تمام نکاتی که هنگام خرید و انتخاب طلا به آن توجه کنید

آیا تا به حال شده است که بدون تحقیق برای خرید کالایی اقدام کنید و از خرید خود راضی نباشید و حتی نیازهای شما را هم برطرف نکرده باشد. حال این را نیز در نظر بگیرید که قصد خرید کالایی گرانبها، مانند طلا را دارید. که حتی کوچک ترین تصمیم اشتباهی هزینه گزافی را برای شما به همراه دارد. پس با شما همراه هستیم تا به نکات خرید طلا بپردازیم که هنگام خرید آن شدیدا برایتان مفید است.
دوشنبه، 13 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
تمام نکاتی که هنگام خرید و انتخاب طلا به آن توجه کنید
افرادی به قصد هدیه و کادو طلا می‌خرند و عده‌ای هم برای  استفاده از زیورآلات اقدام به خرید می‌کنند. بسیاری هم برای حفظ ارزش پول و سرمایه گذاری سمت خرید طلا می‌روند. در همه این موارد و اهداف باید توجه کامل به نکات خرید طلا داشت. توجه کنید بعضی از نکات در هدف شما از خرید طلا نقش به سزایی دارند. پس باید اول هدف خود را در خرید طلا مشخص کنید و سپس موارد مربوط به نکات خرید طلا را رعایت کنید.
 

نکات مهم در خرید و انتخاب طلا

 
1. شناخت عیار طلا
اولین نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که بدانیم عیار طلا چیست و چه تأثیری در قیمت طلا و جواهر ما دارد. برای درک بهتر با طلا خالص آشنا می‌شویم. طلای خالص طلایی است که هیچ فلزی در آن ترکیب نشده باشد. طلای خالص بسیار نرم است و برای ساختن مصنوعات طلا به درد نمی‌خورد. برای استفاده از طلای خالص در مصنوعات طلا و جواهر به آن فلزات مس و نقره اضافه می‌شود تا استحکام و چکش خواری بیشتری پیدا کند. طلای خالص را طلای 24 عیار می‌نامند. در حالی که در صنعت طلا ایران، اکثرا از طلای 18 عیار استفاده می‌شود.
 
2. توجه به اعداد حک شده بر روی طلا
حال که با مفهوم عیار طلا آشنا شدید. به سراغ نکته دوم خرید طلا می‌رویم. اکثراً بر روی زیورآلات و قطعات طلا نشانه‌هایی حک شده است که بیانگر عیار طلا می‌باشد. این نشانه‌ها در قسمتی از طلا حک می‌شوند که جلوی چشم نباشند. پس به علت اینکه در ایران عیار مصنوعات طلا 18 می‌باشد، باید به دنبال حرف 18k بر روی قطعه طلا باشید. حرف K در حقیقت بیانگر نشانگر اول حرف Karat به معنی عیار است. توجه به حروف حک شده بر روی قطعه طلا از ضرورت‌های قبل از خرید طلا می‌باشد.
 
3. توجه به وزن طلا
از دیگر نکات خرید طلا این است که باید به وزن طلا دقت شود. چرا که وزن طلا رابطه مستقیم با قیمت تمام شده طلا دارد. پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید تا متحمل هزینه‌های بالا نشوید. البته پیشنهاد می‌شود برای استفاده روزمره از طلای ضخیمتر و سنگینتر استفاده کنید تا طلا مقاومت بیشتری داشته باشد.
 
4. توجه به رنگ طلا
قبل از خرید طلا رنگ طلای خود را انتخاب کنید. طلا در بازار ایران دارای رنگ‌های مختلف مانند زرد، سفید و رز گلد می‌باشد. همچنین طلای آبی، قهوه‌ای و سبز نیز وجود دارد. مرسوم ترین و فراوان‌ ترین طلای موجود در ایران طلای زرد 18 عیار می‌باشد.
 
5. عجله ممنوع
در خرید طلا عجله کردن ممنوع است. سعی کنید چند گالری طلا و جواهر را قبل از خرید بازدید کنید و از قیمت‌ها و مدل‌های موجود اطلاعات کسب کنید تا مدل مد نظر خود را انتخاب کنید. مغازه‌های طلافروشی مرسوم ترین روش برای خرید طلا می‌باشند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، آنلاین شاپ‌ها و سایت‌های اینترنتی وجود دارند که شما می‌توانید به صورت آنلاین، مدل‌های مختلف طلا را مشاهده کنید و مدل مورد نظر را خریداری کنید. بستر فضای اینترنت فضایی بسیار مناسب برای دیدن تنوع محصولات طلا در کمترین زمان ممکن می‌باشد.
 
