1. عدد چهل؛ چیستی، چرایی و چگونگی
کارکرد عدد چهل
گستردگی استفاده از عدد ۴۰ در تعالیم و آموزه های دینی و حتی رویدادهای تاریخی مقدس، نشان از توجه به جایگاه عدد چهل
در به فعلیت رساندن استعدادها و شکوفاسازی صفات نیک است تا آدمی آماده دریافت فیوضات و انوار الهی گردد.
دامنه عدد چهل در فرهنگ دینی
از بسترهای پیدایش طبیعی و تکوینی انسان، تا رویدادهای تاریخ ساز و سیر و سلوک های اخلاقی و تربیت دینی و بازتاب آثار نیک و بد اعمال.
چگونگی شاخص و معیار بودن
عدد چهل یا زمانی است )۴۰ روز یا سال(، یا از جهت مقدار (۴۰ فرد و ۴۰ عدد) و یا از نظر مکان و مساحت (۴۰ زراع یا منزل) و یا از جهت کیفی و مرتبه ای (۴۰ برابر).
نقش و تاثیر سیر و سلوک های حسینی از محرم تا اربعین |
|
دهه محرم | دهه گذار از روزمرگی زندگی تا الگوگیری از اصحاب الحسین برای حسینی شدن |
روز عاشورا | حضور نمادین در جبهه روزآمد حسینی: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا |
چله اربعینیه | تلاش برای حسینی ماندن و رشد حسینی زیستی و حسینی یاوری متناسب زمانه خود با نگاه به کاروان اسارت |
اربعین | اجتماع عظیم حسینی یاوران در جریان پیوسته تاریخ، برای جهانی سازی پیام عاشورا با چشم انداز رسیدن به عاشورای ظهور )و آرزوی قرار گرفتن در زمره اصحاب المهدوی( |
عدد چهل در توسل به قرآن
امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس سوره «حشر» را برای حوائج مهم، چهل روز بخواند حاجت او برآورده شود و اگر یک روز فوت شود آن را از سرگیرد.
و پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) به امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود: «یا علی! هرشب سوره «حشر» را بخوان تا شرّ دنیا و آخرت از تو دفع گردد.» و فرموده اند: هرکس سوره «مزمّل» را تا چهل روز بخواند وسعت رزق برایش پیدا می شود.
و فرموده اند: چهل شب و هر شبی چهل مرتبه سوره «لیل» را بخواند و به آیه شریفه «وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَى» که رسید سه مرتبه تکرار کند؛ جهت فتح و پیروزی.
نقش تاریخی اربعین در حماسه عاشورا |
||
از عاشورا تا اربعین | اربعین | پس از اربعین |
۴۰ روز حزن مُلک و ملکوت، بستر سازی برای غفلت زدایی، وحشت آفرینی در فاجعه آفرینان، همدردی با کاروان اسارت، فرصت سازی برای اهل بیت برای تبلیغ پیام | حضور اهل بیت در کربلا، اوج سوگواری و تجدید عهد و بیعت با شهدا و آغاز گریه های ۲۰ ساله امام سجاد (علیه السلام) | انتقال امانت حزن مقدس و پیام های عاشورا به شیعیان و دوستداران اهل بیت پیامبر(ص)، تا در بستر زمان، پیام عاشورا جهانی شود و زمینه ساز ظهور گردد. |
چله ی اربعینیه
اربعین آفرینش
- آماده سازی ۴۰ روز پیکر آدم برای افاضه روح
- دوره های ۴۰ روزه جنین آدمی در فرایند رشد
- رشد و کمال عقل انسان در ۴۰ سالگی
اربعین تغذیه
- اثر ۴۰ روز گوشت خوردن و نخوردن
- نورانیت ۴۰ روز غذای حلال خوردن
- استحباب خوردن انار تا ۴۰ جمعه
اربعین سبک زندگی
- توصیه به تلاوت برخی سور تا ۴۰ روز
- ۴۰ روز زندگی خالصانه و فیض حکمت
- حفظ ۴۰ حدیث و اعطای مقام فقاهت
- سخت گرفتن در محاسبه در ۴۰ سالگی
- دعا برای ۴۰ مومن خصوصا در نماز شب
اربعین تاریخ پیامبران
- بعثت بیشتر پیامبران در ۴۰ سالگی
- توبه ۴۰ روزه آدم پس از هبوط
- توبه ۴۰ روزه یونس در شکم ماهی
- سرگردانی ۴۰ روزه بنی اسرائیل
- ۴۰ روز استغاثه بنی اسرائیل برای منجی
- ۴۰ شب معراج موسی در کوه طور
- ۴۰ روز گریه و توبه داوود پس از ترک اولی
اربعین پیامبر اسلام (ص)
- دعوت علنی پس از ۴۰ مسلمان در ضیافت ۴۰ نفره
- ۴۰ روز عبادت برای فیض فاطمی
- بعثت پیامبر اسلام (ص) در ۴۰ سالگی
- ۴۰ روز عبادت در آستانه بعثت
اربعین امامت
- امام علی (ع) و چهل شب یاری طلبی
- امام حسن (ع) و نداشتن ۴۰ یاور در هنگام صلح
- ۴۰ صبح تلاوت آیه تطهیر بر در خانه اهل بیت (ع)
اربعین مهدویت
- توصیه به خواندن ۴۰ روز دعای عهد
- ظهور امام زمان (عج) به سن ۴۰ سالگی
- توان ۴۰ برابری یاران امام زمان (عج)
اربعین اجتماعی
- دانش آموزی برتر از ۴۰ سال عبادت
- نفع یک روز رهبر عادل از ۴۰ روز بارندگی
- حریم مسجد ۴۰ ذراع است
- در فرهنگ دینی تا ۴۰ خانه همسایه است
اربعین گناهان
- احتکار یعنی انبار کردن مایحتاج بیش از ۴۰ روز
- دلبستگی شیطان به گناه۴۰ سالگی به بعد
- بی غیرتی یعنی ۴۰ روز سکوت بر گناه اهل خانه
- پذیرفته نشدن ۴۰ روز عمل همسران ناسازگار
- قبول نشدن ۴۰ روز نماز شراب خوار
اربعین سوگواری
- بازتاب شهادت ۴۰ مومن در آمرزش میت
- سوگ ۴۰ روزه عالم بر مرگ مؤمن
- سوگ ۴۰ روزه حضرت آدم بر شهادت هابیل
----------------------------------------------------
2. اربعین؛ چرایی، چیستی و چگونگی
چگونگی فرهنگ سازی
پس از عاشورا در دوران امامت امام صادق )ع( زیارت اربعین توسط ایشان به جامعه نوپای شیعه ارائه شد تا در کنار دیگر زیارت ها به شیعه هویتی بدهد. و چون در آستانه غیبت این جامعه به ثبات و بالندگی رسید ، امام عسکری (ع) با توصیه رفتن به زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین، شناسنامه معنوی را به شیعه داد.
فرهنگ سازی ۲۰۰ ساله اربعین (61-260ق)
از عاشورا تا غیبت
- - امام علی (ع)
- امام حسن (ع)
- امام حسین (ع)
- امام سجاد (ع) > ۲۰ سال گریه پیوسته حتی در روز اربعین > زیارت اهل بیت اسارت > جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین در کربلا این گونه امام را زیارت کرد: السلام علیکم یا آل الله السلام علیکم یا صفوة الله...
- امام باقر (ع)
- امام صادق (ع) > صفوان بن مهران جمال از یاران آن حضرت می گوید: امام به من درباره زیارت اربعین سفارش نموده و فرمود در زیارت این روز چنین بخوان: السلام على ولى الله و حبیبه ...
- امام کاظم (ع)
- امام رضا (ع)
- امام جواد (ع)
- امام هادی (ع)
- امام عسکری (ع) > نشان مومن ۵ چیز است: به پا داشتن ۵۱ رکعت نماز واجب و نافله انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک آشکار گفتن بسم الله در نماز و زیارت اربعین.
- امام زمان (عج) > الا یا أهلَ العالَم إِنَّ جَدّىَ الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشانا
چرایی ملکوت
عالم ملکوت و عالم طبیعت، در ماتم امام حسین (ع) 40 روز گریست و این گریستن یا با خون بود یا با سرخی نمادین آسمان، زمین و...، که با این دگرگونی طبیعت بسترها برای حفظ و تبلیغ اهل بیت فراهم شد.- فرشتگان ۴۰ روز بر حسین (ع) گریستند.
- آسمان ۴۰ روز خون بارید
- خورشید ۴۰ روز به رنگ خون شد.
- زمین ۴۰ روز سیاه پوش گردید.
