بلايي كه تلويزيون برسرم آورد!!

آنچه در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‌گيرد نيروي است كه در تمام انسان ها وجود دارد و هركس به نوعي از آن استفاده مي‌كند. اين نيرو به شدت تاثير پذير از رسانه‌هايي چون سينما و تلويزيون است و به نوعي مي توان گفت قوت گرفتن و ضعيف شدن اين نيرو در هر انساني متاثر از نحوه نگرش و آگاهي فرد نسبت به آثار تماشاي فيلم‌ها مي
دوشنبه، 1 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بلايي كه تلويزيون برسرم آورد!!

بلايي كه تلويزيون برسرم آورد!!
بلايي كه تلويزيون برسرم آورد!!


 

نويسنده: مهدي محمدي




 
آنچه در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‌گيرد نيروي است كه در تمام انسان ها وجود دارد و هركس به نوعي از آن استفاده مي‌كند. اين نيرو به شدت تاثير پذير از رسانه‌هايي چون سينما و تلويزيون است و به نوعي مي توان گفت قوت گرفتن و ضعيف شدن اين نيرو در هر انساني متاثر از نحوه نگرش و آگاهي فرد نسبت به آثار تماشاي فيلم‌ها مي باشد. بخصوص در عصر فعلي كه بسياري از مردم قائل به اين هستند بدون تلويزيون نمي توان زنده ماند و ريشه حيات آدمي در گرو مشاهدات او مي باشد.
در پايان اين مقاله كوتاه به راحتي مي توانيد علل عدم تمركز خود را در بسياري از فعاليتهاي روزانه ارزيابي كنيد و با نگاهي كوتاه به انچه پشت سر گذاشته‌ايد آينده خود را ترسيم كنيد.
هر انساني داري توانمندي هايي مي باشد كه با رفتار هاي خود آنها را تقويت مي‌كند. بطور مثال اگر شما بخواهيد نيمه شب از خواب بيدار شويد لازم است تا خواب خود را كنترل كنيد تا به واسطه ان بتوانيد به اين مهارت دست يابيد. بيدار شدن در نيمه‌ي شب يك مهارت جسمي است كه نيا به كنترل خواب دارد.
«توجه‌داشتن» به مسائل مختلف يك نيروي است كه در انسان وجود دارد و با رفتارهاي مختلف تقويت ويا تضعيف مي شود اين امري است كه بسياري از ما به آن توجه نمي‌كنيم. «كنترل نيروي توجه» مسئله مورد بحث ما مي‌باشد كه توانمندي آن مقدمه و از اصلي ترين لوازم رشد و تكامل انسانها در امور مختلف علمي، ديني و... باشد.
امروزه متاسفانه انسانها عادت كرده‌اند تا به وسيله چيزهاي مختلفي توجه‌شان جلب شود. يعني بايد با يك بازي و يا نمايشي جلوي آنها به نمايش درآيد تا به نكته‌اي توجه كنند!!
در حاليكه انسان بايد براي رسيدن به رشد و موفقيت به پيرامون خود توجه نمايد تا نشانهاي مختلف طبيعت و محيط پيرامون را درك و در جهت حركت صحيح اقدام نمايد.
آيا تا به حال به اين نكته توجه كرديد كه چرا نوجواناني كه در شهرستانهاي آرام و به دور از قيل وقال هاي شهر نشيني زندگي مي‌كند چرا اسوده‌تر و راحت‌تر به مدارج علمي دست مي يابند؟!
زيرا به واسطه محيط ارام پيرامون داراي قدرت تمركز وتوجه بيشتري هستند و نيازي نيست تا نكات مختلف را با اشكال و ابعاد خاص برايشان مورد توجه قرار داد.
اما يكي از دلايل اصلي كه قدرت توجه را امروزه كاهش مي‌دهد و موجب مي‌شد مانند كودكان به دنبال جلب توجه برويم همين تلويزيون است كه به واقع بايد آنرا براي ما مردم غافل لانه‌ي شيطان معرفي كرد.
