با بی ادبی دیگران چگونه برخورد کنیم؟

بدون شک در طول زندگی خود مجبور خواهید شد با افراد بی ادب و بدزبان برخورد داشته باشید. چه این فرد کسی کاملا غریبه باشد که در مغازه دیده اید، هم خانه ای شماست یا یک همکارتان، همیشه ممکن است کسی باشد که روی اعصاب شما می رود. با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید استراتژی های متفاوتی برای برخورد با افراد مختلف وجود دارد.
جمعه، 17 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
با بی ادبی دیگران چگونه برخورد کنیم؟

گستاخی و بی‌ادبی همه جا هست. این‌طور نیست که همیشه از سوی غریبه‌ها آزرده خاطر شوید. گاهی اوقات، برخورد با افراد بی ادب در محیط‌های آشنا اتفاق می‌افتد.شاید همکار یا همکلاسی‌تان با شما بدرفتاری کند یا یکی از نزدیک‌ترین اعضای خانوده‌ با شما رفتار توهین‌آمیزی داشته باشد.

مواجهه با افراد بی ادب می‌تواند سخت و حتی ترسناک باشد. بیشتر مردم وقتی مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند، مقابله به مثل می‌کنند؛ اما محققان دریافته‌اند که بی‌ادبی درست مثل سرماخوردگی گسترش می‌یابد و می‌تواند پیامدهای مخربی داشته باشد.

از این‌رو، آشنایی با روش‌های برخورد با افراد پررو و گستاخ از مهم‌ترین چیزهایی است که باید بیاموزید. با توجه به اهمیت این موضوع، مقاله امروز را به طرز رفتار با افراد بی ادب اختصاص داده‌ایم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.
 

افراد بی ادب چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگر می‌خواهید خود را برای برخورد با افراد بی ادب آماده کنید، ابتدا باید ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید. در ادامه، به بعضی از مهم‌ترین نشانه های انسان بی ادب اشاره می‌کنیم.

برای مرزهای شما ارزش قائل نیستند

یکی از نشانه‌های واضح افراد بی‌ادب این است که از شما در مورد مرزهایتان سوال نمی‌کنند و حتی زمانی که از آن‌ها مطلع می‌شوند، آن‌ها را زیر پا می‌گذارند.
 

باعث می‌شوند که شما احساس پوچی کنید

ویژگی دیگر افراد بی‌ادب این است که باعث می‌شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید. چه در محل کار و چه در زندگی شخصی، این افراد با توهین، تمسخر و اظهار نظرهای گستاخانه موجب رنجش شما می‌شوند. بی‌ادبی آن‌ها طاقت‌فرسا است، مانند ویروسی که سیستم ایمنی شما را مختل می‌کند.

نکته غم‌انگیز در مورد بی‌ادبی این است که واقعا تاثیر منفی روی عملکرد مخاطب دارد. افرادی که با گستاخی دیگران مواجه می‌شوند، انگیزه کمتری دارند و بیشتر احتمال دارد که محل کار خود را ترک کنند.
 

فقط به فکر خودشان هستند

نکته دیگر در مورد افراد بی‌ادب این است که آن‌ها به شدت خودخواه بوده و تمام اعمال و رفتارشان در جهت تامین منافع خودشان است. حتی زمانی که به نظر می‌رسد به خواسته‌ها و نیازهای شما توجه می‌کنند، در حقیقت به دنبال راهی برای برآورده کردن نیازهای خودشان می‌گردند.
 

شنوندگان خوبی نیستند

غالبا افراد بی‌ادب دوست دارند که صحبت کنند و حرف‌هایشان شنیده شود، اما چنین رفتاری با دیگران ندارند. وقتی شما در مورد افکارتان صحبت می‌کنند، ممکن است متوجه شوید که آن‌ها همیشه حواس‌شان پرت است؛ حتی گاهی اوقات عمدا به شما نشان می‌دهند که به حرف‌هایتان بی‌اعتنا هستند.
 

به عقاید دیگران بی‌احترامی کرده و آن‌ها را مسخره می‌کنند

یکی از بدترین خصوصیات افراد بی‌ادب این است که نسبت به عقاید دیگران واکنش توهین‌آمیزی دارند. افراد بی‌ادب در بدترین مکان‌ها و زمان‌ها ظاهر می‌شوند تا به شما بگویند که به خاطر اعتقادات، هویت یا فرهنگ‌تان، بی‌ارزش هستید. آن‌ها زندگی را سخت کرده و استرس کاملا غیر‌ضروری به همه وارد می‌کنند.
 

