با بدقولی همسرم چطور برخورد کنم؟

یکی از مشکلات ناراحت کننده و البته قابل حل در ازدواج، بدقولی همسر است. بدقولی میتواند اعتماد، صداقت، ثبات و پایداری یک رابطه را خدشه دار کند به همین دلیل است که بدقولی همسر میتواند به شدت ناراحت کننده و غیر قابل تحمل باشد. همسر بدقول شما ممکن است وعده‌های مهمی را زیر پا بگذارد که بر کل زندگیتان تاثیر مستقیم دارد.
جمعه، 22 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
با بدقولی همسرم چطور برخورد کنم؟

بدقولی همسر

وقتی به همسر خود قول می‌دهید و می‌گویید برای او یا خانواده‌ کاری انجام می‌دهید و سپس به قول خود عمل نمی‌کنید، همسر خود را ناامید کرده و به ازدواج و رابطه مشترک لطمه می‌زنید. وفای به قول خود و عمل به وعده ها در تقویت اعتماد همسر به شما تاثیرگذار است.

بدقولی به همسر این‌ پیام را می دهد که شان و انتظار و جایگاه او برای شما مهم نیست. چه این نیت واقعی شما باشد یا نه منجر به ایجاد سوتفاهم شده و همسر احساس بی مهری یا نادیده انگاشته شدن می کند. گویی ارزش تلاش کردن را ندارند و احتمالاً باعث می شود شما هم احساس بدی داشته باشید.

 

علل بدقولی

چرا مردم عهد خود را زیر پا می گذارند و به قول خود عمل نمی کنند؟ دلایل بالقوه زیادی پشت این امر وجود دارد و برای هر فردی متفاوت است. برخی از افراد نیاز خود به دیگران را به حداقل می‌رسانند که ممکن است نتیجه تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که در آن یک مراقب قابل اعتماد در دسترس نبوده است. افرادی که این وضعیت را تجربه کرده‌اند معمولاً یاد می‌گیرند که از خود مراقبت کنند و از کمک گرفتن از دیگران اجتناب می‌کنند چرا که نمی دانند دقیقا چگونه به شخص دیگری وابسته باشند. 

1- عدم توازن در شناخت محدودیت ها

حقیقت این است که اکثر مردم به این دلیل قول می دهند که می خواهند دیگران را خوشحال کنند و مهر تایید شدن از آنها را کسب کنند. با این حال همیشه مساله خوشحال کردن دیگران نیست.
برخی از افراد واقعاً قضاوت و شناخت درستی در مورد زمان یا میزان توانایی های خود ندارند و معتقدند که می توانند به صرف قول دادن به کسی بدون عمل کردن به آن، آن ها را راضی نگه دارند.

زمانی که متوجه می شوند بیش از حد خوش بین بوده اند یا برنامه ها را به درستی سازماندهی نکرده اند در نهایت وعده های خود را زیر پا گذاشته و بدقولی می کنند. به نظر می رسد آن ها هرگز از این وضعیت درس عبرت نمی گیرند.
 

2- خودمحوری

صادقانه می توان گفت برخی از مردم کمی خود محور هستند. آن‌ها به این فکر نمی ‌کنند که چگونه وعده‌ وعیدهای پوچ یا بدقولی ها بر دیگران تأثیر می گذارد. بنابراین با خوشحالی و بدون فکر وعده‌هایی را می‌دهند بدون اینکه تصور واقعی از اینکه آیا می‌توانند به آن‌ها عمل کنند یا خیر داشته باشند و واقعاً اهمیتی هم نمی‌دهند. حال اگر این فرد بدقول همسر شما باشد و پای رابطه مشترک زندگی در میان باشد اوضاع بدتر هم می شود.

شما نمی دانید اینکه وعده‌های پوچ آن‌ها از تمایل به خوشحال کردن شما، از قضاوت ضعیف آن ها از توانایی های خود ناشی می‌شود یا این که احساسات شما را در اولویت قرار نمی‌دهند و به بازی گرفته اند. هنگامی که فرصتی برای فکر کردن در مورد این که چرا آن ها وعده های توخالی می دهند داشته باشید، زمان آن رسیده است که ببینید چه کاری می توانید در مورد بهبود آن انجام دهید. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.
 

3- تجربیات یک خانواده بی ثبات

دلیل دیگری که ممکن است وابستگی متقابل برای برخی افراد دشوار باشد و بدقولی امری عادی تلقی شود این است که آن ها در خانواده ای پر از هرج و مرج بزرگ شده اند. هیچ یکنواختی و ثباتی وجود نداشته و مدل ضعیفی از ازدواج بالغانه تنها چیزی بود که در دسترس داشته اند. بنابراین آن ها به طور کامل تفاوت های ظریف موجود در رابطه ها را درک نمی کنند.

