کالری هویج چقدر است؟ + ارزش غذایی

شاید وقتی نام هویج را می شنوید به یاد فایده آن برای چشم ها بفتید. بله درست است هویج خواص زیادی برای سلامت چشم ها دارد اما به غیر از این خاصیت هویج از فواید دیگری هم برخوردار است که در مطلب زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید و اطلاعاتی در زمینه خواص، ویتامین ها، مواد معدنی و ارزش غذایی هویج دریافت کنید.
شنبه، 6 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری هویج چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی هویج در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 41 کیلوکالری
کربوهیدرات 9.58 گرم
پروتئین 0.93 گرم
چربی 0.24 گرم
آب 88.29 گرم
فیبر 2.80 گرم
قند 4.74 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در هویج در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 835.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.66 میلی گرم
ویتامین K 13.20 میکروگرم
ویتامین C 5.90 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.06 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.98 میلی گرم
کولین (B4) 8.80میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.27 میلی گرم
ویتامین B6 0.14 میلی گرم
فولات (B9) 19.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در هویج در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 33.00 میلی گرم
آهن 0.30 میلی گرم
منیزیم 12.00 میلی گرم
فسفر 35.00 میلی گرم
پتاسیم 320.00 میلی گرم
سدیم 69.00 میلی گرم
روی 0.24 میلی گرم
مس 0.05 میلی گرم
منگنز 0.14 میلی گرم
سلنیم 0.10 میکروگرم
 

هویج برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
بهبود بینایی
هویج ها منبع تغذیه ای مناسب از کاروتونوئیدها  هستند که در بهبود بینایی مفید می باشند. کاروتونوئیدها  پیش سازه های ویتامین A محسوب میشوند. افزایش مصرف منظم هویج، موجب افزایش بینایی رنگی و دید در نور کم میگردد.
 
جلوگیری از سرطان
هویج به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های فراوان مانع از ابتلا به سرطان شده و با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند.  به علاوه ویتامین A موجود در هویج، از سرطان پستان پیشگیری می کند و استفاده روزانه آن احتمال سرطان پروستات ولوسمی را نیز کاهش میدهد.
 
کاهش بیماری های قلبی_ عروقی
طبق تحقیقات هویج دارای پلی استیلین های فعال زیستی مثل پارک فالکاریندیول و فالکاریو یونال می باشد. پارک فالکاریندیول و فالکاریو یونال دارای  خواص ضد التهابی هستند و از ای طریق موجب کاهش بیماری های قلبی _عروقی می شوند. افزون بر این هویج به خاطر داشتن  کاروتنوئید فراوان احتمال خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. به علاوه آب هویج، موجب افزایش سطح آنتی اکسیدان  در بدن می شود  و پر اکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد و همین امر سبب کاهش بروز بیماری های قلبی_ عروقی می گردد.
 
بهبود سلامت دهان و دندان
بتاکاروتنیکه در هویج وجود دارد سبب سلامت مینای دندان میشود. هویج موجب میشود که دندان هایتان تمیز بمانند و پاک شوند و سبب کاهش ترشح بزاق شود و به سلامت کلی دندان ها کمک بزرگی می کند.
 
حفظ فشار خون
یکی از فواید هویج کاهش فشار خون است. سه چهارم فنجان آب هویج دارای 517 میلی گرم پتاسیم است که  14 درصد از نیاز روزانه آدمی  به پتاسیم را تامین می کند و زمانی که خام خورده شود، سبب کاهش فشار خون میشود.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
هویج دارای مقادیر بالای ویتامین A و آنتی اکسیدان است که برای حفظ ایمنی سیستم بدن ضروری هستند. هویج بخاطر داشتن این دو ماده غذایی یکی از منابع عالی برای تقویت سیستم ایمنی به حساب می آید. به علاوه ویتامین A حاوی خواص ضد ویروسی می باشد و موجب بالا رفتن کارکرد سلول های سفید می شود و به عملکرد دستگاه گوارش و ریه ها کمک می کند.
 
کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و ماکولار
یکی از دلایل ابتلا به بیماری ماکولار  کمبود لوتئینر سالمندان می باشد. هویج زرد یک منبع تغذیه ای مفید برای تامین لوتئین است، به همین خاطر استفاده مداوم آن از ابتلا به بیماری های چشمی پیشگیری می کند. هم چنین هویج به خاطر داشتن ویتامین های آنتی اکسیدانی از ابتلا به آب مروارید پیشگیری میکند.
 
کنترل دیابت
هویج ها عاری از هر گونه نشاسته می باشند و هم چنین کربوهیدرات های کمی هم دارند و به این خاطر  سبب  هضم و جذب راحت در بدن می شوند و موجب کاهش ناگهانی قند خون در بدن میشوند  و از این طریق به کنرل دیابت بدن کمک میکند.
 
تقویت استخوان ها 
همان طور که میدانید مصرف کلسیم موجب تقویت استخوان و کاهش ابتلا به پوکی استخوان ها می شود. طبق تحقیقات یک فنجان آب هویج 25 میلی گرم کلسیم دارد. با مصرف هویج می توانید مانع از پوکی استخوان و تقویت استخوان ها شوید.
 
کمک کاهش وزن
هویج به دلیل داشتن کالری بسیار کم میتواند کمک شایانی به شما در کاهش وزن بکند. سعی کیند هویج را در برنامه رژِم غذایی خود قرار دهید تا زودتر به وزن ایده آل خود برسید. هم چنین هویج فاقد هرگونه چربی می باشد و یک گزینه مناسب در روند کاهش وزن محسوب می شود.
 
کاهش بیماری معده
یکی از راه های درمان بیماری های معده استفاده از هویج می باشد. هویج پخته شده می تواند شما را در درمان اسهال، ناراحتی های معده، تهوع و استفراغ کمک کند. هم چنین هویج به خاطر داشتن مقادیر بالای  فیبر نامحلول می تواند یبوست ، گاز و نفخ معده را هم درمان کند. توجه داشته باشید که هویج خام در کودکان زیر 4 سال موجب یبوست میشود.
 
سم زدایی بدن
یکی از فواید هویج کمک به سم زدایی و تمیز کردن خون در بدن می باشد. به علاوه هویج موجب تعادل اسید قلیایی در بدن می شود..
 
مناسب برای سلامت کبد
هویج به خاطر داشتن کاروتنوئیدها، دارای فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به پیشگیری از بیماری های کبدی کمک بسیاری  می کنند. به علاوه موجب کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد و سایر قسمتهای بدن می گردد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.