طرز تهیه کیک ماست و توت با لعاب لیمویی

در این مطلب می خواهیم یک مدل کیک بی نظیر و خاص را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم. بر خلاف بقیه کیک بافت این کیک نرم و خامه ای است که با طعم ملایم لیموی تازه و ماست یونانی و انواع توت ها مزه دار شده است. پیشنهاد می کنیم همراه ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.
پنجشنبه، 24 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک ماست و توت با لعاب لیمویی

مواد لازم برای تهیه مایه کیک ماست و توت

مواد غذایی مقدار
آرد کیک سه پیمانه (354 گرم)
بیکینگ پودر یک و یک دوم قاشق چای خوری
جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
ماست یونانی ساده، به دمای اتاق رسیده یک پیمانه (240 گرم)
پوست لیمو دو قاشق چای خوری
آب لیموی تازه یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم)
شکر گرانول سفید دو پیمانه (400 گرم)
عصاره وانیل خالص یک و یک دوم قاشق چای خوری
تخم مرغ درشت، به دمای اتاق رسیده سه عدد
توت مخلوط، تازه یا منجمد دو پیمانه (325 گرم)


مواد لازم برای تهیه لعاب لیمویی

مواد غذایی مقدار
شکر قنادی یک پیمانه (120 گرم)
آب لیموی تازه سه قاشق غذا خوری (45 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک چهارم قاشق چای خوری


طرز تهیه کیک ماست و توت با لعاب لیمویی

در این مطلب می خواهیم یک مدل کیک بی نظیر و خاص را  به شما همراهان عزیز آموزش دهیم. بر خلاف بقیه کیک ها بافت این کیک نرم و مرطوب است که با طعم ملایم لیموی تازه و ماست یونانی و انواع توت ها  و وانیل و کره مزه دار شده است. پیشنهاد می کنیم همراه ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.
این کیک یکی از بهترین دسرهایی است که تا به حال آموزش داده ایم، شمام امتحان کنید پشیمان نمی شوید.
برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت و پانزده دقیقه زمان نیاز داریم که پانزده دقیقه آن صرف آماده سازی مواد اولیه و حدود یک ساعت برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. با میزان مواد اولیه ای که در این دستور به آن اشاره شده است می توانیم یک تکه کیک کامل تهیه کنیم که برای 12 نفر کافی خواهد بود.

مرحله اول: روشن کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روش کرده و گرم می کنیم. یک قالب باندنت با ظرفیت 10  تا 12 پیمانه را با کره یا روغن مایع خوب چرب می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
سیصد و پنجاه و چهار گرم آرد کیک، یک و یک دوم قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ ریخته و با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: درست کردن مخلوط ماست
دویست و چهل گرم ماست، دو قاشق چای خوری پوست لیمو و هشتاد میلی لیتر آب لیمو را در یک کاسه متوسط می ریزیم و ​​با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از همزن دستی یا برقی، دویست و سی گرم کره و چهارصد گرم شکر را با سرعت بالا حدود دو الی سه دقیقه مخلوط می کنیم تا یکدست و کرم رنگ شوند. کناره ها و کف کاسه را با کاردک پلاستیکی می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم بعد یک و یک دوم قاشق چای خوری عصاره وانیل را به مخلوط اضافه کرده و با سرعت متوسط  آن را هم می زنیم. سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه می کنیم و هر بار با سرعت کم هم می زنیم تا قبل از اضافه کردن تخم مرغ بعدی کاملا مواد مخلوط شوند. باید دقت داشته باشیم بعد از اضافه شدن سومین تخم مرغ زیاد مواد را زیاد هم نزنیم. وقتی همه تخم مرغ ها مخلوط شدند همزن را متوقف می کنیم.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک با مواد تر ( درست کردن مایه کیک)
 مواد خشک را الک کرده و به آرامی داخل مواد تر می ریزیم. بعد مخلوط ماست را به آن اضافه می کنیم، همزن را روی سرعت متوسط ​​قرار می دهیم و همه مواد را باهم هم می زنیم تا یکدست شوند. توجه کنید که نباید بیش از حد مخلوط مواد را کنیم. در آخرسیصد و بیست و پنج گرم توت را به مایه اضافه می کنیم و با یک کاردک پلاستیکی مواد را هم می زنیم تا مایه کیک آماده شود.
نکته: مایه کیک کمی غلیظ  و خامه ای خواهد بود

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک را داخل قالب از قبل آماده شده می ریزیم و به طور یکنواخت در آن پخش می کنیم. قالب را در فر گذاشته و پنجاه و پنج الی هفتاد  دقیقه کیک را می پزیم. زمان که به نیمه رسید روی کیک را با فویل آلومینیومی می پوشانیم تا مطمئن شویم که سطح آن بیش از حد قهوه ای نمی شود. از یک خلال دندان برای تست آماده بودن استفاده می کنیم و از دقیقه پنجاه و پنج شروع به بررسی می کنیم. وقتی خلال دندان را داخل کیک فرو کردیم و کاملا تمیز بیرون آمد، کیک آماده است. این یک کیک بزرگ است، بنابراین اگر در فر شما زمان بیشتری طول می کشد تا بپزد، نگران نباشید چون دمای فرها با متفاوت است.