- جاری شدن خون تازه از زیر سنگ در بیت المقدس
چیستی تاریخی
در اربعین سال ۶۱ هـ ق رویدادهایی رخ داد تا در تاریخ، این روز در امتداد عاشورا برای همیشه روز حزن و ماتم باشد. آمدن جابر بن عبدالله انصاری همراه عطیه کوفی از مدینه به کربلا به عنوان اولین زائر حسینی، آمدن کاروان اهل بیت از شام، بازگرداندن سرهای مطهر شهدا و الحاق آن به پیکرهای مطهر و گزارش هایی از اقامت برخی بانوان اهل بیت در کنار مزار سید الشهدا (ع) و به پا داشتن سوگواری یک ساله در آنجا.ورود کاروان اهل بیت (ع)
حماسه آفرینی یک هفته ای اهل بیت در شام موجب آزادی از اسارت و فراهم شدن زیارت کربلا برای آنان گردید. آنان کمتر از ده روز، مصادف با روز اربعین به کربلا رسیدند.الحاق سرهای مقدس به پیکرهای مطهر
مشهور ترین نظر درباره وضعیت سر مقدس امام حسین (ع) و سرهای شهدا الحاق آنها به پیکر شهدا در روز اربعین توسط امام سجاد (ع) می باشد .ورود جابر و عطیه
پس از رسیدن خبر شهادت امام به مدینه، جابر همراه عطیه کوفی به سوی کربلا حرکت کرده و پس از ۲۰ روز، صبح روز اربعین به کربلا رسیدند و اولین زائر امام حسین (ع) گردیدند.-------------------------------------------------
3. گاهشمار اربعین کاروان اسارت
مسافت طی شده کاروان اسارت از کربلا تا کربلا، از مسیر مستقیم ۷۰۰ ک م و از مسیر موصل و حلب ۲۰۰۰ ک م بوده که به مدت ۴۰ روز پیموده شده و ادامه آن از کربلا تا مدینه در حدود ۱۰۰۰ ک م بوده است.کربلا (۱۰-۱۱ محرم) > کوفه (۱۲ -۲۰ محرم) > موصل > حلب > دمشق (۱-۱۰ صفر) > کربلا (۲۰-۲۲ صفر) > مدینه (اوائل ربیع الاول)
فلسفه اسارت
سیدالشهداع در پاسخ محمد حنفیه فرمود :«إنَّ اللَّهَ شَاءَ أَن یَرَاهُنَّ سَبایا»؛ یعنی در پیچ تاریخی عاشورا و در تکمیل آن، اسارت، ضرورت تاریخی دارد تا حق و حقانیت برای همیشه بیمه گردد.فرآیند نقش آفرینی
اسارت از عصر عاشورا شروع شد و از کربلا تا پایان مرحله کوفه، سایه سنگین تهدید و آزار مستقیم بر اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام سجاد (ع) وجود داشت. بنابراین راهبری کاروان اسارت با حضرت زینب (س) بود. ولی با تحول نسبی شرایط از میانه مسیر رهبری کاروان با امام سجاد (ع) گردید که اوج نقش آفرینی، آن خطبه حضرت در مسجد اموی دمشق بود.کاروان اسارت
کاروان اسارت متشکل از ۲۰ الی ۳۰ زن و کودک اهل بیت حسینی و بنی هاشم که بزرگ آنان حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بودند.بازتاب اسارت
رسوایی تاریخی و انفعال باطل در سه شهر مهم و محور جهان اسلام بود.دمشق: پایتخت اموی (مرکز سیاسی)
کوفه: مرکز عراق (مرکز (اجتماعی)
مدینه: مرکز حجاز (مرکز معنوی)
نکته غم انگیز
- رحلت بانوان درجه اول بنی هاشم و کاروان اسارت در مدت زمان یک تا دو سال پس از عاشورا، حضرت زینب (س) حضرت ام البنین (س)، حضرت ام کلثوم (س)، ام سلمه (س) و... بود.عاشورا
دهه اول (تحول کوفه – حماسه زینبی)خطابه حضرت زینب (س)
- - در کربلا
- - در ورود به کوفه
- - در قصر کوفه
خطابه امام سجاد (ع)
- - خطبه امام در ورود...
دهه دوم – (20 – 30 محرم)
- - تحول مسیر
دهه سوم – (30 محرم – 10 صفر) - تحول شام (حماسه امام سجاد (ع))
- در قصر یزید- - سخنانی با پیرمرد شامی
- - خطبه در قصر
- - خطبه در مسجد اموی
پوستر انگلیسی و عربی
--------------------------------------------------------
4. بانوان اهل بیت و شیعه از عاشورا تا اربعین و پسا اربعین
آمار و شخصیت اسرای اهل بیت علیهم السلام
در حدود ۵ الی ۱۰ مرد، پسر و حدود ۲۰ الی ۳۰ زن، دخترمهم ترین بانوان:
- ۴ دختر امام علی (ع): حضرت زینب (س)، حضرت ام کلثوم (س)، رقیه (س)، فاطمه (س)
- ۱ دختر امام حسن (ع)
- ۳ دختر امام حسین (ع) (و رقیه)
- مادر علی اصغر (رباب)
- مادر حضرت قاسم (رمله)
- و ...
گونه شناسی بانوان اربعین
-
بانوان بنی هاشم و شیعه در حادثه عاشورا دو گروه بودند: بانوان کاروان اسارت و بانوان ساکن مدینه که با رخداد عاشورا به صورت همزمان حماسه آفرینی هر دو گروه در کربلا و مدینه آغاز گردید.
- بانوان پرچمدار در کاروان اسارت و در مدینه از جهت سن و سال دو گروه می شدند: بانوان بزرگسال که بسیاری از آنان یکی دو سال پس از عاشورا از شدت حزن و مصیبت رحلت کردند و دختران نوجوان و جوان که تا پایان عمر گزارشگران حادثه و پرچمداران سوگ عاشورایی بودند.
حضرت زینب (س)
مزارهای زینبیهبرای حضرت زینب (س) دو مزار در شام و مصر است که استناد هر دو جای مطالعه دارد. ولی این دو مزار در مقام یادمان آن بانوی مظلومه است (و مصداق بارز کل ارض کربلا...) تا در دو جغرافیای مهم اسلامی، نماد و محور مکتب اهل بیت علیهم السلام باشد.
همسر سید الشهدا (ع) - رباب (س)
پدرش از مسیحیان شام که بعد از مسلمان شدن دوستدار اهل بیت علیهم السلام گردید و سه دخترش را به همسری امام علی و حسنین علیهم السلام درآورد. رباب، همسر امام حسین (ع) و مادر سکینه و طفل شیرخواره (عبدالله الرضیع) بود. پس از عاشورا و در طول اسارت پیوسته بی قرار بود و در رثای همسر و فرزند شعر می خواند و می گریست.در مجلس یزید سر را در آغوش گرفت و مرثیه خواند. در اربعین به نقلی تا یک سال در کربلا ماند و سپس (در مدینه) سال ها سوگواری نمود.