وقتي شما مقابل يك فيلم مي نشينيد همزمان از قدرت ديداري و شنيداري خود استفاده مي‌كنيد (كاري كه كمتر در رفتارهاي روزمره خود با آن مواجه هستيد) يعني همزمان از قدرت ديداري و شنيداري خود استفاده مي‌نماييد. حال زمانيكه كارگردان بخواهد صحنه‌اي را مهم جلوه دهد يعني نكته اي را متوجه شما كند همزمان آهنگ تندي را پخش مي نمايد و همراه آن صحنه‌ها را به سرعت منتاژ و يا نور را كو وزياد مي كند تا شما به نكته اي پي بيريد، يعني بفهيد اتفاقي افتاده در حاليكه شايد اگر از اين ابزارها استفاده نمي كرد شما از كنار آن مسئله مي‌گذشتيد.
آيا مي‌دانيد انس گرفتن با اين نوع رفتار كه هرروز قابل ملاحظه و مشاهده است چه تاثيري بر روي شما مي‌گذارد؟
اين عمل موجب مي شود قدرت تاثير پذيري شما از محيط از بين برود. يعني شما عادت مي‌كنيد به اينكه شمارا متوجه به موضوعي بكنند در قير اين صورت خودتان به نكته اي پي نمي بريد!!. هر ابزاري كه موجب شود شما قدرت توجه شما كاهش يابد خطرناك است.
توجه كنيد به كودكاني كه زياد كارتون‌هاي هيجاني و... كه داري صحنه هاي حساس و موسيقي‌هاي تند است نگاه مي‌كنند اين كودكان به راحتي نمي توانند زمان تولاني به حرفهاي يك معلم كه ارام صحبت مي كنند توجه نمايند بلا فاصله خسته مي شوند! چون ياد گرفته‌اند به نكتها توجه كنند كه تحرك بيشتري دارد صداي بلندتري دارد و... ومعلمي را مي‌پسندند كه مانند «تام وجري» جلوي آنها پاين وبالا بپرد.!!
و به همين دليل است كه روانشناس‌ها مي‌گويند كسي كه زياد تلويزيون نگاه كند خرفت مي‌شود. زيرا ابزار رسانه‌اي وظيفه‌اش جلب توجه كردن است و زمانيكه به موفقت رسيد يعني توانست توجه شما را جلب كند (بدون توجه به موضوع مفيد يا غير مفيد) و شما ديگر زحمتي براي رسيدن به موضوع و نكات مختلف نكشيد كم كم قدرت «توجه يافتن»تان ضعيف مي‌شود و تبديل به آدمهايي مي شويد كه تمركز خود را از دست مي‌دهند و ديگر حوصله و بردباري براي انجام كارهاي آرام را ندارند.
البته موسيقي هاي تند بدون تصوير هم چنين اثري در انسان به وجود مي آورند. زيرا انرژي انسان را مي‌گيرد و انسان را سست مي‌كند و موجب كاهش تمركز مي‌شود اين امري است كه از لحاظ علمي به اثبات رسيده.
اگر شما تبديل به چنين انساني شديد مثلا در هنگام نماز خواند فكرتان به هزار گوشه و كنار سري مي‌زند و از نعمت تمركز در نماز محروم مي‌شود چون مهارت كنترل توجه وفكر را از دست داده ايد!
با توجه به مطالب بالا مي توانيد به اين سوالات جوانان پاسخ دهيد؟
حوصله ندارم نماز بخوانم؟ حوصله رفتن به جلسات سخنراني وكنفرانس هاي علمي را ندارم؟ اصلا برنامه‌هاي شبكه چهار را دوست ندارم؟ سرنماز حواسم پرت مي شود؟ شك بين نمازم زياد است؟
لازم است براي دست يابي به مهارت توجه كردن و افزايش قدرت تمركز وقت صرف كنيم.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : majnin



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.