نکات نگهداری آلوئه ورا در یخچال

اکثر ما تنها قسمتی از یک برگ آلوئه ورا را استفاده می کنیم، چه برای مشکلات پوستی و چه برای افزایش زیبایی و در نهایت ما بقی آن را دور میاندازیم که چنین عملی اسراف این منبع ارزشمند و پول شما است، درصورتی که می توانید باقیمانده آن را درون یخچال نگهداری کنید و بعد از آن استفاده نمایید. با راسخون همراه باشید.
جمعه، 17 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نکات نگهداری آلوئه ورا در یخچال

چنانچه در منزل آلوئه ورا دارید، می توانید از ژل و شیر آن استفاده کنید. فقط باید یک برش مورب روی برگ های آلوئه ورا بیندازید تا شیرابه آن بیرون بیاید. برای جدا کردن ژل از برگ ها هم باید گیاه را به آهستگی و از طول ببرید و با برش عرضی، ژل میانی آن را بیرون بیاورید. این ژل طعم خاصی ندارد چنانچه بعضی اوقات حس می کنید مزه تلخی دارد، احتمال آنکه ژل از برگ به خوبی جدا نشده باشد بسیار است.

این ژل را می توان به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان آفتاب سوختگی، زخم و التهاب های پوستی استفاده کرد. نکته مهم این است که در استفاده از گیاه آلوئه ورا نباید زیاده روی کرد چراکه استفاده بیش از حد آن باعث از بین رفتن تعادل آب و الکترولیت های بدن می شود. توصیه شده روزانه بیشتر از یک قاشق از ژل آلوئه ورا مصرف نکنید.
 

آلوئه ورا چیست و چه نوع گیاهی است؟

آلوئه ورا که با نام آلوئه ورا پزشکی، کریستال بیابان، گیاه سوختگی و بزاق فیل شناخته می شود، متعلق به خانواده گیاهان مکمل در جنس "آلوئه" است. این گیاه یک گیاه آبدار بدون ریشه یا گاهی اوقات ریشه کوتاه است که در ارتفاع 60-100 سانتی متر (24 تا 39 اینچ) رشد می کند و برگهایی بلند و ضخیم و گوشتی با حاشیه دندانه دندانه دارد و رنگ آن از سبز تا سبزآبی متفاوت است.

برخی از ارقام این گیاه دارای قسمتهای سفید در قسمتهای سطحی اطراف ساقه هستند. این گیاه به راحتی در داخل و خارج از منزل رشد می کند و گیاه مقاومی می باشد.
از گذشته های دور یعنی بیش از 6000 سال پیش بسیاری از تمدن ها، از جمله مصری ها، اسپانیاییها، ایرانیان، یونانیها، ایتالیایی ها، آفریقایی ها، ژاپنی ها و سرخپوستان از گیاه آلوئه ورا استفاده می کردند.
 

شیوه نگهداری آلوئه ورا در یخچال

نگه داری برگ ها

راحت ترین و شاید بهترین روش برای ذخیره آلوئه ورا نگهداری همه برگ آن است، از آنجایی که اکسیداسیون ژل باعث فساد زودتر آن می شود، نگه داری همه برگ از تماس ژل با هوا جلوگیری می کند. 

شیوه تک مرحله ای 

برگ های آلوئه ورا را در بسته بندی پلاستیکی بگذارید و آن را در یخچال قراردهید، یک عدد کیسه پلاستیکی را بردارید ،برگ های آلوئه ورا را در آن قرارداده و در آن را گره بزنید، این کیسه را تا وقتی که احتیاج داشتید در یخچال نگهدارید، مرطوب ماندن، برگ های آلوئه ورا را تا 20-25 روز سالم نگه میدارد. 
 

ژل را نگهداری کنید

از آنجایی که لایه برداری و خارج کردن ژل از یک برگ آلوئه ورا میتواند کار پرزحمت باشد، ولی امکان دارد بخواهید ژل آن را بیشتر خارج کرده و نگهداری کنید. 
 

شیوه تک مرحله ای

ژل آن را درون شیشه ای محفوظ از هوا نگهداری کنید.
ژل آلوئه ورا را از برگ یا برگ های آن خارج کنید، چنانچه میخواهید نرزد از یک قیف استفاده کنید و ژل را درون شیشه ای ریخته و در آن را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید، ژل آلوئه ورا به مدت 6-7 روز سالم در یخچال باقی میماند.
 

نگهداری آلوئه ورا در فریزر یخچال؛ فریز کردن(انجماد)

اما در مورد نگهداری آلوئه ورا در فریزر، روش ها متفاوت هستند و باید به روش خاصی که در ادامه خواهید خواند، عمل کنید تا کیفیت آلوئه وراهایی که فریز می کنید تا حد ممکن حفظ شود.
 

نگهداری مکعب های ژل

انجماد هرچیز تازه ای میتواند مدت زمان نگهداری آن را تا چند ماه افزایش دهد، این عمل برای ژل آلوئه ورا نیز صادق است. تمام آن چیزی که نیاز دارید این است که ژل را برش های ضخیم مکعبی شکل بزنید و در کیسه های زیپ کیپ منجمد کنید.
 

روش اول

پوست برگ آلوئه ورا را بکنید و ژل را مکعبی ببرید، از یک چاقوی تراشه دار برای جداکردن لبه های دندانه دار برگ آلوئه ورا استفاده کنید، برگ را در دست خود نگه دارید و شروع به کندن یک طرف پوست آن کنید، پس از انجام، پوست طرف دیگر را نیز بکنید، حالا همانطور که در نمناک گفته ایم شما باید بخش بزرگی از ژل را داشته باشید، شکافی در وسط ژل بدهید و این تکه بزرگ را از هم جدا کنید تا بتوانید تکه های کوچکتری از آلوئه ورا داشته باشید. 
 