بنات الحسین (ع) |
||
رقیه (س) | فاطمه (س) | سکینه (س) |
مزاری منسوب به دختری از امام حسین که در دمشق از شدت مصیبت ها به شهادت رسیده و حداقل از 7 قرن پیش تاکنون یکی از نمادهای حماسی تشیع در سرزمین شام است. | بزرگترین دختر امام و همسر حسن مثنّی، پسر عمویش و مادر بیشتر سادات حسنی و از بانوان عالمه و محدثه و صاحب اسرار امامت از پدرش به امام سجاد (ع) و خطبه خوان در کوفه و شام و راوی کربلا در سال های بعد. | دومین دختر امام حسین (ع) و از بانوان محدثه و شاعره و از اسرای کربلا در سنی نزدیک به 8 سال و بسیار مورد علاقه پدر بود. موقع وداع، پدر شعری را برایش خواند که خبر از حزن و گریه های طولانی او می داد: سَیَطولُ بعدى سکینة فَاعلَمى، منک البکاء، اذا الحمام دهانی |
بنات الحسن (ع) |
|
مزارات منسوب | فاطمه (س) |
در نجف و حله مزارهایی به دختران امام مجتبی منسوب است. مانند رقیه بنت الحسن در نجف و شریفة بنت الحسن در حومه حله که حدس زده می شود پس از حادثه کربلا در منطقه رحلت کرده باشند. |
همسر امام سجاد (ع) و مادر امام باقر (ع) و از بانوان عالمه که سه نفر از برادرانش در کربلا به شهادت رسیدند و برترین فرزند امام حسن (ع) بود. |
بنات امیر المؤمنین (ع) |
|||
فاطمه (س) | زینب بنت علی (س) | رقیه (س) (ام کلثوم ثانی) | ام کلثوم (س) |
همسر محمد بن ابی سعید بن عقیل از شهدای کربلا و از بانوان کاروان اسارت؛ بانویی عالمه، محدثه و راوی کربلا در سال های بعد که در سال 117ق رحلت کرد. |
متولد سال 5ق و حامل اسرار نبوی و علوی که با مأموریت ویژه به کربلا آمد و تقدیر چنین بود تا اسارت او امتدادی بر شهادت امام حسین (ع) و تفسیرگر آن باشد. او در این مسیر امتداد پیامبر (ص) یاوری مادربزرگش حضرت خدیجه (س) و ولایت یاوری مادرش حضرت زهرا (س) بود. |
مشهور به ام کلثوم همسر مسلم بن عقیل بود. او مادر حمیده و دو فرزند شهید مسلم است. |
دختر مظلومه حضرت زهرا (س) (تحریف تاریخی گسترده درباره شخصیت ایشان در منابع غیر شیعه) به احتمال زیاد در کربلا حضور داشته و برخی رویدادها و سخنان عاشورا به ایشان نسبت داده شده است. |
نقش آفرینان مدینه |
||
ام البنین (س) | ام سلمه (س) | حبابه والبیه |
بانویی که امیر المؤمنین (ع) با چشم انداز عاشورا با ایشان ازدواج کرد و ایشان در فرزندآوری و تربیت حماسی فرزندان خوش درخشید. او که مادر بیشترین شهیدان بود، پس از عاشورا با احیای بیت الاحزان در بقیع، تا پایان عمر خویش، پرچمدار، مجور حزن و سوگ مدینة النبی بود. | برترین همسر پیامبر (ص) پس از حضرت خدیجه (س) و آخرین آنها از جهت طول عمر که تا یکسال پس از عاشورا زنده بود. او چون امانتدار تربت کربلا در خانه اش از سوی پیامبر (ص) بود، پس از مشاهده خون شدن تربت، تا یکسالی که زنده بود مدینه را به عزاخانه عاشورا تبدیل کرد. | از بانوان راوی حدیث شیعه و یکی از سه بانوی معجزه سنگریزه امیرالمؤمنین (ع) که از خلافت امام علی (ع) تا اولین سال امامت امام رضا (ع) زنده بود. او شفایافته امام حسین (ع) در دوران امامتش و جوان شده به دعای امام سجاد (ع) بود. پس از عاشورا از معدود بانوان مبلغ شیعه بود. |
--------------------------------------------------
5. دستاورد و امتداد اربعین اهل بیت علیهم السلام
- یزید و طراحی مرحله نهایی نابودی اسلام با اجرای قتل عام امام حسین (ع)، نواده پیامبر (ص) و مردان بنی هاشم و اجرای اسارت زنان با هدف تحقیر و حذف همیشگی اهل بیت پیامبر (ص) و طراحی اسلام میان تھی جدید
- طرح لعن اجباری امام علی (ع) بر هر مأذنه و هر مسجد
- طرح حذف تدریجی نام پیامبر (ص) از اذان
کوفه > موصل > (اسارت اهل بیت امام حسین (ع) با هدف تحقیر و تعطیلی رسمی شجره طیبه و اسلام راستین) >
به سوی جشن نهایی در دمشق > ذکر مصیبت حسینی در تمامی منازل مسیر > حلب > بعلبک > دمشق > (حماسه جامع اهل بیت علیهم السلام) > تحول جشن نابودی اهل بیت به عزاداری حسینی در قصر یزید و مسجد اموی - بیمه سازی نام پیامبر (ص) در اذان و اثبات انتساب اهل بیت به پیامبر (ص) - نام بردن از امیرالمؤمنین علی (ع) در بهترین و مهمترین رسانه خلافت (مسجد جامع دمشق) برای اولین مرتبه و معرفی تاریخی ایشان با فضائل و حماسه های تاریخی ایشان > بازگشت به کربلا مهمترین دستاورد کاروان اسارت در مقام طراحی و پی ریزی فرهنگ زیارتی حسینی > کربلا > کاروان اسارت> کوفه > مدینه > (فرهنگ سازی اهل بیت) >۲۰ سال حزن گریه های عاشورایی پیوسته - عزاداری یکساله شهر مدینه با محوریت بانوان بنی هاشم - احیای بیت الاحزان توسط حضرت ام البنین (س) > مکه > (حزن عاشورایی سالیانه در مراسم حج)
---------------------------------------------
6. پیام های عاشورایی اربعینی
گاهشمار پیام
حماسه حسینی از آخر ماه رجب سال ۶۰ق شروع و تا عاشورای سال ۶۱ق امتداد می یابد. در مدت زمان نهضت مهمترین پیام های عاشورا در خطبه های سه گانه امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) است. گزارشی از مهمترین پیام ها و میزان فراوانی آن در بستر زمان و مکان تقدیم می گردد.
گونه شناسی پیام
پیام های حماسه حسینی در مرحله قیام متمرکز بر روشنگری، اتمام حجت، هشدار و انذار و در نهایت دعوت است. ولی پیام های مرحله اسارت متمرکز بر رسواسازی طیف های مختلف باطل و تبلیغ مبانی حق و حقانیت در عمق استراتژیک جبهه باطل و فرصت سازی برای پی ریزی مکتب بر مبنای عاشورا است.
بیانیه ی آغازین حسین بن علی (ع)
إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ...
وَ یَزِیدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ...
وَ مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ...
مرحله قیام حماسى حق
با والی مدینه
مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ
خطبه در مکه
رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ، نَصْبِرُ عَلَى بَلَائِهِ
خطبه خروج از مکه
مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا
أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع)
آغاز قیام در مدینه
وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِیدَ
خطبه ورود به کربلا
أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یُتَنَاهَى عَنْهُ
خبر شهادت قیس
اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنَا وَ لِشِیعَتِنَا عِنْدَکَ مَنْزِلًا کَرِیماً وَ اجْمَعْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ
در کربلا
هَیْهَاتْ مِنَّ الذِّلَّةِ
در کربلا
هَلْ مِنْ نَاصِرٍ یَنْصُرُنِی
در وداع
یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ
در قتلگاه
إِلَهِى رِضىً بِقَضَائِکَ تَسْلِیماَ لِأَمْرِکَ لَا مَعْبُودَ سِوَاکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ
مرحله فریاد بلند مظلومیت
در قتلگاه
یَا مُحَمَّدَاهْ هَذَا حُسَیْنٌ بِالْعَرَاءِ... وَ بَنَاتُکَ سَبَایَا
شعر حضرت زینب در آخر خطبه کوفه
مَاذَا تَقُولُونَ إِذْ قَالَ النَّبِیُ لَکُمْ *** مَاذَا صَنَعْتُمْ وَ أَنْتُمْ آخرُ الْأُمَم
امام سجاد به عمه اش
أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ
خطبه فاطمه صغری
إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ ابْتَلَانَا اللَّهُ بِکُمْ وَ ابْتَلَاکُمْ بِنَا فَجَعَلَ بَلَاءَنَا حَسَناً وَ جَعَلَ عِلْمَهُ عِنْدَنَا
حضرت زینب خطاب به سر برادر
یَا هِلَالًا لَمَّا اسْتَتَمَّ کَمَالًا *** غَالَهُ خَسْفُهُ فَأَبْدَا غُرُوبَا
خطبه سجادیه در کوفه
أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَى بِذَلِکَ فَخْراً
خطاب به ابن زیاد
مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلاً
مرحله رسواسازی باطل
امام سجاد (ع) به پیرمرد شامی و فطرت برانگیزی قرآنی
یَا شَیْخُ هَلْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَهَلْ عَرَفْتَ هَذِهِ الْآیَةَ
خطبه زینبیه مقابل یزید
أَ مِنَ الْعَدْلِ یَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إِمَاءَکَ وَ سَوْقُکَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) سَبَایَا
خطبه زینبیه مقابل یزید
إِنِّی لَأَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ وَ أَسْتَعْظِمُ تَقْرِیعَکَ وَ أَسْتَکْثِرُ تَوْبِیخَکَ... فَکِدْ کَیْدَکَ وَ اسْعَ سَعْیَکَ وَ نَاصِبْ جُهْدَکَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِکْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْیَنَا
خطبه سجادیه در شام
أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ أُعْطِینَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ وَ...
