شکوه «شهادت» در خاکريز «فرهنگ»

جهاد به وسيله مال، يکي از انواع جهادهاست. در قرآن کريم اين جهاد در همه جا جلوتر از جهاد با جان آمده است، يعني دسته اي حاضرند جان بدهند، ولي پول ندهند! همان گونه که رسول خدا(ص) فرمود «هر امتي گوساله اي (همانند قوم يهود) دارد که آنرا مي پرستد و گوساله اي سامري اين امت، درهم و دينار است.»
شنبه، 27 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شکوه «شهادت» در خاکريز «فرهنگ»

شکوه «شهادت» در خاکريز «فرهنگ»
شکوه «شهادت» در خاکريز «فرهنگ»


 

نويسنده: محمدرضا رمزي اوحدي




 

نگاهي به جايگاه و شيوه هاي جهاد فرهنگي و سياسي
 

جهاد به وسيله مال، يکي از انواع جهادهاست. در قرآن کريم اين جهاد در همه جا جلوتر از جهاد با جان آمده است، يعني دسته اي حاضرند جان بدهند، ولي پول ندهند! همان گونه که رسول خدا(ص) فرمود «هر امتي گوساله اي (همانند قوم يهود) دارد که آنرا مي پرستد و گوساله اي سامري اين امت، درهم و دينار است.»
خداوند در آياتي از سوره نساء آيه 59، انفال آيه 72، 20-41-81-88-111 و صف آيه11 و حجرات آيه 15 دستور جهاد داده و ابتدا جهاد با مال و سپس جهاد با جان را مطرح فرموده است، اما جهاد ديگري مطرح است که به مراتب از جهاد با جان و جهاد با مال برتر و مهم تر است و آن مسئله جهاد فرهنگي است. جهاد ي که ثمره اش حفظ اعتقادات اسلامي مردم است که مساوي با تبليغ دين است. هر کس به هر طريقي که مي تواند بايستي براي گسترش دين در جامعه تلاش کند. وسعت جهاد فرهنگي، عمومي است و به قشر خاصي تعلق ندارد. اين جهاد با جهاد با مال يا جان که با شرايطي محقق مي شود، تفاوت دارد. جهاد فرهنگي مسئله اي وسيع تر از آن دو جهاد قبلي است و زمينه ها يا ريشه هاي آن دو جهاد را فراهم مي سازد. البته در فضاي جهاد فرهنگي، آناني که راه هاي هدايت و سعادت بشري را سد مي نمايند و با ايجاد تفرقه و الگوسازي هاي انحرافي، مردم را از صراط مستقيم خارج مي نمايند، خيانتکاران ميدان جهاد فرهنگي هستند. لذا امر به معروف و نهي از منکر، يکي از شئون مهم جهاد فرهنگي است. آيات متعدد قرآن کريم و روايات متعدد ما را به جهاد فرهنگي سفارش مي نمايد، حتي از حيث ثواب، اجر جهاد فرهنگي نزد خدا از دو جهاد قبلي بيشتر است.
در روايتي آمده است: «عالمان شيعه ما مرزبانان دين و ايمان اند...آگاه باشيد که هر کس براي چنين امري بپا خيزد، فضيلتش يک ميليون مرتبه از ثواب کسي که با تمام دشمنان اسلام، از ملت روم و ترک و خزر مي جنگد، بيشتر است؛ چرا که عالم، بلا و فتنه را از دين محبان دور مي سازد و مجاهد از بدن هاي شان.» (احتجاج طبرسي،ص17)
اگر کسي واقعاً توان آن را دارد که زمينه هاي هدايت را در جامعه فراهم نمايد، آن هم به هر شکل که در وسع اوست، قطعاً بايستي در اين جهاد فرهنگي که به مراتب بالاتر و برتر از جهاد با جان و مال مي باشد، شرکت کند. جهاد فرهنگي امري دائمي است و شامل زمان خاصي نمي شود و از کوچک ترين شکل رفتاري مثل نصب پوستر به ديوار مسجد يا محله تا عالي ترين بخش آن که عبارت است از صدا و سيما، وسعت وسيع خود را داراست. استاد بزرگ جناب آيت الله مصباح يزدي در اين باره فرموده اند: «امروز مجاهدت در عرصه کارزار علمي و فرهنگي، واجب ترين وظيفه و تکليف ما است. جنگ امروز، نه جنگ نظامي که جنگ فرهنگي است. همگان بايد باور کنيم که در جنگي به مراتب خطرناک تر از جنگ هشت ساله وارد گشته ايم...در اين جنگ (جنگ فرهنگي) هدف، نابودي دين و ايمان ما است. در عرصه دفاع هشت ساله نزديک سي صد هزارشهيد از جان رسته تقديم کرديم، اما آيا براي حفظ مرزهاي ايماني در عرصه کارزار فرهنگي که بسي سخت تر و خسارت بارتر است، به همان تعداد، نيروي آماده و لايق شهادت داريم؟ هرگز جاي آن نيست که در مبارزه با هجوم بي امان امواج ضلالت و فساد به حرکت هاي آرام و مورچه وار به کارهايي سطحي و مقطعي دل خوش کنيم.» (جامي از زلال کوثر،ص 127).
بنابراين در اين عرصه و اين جهاد فرهنگي،تقويت نهاد هاي فرهنگي که بخشي از آن مجلات فرهنگي و مذهبي است بايد وجهه همت دولت خدمتگزار قرار گيرد و ما نيز بايستي هر روز در اين تبليع و ترويج براي خود سهي قرار دهيم.
در آخر براي اشاره به اهميت جهاد فرهنگي و اجر و پاداش اين جهاد در مقايسه با جهاد با جان و مال، روايتي ديگر مي آوريم تا مشخص شود سربازان جبهه فرهنگي در قيامت چه جايگاه بلند، ممتاز و عجيبي نسبت به ساير شهدا خواهند داشت. رسول خدا (ص) فرمود: «آيا شما را خبر ندهم از مردماني که نه جزء پيامبران اند و نه شهيد، اما در روز قيامت پيامبران و شهيدان به مقام و منزلت آنان در نزد خداوند متعال غبطه و حسرت مي خورند؟ اصحاب عرض کردند: يا رسول الله! آنان ها چه کساني هستند؟ فرمود: کساني که موجب محبوبيت بندگان خدا نزد و محبوبيت خدا نزد بندگانش مي شوند و در جامعه به اندرز و خيرخواهي مي پردازند. گفتند:يا رسول الله! اين که خدا را محبوب بندگانش مي گردانند، درست، اما چگونه بندگان خدا را محبوب خدا مي گردانند؟ فرمود: آنان را به چيزي که خدا دوست دارد، امر مي کنند و از چيزي که خدا نفرت دارد و مردم را نهي مي کنند و هرگاه اطاعتشان کردند، محبوب خداوند عزوجل واقع مي شوند.» (کنزالعمال،ج 3 ص 685).
منبع: ماهنامه امتداد - ش 46و47



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.