کالری فسنجون چقدر است؟ + ارزش غذایی

یکی از خورشت های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی خورشت فسنجان است که ماده اصلی تشکیل دهنده این خورشت گردو می‌باشد. این خورشت علاوه بر طعم خوشمزه دارای خواص فراوان است که از جمله این خواص میتوان به تقویت حافظه، مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. در مطلب زیر درباره مواد معدنی، ویتامین ها و ارزش غذایی این خورشت خوش طعم صحبت کرده ایم.
پنجشنبه، 20 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری فسنجون چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی فسنجون در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 264 کیلوکالری
کربوهیدرات 7.66 گرم
پروتئین 12.67 گرم
چربی 21.72 گرم
آب 22.83 گرم
فیبر 2.07 گرم
قند 4.52 گرم
کلسترول 17.60 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در فسنجون در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 13.32 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 2.60 میلی گرم
ویتامین K 3.57 میکروگرم
ویتامین C 2.17 میلی گرم
تیامین (B1) 0.04 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.10 میلی گرم
نیاسین (B3) 1.71 میلی گرم
کولین (B4) 11.07میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.61 میلی گرم
ویتامین B6 0.24 میلی گرم
فولات (B9) 9.84میکروگرم
ویتامین B12 0.06 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در فسنجون در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 21.85 میلی گرم
آهن 1.36 میلی گرم
منیزیم 57.31 میلی گرم
فسفر 176.05 میلی گرم
پتاسیم 255.54 میلی گرم
سدیم 499.57 میلی گرم
روی 1.32 میلی گرم
مس 0.38 میلی گرم
منگنز 0.99 میلی گرم
سلنیم 9.89 میکروگرم
 

فسنجون برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
تقویت سیستم ایمنی بدن
اگر بخواهیم به مهم ترین مزیت خورشت فسنجان اشاره کنیم تقویت سیستم ایمنی بدن است چرا که دارای مقادیر فراوان ویتامین C می‌باشد. این سبب افزایش آنتی اکسیدان در بدن شده و موجب تقویت سیستم ایمنی میگردد. هم چنین خورشت فسنجون به دلیل داشتن خاصیت معدنی با رادیکال های آزاد مبارزه میکند و از بدن در برابر آن ها محافظت میکند. یکی دیگر از ویتامین های پرخاصیت در خورشت فسنجون ویتامین E می‌باشد که به همراه ترکیبات پلی فنول ها تاثیر بسیاری در تقویت سیستم ایمنی دارد و مولکول های بدن را بسیار تقویت میکند.
 
کمک به کاهش قند خون
خورشت فسنجون به خاطر داشتن گردو، دارای فیبر بسیار زیاد است که این ماده یکی از برترین مواد معدنی بدن به حساب می آید که تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش قند خون دارد. حتما این خورشت خوشمزه را در لیست غذایی هفتگی خود قرار دهید. طبق گزارشات پزشکی فیبری که در گردو وجود دارد از نوع محلول در آب می‌باشد که این فیبر سبب کاهش جذب گلوکز بدن میشود و برای افرادی که دارای دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ هستند میتواند بسیار مفید باشد. هم چنین گردو دارای منیزیم فراوان است که تاثیر بسزایی در افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین داشته باشد. بدن بیماران دیابتی در مقابل ترشح انسولین مقاومت کرده و آنها دائما مشکل انسولین دارند، که با مصرف این خورشت می‌توانند تا حدودی این مشکل را رفع کنند و قند خون بدن را کنترل کنند.
 
سلامت قلب و عروق
کالری فسنجون جزو کالری های مفید به حساب می آید و از هر گونه چربی مضر عاری می باشد.فسنحون به خاطر وجود همین کالری های مفید میتواند کمک شایانی در سلامت قلب و عروق داشته باشد. گردو سبب کاهش کلسترول خون میگردد و از این طریق میتواند در بهبود گردش خون بسزایی داشته باشد. همین امر سبب میگردد که قلب در پمپاژ خون دچار مشکل نگردد و بیماری های قلبی و عروقی به وجود نیاید. هم چنین فسنجون به خاطر داشتن گردو در مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار مفید بوده و همین امر باعث کاهش خطرات قلبی و عروقی میشود. گردو می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود و در نتیجه قادر است در بهبود گردش خون در نقاط مختلف بدن بسیار موثر عمل کند. همین موضوع باعث می شود قلب در پمپاژ خون دچار مشکل و اخلال نشود و بیماری های قلبی و عروقی را بوجود نیاورد. یکی دیگر از خواص خورشت فسنجون وجود پتاسیم در آن است که موجب گشاد شدن رگ های خونی میشود و سبب گردش خون راحت تر میگردد. با تمام این خواصی که به آنها اشاره کردیم بهتر است این خورشت بی نظیر را با مشورت پزشک حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید.
 
بهبود در وضعیت مغز و حافظه
ار مزیت های گردو میتوان استفاده های بسیار کرد. یکی از مزیت های آن کمک به سلامت مغز است. خورشت فسنجون به خاطر داشتن گردو میتواند شما را در نقویت حافظه و مغز کمک کند. کالری که در خورشت فسنجان وجود داد از نوع خوب میباشد و مضر نیست به همین خاطر سبب میگردد متابولیسم در بدن افزایش یابد و مانع از بیماری های آلزایمر و کم حافظگی میشود.
 
تقویت سیستم گوارش
سیستم گوارش در آدمی دارای باکتری های مفیدی است که کمک شایانی به سلامت روده میکنند. یکی از مزیت های استفاده از خورشت فسنجون آن است که این خورشت میتواند سبب افزایش این باکتری های مفید گردد. خورشت فسنجون به خاطر داشتن آنتی اکسیدان فراوان سبب کاهش باکتری های مضر در روده و معده میشود
 
مفید برای بانوان باردار
در دوران بارداری دریافت هر نوع ویتامین غذایی بسیار مهم است به خوص ویتامین های رده B که شامل ریبوفلاوین، تیامین و فولات  میشود. این ویتامین ها میتوانند سلامت جنین  مادر باردار را تضمین کنند. به همین خاطر هنگام بارداری وقتی به پزشک تغذیه مراجعه میکنید رژیم غذایی به شما ارائه میدهد که در آن غذاهایی که گردو در آن استفاده میشود به وفور دیده میشود. گردو هم چنین سبب افزایش انرژی در بدن مادر میگردد و همین امر مانع از تحلیل رفتن انرژی در مادر و جنین میگردد.
 
موثر در سلامت پوست
از دیگر فواید مصرف خورشت فسنجون، تاثیر آن در سلامت پوست است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین های گروه B و ویتامین E می باشد که هر دو این ویتامین ها، تاثیر زیادی در سلامت پوست دارد و باعث می شود که بدن در مقابل رادیکال های آزاد به مقابله بپردازد و از تخریب بافت پوست جلوگیری کند.
سطح پوست می تواند بر اثر عوامل مختلفی مانند آلودگی هوا، استرس و … دچار مشکلاتی شود که مهمترین عارضه ان ایجاد چین و چروک بر روی پوست است. وجود ویتامین های مختلف در فسنجون و همچنین خاصیت انتی اکسدانی ان می تواند باعث افزایش اکسیژن رسانی به سلول های پوستی و افزایش خون رسانی شود و در نتیجه می تواند تاثیر زیادی در روند سلامت پوست و شادابی و جوانی ان داشته باشد.
 
موثر در درمان سیاهی دور چشم
یکی از مشکلانتی که اکثر  مردم با آن مواجه هستند سیاهی دور چشم است که ظاهر بدی به چشم ها میدهد. خورشت فسنجون به خاطر داشتن گردو میتواند کمک بسیاری به این افراد بکند. چرا که گردو و روغن موجود در آن تاثیر بسزایی در درخشنگی و سلامت پوست دارند.
 
بهبود در وضعیت خواب
گردویی که ماده اصلی تشکیل دهنده خورشت فسنجون است دارای مقادیر بالای ملاتونین است. مزیت ملاتونین این است که ثاثیر زیادی در روند خواب شبانه دارد  و کمک زیادی میکند که فرد بتواند خواب راحتی در هنگام شب داشته باشد. طبق گزارشان پزشکی ملاتونین در بهبود روند خواب مقش مهمی دارد یکی دیگر از مزیت های ملاتونین کمک به افزایش انرژی و کاهش خستگی و کسلی در بدن است. اگر این خورشت را به ور معمول و به درستی ایفاده کنید مطمئن باشید که مشکلات کمخوابی شما به مروز زمان حل میشود.
 
درمان یبوست
خورشت فسنجون به خاطر میزان بالای فیبری که داردمیتواند کمک شایانی در راستای عملکرد دستگاه گوارش به بدن بکند. فیبری که در این خوشت وجود دارد سبب میگردد حرکات روده بهبود پیدا کنندو افرادی که از یبوست رنج می برند، از آن مشکل رهایی یابند.
 
افزایش انرژی
مقدار کالری ای که در خورشت فسنجون وجود دارد سبب میشود که علاوه بر کاهش وزن انرژی مورد نیاز بدن هم تامین گردد. به علاوه وجود امگا 3 در این خورشت می تواند تاثیر بسزایی در کاهش استرس و اضطراب، بهتر شدن خلق و خو و رفتار شود و در نتیجه می تواند در زمینه انرژی بدن ما تاثیرات مثبتی داشته باشد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.