بيا با هم بيفتيم ته چاه

شتاب روزافزون جامعه ايران در دهه‌هاي اخير موجب تغييرات فرهنگي، اعتقادي، بينشي و نگرشي، طرز تفكر، برداشت و طرز رفتار و همچنين تحت تاثير قرار گرفتن تعامل‌ها و ارتباطات اجتماعي مطلوب و نامطلوب شده و علاوه بر آن كه تمام نهاد‌هاي اجتماعي را تحت تاثير قرار داده، موجب شده تا زنان و دختران در سازمان‌ها و نهاد‌هاي مختلف
شنبه، 17 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيا با هم بيفتيم ته چاه

بيا با هم بيفتيم ته چاه
بيا با هم بيفتيم ته چاه


 

نویسنده : دكتر امان قرايي‌مقدم




 

آسيب‌شناسي رابطه بين دختر و پسر قبل از ازدواج
 

شتاب روزافزون جامعه ايران در دهه‌هاي اخير موجب تغييرات فرهنگي، اعتقادي، بينشي و نگرشي، طرز تفكر، برداشت و طرز رفتار و همچنين تحت تاثير قرار گرفتن تعامل‌ها و ارتباطات اجتماعي مطلوب و نامطلوب شده و علاوه بر آن كه تمام نهاد‌هاي اجتماعي را تحت تاثير قرار داده، موجب شده تا زنان و دختران در سازمان‌ها و نهاد‌هاي مختلف اداري، كارخانه‌ها، شركت‌هاي خصوصي و فروشگاه‌ها و از همه مهم‌تر دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي (حدود 64 درصد دانشجويان دختر هستند) حضوري پررنگ داشته و دوشادوش مردان به كار‌هاي مختلف اشتغال ورزند.
اين دگرگوني در عين حال كه آثار و نتايج بسيار مثبت و مفيدي به همراه داشته، عوارض و آسيب‌هاي نامناسب و زيان‌بخشي نيز به دنبال دارد كه يكي از آنها شكل‌گيري دوستي‌هاي نامطلوب يا دوستي‌هاي خياباني بين دختران و پسران است كه به صورت يك مد اجتماعي درآمده و نه‌تنها در برخي موارد موجب شرمندگي نمي‌گردد بلكه نوعي وجهه خاص، فخرفروشي و چشم و همچشمي در پي داشته و قبح مساله فرو ريخته و اين عقيده نادرست پيدا شده كه دختر قبل از ازدواج بهتر است با جنس مخالف رابطه و دوستي داشته باشد.
به منظور بررسي اين مساله و پيامدهاي خانوادگي و اجتماعي محقق بر آن قرار شد تا با استفاده از 50 پرسشنامه كه داراي 10 سوال بسته بود آسيب‌هاي رابطه بين دختر و پسر را قبل از ازدواج در كرج (مترو، پارك‌ها و ايستگاه‌هاي اتوبوس واحد) به وسيله 5 نفر از دانشجويان در طول 3 ماه مورد بررسي قرار گيرد. به اين اميد كه نتايج اين بررسي ميداني و واقعي براي دختران و پسران و خانواده‌ها موثر و مفيد باشد.
برقراري اولين ارتباط با جنس مخالف يا داشتن دوست پسر و دوست دختر، سن و سال مشخصي ندارد و در هر سني بعد از بلوغ جنسي ممكن است اتفاق بيفتد، اما همين كه به وجود آمد بويژه اگر اولين تجربه و در سن كم باشد، به يك ارتباط عاطفي و احساسي شديد تبديل مي‌گردد و از آنجا كه روح حاكم بر اين گونه دوستي‌ها، عشق‌ورزي كور بويژه از جانب پسران و به قصد فريبكاري و التذاذ جنسي و تماس با دختران صورت مي‌گيرد و احساسي است و بنا به فرمايش امام علي(ع« )حب الثنيي يعمي و يصم( »يعني دوست داشتن چيزي انسان را كور مي‌كند) واقع‌بينانه نيست و معمولا با شناخت و آگاهي درست صورت نمي‌گيرد، ضمن آن كه آسيب‌هايي را به وجود مي‌آورد كه بويژه براي دختران و بعد هم پسران و زندگي آينده آنان بسيار مضر است به دليل آن كه:
دختر و پسر شناخت درستي از يكديگر ندارند و بيشتر براساس هوي و هوس تصميم مي‌گيرند. به همين لحاظ زندگي بعدي و ازدواج آنها دوام و بقا ندارد و به سرعت به سردي مي‌گرايد و به طلاق منجر مي‌شود.
جو و فضاي زندگي اين گونه دختران و پسران پس از ازدواج پر از سوءظن و بدبيني و بدگماني و بي‌اعتمادي است، بويژه در جامعه ما كه نجابت و پاكدامني دختر بسيار مهم است.
يافته‌هاي يك پژوهش در آمريكا و همچنين نتايج بررسي حاضر و تحقيق نگارنده در مورد عوامل موثر در طلاق نشان مي‌دهد زندگي زناشويي زوج‌هايي كه پيش از ازدواج با يكديگر دوست بوده و زندگي كرده‌اند، با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو شده و منجر به طلاق و جدايي مي‌شود.
به عنوان نمونه تحقيق «دكتر كاترين كوهان( »استاد دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا) نشان مي‌دهد، افرادي كه پيش از ازدواج با يكديگر رابطه داشته‌اند، بعد از ازدواج در حل مشكلات خود عاجزند، چراكه به يكديگر بدبين هستند.
دكتر «كوهان» مي‌گويد: طبيعت ارتباطات آزاد اين است كه زوجين چندان انگيزه‌اي براي حل درگيري‌ها و حمايت از مهارت خود ندارند و به نظر مي‌رسد كه ارتباطات اين افراد زودتر از افرادي كه با يكديگر دوست نبوده‌اند، سرد و منجر به طلاق مي‌شود.
چون بناي اين گونه دوستي‌ها، از ابتدا معمولا براساس انگيزه تفنن و سرگرمي است و در بسياري از موارد، بين عشق واقعي و هوي و هوس تمييز داده نمي‌شود و در برخي موارد مبتني بر هوسراني است و با عشق حقيقي و پاك تفاوت دارد به همين سبب ديري نمي‌پايد و سرانجام تلخي به همراه دارد. علاوه بر آن حس تنوع‌طلبي اين گونه پسران موجب مي‌شود كه به سراغ ديگري و ديگري بروند و هم زندگي خود و هم زندگي دختران ديگر را در معرض خطر قرار دهند.
فضاي زندگي اين گونه دختران و پسران با توجه به ارزش‌ها و هنجارهاي سنتي و ديني ما همواره آلوده و ناپاك و همواره با اضطراب، تشويش و احساس نگراني و هراس دروني همراه است و ترس از آن دارند كه مبادا رابطه نامشروع آنها با پسران ديگر برملا شود و به قولي «تشت آنها از سر بام بيفتد.»
يافته‌هاي پژوهش صورت گرفته فوق نشان مي‌دهد كه:
بيشتر پسراني كه با دختران رابطه دارند بين 20 تا 35 سال سن دارند و حدود 90 درصد پاسخ‌دهندگان را در بر مي‌گيرد.
علاوه بر آن 76 درصد افرادي كه با دختر يا زني رابطه دارند مجرد و 24 درصد متاهل مي‌باشند.
همچنين در اين بررسي معلوم شد كساني كه داراي دوست دختر هستند: 16 درصد كمتر از ديپلم، 33 درصد ديپلم، 12 درصد فوق‌ديپلم، 38 درصد ليسانس و 2 درصد فوق‌ليسانس و بالاتر مي‌باشند.
به عبارتي حدود 40 درصد پاسخ‌دهندگان داري مدرك ليسانس و بالاتر هستند و معلوم مي‌شود كه مدرك تحصيلي بالا هم به لحاظ وجهه اجتماعي و هم به لحاظ اطمينان از به دست آوردن شغل در آينده، براي دختران جذاب‌تر است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد 26 درصد پاسخ‌دهندگان با يك دختر، 15 درصد با 2 دختر، 59 درصد با 3 دختر و بيشتر رابطه دوستي داشته‌اند.
در سوال بعدي از آنها پرسيده شد، به نظر شما در ايجاد رابطه جنسي با جنس مخالف، كدام‌يك از عوامل بيشتر اهميت داشته است كه پاسخ‌ها چنين بود: 42 درصد ارضاي نياز جنسي، 10 درصد كسب تجربه، 6 درصد تفريح و 42 درصد رابطه عاشقانه و صميمانه.
در سوال بعدي از پسران پرسيده شد اگر قرار باشد ازدواج كنيد تا چه اندازه مايل به ازدواج با دوست دختر قبلي و كنوني خود هستيد؟ كه 84 درصد پاسخ دادند ما به هيچ ‌وجه با اين ‌گونه دختران ازدواج نخواهيم كرد و 16 درصد اظهار داشته‌اند، نمي‌دانم. بايد فكر كنم.
در نتيجه، به جرات مي‌توان گفت اگر دختران به اميد ازدواج با پسران، رابطه دوستي برقرار مي‌كنند بويژه اگر مورد سوء‌استفاده قرار گيرند مطمئن باشند كه اين ‌گونه پسران، جز قصد فريب آنها، خيالي ندارند و به هيچ ‌وجه آنها را مناسب ازدواج و زندگي نمي‌دانند چون به نجابت و پاكدامني آنها كه جزو ارزش‌هاي اساسي در هر ازدواج است اعتماد ندارند.
سرانجام در آخر به منظور اطمينان از دقت پاسخگويي به سوالات، از آنها پرسيده شد تا چه حد مطمئن هستيد كه به همه سوالات پاسخ درست و واقعي داده‌ايد؟ كه پاسخ‌ها به قرار زير بوده است:
6 درصد اندكي، 16 درصد تا حدودي، 16 در صد زياد و 62 درصد كاملا مطمئن بودند كه به همه سوالات به درستي و واقعي پاسخ داده‌اند.
در نتيجه مي‌توان گفت كه حدود 78 درصد پاسخ‌دهندگان به درستي پاسخ داده‌اند.
اين بررسي نشان مي‌دهد:
1 - افراد مجرد نسبت به افراد متاهل داراي بيشترين رابطه با جنس مخالف هستند، به طوري كه 76 درصد افراد مجرد و 24 درصد متاهل بودند.
2 - از لحاظ سني، بيشترين رابطه با جنس مخالف، بين 35 20 سال سن است.
3 - بيشترين افرادي كه داراي دوست‌دختر هستند، داراي مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر هستند. به عبارت ديگر با افزايش مدرك تحصيلي، رابطه با جنس مخالف افزايش مي‌يابد.
4 - افراد مجرد به لحاظ برقراري روابط عاشقانه و ارضاي نياز جنسي، دست به ايجاد رابطه با جنس مخالف مي‌زنند.
5 - بيش از 84 درصد پسران با قاطعيت اظهار داشته‌اند كه با اين‌ گونه دختران هرگز ازدواج نخواهند كرد، زيرا به نجابت و پاكدامني آنها به هيچ ‌وجه اعتماد ندارند و معتقدند كه اين‌ گونه دختران كه به آساني با آنها دوست شده‌اند، مي‌توانند با هر كس ديگري دوست شوند.