نمی توانند بفهمند که دقیقا به چه معناست که بتوانند روی یکدیگر حساب کنند. در نتیجه بدقولی ها و خلف وعده کردن ها واکنشی به این بی اعتمادی هایی است که خود تجربه کرده اند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.
 

4- عدم‌ مهارت نه گفتن

کسانی که نمی دانند دقیقا چه موقع باید صادق باشند افرادی هستند که نگران دیدگاه دیگران نسبت به خود هستند و به طور مداوم در تلاشند دیگران را راضی نگهدارند. بنابراین به جای اینکه صادقانه توضیح دهند که چرا نمی توانند کاری را که درخواست شده انجام دهند، بله می گویند و سپس آن را دنبال نمی کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه چگونه نه بگوییم کلیک کنید.
 

5- احساس کنترل شدن

برخی دیگر با احساس کنترل مشکل دارند. انجام کاری که شخص دیگر از آن ها خواسته است، احساس خوشایندی در آن ها ایجاد نمی کند. به خصوص اگر مشکلات دیگری در رابطه با آن شخص وجود داشته باشد. بنابراین قول می دهند و براحتی از زیر انجام آن در می روند.  

با بدقولی همسرم چطور برخورد کنم؟
 

نحوه رفتار صحیح با فرد بدقول

اگرهمسرمان فرد بدقولی باشد فشار روانی زیادی متحمل ما می شود که ما می توانیم این مشکل را با صحبت کردن یا گرفتن مشاوره حل کنیم.

• بدانید که نمی توانید همسرتان را تغییر دهید:

هنگام مواجهه با فرد بدقول نباید تلاش کنیم او را تغییر دهیم بلکه باید از تاثیر رفتار او براحساسات و زندگی خودمان با او صحبت کنیم و به انتقاد سازنده همان انتقادی که در آن شخصیت افراد تخریب نمی شود بلکه درباره رفتار نادرست آنها صحبت می شود، روی آوریم. مثلا بگوییم تو آدم خوبی هستی اما بعضی اوقات به قولت عمل نمی کنی .
 

• در روابط مان با او تجدید نظر کنیم:

هنگام برخورد با فرد بد قول در صورت بد قولی چند بار به او تذکردهیم و از او انتقاد کنیم و اگر توجهی نکرد در روابط مان با او تجدید نظر کنیم. این مساله ممکن است موجب کدورت شود اما افراد را با پیامد رفتارشان روبه رو می کند.
 

• انتقادی سازنده:

بعضی از افراد به جای این که از دوست خود به دلیل بد قولیش انتقاد کرده و او را آگاه کنند دائم خود خوری کرده و به روی او نمی آورند چه عذابی می کشند. اما اگر شما اصول انتقادی سازنده را بدانید به جای خود خوری هم دوست تان را به رفتار غلطش آگاه ساخته و هم به او در ترک آن کمک می کنید.انتقاد خود را با قاطعیت بیان کنید اما پرخاشگری نکنید.
 

• رفتار متقابل:

شرایطی را که برای شما پیش آورده را برای خودش با بد قولی پیش بیاورید تا موقعیت شما را درک کرده تا کمی به خودش بیاید و متوجه اشتباهش بشود.
 

آیا خوش قولی می تواند ذاتی باشد؟

خوش قولی بیشتر از آن که ذاتی باشد، آموختنی است زیرا برخی از افراد با اینکه خانواده ای بدقول دارند اما خودشان پایبند قول و قرار هستند چرا که دید جهان بینی بسیار محکمی مانند اعتقاد به معاد و پاسخگو بودن در برابر خداوند به خاطر اعمال بد را دارند بنابراین این افراد بررفتارشان کنترل دارند. اگر کسی در قبال رفتارش احساس مسئول داشته باشد ارزش های اخلاقی را کسب و در خود نهادینه سازی خواهد کرد.این افراد رفتارهایی مانند تهمت زدن، توهین کردن، شکنجه جسمی و زیرآب زدن به این دلیل که خداوند ناظر براعمال آنهاست ، انجام نمی دهند.
 

در پایان

زوجین در زندگی مشترک باید بدانند که عنصر اساسی زندگی اعتماد طرفین است و اگر با یکدیگر صادق نباشند مشکلات زیادی ایجاد می شود که جبران آن ها بسیار سخت خواهد بود. امید است تا با رعایت نکاتی که در این مقاله به شما گفته شد بتوانید اقدامات لازم را در خصوص موضوع بدقولی و مشکلات وفاداری انجام دهید. همچنین می توانید در مورد موضوع بدقولی همسرتان به یک مشاور و یا روانشناس خبره نیز مراجعه کنید تا با گذراندن جلسات مشاوره به شرایط ایده آلی دست یابید.
 

منابع

https://www.eghtesadonline.com
https://honarehzendegi.com
https://saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.