بیانیه ی پایانی علی بن الحسین (ع)
پایان خطبه در مسجد اموی
فَقَالَ مُحَمَّدٌ هَذَا جَدِّی أَمْ جَدُّکَ یَا یَزِیدُ فَإِنْ زَعَمْتَ أَنَّهُ جَدُّکَ فَقَدْ کَذَبْتَ وَ کَفَرْتَ وَ إِنْ زَعَمْتَ أَنَّهُ جَدِّی فَلِمَ قَتَلْتَ عِتْرَتَهُ
--------------------------------------------
7. پیامبر (ص) و مسئولیت بخشی به خواص صحابه برای آینده سازی
خبرهای غیبی پیامبر (ص(:
پیامبر اسلام (ص) عالم به غیب و آینده بود و به اقتضای رسالت و مصلحت، اخبار غیبی آینده را به صحابه عرضه می نمود و بر اساس آن اخبار ماموریت های آینده ساز را به برخی از خواص صحابه تفویض می کرد و به صحابه مدعی و در معرض لغزش، هشدار و انذار می داد.جابر و ماموریت تاریخی
عاشورا مهمترین و آخرین آینده ای بود که پیامبر ص درباره آن با صحابه سخن فرمود. در کنار هشدارها و انذارها، مهمترین مسئولیت پساعاشورایی را برای زمینه سازی مکتب به جابر بن عبدالله انصاری سپرد تا ...پیشاعاشورا
آگاهی و آدرس دهی > مسئولیت بخشی > دشمن شناسی > معرفی شاخص > هشداردهی
آینده سازی
آینده پژوهی
آینده گریزی
آینده دانی
آینده بینی
عمار (دوران 5 ساله خلافت علوی )
ابوذر و سلمان (دوران 25 ساله)
عاشورا
إِنَّ ابْنِی هَذَا یُقْتَلُ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ فَمَنْ أَدْرَکَهُ مِنْکُمْ فَلْیَنْصُرْه
پساعاشورا (اربعین)
جابر و اربعین
جابر و امام سجاد (ع)
جابر و امام محمدباقر (ع)
بهشت ظهور جهانی
انواع آینده در پیشگویی های نبوی
- آینده دور
- آینده متوسط
- آینده نزدیک > صحابه آینده ساز
صحابه آینده دان و نقش های سه گانه |
|||||
|
سفید | سیاه | خاکستری | ||
سقیفه | سلمان - ابوذر | سران سقیفه (سوره تحریم) | |||
خلافت علوی | عمار | صحابه جمل و صفین | خواجه ربیع | ||
عاشورا | انس بن حارث اسدی | صحابه حاضر در لشکر عمر سعد | زید بن ارقم | ||
پس از عاشورا | ام سلمه همسر پیامبر ص جابر بن عبدالله انصاری |
ابن زبیر – ابن عمر | ابوسعید خدری |
-----------------------------------------------------------------------------
8. گاهشمار زندگانی جابر بن عبدالله انصاری
چکیده ای از زندگی جابر
جابر پس از حضور در بیعت عقبه، حدود ۷۸ سال با پیامبر (ص) و اهل بیت بود. تنها لغزش او پس از رحلت پیامبر (ص) با وحشت از سقیفه رخ داد. اما پس از مدت کوتاهی به مسیر هدایت بازگشت و از آن پس حداقل ۶۰ سال یار و یاور اهل بیت بود که مهم ترین آن سفر کربلا و زیارت اربعین حسینی در شرایط سخت و بحرانی بود.
- مکه: حضور در بیعت عقبه در سال ۱۳ بعثت در منی، سفرهای مکرر حج و اقامت یکساله در مکه پیش از رحلت
- کوفه: اقامت کوتاه مدت در کوفه در دوران خلافت علوی (۳۷-۳۸ق)
- فسطاط: سفر به مصر در خلافت معاویه و روایت حدیث نبوی در آنجا
- کربلا: سفر تاریخی اربعین (۶۱ق)
میراث جابر
جابر راوی شیعه و سنی است. او ۵۴۰ حدیث در منابع اهل سنت دارد که ۵۸ حدیث آن در صحیحین است. از مهمترین سخنان جابر، روایات مشهور در فضیلت اهل بیت علیهم السلام و حقانیت امامت امام علی علیه السلام است. احادیثی مانند:(انا مدینة العلم ) - (حدیث منزلت ) - (رد شمس) - (حدیث سد ابواب) - (ائمه اثنى عشر) - ( حدیث کساء) و... از مهمترین احادیث جابر، حدیث لوح از حضرت زهرا سلام الله علیها که در آن اسامی ۱۲ جانشین پیامبر (ص) نام برده شده است.
یک شخصیت/ دوپیچ تاریخی:
لغزش جابر در پیچ تاریخی سقیفه تثبیت باطل را به همراه داشت. ولی نقش آفرینی حماسی او در پیچ تاریخی عاشورا بسترساز اربعین و احیای خط امامت شد.- - تولد جابر (3ق بعثت)
- - بعثت پیامبر
- - سفر به مکه همراه پدر در سال 13 بعثت و حضور در بیعت عقبه دوم در منی
- - هجرت پیامبر (ص) به مدینه
- - ازدواج اهل بیت
- - شهادت پدر در جنگ احد و عهده دار مسئولیت سنگین
- - انس ویژه با اهل بیت پیامبر (ص)، حضور در 19 غزوه از غزوات پیامبر (ص)
- - رحلت پیامبر ص (11ق)
- - پیچ تاریخی سقیفه
- - لغزش موقت ولی توبه و بازگشت سریع
- - دوران 25 ساله (احترام ویژه به حسنین در مدینه و روایتگری فضائل آنان پیش روی مردم و زائران مدینه)
- - خلافت علوی 18) ذی حجه 35ق)
- - جزو شرطة الخمس (بیعت تا پای جان)
- - شهادت علوی (40ق)
- - توصیه پیوسته به انصار برای تربیت فرزندانشان به دوستی امام علی (ع) چون (على خیر البشر)
- - حماسه حسینی (رجب 60ق)
- - عاشورا (10 محرم 61ق)
- - اربعین (20 صفر 61ق)
- - پیچ تاریخی عاشورا
- - از یاران ویژه امام سجاد (ع)
- - مرگ یزید و سقوط امویان
- - نابودی زبیریان در حجار
- - سلام پیوسته به امام باقر (ع) و تقویت جایگاه امام سجاد (ع) در دوران جدید
- - رحلت جابر (78ق) در 94 سالگی
--------------------------------------------------
9. گزارشی از اولین زائر اربعین
آغازی بر پایان
دومین انتظار
جابر و سفر کربلا
پیام زیارت جابر
زمان سفر: اوایل ماه صفر
طول مسیر : بیش از ۱۰۰۰ک
مدت تقریبی: ۱۵ الی ۲۰ روز
فرایند زیارت
سپس در کنار مزار سه مرتبه تکبیر گفت و دست روی مزار گذاشت و غش کرد.
عطیه بر چهره او آب زد تا به هوش آمد پس سه مرتبه امام را با نام صدا زد ولی جوابی نشنید. خود پاسخ داد که چگونه جواب دهی؟ در حالی که سر در بدن نداری!!! سپس همراه عطیه زیارت خواند.
عطیه عوفی
------------------------------------------------
علامت و نشانه های مؤمن
سجده بر خاک
انگشتر در دست راست
بلند خواندن بسمله در نماز
51 رکعت نماز
زیارت اربعین
پس اربعین، تجمعی حماسی بر مبنای ارزش های حسینی با چشم انداز زمینه سازی ظهور است که منحصر به مکتب تشیع است تا زیارت اربعین نشان ایمان یعنی تشیع ناب باشد و جامعه شیعه را در عصر غیبت از تمامی ادعاها و فرقه ها سالم نگه دارد و با تحقق سالیانه آن به روزآمدسازی شیعه در مسیر ظهور یاری رساند.
امام عسکری علیه السلام:
تاریخ تشیع و فرهنگ سازی امامان در دوران ٢٥٠ ساله
سقیفه (11ق) > ایمان > عاشورا (60ق) > اربعین > مکتب سازی تدریجی = شیعه 12 امامی > شهادت امام عسکری (ع) آغاز دوران غیبت (260ق)
سقیفه (11ق) > اسلام > عاشورا (60ق) > اربعین > فرقه های تشیع: کیسانیه، غلات، زیدیه، واقفیه > فرقه های تسنن: خوارج، معتزله، قدریه، جبریه، حذفیه، مالکیه، شافعیه،حنبلیه > شهادت امام عسکری (ع) آغاز دوران غیبت (260ق)
-------------------------------------------------
11. فرهنگنامه زیارت حسینی «در دوران ۲۰۰ ساله از اربعین تا اربعین»
امامان شیعه و الگوی فرهنگ سازی زیارت حسینی
امامان شیعه پس از عاشورا به موازات مکتب سازی تدریجی ابتدا میراث شفاهی زیارت را به جامعه شیعی ارائه کردند. زیارات مطلقه و زیارات خاص برای مناسبت های معنوی و تاریخی خاص؛ و آنگاه که پیج تاریخی خلافت صورت گرفت زیارت رفتاری و حضوری را مورد فرهنگ سازی گسترده قرار دادند و اندک حضورهای تاریخی امامان در عراق تبدیل به مدرسه آموزشی زیارت برای خواص اصحاب گردید.
الگوی زیارت حضوری کربلا در روایات معصومین
- ثروتمندان سالی ۲ مرتبه و فقرا حداقل سه سال یک بار؛- عدم ترک آن پیش از چهار سال؛
- توصیه به انجام آن به صورت سالیانه به استحباب مؤکد نزدیک واجب
- توصیه به انجام زیارت به مردان و زنان.