نتيجه‌گيري
 

با توجه به نتايج بررسي به عمل آمده، بجرات مي‌توان گفت، رابطه دختر و پسر يا داشتن «دوست‌دختر» و «دوست‌پسر» قبل از دوران نامزدي، بدترين و شديدترين صدمه و آسيب را به زندگي و آينده دختران مي‌زند. اگرچه پسران نيز از اين آسيب بي‌بهره نيستند. بنابراين بهترين و مفيدترين رابطه دختر و پسر به طور قطع سپري كردن دوران نامزدي با آگاهي و موافقت خانواده طرفين است. زيرا براساس تحقيقي كه نگارنده در طول 32 سال به طور مستمر درباره طلاق انجام داده و بار‌ها در مجلات و مطبوعات مختلف به چاپ رسيده هر چه دوران نامزدي بيشتر باشد (حدود يك سال) ازدواج دختر و پسر موفق‌تر است زيرا ازدواج با آگاهي و درك متقابل از يكديگر و با تصميم عقلاني‌تري صورت مي‌گيرد. (دوران نامزدي بيش از يك سال مشكلاتي را به وجود مي‌آورد.)
با توجه به نتايج بررسي، تنها مي‌توان يك پيشنهاد مهم و اساسي، نخست به دختران و سپس به پسران داد. دختران ما بايد ضمن پيروي از دستورات دين و رعايت ارزش‌ها و هنجار‌هاي گرانبهاي جامعه و متابعت از راهنمايي‌هاي مادر و پدر كه بهترين دوست، ياور و دلسوز آنها هستند، از ارتباطات نادرست و غيرمشروع با اين گونه پسران كه اكثر موارد قصد فريب آنها را دارند، بشدت پرهيز و دوري كنند زيرا همان ‌طور كه بررسي صورت گرفته نشان داد مطمئن باشند كه اين ‌گونه پسران هرگز حاضر به ازدواج با چنين دختراني نيستند و تنها قصد فريب و سوءاستفاده جنسي دارند و براساس بررسي، حدود 84 درصد آنها با اطمينان اظهار داشته‌اند، چنانچه بخواهند ازدواج كنند هرگز با «دوست‌دختر» خود ازدواج نخواهند كرد. چون از لحاظ نجابت و پاكدامني و عفت و طهارت، به هيچ‌ وجه به آنها اعتماد ندارند.
پسران نيز بايد بدانند، علاوه بر آن كه صدمه روحي و رواني جبران‌ناپذيري به دختران ساده‌دل و بي‌آلايش وارد مي‌كنند و آنها را آزرده‌خاطر و بدبين مي‌كنند، خود نيز در زندگي و ازدواج با هر دختر ديگري به دليل سوءظن و بدبيني به سبب تجربه‌اي كه نسبت به دختران پيدا كرده‌اند، موفق و خوشبخت نخواهند شد.
در نتيجه بهترين پيشنهاد براي همسرگزيني و ازدواج، علاوه بر دخالت والدين كه بهترين دوست و ياور آنها هستند، گذراندن دوران نامزدي رسمي و آشنايي با خصوصيات شخصيتي همديگر و درك متقابل از هم است.
منبع:www.jamejamonline.ir



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.