6. نحوه فروش طلا
در هنگام خرید طلا حتماً از طلا فروش فاکتور خرید طلا را دریافت کنید. در صورتی که زیورآلات شما دارای سنگ قیمتی است شناسنامه سنگ را نیز دریافت کنید. بهتر است قبل از خرید طلا در مورد نحوه فروش آن نیز از طلا فروش بپرسید و از مقدار سود و ضرر در هنگام فروش مطلع شود.
 
7. نیاز و هدف خود را از خرید طلا مشخص کنید
قبل از خرید طلا به هدف و نیاز خود دقت کنید. پس از تعیین نیاز و هدف خرید طلا، اگر ایده‌ای از جواهر مورد نظر در ذهن خود ندارید می‌توانید با رفتن در سایت‌های اینترنتی و یا فروشگاه‌ها به صورت حضوری و دیدن مشخصات طلا مانند اندازه، وزن، سبک، مدل، طرح و رنگ از خرید هیجانی جلوگیری کرده و بر اساس منطق و نیاز خود خرید کنید.
 
8. از طلافروش معتبر خریداری کنید
اگر قصد خرید طلا به صورت حضوری را دارید، حتما به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کنید. توجه به جواز کسب طلافروشی قبل از خرید طلا این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت وجود مشکل بتوانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید. اگر هم قصد خرید طلا یا حتی انواع سکه مثل سکه پارسیان به صورت آنلاین را دارید سعی کنید از فروشگاه‌ های معتبر که دارای نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) و در درجه بعدی دارای مجوز کشوری کسب و کار مجازی هستند خرید کنید.
 
9. قبل از خرید آنلاین از فروشگاه محلی دیدن کنید
خرید آنلاین مزایای متعددی نسبت به خرید حضوری دارد. اما برای اینکه تصویر واقعی از طلا و جواهر داشته باشید پیشنهاد می‌شود قبل از خرید آنلاین حتماً ازحداقل یک طلافروشی دیدن کنید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز را هم کسب کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید و پرداخت اینترنتی، با پشتیبانی سایت مورد نظر ارتباط بگیرید و هماهنگی نهایی برای خرید را انجام دهید.
 
10. ضمانت مرجوعی طلا و جواهر
همیشه کالای خریداری شده مطابق استاندار شما نیست و رضایت کامل شما را کسب نمی‌کند. بهتر است قبل از خرید از راه‌های مرجوع کردن کالا اطلاعات به دست آورید. زیرا در بسیاری از مواقع مرجوع کردن کالا برای شما پیچیده و گران می‌شود که اصلاً خوشایند نیست. در خرید اینترنتی نیز حتماً در نظر بگیرید که فروشگاه اینترنتی دارای گزینه مرجوع کردن کالا باشد.
 
11. مقایسه کنید
در بازار طلا و جواهر با محصولات بیشماری روبه رو می‌شوید که دارای طرح و رنگ مختلف است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های فروشگاهی مدل‌های مختلف طلا را با هم دیگر مقایسه کنید و با جدیدترین محصولات نیز آشنا شوید. قیمت محصولات را مقایسه کنید و اجرت هر کدام را ببینید. و در نهایت پس از انجام مقایسه می‌توانید خرید خود را انجام دهید.
 

جمع بندی

خرید و فروش طلا و جواهر دارای پیچیدگی‌های زیادی است. اما توجه به نکات خرید طلا گفته شده می‌تواند از حجم این پیچیدگی‌ها بکاهد و خریدی رضایت بخش را به شما القا کند. عجله و خرید هیجانی از بزرگترین اشتباهات خرید طلا می‌باشد. چرا که شاید اصلا نیاز شما در آن زمان خرید سکه یا مثلا سکه پارسیان باشد. پس سعی کنید در ابتدا هیجانی عمل نکنید و این که حتما هنگام خرید از فروشنده فاکتور رسمی دریافت کنید، تا از به وجود آمدن مشکلات در آینده جلوگیری کنید. امیدوارم که مطالب گفته شده برای شما هم تجربه خرید خوبی را به همراه داشته باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.