دانستنی های دارویی خانواده (5)

داروهاي تجويز شده شبيه كفش مي‌باشند، هركدام از ما كفش خودمان را استفاده مي‌كنيم. پزشك شمادارويي با قدرت و مصرف مناسب به طور انحصاري براي شخص شما تجويز كرده است. اين تجويز بر اساس سن، وزن و احتياجات مخصوص صورت گرفته است. داروي تجويز شده خودتان رابه ديگران ندهيد، حتي اگر آنها نشانه‌هاي بيماري مشابه شما را داشته باشند زيرا
شنبه، 23 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های دارویی خانواده (5)
دانستنی های دارویی خانواده (5)
دانستنی های دارویی خانواده (5)






در قسمت قبل به دو قانون که باید مصرف‌كنندگان دارو توجه نمايند، پرداختیم. در ادامه به موارد دیگر اشاره می کنیم.

قانون سوم: مصرف دارو شخصي است

داروهاي تجويز شده شبيه كفش مي‌باشند، هركدام از ما كفش خودمان را استفاده مي‌كنيم. پزشك شمادارويي با قدرت و مصرف مناسب به طور انحصاري براي شخص شما تجويز كرده است. اين تجويز بر اساس سن، وزن و احتياجات مخصوص صورت گرفته است. داروي تجويز شده خودتان رابه ديگران ندهيد، حتي اگر آنها نشانه‌هاي بيماري مشابه شما را داشته باشند زيرا منشاء اين ناراحتي‌ها ممكن است مختلف باشد. به همين دلايل شما هم از داروهاي مختص ديگران استفاده نكنيد. تشخيص بيماري و تجويز داروها رابه اهل آن واگذار كنيد.
اگر علايم بيماري بعد از مصرف داروهاي تجويز شده ادامه پيدا كرد و يا علايم و عوارض جديدي پديدار گشت با پزشك خود تماس بگيريد. احتمالاً با تغيير مقدار مصرف دارو اثر آن براي شما مفيدتر خواهد بود. معمولاً براي يك بيماري خاص داروهاي مختلفي قابل تجويز است و پزشك است كه مناسب‌ترين آنها را انتخاب مي‌كند.
هرگونه حساسيت يا واكنش‌هاي قبلي به داروها را با پزشك، دندانپزشك و داروساز خود در ميان بگذاريد. آنها مي‌توانند احتمال بروز عوارض ناخواسته را كاهش دهند. مهم‌ترين توصيه‌هاي دارويي كه در اين بخش مي‌شود، به شرح زير است:
1- نياز دارويي و ويتاميني كودكان و افراد مسن بسيار متفاوت با سنين ديگر است.
2- براي مصرف مكمل‌هاي ويتاميني حين تمرينات ورزشي حتماً با كارشناس دارويي مشورت كنيد.
3- داروي شما فقط براي شما تجويز شده است، آن را تحت هيچ شرايط به افراد ديگر توصيه نكنيد.
4- مصرف داروهايي كه به ديگران تجويز شده، ممكن است در شما به عوارض خطرناك و شديدي منجر شود. زيرا شما ممكن است واكنش‌هاي متفاوتي را به داروهاي ديگران نشان دهيد.

دانستنی های دارویی خانواده (5)

قانون چهارم: توجه به اصول در مصرف دارو

در مصرف داروهاي تجويزي همچون مسابقات ورزشي و ساير رقابت‌ها، بايد قوانيني را رعايت كنيد تا داروها براي شما اثربخش باشند، اين قوانين عبارتند از:
1- حتماً داروهاي خود را به صورت منظم و با توجه به توصيه‌هاي پزشك (زمان مصرف قبل يا بعد از غذا) مصرف كنيد.
2- برچسب داروها را در 3 نوبت كنترل كنيد يكي قبل از برداشتن دارو از قفسه داروها، دوم قبل از مصرف و سوم پس از مصرف و قراردادن آن در قفسه دارو.
3- هرگز دارو را در تاريكي مصرف نكنيد هرچند كه از محل آن با خبر باشيد. وقتي داروهاي مايع را مصرف مي‌كنيد آن رابه طرف بالا بگيريد تا در صورت چكه از دهانه ظرف برچسب آن آسيبي نبيند.
4- ظروف محتوي دارو را جابجا نكنيد. چرا كه برچسب دارو حاوي نام دارو، كارخانه سازنده، دستور مصرف، تاريخ ساخت و انقضاي آن است و اين اطلاعات بايد تا تمام شدن دارو همراه آن باقي بماند.
5- دستور مصرف را به دقت اجرا نماييد و به مقدار مصرف، فواصل بين مصرف دارو و دوره درمان كه توسط پزشك مشخص شده، توجه كنيد.
6- كپسول‌ها را در حالت نشسته و يا ايستاده مصرف كنيد، همچنين تا پانزده دقيقه پس از مصرف آنها نخوابيد.
7- هميشه نام دارويي كه مصرف مي‌كنيد را به خاطر بسپاريد.
8- قبل از سفر حتماً در مورد داروهاي مصرفي دايمي خود پيش‌بيني لازم را بكنيد. در سفر برگه سابقه بيماري‌هاي مزمن، حساسيت و داروهاي مصرفي خود را همراه داشته باشيد.
منبع:www.behdasht.gov.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.