طرز تهیه کیک ماست و توت با لعاب لیمویی

مرحله هفتم: خنک کردن کیک
کیک را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم به مدت یک ساعت داخل قالب بماند تا خنک شود. سپس کیک کمی خنک شده را روی توری سیمی بر می گردانیم تا قبل از لعاب زدن، برش دادن و سروکاملا خنک شود.

مرحله آخر: آماده کردن لعاب و سرو کیک
صد و بیست گرم شکر قنادی را به همراه چهل و پنج میلی لیتر آبلیموی تازه و یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل را در کاسه ای متوسط ریخته و با هم مخلوط می کنیم. (در صورت تمایل، شکر شیرینی پزی را برای غلیظ شدن اضافه کنید و مقدار بیشتری آب لیمو را جهت رقیق شدن.)
حالا لعاب لیمویی آماده را روی کیک خنک شده می ریزیم و بعد کیک را در ظرف مناسب سرو قرار می دهیم  و اجازه می دهیم لعاب ببندد. کیک را به همراه یک فنجان چای یا قهوه می توانید سرو کنید. نوش جان!
نکته: لعاب بعد از چند ساعت سفت می شود
برای نگهداری هم روی باقی مانده کیک را می پوشانیم و تا پنج روز در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه کیک ماست و توت با لعاب لیمویی

نکاتی برای بهتر شدن کیک
دستورالعمل انجماد: کیک بدون لعاب و خنک شده را در 1 تا 2 لایه نایلون، سپس یک لایه فویل آلومینیومی بپیچید و تا 3 ماه فریز کنید. برای یخ زدایی هم اجازه دهید یک شب در بسته بندی پلاستیکی و فویل در یخچال بماند، سپس قبل از لعاب دادن، برش دادن و سرو به دمای اتاق برسانید.

قالب کیک: مایه کیک را در دو قالب مستطیلی شکل 9×5 اینچی چرب شده بریزید. هر کدام را در دمای 350 درجه فارنهایت (163 درجه سانتیگراد) به مدت حدود 45 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شوند بپزید. برای تست آماده بودن از خلال دندان استفاده کنید. یا تمام مواد را نصف کنید تا یک تکه کیک درست شود.
آرد کیک: برای کسب بهترین نتیجه، اکیداً آرد کیک را توصیه می‌کنیم. می‌توانید آن را از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. آرد کیک سبک تر از آرد همه منظوره است ما این دستور العمل را با آرد کیک و آرد همه منظوره تست کردیم. آرد همه منظوره خیلی سنگین بود.

بیکینگ پودر و جوش شیرین: با مواد بسیار مرطوب، به بیکینگ پودر و جوش شیرین نیاز داریم تا به پف کردن کیک کمک کنند تا خیلی سنگین و مسطح نباشد.
 
ماست: می توانید از ماست یونانی ساده، ماست ساده یا حتی خامه ترش استفاده کنید. ماست کم چرب، بدون چربی یا پرچرب را توصیه می کنیم. در صورت استفاده از خامه ترش، از پر چرب استفاده کنید.

لیمو: دو عدد لیمو متوسط یا بزرگ برای کیک و لعاب کافی است. اگر به دنبال یک کیک ماست ساده (بدون طعم لیمو) هستید، به سادگی پوست لیمو را کنار بگذارید و آب لیمو را با شیر در کیک و لعاب جایگزین کنید.

انواع توت ها: توصیه می کنیم بیشتر از زغال اخته و توت فرنگی خرد شده استفاده کنید. برخی از تمشک ها هم خوب هستند، اما کمی خیس و لطیف می شوند و می توانند روی رنگ و قوام کیک پخته شده تأثیر بگذارند. ما سه چهارم پیمانه بلوبری، سه چهارم پیمانه توت فرنگی خرد شده و یک چهارم پیمانه تمشک و شاه توت استفاده می کنیم. در صورت نیاز می توانید از انواع توت های یخ زده استفاده کنید.

عصاره و نمک وانیل: هر دو برای طعم دادن استفاده می شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.