پراکندگی زیارت های خاصه در ماه های قمری
- محرم (عاشورا)
- صفر (اربعین)
- ربیع الاول
- ربیع الثانی
- جمادی الاول
- جمادی الثانی
- رجب (اول و نیمه)
- شعبان (نیمه)
- رمضان (اول و آخر شب های قدر)
- شوال (شب فطر)
- ذی القعده
- ذی الحجه (روز عرفه و شب قربان)
گاهشمار زیارات رفتاری، زیارات رفتاری
- زیارت امیرالمؤمنین (ع) در بازگشت از جنگ صفین همراه لشکر کوفه
- امام سجاد (ع): > 61-95ق > عاشورا، اربعین (زیارت اربعین جابر، زیارت اربعین اهل بیت) > زیارت مخفیانه در اواخر دوران امامت
- امام باقر (ع): > 95-114ق > زیارت عاشورای معروف، زیارت عاشورای غیر معروف
- امام صادق (ع): > 114-148ق > نقش محوری امام صادق (ع) در فرهنگ سازی شفاهی و حضوری زیارت امام حسین (ع) > فرهنگ سازی گفتاری > (زیارت مطلقه1، 3، 4 – زیارت وارث – زیارت شب جمعه – زیارت در حرم علوی – زیارت نیمه شعبان – شب قدر – اول و آخر ماه رمضان – شب عیدین – حضرت عباس – اربعین) > فرهنگ سازی رفتاری > (4 مرتبه احضار به کوفه و زیارت های نجف و کربلا همراه صحابه)
- امام کاظم (ع): > 148-183ق > زیارت مطلقه 5
- امام رضا (ع): > 183-203ق > زیارت نیمه رجب > زیارت نیمه شعبان
- امام جواد (ع): > 203-223ق > 4 مرتبه احضار به بغداد و زیارت نجف و کربلا و کاظمین
- امام هادی (ع): 223-254ق > زیارت در مسیر تبعید به سامرا > فرستادن نائب برای دعا در حائر حسینی
- امام عسگری (ع): 254-261ق > زیارت ناحیه امام عسگری > توصیه به زیارت رفتاری اربعین
- غیبت صغری
گاهشمار بقعه مطهر
- امویان > 65ق > اولین بنا توسط مختار > 90ق > رواج لعن امام علی (ع) تا سال 90ق و ممنوعیت زیارت با شدت و ضعف در خلافت اموی/ مروانی
- عباسیان > تصاحب خلافت با شعار (الرضا من آل محمد) با هدف انتقام از بنی امیه و سپس بازسازی بقعه ولی مشاهده رشد ناگهانی تشیع و پیدایش تدریجی اولین ساکنان شهر کربلا؛ لذا تخریب های مکرر با هدف جلوگیری از تبدیل شدن کربلا به پایتخت و مرکزیت فرهنگی شیعه > 132ق > بازسازی توسط سفاح اولین خلیفه عباسی > 145ق > اولین تخریب توسط منصور عباسی > 151ق > بازسازی توسط مهدی عباسی > 171ق > تخریب دوم توسط هارون عباسی > 192ق > بازسازی توسط امین عباسی > 235ق > تخریب کامل و آب بستن و ممنوعیت زیارت توسط متوکل عباسی (مدت 12 سال) > 247ق > قتل متوکل و بازسازی توسط منتصر
-----------------------------------
اربعین دو زیارت دارد :
- زیارت جابر انصاری که زیارت رجبیه امام حسین )ع) است.
- زیارت امام صادق (ع) که همان زیارت اربعینیه است.
نیمه اول زیارت اربعین
واگویه عارفانه زائر با حق تعالی درباره سیدالشهداء (ع) ۷ بند و مرحله است که با سلام های غائبانه به امام شروع شده و فرایند زیر را طی می کند:
(سلام > اقرار و شهادت > امام شناسی > قیام شناسی > باطل شناسی > هدف شناسی> موضع گیری)
با این فرایند معرفتی و سلوک ذهنی، زائر آماده سخن گفتن با امام شهید می گردد.
نیمه دوم زیارت اربعین
زائر پس از سلام، ترکیبی سه گانه از (شهادت ها، لعن ها و صلوات) را با امام واگویه دارد و در پایان به مقام بیعت و تجدید بیعت می رسد. تجدید بیعت هم با امام شهید و هم با امام غائب که چشم انداز آن ظهور و رجعت است.صنعت ادبی التفات از غائب به مخاطب
صنعت التفات آرایه ادبی است که برای توجه برانگیزی لحن جمله مخاطب آن تغییر می یابد.- سلام ها (٥ سلام از مقام های آسمانی تا مظلومیت زمینی):
السَّلَامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ
السَّلَامُ عَلَى صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ
السَّلَامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ
السَّلَامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ.
- شهادت (اقرار) به برگزیده بودن امام :
- اوصاف و شخصیت شناسی امام:
- هدف قیام:
- گونه شناسی دشمنان:
- کارکرد و بازتاب حماسه:
- لعن و موضع گیری زائر
- سلام و ارتباط مستقیم با امام (به عنوان امتداد نبوت و وصایت):
- شهادت های سه گانه( مقام آسمانی، وعده الهی، پیمان آسمانی):
- لعن جامع و فراگیر جبهه باطل:
- شهادت و اقرار و اعلان موضع گیری:
- شهادت های سه گانه به طهارت و مقام امامت امام:
- شهادت به امامت و مهدویت:
- شهادت به بیعت و انتظار پیوسته:
- صلوات جامع به مقام امامت:
---------------------------------------------
هدف از قیام امام حسین (ع) بر اساس متن زیارت اربعین
نقش خون امام حسین )ع( در قوس صعود و نزولبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة
بذل > نجات
ثارالله | عبدالله | سفینة النجاة مصباح الهدی | اباعبدالله | |||
بَذَلَ | مُهْجَتَهُ | فِیکَ | لِیَسْتَنْقِذَ | عِبَادَکَ | مِنَ الْجَهَالَةِ | حَیْرَةِ الضَّلَالَة |
ایثار | خون | فناء | نجات | انسانیت | عقلانیت (ضد جهالت) |
هدایت (ضد حیرت ضلالت) |
مهجة = یعنی خون دل و قلب که مایه حیات است. بذل مهجة= یعنی ایثار جان در طبق اخلاص... نکته: سیدالشهداء (ع) نه تنها خود ایثار جان نمود بلکه فراخوان عام هم داشت: هنگام خروج از مکه فرمود: (مَنْ کَانَ بَاذِلاً فِینَا مُهْجَتَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا) و آنان که یاوری کردند به مرتبه أوفی الاصحاب رسیدند. |
بذل و فنا یعنی همان مناجات حسین (ع) در قتلگاه | عاشورا/اربعین پیچ تاریخی نجات حق و حقانیت از نابودی است. |
جهالت یعنی تعطیلی عقل، عقلانیت، تفکر و دانایی.
با فراگیری و نهادینه شدن جهالت، جامعه وارد دوران جاهلیت می گردد پس جامعه ای که از جهت بینش جاهلی شود، رفتارها و کنش هایش سراسر ضلالت و گمراهی خواهد بود. استمرار و تداوم جاهلیت و ضلالت، جامعه را مبتلا به حیرت می کند و حیرت در گمراهی از خود گمراهی بدتر است که بازتاب آن نابودی انسان و انسانیت را به همراه دارد. در این شرایط امامی که جامع عصمت و علم غیب است، اگر ایثار جان و خون قلب، در سخت ترین و سنگین ترین مصیبت ها کند، ظرفیت نجات انسان ها از جاهلیت و حیرت در ضلالت را به وسعت همه زمان ها و مکان ها خواهد یافت. |
--------------------------------------------------------
14. آثار و برکات پیاده روی در عوالم وجود
آثار بی کران پیاده روی
باب الحسین نزدیک ترین درب بهشت به انسان ها، محبان اهل بیت و شیعیان است. و مهمترین راه رسیدن به این باب، زیارت پیاده است.چرا که بهترین سلوک تعالی بخش برای قرب و وصل به حسین (ع)، قدم هایی است که فرد را به حسین نزدیک می سازد قدم هایی که به جای وصل شتابزده، در هر گام خود فرصت های قدسی و نورانی متنوعی برای آدمی ایجاد می کند که دارای آثار و برکات فراوانی است. من جمله:
آثار تربیتی
- هر قدم آمرزش یک گناه
- آمرزش لغزش های آینده
- دفع بدی ها و شرها از او
- آمرزش کامل در آخر سفر
برکات دنیوى
- روزی فراوان
- عمر بلند
- اجابت دعاها
- پاداش دنیوی
- دفع غم و اندوه
- در امنیت آسمانی تا پایان سفر
آثار در برزخ
- باز شدن دری از بهشت به قبر
- امان از خوف و وحشت قبر
- یاری فرشتگان به هنگام رحلت
آثار در قیامت
- مقام شفاعت ۱۰۰ نفر
- دوری از آتش جهنم
- امان در قیامت
- ثواب هزار شهید بدر و احد
- هر دم ثواب یک حج و عمره
- جزء افضل الاعمال در پرونده
بهشت
- در اعلی علیین و زیارت حق تعالی در عرش او
- همسفره پیامبر (ص) و اهل بیت
- همسایه پیامبر (ص) و اهل بیت
- جزء حزب الله و حزب پیامبر (ص) و اهل بیت
- در گروه فائزین
- هر قدم یک حسنه
- هر قدم یک درجه بهشتی
- جزء اولین وارد شوندگان به بهشت
-------------------------------------
15. تعریف و تفسیر پیاده روی از منظر روایات
پیاده روی اربعین از کجا
بازخوانی یک منبع علمی
فرهنگ سازی زیارت در جوامع شیعه دارد. بیش از نیمی از کتاب در موضوع زیارت امام حسین (ع) و چند فصل هم درباره زیارت پیاده دارد. گزارشی از روایات با تاکید بر چیستی و چرایی و چگونگی زیارت پیاده تقدیم می گردد:
پشتوانه اقتصادی
دامنه حضور فرشتگان حسینی
استقبال ویژه
أَرْبَعَةِ آلَافِ مَلَکٍ... إِلَّا اسْتَقْبَلُوهُ...
