غذاهایی که نباید با معده خالی خورد

همان طور که میدانید مهم ترین وعده غذایی صبحانه می باشد، اما باید به این نکته توجه کنید که در زمان صبحانه و با معده خالی هر چیزی را نخورید چرا که موجب عوارضی در بدن میگردد. اینکه در وعده صبحانه چه مواد غذایی مصرف گردد بسیار اهمیت دارد. در مطلب زیر درباره این موضوع صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 21 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
غذاهایی که نباید با معده خالی خورد
از اهداف سالم غذا خوردن استفاده از مواد غذایی سالم و دوری کردن از مصرف غذاهای ناسالم نیست بلکه باید زمان های خوردن غذا را نیز جدی بگیرید تا بتوانید به بهینه سازی غذایی مصرفی برسید. زمانی که معده شما خالی است باید در استفاده از مواد غذایی بسیار دقت کنید چرا که مصرف بعضی از مواد غذایی در این زمان سبب به خطر افتادن سلامتی دستگاه گوارشی میشود. بعضی دیگر نظیر آب خوردن با معده خالی سبب سلامت معده و رفع سوزش معده می گردد چرا که برگشت اسید از معده به روده موجب سوزش معده می گردد. نوشیدن آب با معده خالی باعث رقیق شدن اسید و رفع سوزش معده و آماده شدن معده برای خوردن صبحانه می شود.
 

مواد غذایی که نباید با معده خالی خورد

 
1. گوجه فرنگی 
با اینکه گوجه فرنگی ها دارای ویتامین C و مواد مغذی بسیار هستند ولی قطعاً باید از مصرف گوجه فرنگی با معده خالی خودداری فرمایید. گوچجه فرنگی به خاطر داشتن اسید تاننیک سبب افزایش اسید در معده می گردد و ممکن است باعث ایجاد مشکلات معده شود. پس یادتان باشد که مصرف گوجه فرنگی در صبحانه نه تنها فایده ای ندارد بلکه سبب آسیب رسیدن به عملکرد دستگاه گوارش میگردد.
 
2. نوشیدنی های گازدار
خیلی از مردم تصور می کنند نوشابه های گازدار برای مصرف در هر زمان و هر کجا مناسب هستند اما آیا به نظر شما این تصور واقعیت دارد؟ استفاده از نوشابه های گازدار با معده خالی میتواند منجر به نفخ معده شود. استفده بیش از حد از نوشیدنی های گازدار سبب افزایش شرایط اسیدی در معده می گردد که به نوبه خود می تواند سبب بروز بیماری سرطان مری شود. 
 
3. غذاهای تند
مصرف غذاهای تند با معده خالی موجب افزایش احساس تحریک معده میشود. این عارضه می تواند سبب واکنش های اسیدی و گرفتگی شود. غذای تند بسیار تیز و قوی می باشد و به همین خاطر می توانند موجب سوء هاضمه شوند. از جمله مواد غذایی تند میتوان به سیر، فلفل قرمز و زنجبیل اشاره کرد.
 
4. شیرینی
هضم قند بسیار آسان می باشد. زمانی که قند در هنگام صبح وارد معده خالی شود، بدن انسان توانایی ترشح انسولین به میزان کافی را ندارد و به همین خاطر نمیتواند سطح طبیعی خود را در خون حفظ کند. هم چنین، قند مواد غذایی از اسیدی تشکیل شده اند که می توانند تعادل اسید- قلیایی را مختل کنند. با توجه به این نکات افرادی که در معرض خطر دیابت با قند خون بالا هستند باید از خوردن شیرینی به خصوص در هنگام صبح جدا خودداری کنند.
 
5. مواد غذایی یا نوشیدنی های قندی
شاید اکثر ما فکر کنیم که برای آغاز روز خود مصرف یک لیوان آب میوه سالم بسیار مفید باشد، اما باید این را بدانید که این تصور بسیار نادرست است. توصیه میگردد که روز خود را با یک لیوان آب میوه آغاز نکنید چرا که ممکن است بار اضافی روی لوزالمعده که پس از ساعات طولانی استراحت از خواب بیدار می شوند قرار بگیرد. با خالی شدن معده، شکر به شکل فروکتوز در میوه ها می تواند سبب اضافه بار روی کبد شما شود. قند فرآوری شده حتی بدتر است، به همین خاطر بهتر است از مصرف دسرهای صبحانه یا اسموتی های خیلی شیرین خودداری کنید. 
 
6. ماست
ماست غنی از باکتری های اسید لاکتیک می باشد که فواید سلامتی بسیاری دارد. اما، اسید لاکتیک توسط سطح اسیدی معده خالی بی اثر است. این سبب می شود که باکتری های اسید لاکتیک موجود در این فرآورده های شیری نابود شوند و منجر به اسیدیته میگردد. بهترین زمان مصرف ماست این است که آن را به عنوان میان وعده میل کنید،مثلا یک الی دو ساعت بعد از غذا.
 
7. گلابی
گلابی دارای فیبر خام می باشد. زمانی که آن را با معده خالی میل میکنیم، ممکن است سبب آسیب رسیدن به غشاهای مخاطی ظریفشود و از این رو سبب درد معده میگردد. بهتر است گلابی را با بعضی از غلات یا جو دوسر مخلوط کنید و سپس آن را میل کنید.
 
8. قهوه
شروع روز با یک فنجان قهوه یک عمل بسیار معمولی به حساب می آید. این کار میتواند یک روش آسان برای پیشگیری از خواب در طول روز باشد، اما نوشیدن قهوه با معده خالی میتواند منجر به اسیدیته گردد. این موجب تحریک ترشح اسید هیدروکلریک در دستگاه گوارش میشود و سبب ایجاد گاستریت در بعضی از افراد می گردد.
 
9. مرکبات 
میوه ها اگر در زمان مناسب مصرف شوند، میتوانند به عنوان یک ماده غذایی سالم به سلامت بدن بسیار کمک کنند. خوردن مرکبات با معده خالی سبب افزایش تولید اسید معده میشود. افزون بر این، میوه ها به خاطر داشتن مقادیر بالای فیبر و فروکتوز اگر با معده خالی مصرف شوند می توانند سبب کند شدن عملکرد دستگاه گوارش شما شوند. میوه هایی همچون  گواوا و پرتقال  را نباید به هیچ عنوان در هنگام صبح و با معده خالی میل کنید چرا که دارای فیبرهای سخت می باشند.
 
10. سبزیجات خام
بعضی از افراد تصور میکنند که مصرف سالادها در هر ساعت از روز میتواند مقوی باشد. سبزیجات خام یا سالاد بدترین گزینه برای خوردن با معده خالی هستند. سبزیجات خام و سالادها سرشار از فیبر های درشت می باشندکه ممکن است بار اضافی روی معده خالی قرار دهند. همچنین مصرف سبزیجات با معده خالی سبب نفخ شکم و درد شکم میگردد.
 
11. موز
موز دارای خواص زیادی برای سلامتی است ولی اگر زمان استفاده از آن درست نباشد می تواند موجب ایجاد عوارضی برای بدن شود. فواید مصرف موز در زمان مناسب، سبب ایجاد احساس سیری در بدن، رفع یبوست و... میشود  اما اگر همین میوه را با معده خالی میل کنیم سبب بالا رفتن سطح پتاسیم و منیزیم میگردد و تعادل این عناصر را در بدن به هم می ریزد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.