آیا تعمیر و بازسازی چدن و تفلن مضر است؟

اینکه بازسازی تفلون و ظروف نچسب چدنی مضر و خطرناک است پایه و اساس علمی و ثابت شده‌ای ندارد. در واقع اگر در هنگام بازسازی ظروف نچسب از مواد با کیفیت و ابزارهای پیشرفته استفاده شود، نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه مانند این است که ظرف نویی را تازه خریداری کرده و از آن استفاده می‌کنید. اما باید توجه داشت انجام بازسازی ظرف را دست هر مرکزی ندهید، زیرا اگر اینکار باتوجه به اصول استاندارد آن انجام نشود می‌تواند خطرناک و بیماری‌زا باشد.
چهارشنبه، 1 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
آیا تعمیر و بازسازی چدن و تفلن مضر است؟
باید توجه داشت انجام بازسازی ظرف را دست هر مرکزی ندهید، زیرا اگر اینکار باتوجه به اصول استاندارد آن انجام نشود می‌تواند خطرناک و بیماری‌زا باشد. در زیر به چند نکته اشاره می‌کنیم که اگر رعایت نشود، ممکن است بازسازی چدن را سرطان زا کند:

اگر در زمان بازسازی پوشش قبلی ظرف به‌طور کامل از بین نرود امکان ورود مواد مضر خطرناک قبلی به‌داخل غذا زیاد است.
در صورتی که از مواد باکیفیت در بازسازی تفلون استفاده نشود، پوشش نچسب خیلی زود حالت لایه لایه پیدا کرده و در غذا رسوب می‌کند. همین رسوب موجب آسیب با دستگاه گوارش می‌شود.

فرایند اجرا کاملا مشابه با تولید ظروف تفلون نو بوده و لذا کاملا بهداشتی است. مهم اینست که در بازسازی ظروف تفلون، ظروف چدن و مراحل بازسازی بطور کامل اجرا گردد و از مواد اولیه تفلون استاندارد استفاده گردد. در مجموع تعمیر ظروف تفلون بازسازی ظروف تفلون بازسازی ظروف سرامیک بازسازی ظروف چدن اساسا مشکلی ندارد زیرا در فرایند آن پوشش قبلی به هیچ وجه قابل ترمیم نیست لازم است.

در طول پروسه بازسازی پوشش قبلی کاملا از بین برود و به سطح خام فلز رسید از این مرحله کار به بعد کل فرایند انجام پوشش دهی مجدد تقلون و گرانیت دقیقا مشابه فرایند تولید ظروف نو است و به هیچ وجه برای سلامتی مضر نیست.

کارشناسی دیگری معتقد است به دلیل هزینه زیاد تمایل به تعمیر تجهیزات دست دوم افزایش یافته و برخی افراد ترجیح می دهند تجهیزات دست دوم بخرند یا تعمیر کنند اینکه بازسازی تقلون و ظروف نچسب چدنی مصر و خطرناک است پایه و اساس علمی و ثابت شده ای ندارد. در واقع اگر در هنگام بازسازی ظروف نچسب از مواد با کیفیت و ابزارهای پیشرفته استفاده شود نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه مانند این است.
 

تفلون چیست ؟

تفلون نام تجاری یک ماده شیمیایی مصنوعی است که برای پوشش ظروف پخت و پز استفاده میشود که شیمیدانی به نام پلانک در یک شرکت آمریکایی و به طور تصادفی ماده ای پلیمری به نام پلی تترافلوئورواتیلن PTFE را کشف کرد و نام تجاری تفلون را بر آن نهاد سازندگان تقلون آن را ماده ای غیرسفی و از نظر شیمیایی بی اثر میدانند و ادعا میکنند که در شرایط عادی مصرف مواد غذایی در آنها موجب آلودگی ومسمومیت غذایی نمیشود.

بطور کلی در استفاده از ظروف تفلون ظروف چدن ظروف سرامیک و ظروف گرانیت کیفیت پوشش داخل ظروف اهمیت بالایی در کارانی ظرف و سلامت خانواده دارد. بدلیل وجود برخی محصولات و ظروف بی کیفیت در بازار در مواقعی در مدت کوتاهی پس از مصرف ظروف نو، مشاهد میکنید که پوشش تفلون پوسته پوسته میشود و با پوشش سرامیک خواص نچسب لازم را ندارد در این موارد استفاده از ظروف به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا هنگامی که پوشش از ناحیه ای دچار خراش و با پوسته شدن نماید آن پوشش دچار آسیب شده و دیگر استحکام و پیوستگی لازم را ندارد بدترین کار استفاده از این ظروف است.

آیا تعمیر و بازسازی چدن و تفلن مضر است؟
 

نکات ایمنی برای استفاده از ظروف تفلون

ظروف تفلون استاندارد و مرغوب را که مراحل مختلف آزمایشهای کنترل کیفیت و استاندارد را گذرانده اند را بخرید.
زمان استفاده از ظروف تفلون و چدنی دقت کنید تا این ظروف خراش بر ندارند و آنها را با مواد شوینده قوی و اسکاجهای زیر نشویید زیرا این خراشها و آسیب ها سبب میشود مواد شیمیایی وارد غذا شوند.