برکت اراده زیارت
عبور زائر
جَعَلَ ذُنُوبَهُ جِسْراً بَابَ دَارِهِ ثُمَّ عَبَرَهَا + فَإِذَا خَرَجَ مِنْ أَهْلِهِ.
شاخص و معیار قدم به قدم
کَتَبَ اللَّهُ لَهُ لِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً + بِکُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا.
امتیاز ویژه
لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ.
متعالی ترین بازتاب
ثُمَّ یُقَدَّسُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ.
أَنَّ الْحُسَیْنَ لَیَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ إِنَّهُ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ مَا فِی رِحَالِهِمْ.
-----------------------------------------------
16. تاریخ شکل گیری پیاده روی اربعین
از زمینه های پیدایش فرهنگ زیارت با پای پیاده تا پیاده روی زیارت اربعین
اولین زیارت های کربلا به صورت سواره و یا به ناچار پیاده بود و زیارت پیاده به صورت یک فرهنگ و نماد شیعی تا عهد مغول مجال شکل گیری نیافت. با پیدایش دولت های شیعی پس از عهد مغول در بین النهرین بتدریج فرهنگ زیارت پیاده مرسوم شد و در زمان حاکمیت موقت دولت شیعی صفویه بر عتبات زیارت با پای پیاده روندی رو به رشد یافتولی سلطه طولانی مدت عثمانی ها بر عراق که همراه با سیاست ضد شیعی برخی از والیان آنان بود و همچنین حملات وهابیت (در آغاز قرن 19م) منجر به تضعیف سنت پیاده روی گردید تا اینکه تحولات سیاسی در ایران و عراق در نیمه قرن 19م، معاصر با قرن 13ق منجر به مهاجرت علمای بزرگ شیعه به نجف شد و بدنبال آن حوزه علمیه نجف تقویت و احیا گردید.
سرآمد علمای مهاجر به نجف شیخ انصاری بود که پس از کاشف الغطا و صاحب جواهر زعامت و مرجعیت شیعه را عهده دار شده و شهر/ حوزه نجف را به بالاترین جایگاه در جغرافیای شیعه رساند.
در این دوران نقش حوزه نجف در فرهنگ سازی تقویت گردید و مجدد گزارش های پیاده روی کربلا در اربعین و غیر اربعین، آن هم با محوریت علمای شیعه ثبت گردید و از این زمان، تاریخ 150 ساله حوزه علمیه نجف در دوران معاصر شکل می گیرد و بر بستر آن، فرهنگ پیاده روی اربعین طراحی و نهادینه شد و بتدریج گسترش یافته و تبدیل به یک سنت شیعی می گردد.
گاه شمار فرهنگ سازی پیاده روی اربعین توسط حوزه علمیه نجف |
||
اواخر قرن 14ق (پهلوی دوم در ایران و کمونیست ها در عراق) |
سید محسن حکیم | فراگیر و نهادینه شدن پیاده روی اربعین در جامعه شیعه جنوب عراق و نقش آن در خنثی سازی تبلیغات کمونیست ها و ملی گراهای بعثی |
نیمه قرن 14ق (پس از سقوط امپراطوری عثمانی) |
میرزای نائینی غروی اصفهانی (کمپانی) | تلاش رضا خان برای محو فرهنگ حسینی در ایران، ولی در مقابل تلاش علمای ایرانی نجف برای رواج پیاده روی به کربلا و گزارش های متعدد از حضور مراجع بزرگ در پیاده روی جهت حفظ شعائر تشیع |
اوائل قرن 14ق |
آخوند خراسانی | مرجع بزرگ شیعه و راهبر مشروطیت ایران که همراه شاگردانش گاه پیاده به کربلا می رفت |
اواخر قرن 13ق اوائل قرن 14ق |
محدث نوری | احیای پیاده روی پس از تضعیف آن (به علت انتقال موقت حوزه از نجف به سامرا) |
نیمه دوم قرن 13ق در خلافت عثمانی |
شیخ انصاری | اهتمام به پیاده روی به کربلا |
محدث نوری
حسین نوری فرزند محمد تقی نوری مازندرانی طبرسی، محدث و از علمای سرشناس شیعه در قرن ۱۴ق و دارای القابی چون خاتم المحدثین، علامه نوری و محدث نوری بود.
وی دایی و پدر همسر شیخ فضل الله نوری از علمای بزرگ در مشروطیت ایران در آغاز قرن 20م بود. ایشان تا سال 1312ق همراه استادش میرزای شیرازی ساکن سامرا بود و بعد رحلت استاد در 59 سالگی به نجف بازگشت.
او در 8 سال پایانی عمر با برکتش احیاگر پیاده روی به کربلا به ویژه در اربعین شد. او در 1320 قمری در نجف درگذشت و در حرم امیر المومنین (ع) دفن گردید.
نقطه شروع (نجف اشرف) > فرهنگ سازی پیاده روی و تبلیغ درباره آن > خیلی زود توجه علما و بزرگان شهر به این رسم نیکو جلب شد > در نهایت شکوه پیاده روی گاه به 30 خیمه ی ۲۰ تا ۳۰ نفره می رسید > خان الربع: اولین کاروانسرای مسیر در 20 کیلو مترى نجف > بنای خان ها (کاروانسرا): در زمان سید بحر العلوم و سپس شیخ انصاری برای استراحت و آسان سازی زیارت ساخته شدند > او برای توجه بهتر به فیض سفر پیاده و آسان سازی آن، پیاده روی مرحله به مرحله را برنامه ریزی کرد > مسیر 80 کیلو متری به سه منزل (سه شب و چهار روز) تقسیم بندی نمود >
حیدریه > خان النص: در ابتدا خان النص (در ۴۰ کیلومتری) بنا شد تا زوار در میانه راه مکانی امن برای استراحت داشته باشن که امروزه شهر حیدریه نام دارد > در این پیاده روی، ایشان صبح و عصر در خنک ترین زمان هوا حرکت می کرد > در میانه روز و گرمای هوا ضمن استراحت و صرف غذا به عبادت می پرداخت > خان النخیله: کاروانسرایی در 20 کیلو متری کربلا > در روز چهارم کاروان ها به کربلا می رسیدند > آخرین سفر پیاده را محدث نوری در سال 1319ق و کمتر از یکسال پیش از رحلتش انجام داد > نقطه پایان (کربلای معلی)
گزارش آقا بزرگ تهرانی:
چون استاد ما کمرنگی پیاده روی را مشاهده، سعی در احیای آن نمود و چون پا به سن گذاشته بود و نمی توانست یکی دو روزه مسیر را طی کند، با اجاره کردن چارپایانی برای وسایل و همراهانش مسیر را به سه قسمت تقسیم نمود تا به مدت سه شب و چهار روز به کربلا برسد.در آغاز این برنامه شیخ همراه اندی شاگردان بود ولی به سرعت این سنت و سیره چنان مورد توجه قرار گرفت که در سال 1319ق که عید نوروز ایرانی با عید قربان اسلامی و جمعه یکی شده بود، مراسم پیاده روی با حضور با شکوه مردم نجف با راهبری شیخ ما برگزار شد.
...«مقدمه آقا بزرگ بر مستدرک الوسائل محدث نوری»
-------------------------------------------------
17 و 18 سبک زندگی اربعینی؛ خواستگاه و چشم انداز
ریشه و خاستگاه حماسه اربعین
تحلیل رفتاری حماسه اربعین
حماسه اربعین نقط اوج نمایش ایثارگری و از خود گذشتگی است. از خود گذشتگی بیکران میزبانان که خالصانه با تمام هستی
به میدان آمده و از خود گذشتگی ویژه زائران که از دلبستگی ها دل کنده و به زیارت می آیند.
