طرز تهیه بهترین کیک موزی

در این مطلب قصد داریم دستور تهیه بهترین کیک موزی را به شما عزیزان آموزش دهیم، پس در ادامه همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 2 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه بهترین کیک موزی

مواد لازم برای تهیه مایه کیک موزی

مواد غذایی مقدار
موز رسیده بزرگ سه عدد (حدود یک و نیم پیمانه یا 345 گرم، له شده)
آرد همه منظوره (الک شده) سه پیمانه (375 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (170 گرم)
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک دوم پیمانه (100 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده سه عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک و نیم پیمانه (360 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ پنیر خامه ای

مواد غذایی مقدار
پنیر خامه ای پر چرب، نرم شده در دمای اتاق هشت اونس (224 گرم)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر شیرینی پزی، به اضافه یک چهارم پیمانه سه پیمانه (360 گرم)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک یک هشتم قاشق چای خوری


طرز تهیه بهترین کیک موزی

کیک موزی که در اینجا آموزش می دهیم با فراستینگ پنیر خامه ای تزئین می شود و طعم و مزه شکر قهوه ای و دارچین موجود در آن می تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند.

برای تهیه این کیک در کل به پنج ساعت زمان نیاز داریم که سی دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، چهل و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای دوازده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود و در ادامه قالبی به ابعاد 9×13 اینچ را چرب می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: آماده کردن موز
در این مرحله سه عدد موز رسیده بزرگ (حدود یک و نیم پیمانه یا 345 گرم) را له می کنیم و کنار می گذاریم.
نکته: من معمولا فقط از میکسر برای این کار استفاده می کنم.

طرز تهیه بهترین کیک موزی

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک
سه پیمانه (375 گرم) آرد، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، یک دوم قاشق چای خوری دارچین و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، سه چهارم پیمانه (170 گرم) کره را با سرعت بالا حدود یک دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود.
در ادامه یک پیمانه (200 گرم) شکر گرانول سفید، یک دوم پیمانه (100 گرم) شکر قهوه ای را اضافه می کنیم و با سرعت بالا به مدت دو دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم. سپس سه عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری وانیل را به مخلوطمان اضافه می کنیم و با سرعت متوسط رو ​​به بالا هم می زنیم تا ترکیب شوند.
اکنون نوبت آن رسیده که موز له شده را اضافه کنیم و همه مواد را هم بزنیم. در صورت نیاز کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و در حد نیاز هم می زنیم.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
در این مرحله همزن را با سرعت کم روشن می کنیم و مواد خشک الک شده را به آرامی و در سه مرحله همراه با یک و نیم پیمانه (360 میلی لیتر) دوغ  به مواد تر اضافه می کنیم و تا جایی مخلوط می کنیم که مواد خشک و مواد تر کاملا با هم ترکیب شوند.
نکته: مایه کیک را بیش از حد مخلوط نکنید، مایه کیک کمی غلیظ خواهد بود.

طرز تهیه بهترین کیک موزی

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک به دست آمده را در قالبی که از قبل آماده و چرب کرده ایم می ریزیم و چند بار روی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن خارج شود.

مرحله هفتم: پختن کیک
بعد از هواگیری کیک، قالب را داخل فر می گذاریم و آن را به مدت 45 تا 50 دقیقه می پزیم.
نکته: زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است، بنابراین مراقب زمان خود باشید.
نکته: کیک زمانی درست می شود که خلال دندانی که در مرکز آن فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید.
نکته: اگر متوجه شدید که در فر شما روی کیک خیلی زود قهوه ای می شود، روی آن را به آرامی با فویل آلومینیومی بپوشانید.

مرحله هشتم: خنک کردن کیک
بعد از سپری شد مدت زمان پخت، کیک را از فر خارج کرده و به همراه قالبش روی توری سیمی قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا کاملا خنک شود.
نکته: بعد از حدود 45 دقیقه، آن را در یخچال قرار می دهم تا فرایند خنک شدن کیک سریع تر انجام شود.

مرحله نهم: آماده کردن فراستینگ
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، هشت اونس (224 گرم) پنیر خامه ای و یک دوم پیمانه (115 گرم) کره را با سرعت بالا باهم مخلوط می کنیم تا یکدست و خامه ای شود.
در ادامه سه پیمانه (360 گرم)  شکر قنادی، یک قاشق چای خوری وانیل و یک هشتم قاشق چای خوری نمک را به مخلوط کره و پنیر اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت سی ثانیه هم می زنیم، سپس سرعت همزن را بالا می بریم و دو دقیقه دیگر هم می زنیم.
نکته: اگر می خواهید فراستینگ کمی غلیظ تر شود، یک چهام پیمانه شکر قنادی اضافه کنید (من اضافه می کنم).

طرز تهیه بهترین کیک موزی

مرحله دهم: مونتاژ کردن کیک
فراستینگ را روی کیک خنک شده می ریزیم و خوب پخش می کنیم.
نکته: کیک را قبل از سرو به مدت سی دقیقه در یخچال قرار می دهیم. این کار به فراستینگ کمک می کند تا خودش را بگیرد و برش آسان تر شود.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک خامه کشی و خنک شده را برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و آن را به مدت پنج روز در یخچال نگهداری می کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌ آماده کردن کیک از قبل: می توانید کیک را طبق دستور آماده کنید و روی آن را محکم بپوشانید و تا 2 روز در یخچال بگذارید یا تا 3 ماه در فریزر بگذارید. در زمان مقرر کیک را به دمای اتاق برسانید، بعد فراستینگ را درست کنید و به همراه آن سرو کنید.

دستورالعمل انجماد: کیک خامه کشی شده یا بدون فراست را به راحتی می توانید تا 3 ماه منجمد کنید. برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال قرار دهید و به دمای اتاق برسانید و بعد سرو کنید.

موز منجمد: در اینجا می توانید از موز یخ زده هم استفاده کنید. موز منجمد را یخ زدایی کنید و آب اضافی آن را تخلیه کنید، سپس له کنید و طبق دستور العمل استفاده کنید.

دوغ: برای تهیه این دستور دوغ لازم است. اگر به دوغ دسترسی ندارید می توانید آن را در خانه درست کنید. به این صورت که یک قاشق غذا خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل به دمای اتاق رسیده را به همان پیمانه اضافه کنید تا به یک و نیم پیمانه برسد. (در مقادیر کم، می توان شیرهای کم‌ چرب یا غیر لبنی را با شیر کامل جایگزین کرد، اما کیک مزه‌ای مرطوب یا غنی نخواهد داشت.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. «دوغ» خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.

کاپ کیک: کپسول های کاپ کیک را داخل قالب بگذارید و تا نیمه با مایه کیک پر کنید و با همان دمای گفته شده، حدود 20 تا 22 دقیقه بپزید.

کیک لایه ای: این کیک را به صورت کیک دو لایه هم می توان درست کرد. پس اگر می خواهید کیک 2 لایه درست کنید، مایه کیک را بین 2 قالب کیک 9 اینچی چرب شده تقسیم کنید و در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) به مدت 26 تا 30 دقیقه بپزید یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما