کالری نارنگی چقدر است؟ + ارزش غذایی

نارنگی یکی از میوه های پرطرفدار فصل پاییز است که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد دارای خواص بسیار زیادی است. نارنگی برخلاف پرتقال پوست نرمی دارد و به راحتی میتوان آن را میل کرد. بعد از پزتقال نارنگی بیشتر مقدار کاشت را به خود اختصاص داده است. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با ارزش غذایی، ویتامین ها و موادمعدنی این میوه پاییزی بیشتر آشنا کنیم.
چهارشنبه، 26 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری نارنگی چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی نارنگی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 53 کیلوکالری
کربوهیدرات 13.34 گرم
پروتئین 0.81 گرم
چربی 0.31 گرم
آب 85.17 گرم
فیبر 1.80 گرم
قند 10.58 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در نارنگی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 34.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.20 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 26.70 میلی گرم
تیامین (B1) 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.04 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.38 میلی گرم
کولین (B4) 10.20میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.22 میلی گرم
ویتامین B6 0.08 میلی گرم
فولات (B9) 16.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در نارنگی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 37.00 میلی گرم
آهن 0.15 میلی گرم
منیزیم 12.00 میلی گرم
فسفر 20.00 میلی گرم
پتاسیم 166.00 میلی گرم
سدیم 2.00 میلی گرم
روی 0.07 میلی گرم
مس 0.04 میلی گرم
منگنز 0.04 میلی گرم
سلنیم 0.10 میکروگرم
 

نارنگی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها
نارنگی و پوست آن سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ هایی مثل ویتایمن C و بتا کریپتوزانتین و هم چنین فلاونوئیدهایی مثل نارینژین، هسپریدین، تانگریتین و نوبیلتین می باشد. تمامی این مواد نقش مهم در سلامت بدن دارند و شما میتوانید تنها با خوردن یک نارنگی از مزیت های تمامی این مواد بهره مند گردید.  آنتی‌ اکسیدان‌ ها با خنثی کردن آسیب و اثرات مخرب استرس اکسیداتیو که ناشی از تجمع رادیکال‌ های آزاد هستند، از بدن محافظت می‌ کنند. رادیکال‌ های آزاد مولکول‌ های مضری می باشندکه در شکل گیری بیماری هایی مثل سرطان، آرتریت و بیماری‌ های قلبی نقش دارند.
 
تقویت کننده‌ ی سیستم ایمنی بدن
نارنگی از خانواده مرکبات می باشد و همان طور که میدانید تمامی مرکبات از  ویتامین C برخوردار هستند. نقش اصلی این ویتامین در بدن تقویت و حفاظت از سیستم ایمنی بدن می باشد. در فصل پاییز و زمستان سعی کنید نارنگی را بیشتر در لیست مواد غذایی خود قرار دهید چرا که موجب تقویت سیستم ایمنی و مانع از سرماخوردگی و بیماری های دیگر میشود.
 
برای سلامت مغز
یکی از فواید نارنگی به خاطر وجود آنتی‌ اکسیدان‌ هایی مثل ویتامین C و نوبیلتین پیشگیری از بیماری‌ های اسکیزوفرنی، آلزایمر و پارکینسون می باشد. ویتامین C مانع از آسیب رادیکال‌ های آزاد به مغز می شود.
 
برای پوست و مو
یکی از مزیت های ویتامین C تاثیر بر ساخت کلاژن است. کلاژن یک ماده ضروری برای سلامت پوست و مو به شمار می آید. نارنگی به خاطر داشتن مقادیر بالای ویتامین C  نقش مهمی در سلامت پوست و مو ایفا میکند. با خوردن نارنگی میتوانید روند پیری را در خود کاهش داده و مانع از چین و چروک در پوست شوید.
 
برای لاغری
نارنگی هم دارای مقادیر بالای فیبر است که کمک بسیار زیادی در کاهش وزن میتواند به شما بکند. مرکبات از جمله نارنگی دارای فیبر نامحلول مثل سلولز و لیگنین هستند. این نوع فیبرها با کند کردن روند انتقال غذا در دستگاه گوارش، سبب ایجاد حس سیری می‌ شوند. همین امر  موجب تنظیم  اشتهادر بدن میشود و در لاغر بسیار تاثیرگذار است.
 
خواص نارنگی برای بدنسازان
تحقیقات آزمایشگاهی نیز نشان داده است نوبیلتین از تجمع چربی در سلول‌های چربی جلوگیری کرده و فعالیت پروتئین کیناز را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. پروتئین کیناز، پروتئینی است که توازن انرژی سلولی را تنظیم می‌کند که می‌تواند با تشکیل سلول‌های چربی جدید خنثی شود.