روی نقاط ضعف شما تمرکز می‌کنند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد بی‌ادب این است که همیشه در تلاش برای پیدا کردن نقاط ضعف شما هستند. برای مثال، به طور آشکار و پنهان در مورد وزن شما اظهار نظر می‌کنند.
یا اگر بدانند در روابط شخصی‌تان مشکلات جدی دارید، با گستاخی در مورد آن صحبت می‌کنند یا وانمود می‌کنند که خودشان روابط خوبی دارند.
 

از شما کمک می‌گیرند، اما به شما کمک نمی‌کنند

یکی از غم‌انگیزترین ویژگی‌های افراد بی‌ادب، خودخواهی آن‌ها است. این افراد معمولا وارد دوستی‌های یک‌طرفه می‌شوند، یعنی از شما انتظار حمایت دارند، اما خودشان هرگز به شما کمک نمی‌کنند.
 

با افراد بی ادب چگونه برخورد کنیم؟

برقراری ارتباط با همه‌ی آدم‌ها کار راحتی نیست. چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستیم تمام آدم‌های بی‌‌ادب را در جزیره‌ای دورافتاده حبس کنیم تا دیگر لازم نباشد با آنها سروکله بزنیم. اما حالا که چنین امکانی وجود ندارد، باید خیال‌پردازی را کنار بگذاریم و به‌دنبال روش‌های منطقی‌تری برای مقابله با افراد بی‌ادب بگردیم.

۱. یادتان باشد گاهی خود شما هم فرد بی‌ادبی محسوب می‌شوید!

همه‌ی ما بالاخره روزهایی داشته‌ایم که خیلی هم مؤدب نبوده‌ایم، اما آدم بدی هم محسوب نمی‌شویم. پس اگر روزی هم کسی در برابر شما بی‌ادبی کرد، به‌خاطر داشته باشید که او هم مثل شما آدمیزاد است و لزوما آدم بدی نیست. سعی کنید صرفا بر اساس بی‌ادبی او، درباره خوبی یا بدی‌اش قضاوت نکنید.
 

۲. حتی اگر رفتار او خصومت شخصی به‌حساب می‌آید، آن را به خودتان نگیرید

خیلی طبیعی است که وقتی کسی گستاخانه حرف می‌زند، ناراحت شویم؛ مخصوصا اگر درباره‌ی شخصیت خودمان انتقادی کرده باشد، اما این‌که در برابر این بی‌ادبی چطور عکس‌العمل نشان دهیم امری اختیاری است که به تصمیم خودمان ربط دارد. انتخاب کنید طوری با او رفتار کنید که متوجه شود مشکل از اوست نه از شما!
 

۳. دلیل بی‌ادبی او را بفهمید

افراد دلایل مختلفی برای بی‌ادبی دارند. شاید روز بدی داشته‌اند یا عجله دارند و فکر می‌کنند وقت تعارف‌و‌تکلفات معمول را ندارند. شاید حتی متوجه نشوند رفتارشان چقدر بی‌ادبانه بوده است! دلیل واقعی بی‌ادبی آنها را تنها درصورتی خواهید فهمید که از خودشان سؤال کنید! سعی کنید آرام بمانید و بپرسید: «به‌نظرم حرفت خیلی زشت بود. چرا داری این‌طور برخورد می‌کنی؟» پاسخ این سؤال ممکن است غافلگیرتان کند.
 

۴. بی‌طرفانه مورد پیش‌آمده را تحلیل کنید

خب، فردی به شما بی‌ادبی کرده است. تا این‌جا درست! اما بیایید با خودتان مرور کنید که چه گفته یا چه‌کاری انجام داده که آن را بی‌ادبی می‌دانید؟ منظوری پشت آن بوده؟ اگر بی‌طرفانه به خیلی از موارد بی‌ادبی نگاه کنید، می‌بینید که منظوری پشت آن پنهان نیست و در عین ناباوری خواهید دید که می‌توانید از کنار آن عبور کنید.

در موارد استثنا که منطقی در پس این بی‌ادبی حس می‌کنید، بی‌طرف ماندن کمک‌تان می‌کند به‌جای تمرکز روی ظاهر قضیه، به ریشه‌هایی که باعث ایجاد این رفتار شده پی ببرید.
 

۵. داستان درست نکنید!

شما جزء آن دسته هستید که دوست دارید سر افراد بی‌ادب دادوفریاد راه بیندازید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است باید بگوییم لطفا این کار را نکنید! حال چه این موقعیت با کسی باشد که بی‌ادبی‌اش نهایت ندارد و به‌عمد این‌کار را می‌کند، چه با فرد بی‌ملاحظه‌ای باشد که از روی بی‌خیالی و بدون قصدوغرض حرفی می‌زند.