چشم انداز حماسه اربعین
زندگی های آخرالزمانی > اسارت ها و دلبستگی ها > روزمرّگی > دنیازدگی > فردگرایی > منفعت طلبی > خودخواهی و خود فراموشی > بیهودگی و بطالت > خوراک > کار > تفریح > سرگرمی > خواب >
اربعین فرصتی متفاوت > رابطه باخود > رابطه با خدا > رابطه با معصوم > رابطه با مردم > زیست اربعینی > راه (تحول) > فضا (دنیای دیگر) > موکب (ایثار) > خانه اربعینی (انسانیت) > زائران (سلوک جمعی آسمانی >
وسیعترین فضیلت گرایی جمعی انسانی > خلوت با خود > تمرین تقویت اراده > تطهیر سریع و آسان اربعینی > تمرین تغییر عادت ها > تمرین خوبی ها > مشاهده گسترده آیات الهی در حماسه اربعین > تلفیق حزن و گریه حسینی با گریه تقرب الهی > اهتمام به وصل با توسل و انابه اربعینی > اهتمام به حداکثر عبودیت و عبادت در فضای اربعین > حزن پیوسته، توسل پیوسته >
تقرب گام به گام و هماهنگ با مسیر > معرفت افزایی با انس با زیارت حسینی > تجدید بیعت روزانه > انس با ادعیه و زیارات مهدوی > بازتعریف انتظار بر بستر معرفت اربعینی > بیشترین ارتباط گیری > تمرین مسابقه در خیرات >
قرار گرفتن حداکثری در فضای موجود > اهتمام به مشارکت مردمی > زبان شکرگزاری پیوسته > تمرین سلوک معنوی و اخلاقی جمعی > مسئولیت پذیری و ایثارگری > تمرین انسان دوستی عرفانه و خدمتگزاری عاشقانه >
به سوی جهانی سازی اربعین > آوردن اربعین به خانه > برپایی پرچم حسینی > آوردن اربعین به محل کار و شغل > نوع دوستی > آوردن اربعین به همه فرصتهای اجتماعی > سبقت در خیرات > ایثارگری فراگیر > دستگیری دیگران.
...
------------------------------------------------
حماسه اربعین بر پیاده روی در زیارت استوار است و پیاده روی زائر به مثابه گام های سیر و سلوک عرفانی بر بستر اربعین است تا با همراهی سلوک حسینی، آماده پذیرفته شدن برای انصار المهدی در دوران غیبت آخر الزمان را بیابد و جزو پیشگامان مهدی یاوری در منطقه و جامعه خود گردد.
اجابت دعا تحت قبه یعنی: آسان ترین اتصال تضمینی آسمانی
بهترین دعا: والمسارعین الی ارادته... مأموریت زمانمند برای ولیّ زمانه
وحدتى گمنام و سرگردان در کثرت های آخر الزمانی > تخلیه و تطهیر رذائل اخلاقی و تمرین ترک عادات زشت و ناپسند > تحلیه به فضائل اخلاقی و تمرین انجام عادات نیک > تجلیه و نورانیت و خودشکوفایی بر بلندای انسانیت > سلوک عرفانی جمعی در زیست مومنانه ی اربعینی > وصول به کثرت مؤمنانه در عین آمادگی برای وحدت بر محور امام حسین (ع) > مأموریت اربعینی سالیانه برای دعوت جهانی همگان به اربعین سال های آینده... > وحدتى نورانی با هدف موج آفرینی در کثرت ها...
--------------------------------------
20. برکت ها و رکوردهای اربعین
برکت ها
- )لِیَعبُدُون) تحقق هدف خلقت :وسیع ترین عبودیت و عبادت تاریخی بشر
- (بُعِثتُ) تحقق هدف رسالت: وسیع ترین فضائل و مکارم اخلاقی
- (لیَستَنقِذَ) تحقق هدف عاشورا: بزرگترین جلسات معرفت و بصیرت
- تحقق منشور حقوق بشر: حضور آزاد همه اصناف و ادیان و مذاهب بر اساس نوع دوستی و فضیلت خالصانه
- تحقق حقوق زن و خانواده: حضور فراگیر و آزاد بانوان به صورت فردی و خانوادگی در خدمات و زیارات و ...
رکوردها
- بزرگ ترین تجمع انسانی
- انسانی ترین تجمع بشری
- طولانی ترین مسیر پیوسته انسانی
- جهانی ترین حضور فراملیتی و مذهبی
- زیباترین تجمع اخلاقی
- ایثارگرایانه ترین میزبانی
- وسیع ترین فضای معنوی، عبادی و عرفانی
تحقق آرزوی امام غائب (عج)
وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبیک نکته
حماسه اربعین شگفت ترین مراسم از جهت بیشترین آمار صحت و سلامت، با توجه به ضعف برخی شرایط زیستی و بهداشتی است.اربعین در قرن ۲۰ > ممنوعیت در حکومت بعثى ها > پیاده روی مخفیانه > نیم میلیون نفر
اربعین در قرن ۲۱ > دهه اول > کرونا > 1 الی 20 میلیون نفر
اربعین در قرن ۲۱ > دهه دوم > 25 الی ؟؟ میلیون نفر
---------------------------------------
21. چلههای تاریخی دیروز، امروز و فردا
دیروزچله اهل بیت علیهم السلام
- چله اسارت و ظلم عظیم (چله روضه حسینی در تمامی منازل اسارت)
- چله صبر عظیم
- چله تحول آفرینی در متحجرترین جاهلیت (بازگشت به کربلا و فتح الفتوح کاروان اسارت در ماندگار سازی حماسى اربعین)
- چله سخت ترین ابلاغ و تبلیغ (تکرار سالیانه و حماسی رو به رشد اربعین مهمترین سرمایه تبلیغ جهانى تشیع است)
- چله حزن، گریه و ماتم پیوسته (حزن و حماسه سالیانه در اربعین، نشان شیعه است)
- اولین خطابه فضائل امام علی (ع) و ذکر مصیبت حسینی در مسجد اموی دمشق
مهمترین دستاورد کاروان اسارت
هدف امویان کشتار اهل بیت علیهم السلام و سپس محو نام و یاد آنها بود. ولی چله سخت اسارت، اما حماسی اھل بیت علیهم السلام چنان نقشه های ۵۰ ساله خط خلافت را خنثی و وحشت بر خلافت فاسد یزید انداخت.از این رو برای دفع عواقب حماسه اسارت، ناچاراً رضایت بازگشت اسرا به کربلا را داد و این باعث ماندگاری تاریخی و همیشگی عاشورا گردید که بزرگ ترین دستاورد کاروان اسارت بود.
امروز
- حماسه عظیم شیعه عراق
- مشارکت گسترده شیعه ایران
- حضور شیعه شبه قاره هند و...
- شیعیان از سراسر جهان
- توسعه سالیانه زائران اربعین (زائر اولی ها) از گستره جهانی تشیع و غیر تشیع
فردا
آخرین اربعین
مهدی موعود (عج) در روز عاشورا در حجاز قیام نموده و پس از تثبیت قیام، به سوی عراق حرکت مى کند و احتمالا در زمانی نزدیک و به قصد کوفه و کربلا با یاران خود به روز اربعین به کربلا می رسد و...--------------------------------------------
22. اربعین راهبرد روزآمدسازی شیعه
اربعین و روزآمد سازیاربعین بزرگترین فرصت برای بازشناسی جهان شیعه است. مواجهه و بازشناختی که نباید احساسی و لحظه ای باشد چون پشتوانه این جامعه بزرگ، بالاترین مرتبه ایمانی و انسانی است. با ارتباط گیری میدانی بر بستر اربعین می توان از آخرین حال و روز شیعیان در گستره جهانی و به صورت روزآمد آگاهی یافت اگر ...
اربعین و بزرگترین رسالت
مهمترین رسالت زائر/ خادم اربعین، بر بستر عظیم ترین ایثار بشری، تلاش برای حداکثر ارتباط گیری مؤمنانه، برقراری بیشترین پیوندهای دوستانه و ایجاد شبکه های نوین ایمانی است تا بر بستر آن، برنامه ریزی سالیانه برای حرکت به سوی جامعه نوین ایمانی شکل بگیردو به همراه آن ارتباط های منطقه ای و سپس شبکه جهانی شیعیان و محبان اهل بیت در تمامی حوزه های، فکری، فرهنگی و اقتصادی شکل بگیرد و نهایتاً این جامعه منسجم ایمانی، به سوی نظام سازی های جدید و جهانی گام برداشته و طرحی نوین و جهانی در اندازد تا...
راهبرد روزآمد سازی
حوزه های روز آمد سازی: آگاهی های سیاسی ،اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی از تک تک جوامع شیعی و...
اصل ارتباط گیری: ارتباط گیری میدانی و چهره به چهره در حوزه صنفی و غیر صنفی به صورت گسترده و اهتمام به انجام گفتگوهای عمومی و تخصصی
رسالت مسئولیت پذیری: عمق بخشی به زیارت با تعریف برنامه تداوم ارتباط و پذیرش مسئولیت همفکری پیوسته و معرفی فرصت های تعامل دوسویه و...
عمق بخشی به زیارت با تعریف برنامه تداوم ارتباط و پذیرش مسئولیت همفکری پیوسته و معرفی فرصت های تعامل دوسویه و...
دستاورد نهاد سازی: حرکت به سوی نهاد سازی های فرامرزی جهان شیعی با هدف تقویت جایگاه منطقه ای و جهانی شیعیان ...
