تکان خوردن جنین در شب خطرناک است؟

آیا لگدها و ضربات پیاپی جنین شما در شب نمی گذارد خواب راحت داشته باشید؟ آیا از خود می پرسید که تکان خوردن جنین در شب نشانه چیست؟ آیا نگران هستید که تکان خوردن جنین در شب نشانه ای از شب بیدار بودن نوزاد شما باشد؟ با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا نکات لازم درمورد حرکات طبیعی جنین را دانسته و برایتان همه چیز را درمورد تکان خوردن جنین در شب شرح دهیم.
دوشنبه، 27 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تکان خوردن جنین در شب خطرناک است؟

حرکات و لگد زدن‌های جنین در دوران بارداری- آیا بی‌خطر است؟

جنین مانند نوزاد در اغلب مو اقع خواب است. این یکی از شباهت‌های بی‌شمار جنین و نوزاد است. در هفته ۳۲ بارداری جنین به اندازه کافی رشد کرده تا صداها را بشنود، قدرت تفکر و حافظه دارد و حرکت می‌‌کند. آنها در ۹۰ تا ۹۵ درصد مواقع خواب هستند.

جنین می‌تواند در موقع خواب حرکات سریع چشم (REM) انجام دهد، که در الگوی زندگی بیولوژیکی انسان، به معنای خواب عمیق است. در این مرحله جنین مانند بزرگسالان چشمان خود را با حرکات سریع در هنگام خواب تکان می‌دهد. در زیر با نکانی که می‌بایست در مورد حرکات و لگد زدن جنینبدانید آشنا می‌شوید:
 

حرکات طبیعی جنین چگونه است؟

تخمین زده شده یک جنین ۷ ماهه که ۹۵ درصد اوقات شبانه روز خواب است، تقریبا ۵۰ مرتبه در ساعت تکان می‌خورد. این حرکات شامل لگد زدن و کش آمدن است که مادر آن‌ها را احساس خواهد کرد و همین‌طور پلک زدن که توسط مادر احساس نمی‌شود. برآورد شده که در این دوره هر جنین حرکاتی مربوط به خود را دارد. مشکل است بگوییم یک حرکات خوب است یا بد.

پزشکان معمولا برای اطمینان از سلامت جنین ضربان قلب او را از طریق سونوگرافی بررسی می‌کنند. هرچه مادر باردار به زمان زایمان نزدیک‌تر ‌شود،‌ حرکات جنین منحصر به فردتر می‌شود. به دلیل منحصر به فرد بودن هر جنین، تشخیص حرکات طبیعی او کار آسانی نخواهد بود.

اما یک برآورد درست این است که همه جنین‌ها مفاصل خود را می‌کشند، سکسکه می‌کنند،‌ چشمک، آروغ و لگد می‌زنند. اگر تکان خوردن جنین در شب شما را نگران کرده و احساس می‌کنید جنین حرکاتی غیرطبیعی دارد، با پزشک مشورت کنید تا نظر او را در مورد نگرانی خود بدانید.
 

آیا تکان خوردن جنین در شب طبیعی است؟

مطالعاتی که توسط انجمن بارداری آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که برخی از نوزادان هنگام شب فعال‌تر هستند. ممکن است جنین هنگامی که احساس ناراحتی می‌کند، ضربه‌ محکمی بزند. امکان دارد این ناراحتی از فضای تنگ داخل رحم باشد و این‌که نمی‌تواند دست و پای خود را از هم باز کند.

پزشکان بر این باورند که جنین رشد می‌کند و شناخت بیشتری نسبت به محیط اطراف خود پیدا می‌کند و سپس از نظر جسمی و روانی شبیه به یک نوزاد می‌شود. فعالیت جنین هنگام شب، خطرناک نیست.

تکان خوردن جنین در شب خطرناک است؟
 

علت تکان خوردن جنین در شب چیست؟

تکان خوردن جنین در شب به دلیل فعال نبودن شماست. در طول روز فعالیت شما مانند گهواره جنین را به خواب فرو می‌برد و هنگام شب سکون شما باعث می‌شود جنین هوشیار باشد.
اصولا حرکات جنین ریتم زمانی خاص خود را دارند.

جنین اغلب بین ساعات ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر و ۷ بعد از ظهر تا ۴ صبح بیشترین فعالیت را دارد. گاهی در ماه آخر بارداری، کودک در طی خواب سبک خود بیشترین میزان لگد زدن را دارد.

جنین در چرخه‌های خواب کمتر حرکت می‌کند. هر چرخه خواب به طور کلی ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد، اما ممکن است تا ۹۰ دقیقه نیز طول بکشد. معمولا چرخه‌های استراحت جنین با مادر هماهنگ نیست.

امروزه روانشناسان بر این باورند که جنین هنگام شب فعالیت بیشتری دارد و این ممکن است به‌خاطر شام و یا میان وعده دیرهنگامی باشد که میل کرده‌اید. یا فقط به دلیل این باشد که می‌خواهد صدای مادر را بشنود. یک تحقیق نشان می‌دهد که جنین در ۷ ماهگی، با شنیدن صدای مادر، شروع به پاسخ‌های مثبت و آرام می‌کند.
 

نکاتی در مورد تکان خوردن جنین در شب برای مادران آینده

حرکات و لگدهای شدید جنین هنگام شب برای مادر ناراحت کننده خواهد بود. در زیر با مواردی آشنا می‌شوید که می‌توان به کمک آنها جنین را آرام کرد:

1- برای جنین آواز بخوانید: علاوه بر نواختن موسیقی، برای کودک آواز بخوانید. تحقیقاتی که در انجمن بارداری آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که صدای مادر جنین را آرام می‌کند. بنابراین خواندن یک لالایی می‌تواند به آرام کردن او و خوابیدن او کمک کند.

2- عادت‌های شبانه را در طول روز نیز انجام دهید: انجام دادن عادات شبانه در طول روز نیز به جنین کمک می‌‌کند تا با محیط اطرافش بیشتر آشنا شود و به عدم تحرک در شب عادت کند. تلویزیون نگاه کنید، دراز بکشید یا کتاب بخوانید. تحرک نداشتن حتی برای ساعاتی کم به کودک کمک می‌‌کند تا خود را با بی‌تحرکی شب‌هنگام بیشتر سازگار سازد.

3- مشاهده کنید: در طول روز به حرکات جنین توجه کنید. عادات حرکتی جنین می‌تواند به شناخت شما از شخصیت او کمک کند. می‌توانید متوجه شوید جنین چه میزان تحرک دارد. فعالیت جنین نشان دهنده سلامت اوست.

تکان خوردن جنین در شب یک هشدار نیست، اغلب کودکان همین مقدار تحرک را در روز دارند. اگر جنین فقط هنگام شب تحرک دارد وحشت نکنید. شاید به دلیل این است که جنین سیکل شبانه دارد. با پزشک خود در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید تا فکرتان آرام شود. معاینات منظم خود را انجام دهید و به توصیه‌های پزشک گوش کنید. یادتان باشد که باید آرام باشید. جنین اضطراب را درک خواهد کرد و این مسئله باعث احساس ناراحتی او می‌شود.

تکان خوردن جنین در شب خطرناک است؟
 

نحوه تکامل حرکات طبیعی جنین در طول بارداری

اصولا شما باید از الگوی حرکات جنین خود آگاه باشید تا در صورت بروز هرگونه تغییر به پزشک یا ماما اطلاع دهید. از انواع حرکات طبیعی نوزاد در ماه‌های مختلف بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معمولا قبل از هفته ۹ ام تمام اندام‌ها با هم حرکت می‌کنند، زیرا اعصاب هنوز در حال تکامل هستند. در این شرایط، جنین سر و پشت خود را قوس می‌دهد.
در هفته ۹ ام خمیازه کشیدن و کشش بدن در سونوگرافی قابل مشاهده است.
در هفته ۱۰ ام پس از لقاح، ممکن است اندام‌ها به طور جداگانه حرکت کنند.

در هفته ۱۱ ام کودک می‌تواند دهان خود را باز کند و انگشتان خود را بمکد.
در ۱۲ هفتگی، می‌توان مشاهده کرد که نوزاد مایع آمنیوتیک را می‌بلعد.

در ۱۳ هفتگی، کودک به شدت دست‌ها و پاها را با لگد و ضربات تکان می‌دهد و همچنین می‌تواند به لمس پوست شکم توسط مادر پاسخ دهد.
در هفته ۱۴ تا ۲۰ ام دیگر مادر می تواند حرکات شدید جنین را در وجود خود احساس کند.

از هفته ۲۰ ام تا ۳۶ ام، انواع حرکات ضعیف، قوی و چرخشی جنین احساس می‌شوند. زیرا کودک تمام مفاصل و ستون فقرات را حرکت می‌دهد. معمولا الگوی حرکت در طول روز تغییر می‌کند. حرکات ضعیف به‌تدریج در طول زمان کاهش می‌یابند، درحالی‌که حرکات قوی و چرخشی مدام تکرار می‌شوند.

در هفته ۲۸ ام همه نوزادان در اثر احساس صدای بلند، حرکت ناگهانی یا احساس افتادن دچار وحشت می‌شوند و هر دو دست و پای خود را به سمت قفسه سینه می‌آورند.
در سه ماهه سوم، کودک حرکاتی مشابه با دوچرخه‌سواری از خود نشان می‌دهد که برای وارونه شدن به‌منظور زایمان طبیعی لازم است. در این زمان به‌دلیل فضای اندک و بزرگ‌تر شدن کودک، حرکات اندکی محدود می‌شوند.

به طور کلی، الگوی حرکات جنین در طول بارداری ثابت نیست. از هفته بیستم تا هفته سی و ششم یا سی و هفتم در ابتدا عمدتا حرکات ضعیفی وجود دارند. این‌ها به‌تدریج کاهش می‌یابند و حرکات قوی و چرخشی افزایش می‌یابند. از هفته سی و ششم یا سی و هفتم تا زایمان، این حرکات قوی و چرخشی دوباره کاهش می‌یابد، درحالی‌که حرکات ضعیف افزایش می‌یابند.
 

ودر پایان

درست است که تکان خوردن جنین در شب ممکن است طبیعی باشد و نشان دهنده فعالیت جنین در رحم باشد. اما در برخی موارد، این حرکت‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامت جنین و حتی مادر شود.

بنابراین، اگر تکان خوردن جنین در شب به شدت حس شود و باعث درد و ناراحتی شود، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و بررسی شود که آیا این حرکت‌ها نشان دهنده مشکلی هستند یا خیر. همچنین، بهتر است از فعالیت‌های شدید در شب خودداری کنید و به استراحت کافی و تغذیه سالم توجه کنید تا به سلامت جنین و خودتان کمک کنید.
 

منابع

https://niniplus.com
https://www.paziresh24.com
https://chatgpt.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.