درهرصورت حرمت خود را نگه دارید و اجازه ندهید رفتار گستاخانه دیگران، باعث شود رفتاری خارج از شأن خودتان انجام دهید.
 

۶. بگذارید و بروید! به همین سادگی

بی‌ادبی آزاردهنده است، اما سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه این است که خود را از آن محیط دور کنید تا از آن فرد به‌خصوص بارها و بارها آسیب نبینید. از محیط خارج شوید! حتی اگر آن فرد هنوز دارد حرف می‌زند! اگر آن فرد، غریبه است که اصلا لزومی ندارد دیگر او را ببینید.

اگر هم دوست یا همکار است، کم‌کم متوجه می‌شود که در رابطه‌اش با شما با بی‌ادبی راه به‌جایی نخواهد برد. همین موضوع کمک می‌کند یاد بگیرد از دفعات بعدی رفتار مناسب‌تری با شما داشته باشد.
 

۷. به فرد مقابل پیشنهاد کمک بدهید

بعضی از بی ادبی‌ها از از بدرفتاری ناشی می‌شوند، اما خیلی وقت‌ها کسی که بی‌ادبی می‌کند از چیزی خسته یا کلافه شده و اگر شما قدرت این را داشته باشید که ناامیدی او را حل کنید، خواهید دید که گستاخی او در کسری از ثانیه به احترام تغییر خواهد کرد.

اما مراقب باشید. تنها درصورتی پیشنهاد کمک بدهید که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان آن را مهیا کنید. اگر تنها پیشنهاد بدهید و بعد پیگیری نکنید، حس کلافگی مخاطب‌تان بیشتر خواهد شد و ممکن است بی‌ادبی‌اش هم بیشتر شود.
 

۸. بی‌ادبی را به‌عنوان یک عادت در نظر بگیرید

بعضی‌ها کلا بی‌ادب هستند! یعنی فقط با شما نیست که برخورد بدی دارند، بلکه بی‌ادبی عادت هرروزه آن‌هاست. وقتی بی‌ادبی به عادت تبدیل شود، دیگر برای فرد سخت خواهد بود که رفتار بهتری از خود بروز دهد؛ حتی اگر از ته دلش بخواهد مؤدبانه‌تر برخورد کند.

بی‌ادبی‌های چنین افرادی را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان خصومت شخصی درنظر گرفت. شکستن این الگوی رفتاری سخت است. در برخورد با چنین افرادی به موارد بعدی دقت کنید.
 

۹. فرد بی‌ادب را مجبور به تغییر نکنید

اگر کسی بخواهد بی‌ادب باشد، شما نمی‌توانید او را مجبور به رعایت ادب کنید. درواقع، اگر او را مجبور به تغییر کنید، احتمال اینکه سر لج بیفتد و رفتار بدتری از خودش نشان دهد زیاد است. در بسیاری از موارد بهترین انتخاب این است که قبول کنید بی‌ادبی او تقصیر شما نیست و اجازه دهید خودش درباره‌ی رفتارش تصمیم بگیرد.
 

۱۰. با رفتار نیکو به جنگ بی‌ادبی بروید

اجازه ندهید بی‌ادبی اطرافیان باعث شود شما هم مثل آنها رفتار کنید. بهترین خنثی‌کننده بی‌ادبی گاهی همین است که دوستانه و خیرخواهانه ظاهر شوید و به طرف مقابل فرصت دهید تا آرامش پیدا کند و رفتاری نزدیک به معیارهای شما از خود نشان بدهد.
 

در آخر

ما همه با شرایطی مختلف در زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، ولی کاملا نمی‌توانیم بدانیم دیگران نیز با چه شرایطی در زندگی‌شان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حتی گاهی اوقات، نزدیک‌ترین دوستان‌مان نیز نمی‌توانند از احساسات دوستان مشترک‌مان یا نحوه‌ی برخورد آن‌ها در شرایط خاص به ما چیزی بگویند. بنابراین، تصمیم بگیرید تحت هر شرایطی مهربان بمانید و به آن‌هایی که شرایطی سخت را پشت سر گذاشته‌اند نشان دهید، هنوز چیزهای زیبا در دنیا وجود دارند که باید قدرشان را دانست – مثلا مهربانی.

به یاد داشته باشید، نمی‌توانید واکنش‌های دیگران را کنترل کنید، ولی واکنش‌های خود را می‌توانید؛ و اگر به دیگران مهربانی کنید، آن‌ها بیش از پیش درک می‌کنند نباید هیچ‌وقت با شما بدرفتاری کنند و ما نیز باید بدانیم چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم.
 

منابع

https://idehalmag.com/52561-tips-to-deal-with-rude-people
https://www.chetor.com
https://www.topnaz.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا