع حفظ امنیت است.
  • 2. اثبات سهام: در این حالت از حفظ امنیت، کاربران به‌جای استخراج رمزارز، با خرید ارز و استیک کردن دارایی خود، امنیت شبکه را بالا می‌برند. در نهایت شبکه به آنها سود می‌دهد. این روش به افراد نشان می‌دهد که هرچقدر میزان استیک کردن یک ارز در شبکه زیاد باشد یعنی افراد زیادی به این شبکه اعتماد دارند و جذابیت رمزارزهای آن بیشتر می‌شود.
پروژه اتریوم به بازار آمد تا از طریق اثبات سهام امنیت شبکه بلاک‌چین و شبکه خود را تأمین کند. در حال حاضر در اجرای این برنامه هنوز موفق نشده است اما این به‌معنای پایان کار نیست.

اتریوم برای حفظ امنیت شبکه اتریوم از ترکیب اثبات سهام و اثبات کار استفاده می‌کند. توسعه دهندگان با استفاده از آپدیت‌های جدید در حال تلاش هستند تا به‌زودی از مرحله اثبات کار رد شوند.

اتریوم چه زمانی تمام می‌شود؟

پاسخ درستی برای این سؤال وجود ندارد زیرا هنوز زمان درستی تعیین نشده است. بر اساس ارقام اعلام شده می‌دانیم که در انتها ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج است و یا ۴۵ میلیارد کاردانو برای عرضه وجود دارد.

اما چنین اعداد و ارقامی برای سقف عرضه ارز دیجیتال اتریوم اعلام نشده است. این یعنی تا همیشه امکان تولید رمزارز اتریوم (ETH) وجود دارد و در حال حاضر به‌عنوان جایزه بین استخراج‌کنندگان توزیع می‌شود. در بلندمدت این موضوع بر روی قیمت اتریوم تأثیر منفی می‌گذارد به همین دلیل توسعه‌دهندگان برای رفع این مشکل، به‌جای تعیین کردن عددی برای سقف عرضه، تصمیم به توکن سوزی گرفته‌اند.

هارد فورک لندن که به طرح EIP-1559 شناخته می‌شود، نرخ سوزاندن ارز اتریوم را که با طرح EIP-3553 شناخته می‌شود، افزایش داده است. قبل از آن برای استخراج اتریوم محدودیتی وجود نداشته است.

تا قبل از این به‌روزرسانی خبری از توکن سوزی وجود نداشته است اما پس از آن به‌روزرسانی بزرگ توکن سوزی بزرگ اتریوم نیز شروع شده است. پس از آپگرید اتریوم 2.0 ماینرها دیگر قادر به فعالیت نیستند و کوین‌های جدید اتریوم بین افرادی که این ارز را استیک کرده‌اند توزیع می‌شود.

 تغییرات هارد فورک لندن اتریوم

بر اساس داده‌های اعلام‌شده، به‌روزرسانی اتریوم 2.0 در سال ۲۰۲۲ اجرا می‌شود. این آپدیت خیلی اساسی است و به‌یک‌باره قابل انجام نیست، به همین دلیل نیازمند یک‌سری آماده‌سازی‌هاست. هارد فورک لندن دارای تغییراتی است که موجب تغییر الگوریتم اجماع PoW به PoS می‌شود.
 
 
آیا اتریوم تمام می‌شود؟


در آن زمان ماینرها، کم‌شدن سرعت سختی استخراج را حس می‌کنند. به‌روزرسانی اخیر یک هارد فورک است و نه سافت فورک؛ به همین جهت تمامی نودها برای ادامه فعالیت در شبکه، استخراج بلاک‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌ها مجبور به تغییراتی هستند. آنها باید جدیدترین ورژن نرم‌افزاری اصلی اتریوم را دریافت کنند و از قوانین جدید اتریوم پیروی کنند.

مهم‌تریم اتفاقی که در این به‌روزرسانی رخ می‌دهد، تغییر مدل سیستم کارمزد تراکنش‌ها است که شامل یک مکانیزم ضد تورمی جدید است. تا قبل از این، ماینرها معاملاتی که قیمت گس بالاتری داشتند را در اولویت قرار می‌دادند و گس به‌عنوان جایزه به ماینر‌ها تعلق می‌گرفت. از این پس هر بلاک یک قیمت ثابت دارد.

تأثیر هارد فورک لندن در زمان پایان استخراج اتریوم

شبکه اتریوم با قدم گذاشتن در مسیر 2.0 Ethereum و اجرای طرح 1559EIP-، مشکل نامحدودی و تورمی بودن رمزارز اتر را از طریق سوزاندن کارمزد رفع می‌کند. از زمانی که آپدیت لندن در حال اجرای شدن است بیش از ۱ میلیارد توکن اتر سوزانده شده است. با این کار خاصیت ضد تورمی در شبکه اتریوم به وجود آمده است.

انفجار بمب سختی یکی دیگر از تغییرات موردنظر در مسیر اتریوم 2.0 است. بمب سختی فرایندی است که طی آن استخراج کردن برای ماینرها سخت می‌شود. در نهایت این کار موجب تمام شدن ماینینگ اتریوم می‌شود.

در این الگوریتم استخراج‌کنندگان جای خود را به اعتبارسنج‌ها می‌دهند. با انفجار بمب سختی اتریوم در ماه دسامبر، فرایند پایان ماینینگ اتریوم شروع می‌شود؛ بنابراین هنوز نمی‌توان زمان درستی را برای اتمام ماینینگ اتریوم اعلام کرد. اما در آینده‌ای نه‌چندان دور با انفجار بمب سختی، کار ماینرها به پایان می‌رسد.

سؤالات متداول

آپدیت جدید اتریوم موجب تمام شدن تسلط بیت کوین بر بازار می‌شود؟

ملکه ارزهای دیجیتال در سال گذشته رشد بهتری را نسبت به بیت کوین داشته است، در زمان اصلاح بازار نیز نسبت به بیت کوین ریزش کمتری را تجربه کرد. این شواهد به معنی تسلط اتریوم در بازار نیست و به حاشیه رفتن بیت کوین بستگی به میزان موفقیت توسعه دهندگان اتریوم در ایجاد شبکه کاملاً متمرکز بر اثبات سهام دارد.
 

رمزارز اتریوم را از کجا می‌توانیم بخریم؟

توکن اتریوم را مانند سایر رمزارزها می‌توانیم از صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال بخریم. ارز اتریوم در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی لیست شده است و ما می‌توانیم با ثبت‌نام در بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال، خرید و فروش این ارز دیجیتال را شروع کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.