برای سلامت قلب
آنتی‌ اکسیدان‌ هایی که  در نارنگی وجود دارند  مثل ویتامین C، تانگریتین و نوبیلتین برای بهبود عملکرد و سلامت قلب بسیار ضروری هستند. ویتامین C موجب بهبود عملکرد رگ‌ های خونی و کاهش تری‌ گلیسیرید و کلسترول‌ های بد میشود، و همین امر کمک شایانی به کاهش خطر بیماری‌ های قلبی می کند.
 
خواص نارنگی برای کبد
میوه نارنگی از هر لحاظ برای سلامتی کبد بسیار مفید است چرا که موجب کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد می شود. آب نارنگی برای بیماران هپاتیتی مفید است چرا که مانع از  پیشرفت سرطان کبد را در این افراد میگردد. دلیل این امر هم وجود مقادیر بالای بتا کریپتوکسانتین است.
 
خواص نارنگی برای سلامت چشم‌ ها
یکی دیگر از مزایای ویتامین C بالای نارنگی، حفظ سلامت چشم است. این ویتامین موجود در نارنگی باعث تاخیر در شروع آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا می‌شود. تحقیقات انجام شده نیز تاثیر مصرف ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌های غذایی بر حفظ سلامت چشم‌ها را تایید می‌کنند.
 
خواص ضد سرطانی
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نارنگی با خواص ضدسرطانی همراه هستند. ویتامین C می‌تواند از رشد و گسترش تومور جلوگیری کند و باعث بهبود زخم پس از جراحی شود. این ویتامین همچنین اثر شیمی درمانی را افزایش می‌دهد و در عین حال از سمیت آن می‌کاهد. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به سرطان معمولا کمبود ویتامین C دارند و مصرف مکمل ویتامین C می‌تواند نتایج نهایی این بیماران را بهبود بخشد. البته این مساله نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
خواص ضد سرطانی نارنگی با کاهش خطر برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان معده، سینه، روده‌ی بزرگ و ریه مرتبط است. البته لازم به ذکر است در اکثر مطالعات از دوزهای بالای ویتامین C استفاده می‌شود که با افزودن نارنگی به رژیم غذایی یکسان نیست؛ با این حال نمی‌تواند فواید آنتی‌اکسیدانی نارنگی را نادیده گرفت.
 
خواص نارنگی برای مردان
به دلیل اینکه بیماری‌های قلبی در آقایان بیشتر است، خوردن میوه‌های دارای رنگ روشن به‌ نفع آنها است. محققان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی را در پرتقال، نارنگی و سایر میوه‌های زرد رنگ یافته‌اند که در مبارزه با بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و آرتریت سودمند هستند.
 
خواص نارنگی برای دیابت
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مرکبات به ویژه نارنگی می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مزایای زیادی به همراه داشته باشد. یکی از تحقیقات انجام شده نشان داده است که سطح آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمتر است. درباره ی خواص نارنگی برای دیابت لازم است به خاطر داشته باشید که مصرف میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان مانند نارنگی می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ یا سایر بیماری‌های التهابی، کمک کند.
 
برای بارداری
مرکباتی مانند نارنگی و پرتقال سرشار از ویتامین‌هایی مانند پتاسیم، تیامین و فولات هستند. این میوه‌ها بسیار مغذی و در عین حال کم کالری هستند و می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای افزودن به رژیم غذایی بارداری باشند. نارنگی دارای ویتامین A بیشتری نسبت به پرتقال است در حالی که پرتقال از نظر فیبر و ویتامین C غنی‌تر از نارنگی است.
خانم‌های باردار می‌توانند از مرکبات در دوران بارداری خود استفاده کنند چرا که مرکباتی مانند نارنگی سرشار از ویتامین C است و این ویتامین مسئول رشد خوب استخوان‌های جنین است. مرکبات بعلاوه می‌توانند به هضم بهتر غذا و کاهش تهوع صبحگاهی زنان باردار کمک کنند.
 
خواص نارنگی برای کودکان
نارنگی دارای مزیت های فراوان برای کودکان می باشد، اگر بخواهیم به برخی از این خواص اشاره کنیم شامل:  موجب بهبود هضم غذا شده و در رفع  یبوست و سلامت سیستم گوارش در نوزادان و کودکان مفید است، فسفات و کلسیمی که در نارنگی وجود دارد سبب تقویت استخوان ها و بالا رفتن رشد نوزادان و کودکان می شود. موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان میشود.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.