در جستجوی آخرین اطلاعات و اخبار جهان شیعی
میراث فرهنگی و معنوی شیعی در هر منطقه؟پیشینه و میزان اصالت تشیع در هر منطقه؟
وضعیت امروزی شیعه در منطقه؟
وضعیت اقتصادی منطقه و شیعیان آنجا؟
Map of shia
- دوست یابی ایمانی
- عقد اخوت شیعی
- طراحی سفرهای متقابل جهان شیعی
- راه اندازی شرکت ها و مؤسسات جهان شیعی
توقیع امام زمان (عج):
لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوب...----------------------------------------
23. اربعین وحدت جهانی شیعیان
چیستی و چگونگی محبت
آیه تطهیر: اهل بیت پیامبر طهارت و عصمت تام و تمام دارند.آیه مباهله: اهل بیت پیامبر از جهت مصداقی منحصر به امام علی (ع)، حضرت زهرا (س)، حسنین (ع) و امامان نه گانه به دلالت روایت ائمه اثنی عشر دارد و اطرافیان دیگر پیامبر را شامل نمی شود.
آیه مودت: محبت اهل بیت پیامبر واجب است و وجوب آن هم مطلق بوده و همه حالات و مراحل زندگی آنها را شامل می شود.
مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً لَهُ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ تَائِباً
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مُؤْمِناً مُسْتَکْمِلَ الْإِیمَانِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ بَشَّرَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ بِالْجَنَّةِ ثُمَّ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ یُزَفُّ إِلَى الْجَنَّةِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى بَیْتِ زَوْجِهَا
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ فَتَحَ اللَّهُ لَهُ بَابَیْنِ مِنَ الْجَنَّةِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ جَعَلَ اللَّهُ زُوَّارَ قَبْرِهِ مَلَائِکَةَ الرَّحْمَةِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ص مَاتَ عَلَى السُّنَّةِ وَ الْجَمَاعَةِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَکْتُوباً بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَى
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ کَافِراً
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یَشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ.
جغرافیای شیعه و جغرافیای جهانی اربعین
۲۰ ٪ جمعیت ۲ میلیاردی مسلمانان شیعیانند که اکثریت آنان در خاورمیانه و اقلیت در دیگر مناطق دنیا پراکنده اند. حماسه عظیم اربعین با میزبانی و مشارکت میلیونی مردم عراق، حضور فراوان ایرانیان، شیعیان حاشیه خلیج فارس، شیعیان شبه قاره و تمامی اقلیت های شیعی دنیا برگزار می گرددتا بر بستر این مشارکت و حماسه عظیم، شناخت و ارتباط جهان شیعی تقویت و در جهانی سازی پیام عاشورا همراه و همدل گردند.
اربعین و شیعه پژوهی
اربعین و فرصت شیعه شناسیاربعین و فرصت مطالعه اقلیت های شیعه در دنیا
اربعین و همفکری اندیشمندان شیعی در زمینه علوم انسانی
اربعین و بسترسازی همگرایی منتظران ظهور
اربعین و جهانی سازی انتظار و مهدویت عاشورایی
اربعین و شیعیان
اربعین و فرصت همگرایی اجتماعی شیعیان و محبان اهل بیتاربعین و یکرنگ سازی شیعیان از اصناف، اقشار، فرهنگ ها و ملیت ها
اربعین و فرصت جمع بین هویت های محلی/ ملی شیعیان با هویت مذهبی تشیع
اربعین و فرصت شناسی اقتصادی و اجتماعی شیعیان در گستره جهانی
اربعین و فرصت سازی برای سفرهای جهان تشیع در گستره جهانی
آمار تقریبی شیعیان جهان |
||
کشور | جمعیت شیعه | درصد شیعیان به مسلمانان |
ایران عراق هندوستان پاکستان افغانستان آذربایجان عربستان نیجریه ترکیه مصر اندونزی لبنان تانزانیا سوریه کویت امارات بحرین یمن گرجستان |
70 میلیون 25 میلیون 60 تا 70 میلیون 25 تا 30 میلیون 7 تا 10 میلیون 5 تا 7 میلیون 7 تا 10 میلیون 3 تا 4 میلیون 3 میلیون شیعه 20 میلیون علوی 3 میلیون 3 تا 5 میلیون یک و نیم میلیون یک و نیم میلیون نزدیک به یک میلیون 500 تا 700 هزار نزدیک به یک میلیون حدود نیم ملیون بیش از یک میلیون 350 تا 400 هزار |
90 درصد 70 درصد 25 درصد 30 تا 35 درصد 25 تا 30 درصد 80 تا 85 درصد 15 تا 20 درصد 5 درصد 5 درصد 40 درصد 5 درصد 2 درصد 35 درصد 5 تا 10 درصد 13 درصد شیعه و علوی 25 تا 30 درصد 20 درصد 85 درصد شیعه امامی: 5 درصد، زیدی: 45 درصد 12 درصد |
پوسترهای این نوشتا به زبانهای انگلیسی و عربی
--------------------------------------------------------------
24. اربعین و شیعه شناسی جهانی
شیعه ای در اقلیت و مظلوم و با سابقه از عهد امپراطوری مغولی یوآن
شیعه افغانی
شیعه ای در محاصره طبیعت سخت و جغرافیای دشمنی های تاریخی، اما مقاوم و استوار و...
شیعه آسیای میانه
دوره های مختلف نشاط تاریخی و رسالت آینده نگر آن در آستانه ظهور
شیعه عراقی
سومین کانون شیعه با پشتوانه فرهنگی تشیع در طول تاریخ بر محور عتبات عالیات
شیعه آذری
شیعیان اصیل اما دور افتاده از جغرافیای تشیع حتى در دوره معاصر
شیعه ترک
پایه گذار حکومت شیعی صفویه، اما متحمل کشتارها و فشارها و پیدایش علویان و باز احیای تشیع در دوره معاصر
نوشیعیان اروپایی
حضور یک سده شیعیان مهاجر با حفظ هویت اصیل خود اما با کمترین تجربه های عالمانه و روزآمد برای نشر تشیع
شیعه لبنانی
شیعه ای در اقلیت و ریشه دار که در در تمدن سازی خوش درخشید
شیعه مصر
تشیعی اصیل و بسترساز خلافت علوی ولی در مظلومیت پیوسته از عهد امویان تا کنون
شیعه غرب آفریقا
نوپدید ترین جغرافیای شیعه با درخششی شگفت و ناگهانی ...
شیعه یمن
قدیمی ترین و اصیل ترین شیعه تمدنی و عامل نشر تشیع اولیه
شیعه خلیج
هویت ، ثبات و مظلومیت تاریخی و پشتوانه اقتصادی خیرانه مرجعیت و جوامع شیعه
شیعه مدینه
کانون اولیه شیعه در مظلومیت پیوسته، استوار در کانون وهابیت
شیعه ایرانی
بزرگترین جمعیت شیعه و محور تمدنی مکتب تشیع از گذشته تاکنون و مسئولیت جهانی سازی مکتب با رویکرد عقلانی و ...
شیعه پاکستان
چهارمین مرکز جمعیتی تشیع و پایه گذاری پاکستان اما در اوج مظلومیت
شیعه هند
دومین کانون جمعیتی شیعه و پراکندگی وسیع در هند و سرزمین های دیگر با ظرفیت ارتباطی وسیع
شیعه مالایی
ورود اسلام با فرهنگ شیعی و فرصت طلایی باز احیای تشیع در منطقه
حضرت مهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف: وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْد...
----------------------------------------------
25. سبک زندگی شیعیان جهان مبتنی بر ارزش های عاشورایی و اربعینی
اربعین فرصتی برای جهانی سازی گفتمان مکتب شیعه است تا در برابر هجوم سبک های متفاوت زندگی ها، سبک زندگی شیعی را مبتنی بر ارزش های عاشورایی و هماهنگ با نیازهای منطقه ای به جهانیان معرفی نماید.- مصر
- حیرت بین زندگی دینی حداقلی و انفعال سیاسی و اجتماعی و شیفته جاذبه های غربگرایی
- آمریکای جنوبی
- مسیحیت تعبدی و سنتی درمانده در بحران های انسانی
- آمریکای شمالی
- پرچمدار تمدن معاصر و شعار آینده سازی تمدنی بر مبنای پیشرفت و تکنولوژی ولی آکنده از تناقض های انسانی
- اروپای غربی
- مسیحیت ایمانی حداقلی و اصالت فرد و انسانی دنیوی
- اروپای شمالی
- انسان محوری اسیر قوانین مدرن بشری و دور از انسانیت
- اروپای شرقی
- پارادوکس ملی گرایی سنتی و روزآمد سازی سکولاریسم و مدرنیته
- روسیه
- برزخ حکومت پلیسی، شعارهای ملی گرایی و حیرت فکری و حداقل مدرنیسم
- چین
- رفاه و کنترل شدید دولتی (جمع گرایی کنترل شده)
- ایران
- ذوق زدگی و روزمرگی
- ژاپن
- انسان اسیر در اخلاق و نظم ماشینی مدرن
- هندوستان
- زندگی احساسی در دوگانه تعصب و مدرنیته
- اندونزی
- اسلام خندان
- استرالیا
- جوامع جدید با هویت آزادی فردی کنترل شده و هماهنگ با اهداف تعریف شده
- آفریقای مرکزی
- روزمرگی و بردگی مدرن
- ترکیه
- اسلام حداقلی، همراه با مدرنیته و گاه شعارهای سیاسی