روش دوم

تکه های مکعبی ژل را در یک زیپ کیپ قرار داده و آن را منجمد کنید، تمام هوا را از کیسه بیرون بکشید و زیپ آن را ببندید و درون فریزر قرار دهید، برای استفاده از ژل به سادگی مقدار مورد نظری از مکعب ها را درآورید و یک شب در یخچال قرار دهید، ژل آلوئه ورای منجمد تا 6 ماه باقی میماند.

نکات نگهداری آلوئه ورا در یخچال
 

مزایا و خواص آلوئه ورا

پس از معرفی این گیاه محبوب، حالا نوبت شناخت خواص جادویی آن است که باهم میخوانیم.

بهبود هضم

آلوئه ورا ترکیباتی به نام پلی ساکارید دارد که توانایی درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات گوارشی را دارد. آلوئه ورا سبب هضم بهتر و جذب مواد مغذی بوده و عناصر مضر را از طریق دفع صاف حذف می کند.یک فرآیند هضم سالم به طور مثبت بر افکار و اعمال شما تاثیر می گذارد، بنابراین سلامت را ارتقا می دهد.
 

سم زدایی طبیعی

نوشیدنی های ساخته شده با آب آلوئه ورا دارای خواص ضد سم زدایی طبیعی هستند، که به طور موثر سیستم گوارش و سیستم گردش خون را تمیز می کند. مصرف خوراکی آلوئه ورا مواد زائد را از قسمت های مختلف بدن جذب کرده و دفع می نماید که این عمل باعث پاک سازی خون از اثرات جانبی داروهای شیمیایی، سیگار، سموم باقی مانده کشاورزی بر روی میوه ها و آلودگی هوا می شود.
 

افزایش ایمنی بدن

آلوئه ورا قابلیت توانایی خنثی سازی باکتری های مضر و جلوگیری از عفونت ها را دارد و دارای خواص جوان کننده بوده و تقویت سیستم ایمنی بدن را تضمین می کند. مصرف ژل آلوئه ورا به صورت خوراکی قدرت ایمنی بدن را بالا برده و کمک می کند که سموم در بدن تجمع نکند و همچنین به سلول های بدن حیات می بخشد و سبب نرمال شدن متابولیسم بدن می شود.
 

مهار رشد سرطانی

آلوئه ورا حاوی برخی از ماکروفاژهای موثر است که حجم زیادی از اکسید نیتریک تولید می کند که دارای پتانسیل ضد تومور است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این خواص ضد تومور و ایمن سازی ناشی از حضور پلی ساکارید در آلوئه ورا است اما همیشه توصیه می شود که هر نوع درمان سرطان را پس از مشاوره با پزشک شروع کنید.
 

افزایش انرژی بدن

مصرف خوراکی مداوم ژل آلوئه ورا سبب تنظیم دستگاه گوارش و هضم هرچه بهتر غذا می شود که از این روسبب احساس تندرستی و سلامتی و افزایش سطح انرژی بدن می شود. ژل آلوئه ورا سریع تر از آب در بدن نفوذ می کند و به فیزیولوژی بدن آسیب نمی رساند بلکه آن را متعادل نموده و بهبود می بخشد.
 

ترک اعتیاد

مصرف خوراکی ژل آلوئه ورا به دلیل داشتن مقداری اسید سالیسیلیک مثل مسکن عمل می کند و سموم بدن را دفع می کند و خود را پاک سازی می کند و افسردگی های بعد از ترک اعتیاد را کاهش می دهد.
 

درمان استرس

آلوئه ورا قادر است سلول ها را احیاء و حیات بخشد و می تواند خواص تنظیم کننده و کنترل کننده روی بدن داشته باشد و به سیستم بدن کمک کند تا در لحظات و موقعیت های بحرانی و استرس زا تعادل خود را حفظ نماید.
 

درمان مشکلات قاعدگی

عصاره آلوئه ورا محرک عالی رحم است و خوردن آن یا نوشیدن آب آن بسیار در طول قاعدگی دردناک، مفید است.
 

کاهش تهوع

تهوع می تواند به خاطر بسیاری از دلایل، از جمله اختلالات معده یا دستگاه گوارش، مصرف مواد غذایی آلوده، داشتن ویروس یا آنفولانزا یا شیمی درمانی رخ دهد. مصرف آب آلوئه ورا موجب احساس آرامش در سراسر بدن و کاهش تهوع می شود.
 

نکات نگهداری آلوئه ورا

برای ذخیره آلوئه ورا و همچنین افزایش طول عمر آن میتوانید به آن ویتامین c و یا e اضافه کنید. 8 گرم ویتامین c برای هر لیتر ژل آلوئه ورا کافیست، اگر از روغن ویتامین e استفاده میکنید 6000 واحد بین المللی از ویتامین eرا در هرلیتر ژل استفاده کنید، هرکدام از آنها را با ژل مخلوط کنید و تا 8 ماه آن را نگهداری کنید.

پالپ آلوئه ورا را نیز میتوانید در یک سینی مکعبی فریز کنید، شما همچنین میتوانید با اضافه کردن روغن های مهمی همچون رزماری، لیمو یا اسطوخدوس طول عمر ژل آلوئه ورای تازه را افزایش دهید.

اگر باقی مانده آلوئه ورا را دارید و نگران این هستید تا با آن چکار کنید، می توانید از آن یک دمنوش سالم آلوئه ورا یا آبمیوه تهیه کنید.
 

منابع

https://saednews.com/.post/betrin-rosh-nghdari-aloee-vra-dar-ikhchal-ia-frizr
https://www.namehnews.com
https://namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.