ويليام گلدمن William Goldman

ويليام گلدمن، فيلمنامه نويسي که تاکنون دوبار برنده جايزه اسکار شده، يکي از بهترين داستان گوياني است که هاليوود در طول تاريخ سينما به خود ديده است. او در تاريخ دوازدهم آگوست 1931 در هايلند پارک ايالات متحده متولد شد. او در همه زمينه هاي نويسندگي متبحر است و مي توان او را يک رمان نويس، فيلمنامه نويس و نمايشنامه نويس
يکشنبه، 11 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويليام گلدمن William Goldman

 ويليام گلدمن William Goldman
ويليام گلدمن William Goldman


 






 

متولد 1931، آمريکا
 

ويليام گلدمن، فيلمنامه نويسي که تاکنون دوبار برنده جايزه اسکار شده، يکي از بهترين داستان گوياني است که هاليوود در طول تاريخ سينما به خود ديده است. او در تاريخ دوازدهم آگوست 1931 در هايلند پارک ايالات متحده متولد شد. او در همه زمينه هاي نويسندگي متبحر است و مي توان او را يک رمان نويس، فيلمنامه نويس و نمايشنامه نويس حرفه اي محسوب کرد. گلدمن قبل از اين که به سينما و تئاتر روي بياورد، چندين رمان بلند نوشت که از جمله آن ها مي توان به رمان معبد خدا (1957) اشاره کرد. برادر او، يعني جيمز گلدمن نيز نويسنده مشهوري بود. آن ها به اتفاق يکديگر در سال 1961 نمايشنامه خون، عرق و استنلي پول را نوشتند. موفقيت اين نمايشنامه سبب شد تا اين دو، يک سال بعد نمايشنامه موزيکال موضوع خانوادگي را بنويسند. اولين فيلمنامه بلند گلدمن در سال 1963 نوشته شد. نام اين فيلمنامه سرباز در باران نام داشت که گلدمن آن را از روي رمان خودش اقتباس کرده بود. اما در پايان کار در عنوان بندي نامي از او به عنوان فيلمنامه نويس ذکر نشد. اولين فيلمنامه اي که او مستقيماً براي ساختن يک فيلم نوشت، يک اثر اقتباسي از رمان گل هايي براي آلگرنون بود. اين کار به سفارش کليف رابرتسون انجام شد، اما در مرحله توليد متوقف شد و نهايتاً به نام چارلي در سال 1968 جلو دوربين رفت. در عنوان بندي اين فيلم نيز نام استرلينگ سيليفانت به عنوان فيلمنامه نويس ذکر شد. اين فيلمنامه بالماسکه (1965) به کارگرداني مايکل رلف بود. پس از آن گلدمن از رمان هدف متحرک، اثر راس مک دونالد فيلمنامه اي اقتباسي نوشت که در سال 1966 با نام هارپر جلو دوربين رفت. اين فيلم با بازي پل نيومن موفقيت چنداني کسب نکرد. اما يکي از برجسته ترين فيلمنامه هاي او فيلمنامه اريژينال بوچ کسيدي و ساندنس کيد (1969) بود که در همان سال برنده جايزه اسکار شد. اين فيلم با کارگرداني جرج روي هيل و بازيگري پل نيومن و رابرت ردفورد يکي از پرفروش ترين فيلم هاي وسترن لقب گرفت. در سال 1972 او بر مبناي رماني نوشته دانلدا. وستليک فيلمنامه الماس داغ را اقتباس کرد. او در سال 1975 فيلمنامه والدو پير بزرگ را براساس داستاني از جرج روي هيل اقتباس کرد. در سال 1976 گلدمن فيلمنامه مشهور همه مردان رئيس جمهوري را نوشت که با بي پروايي هرچه تمام به رسوايي واترگيت اشاره داشت. گلدمن فيلمنامه نويسي است که بيش تر آثار او اقتباسي از رمان هاي بزرگ محسوب مي شوند. نويسندگاني نظير کورنليوس ريان (پلي در دوردست [1977])، استفن کينگ (ميزري [1990]، قلب ها در آتلانتيس [2001]، صياد خيال [2003])، نلسون دميل (دختر ژنرال [1999])، ديويد بالداکي (قدرت مطلق [1997]) و جان گريشام (اتاق گاز [1996]) از اين دست هستند. او همچنين رمان هاي خودش را دستمايه اقتباس قرار داده است. رمان هاي دونده ماراتن (1976)، جادو (1978)، Heat (1987)، و عروس پرنسس (1987) همگي به فيلمنامه هاي بزرگي تبديل شده اند. تنها فيلمنامه اصلي گلدمن پس از بوچ کسيدي و ساندس کيد، فيلمنامه years of the comet (1992) بوده است. همکاري او با نويسندگاني نظير ويليام بويد و برايان فوربس سبب توليد دو فيلمنامه چاپلين (1992) و ماوريک (1994) شد. فيلمنامه ماوريک بر مبناي مجموعه تلويزيوني وسترن سال هاي دهه 1950 و 1960 شبکه اي. بي. سي نوشته شد. ويليام گلدمن در زمينه نوشتن فيلمنامه هاي غيرداستاني نيز شهرت زيادي دارد. آثاري نظير فصل، نگاهي منصفانه به تئاتر برادوي (1969) که به تحليل نمايش هاي روي صحنه رفته در فصل 1967 – 1968 تئاتر برادوي مي پردازد و کتاب ماجراهايي در صنعت سينما (1983) که با لحني بي پرده معضلات اشتغال در سينما را مطرح مي کند، از جمله نوشته هاي غيرداستاني گلدمن هستند. او همچنين به عنوان يکي از سرشناس ترين دکترهاي فيلمنامه هاليوود به بازنويسي و تصحيح آثار کنار گذاشته شده اي چون آخرين قهرمان اکشن و پارک ژوراسيک 3 اقدام کرده است. برخي از بازنويسي هاي اين نويسنده بي ادعا، گاهي بدون ذکر نام او جلو دوربين مي روند. همچنان که بسياري از آثار او با نام «هري لانگباف» منتشر شده است. آخرين اثر او صياد خيال فيلمنامه ترسناکي است که به بهترين نحو ممکن از روي رمان استفن کينگ اقتباس شده است. فيلم شناسي: سرباز در باران (1963)، بالماسکه (1965)، هارپر (1996)، بوچ کسيدي و ساندنس کيد (1969)، الماس داغ (1972)، The step ford wives (1975)، والدو پير بزرگ (1975)، همه مردان رئيس جمهوري (1976)، ماراتن من (1976)، پلي در دوردست (1977)، جادو (1978)، آقاي هورن (1979)، ميزري (1990)، خاطرات يک مرد نامرئي (1992)، چاپلين(1992)، ماوريک (1994)، اتاق گاز (1996)، روح و تاريکي (1996)، قدرت مطلق (1997)، دختر ژنرال (1999)، قلب ها در آتلانتيس (2001) و صياد خيال (2003).
منبع: ماهنامه فيلم نگار شماره 15



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.