هنگام آشپزی با ظروف تفلون و چدنی  حرارت باید علایم باشد.
قبل از استفاده از ظروف تفلون و چدنی  آن را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید و با روغن مایع آغشته کنید.
برای تهیه غذاهای مایع که نیازی به خاصیت نچسب بودن این ظروف ندارید مانند سوپ و جوشاندن شیر از ظروف تفلون استفاده نکنید.
غذای بچه ها را در تفلون تهیه نکنند.

برای شست و شوی این ظروف از ابر و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
از ظروف تفلونی و چدنی  که دچار خراش و آسیب شده اند به هیچ وجه استفاده نکنید.
هنگام تهیه غذا در این ظروف تهویه خوبی برقرار کنید و هود را از ابتدای آشپزی روشن کنید.

از حرارت دادن ظرف خالی پرهیز کنید.
برای اینکه ماده پوشاننده سطح ظرف ناپایدار نشود ظروف تفلون  و چدنی  داغ را بلافاصله بعد از استفاده در آب سرد فرو نبرید
موقع پخت و پز از قاشقهای چوبی و استفاده کرده و هرگز اجسام تیز و برنده را به کار نبرید.
 

عوارض ناشی از بازسازی ظروف تفلون:

مسمومیت بارداری و بروز مشکلاتی برای نوزاد

اگر در زمان بارداری از ظروفی که به صورت غیر استاندارد بازسازی شده‌اند، استفاده شود؛ مادر دچار مسمومیت بارداری شده و همچنین ممکن است کودک دچار کم‌خونی شود.
 

انواع سرطان

در صورت بالا رفتن دما بیشتر از حد معمول، ظروف تفلون، سمی را درون غذا تولید می‌کنند. همچین در صورت بازسازی ظروف تفلون و چدنی  ، اگر ذره‌ای از آن مواد، درون غذا آزاد شده و وارد بدن شود؛ امکان بروز سرطان سینه، کبد و پروستات برای آن فرد وجود دارد.
 

کم خونی

کادمیم یکی از مواد سازنده‌ی ظروف تفلون و چدنی  است، که دخالت زیادی در سنتز هموگلوبین دارد. با داغ شدن بیش از حد ظروف تفلون، این مواد وارد غذا شده و باعث کم خونی، ضایعات پوستی و کوتاهی قد خواهد شد.
 

بیماری‌ تنفسی

ظرفیت تحمل دمای ظروف تفلون استاندارد و اصل 260 درجه است، در حالی‌که طبخ و سرخ کردن با حداکثر دمای 250 درجه انجام می‌شود. در صورتی‌که ظروف استاندارد نباشند، با این میزان دما مواد سمی درون مواد غذایی آزاد شده و باعث بروز بیماری‌های تنفسی خواهد شد.
 

آسیب به محیط زیست

بازسازی ظروف تفلون و چدنی  بدون شک آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند، چراکه این ماده مقاوم، غیرقابل حذف شدن است.
 

آیا بازسازی ظروف تفلون و چدنی  سرطانزا است؟

یکی از سؤالات متداولی که جهت بازسازی ظروف تفلون پرسیده می‌شود، همین مورد است: آیا بازسازی ظروف تفلون  و چدنی  سرطانزا است؟
جواب به این سؤال دو حالت دارد؛ اگر از مواد اولیه مرغوب و درجه یک و جنس روکش اصلی، جهت تعمیر ظروف تفلون استفاده شود، بدون شک جواب منفی است و هیچ مشکلی شما را تهدید نمی‌کند.
در غیر این‌ صورت، باید بدانید که جواب مثبت است و بدون شک عوارض بازسازی ظروف تفلون روی شما تأثیر می‌گذارد.
 

چطور بفهمیم بازسازی ظروف تفلون و چدنی  با مواد باکیفیت انجام شده است؟

اما سؤالی که در این بخش ذهن شما را درگیر می‌کند این است که چگونه متوجه شویم مواد مصرفی برای بازسازی مرغوب است یا خیر؟
همانطور که می‌دانید شما نمی‌توانید هیچ نوع نظارتی روی ظروف خود جهت بازسازی داشته باشید، چراکه ورود افراد عادی درون این نوع کارگاه‌ها کار خطرناکی است. پس بهتر است بازسازی و تعمیر ظروف خود را به مراکز معتبر و تحت نظارت وزارت بهداشت بسپارید، تا با خیال راحت، این کار را برای شما انجام دهند.
 

ودر پایان

برای صرفه جویی و کمتر شدن هزینه خانواده ظروف تفلون را بازسازی نکنید زیرا مواد استفاده شده در بازسازی ظروف مورد تائید سازمان بهداشت نیست و سلامتی شما و اعضای خانواده را به خطر می اندازد و مردم باید خطرات را جدی بگیرند.
 

منابع

https://pharmakala.com
https://namnak.com
https://teflonsaz.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.