5 راه اصولی رفع کپک دیوار

کپک دیوار نمونه‌ای از آثار به جای مانده از طوبت نفوذ کرده در دیوار و سقف ساختمان است. از بین بردن کپک دیوار و جلوگیری از کپک زدن دیوار در زمستان از سری اقداماتی است که در مواجهه با این مشکل در ساختمان با استفاده از مواد ضدعفونی خاصی صورت می‌گیرد.
شنبه، 7 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
5 راه اصولی رفع کپک دیوار
شاید شما هم با کپک دیوار منزلتان مواجه شده باشید. قارچ و کپک روی دیوار از رطوبت در محیط خانه به وجود می‌آیند. اما بعضی از افراد آن را با کثیفی روی دیوار اشتباه می‌گیرند و اقدام به رفع این مسئله نمی‌کنند. در صورتی که کپک زدایی بسیار مهم است زیرا باعث بیماری تنفسی می‌شوند. پس قبل از بروز اینگونه مشکلات حتما برای رفع آن اقدام کنید.
 

کپک دیوار

همانطور که گفتیم قارچ‌ سرویس بهداشتی و کپک‌‌ها در مکان‌هایی که رطوبت در آنها بسیار بالا است به وجود می‌آیند و اغلب از به وجود آمدن آنها در طول زمان مطلع نمی‌شویم. کپک دیوار عمدتا در مکان‌هایی به وجود می‌آید.

که تهویه مناسبی در آنها وجود نداشته و این اتفاق می‌تواند علاوه بر سرویس‌های بهداشتی که رطوبت زیادی دارند، در زیر کاغذ دیواری‌های مرطوب، زیر فرش‌ها و یا پادری‌ها در حمام نیز صورت بگیرد. به همین دلیل هم باید منشا ایجاد رطوبت در خانه مشخص شده و در آن منطقه تهویه مناسبی صورت بگیرد.

وجود کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی در خانه علاوه بر بوی بد ناشی از رطوبت و غیر جاذب کردن دیوارها، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و یا آلرژی‌های پوستی را نیز به وجود می‌آورد که از خطرات کپک در خانه است.
 

علل ایجاد کپک دیوار چیست؟

کپک در واقع نوعی قارچ میکروسکوپی است که در جاهایی با  رطوبت بالا رشد می‌کند. این قارچ سرویس بهداشتی با پخش کردن هاگ که به رنگ خاکستری ، سبز، آبی یا قرمز رنگ  است، تولید مثل می‌کند که این نوع تولید مثل به گسترش سریع آنها در ظرف چند ساعت منجر می شود.

شما ممکن است در هر جایی از خانه این کپک‌ها را مشاهده کنید برای مثال کپک دیوار توالت، یا حتی داخل ماشین قهوه ساز یا زیر سینک‌ها و غیره که دلیل عمده به وجود آمدن آنها رطوبت و محیط‌های تاریکی هستند که در آنها تهویه هوا به درستی انجام نمی‌شود. مکان‌های بسته و تاریک هم یکی دیگر از علل به وجود آورنده کپک دیوار هستند که هوای تازه به درون آنها راه پیدا نمی‌کنند.
 

5راهکار از بین بردن کپک دیوار

برای مقابله با کپک دیوار استفاده از مواد خانگی و صنعتی زیادی پیشنهاد شده است. مهمترین ویژگی مواد مورد نظر برای جلوگیری از رشد کپک دیوار گرفتن رطوبت محیط است. در این بخش با انواع مواد در دسترس برای جلوگیری از کپک زدن دیوار در زمستان و دیگر فصول سال آشنا می‌شویم. 

سرکه سفید و مقابله با کپک دیوار

یکی از مواد طبیعی که برای رفع کپک و قارچ استفاده می‌شوند،مواد طبیعی گزینه مناسبی برای رفع کپک وقارچ هستند و همچنین سازگار با محیط و به راحتی بوی نامطبوعی که قارچ ها و کپک ها از خود ساطع میکنند را خنثی می‌کنند.
 

جوش شیرین برای رفع کپک دیوار 

این پودر سفید همه کاره در منزل بخاطر داشتن خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری بودن به شما در از بین بردن کپک از روی دیوار و سطوح کمک میکند و بوی بد را سریع رفع می‌کند.روش استفاده مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و بر روی محل قارچ زده بریزید و 20 دقیقه صبر دهید سپس آن را با آب و برس بشویید.
 

از بین بردن کپک دیوار با نمک دریایی

نمک دریایی به خاطر خاصیت بسیار ویژه ای که دارد، رطوبت را میتواند جذب خود کند و به آسانی از رشد قارچ در سطوح و دیوارها جلوگیری کند.برای جلوگیری از رشد هرگونه قارچ درمنزلتان میتوانید مقداری از نمک را در ظرفی کوچک در اطراف خانه قرار دهید تا رطوبت را جذب کند.
 

دانه برنج و رفع کپک روی دیوار

دانه برنج از قدیم مرسوم بوده و برای رفع بوی بد و جلوگیری از ایجاد کپک درون کمدهای لباس مورد استفاده می‌کردند. دانه های برنج با جذب رطوبت باعث میشوند کپک رشد نکند. و بوی بد کپک را از بین می‌برد.
 

از بین برد انواع کپک دیوار با دانه قهوه

دانه قهوه برای جذب رطوبت بسیار مناسب است و اگر می‌خواهید کمد لباستان بوی مطبوع داشته باشد و همجنین از رشد کپک جلوگیری کنید از قهوه استفاده کنید.برای اجرای این روش دانه قهوه را درون کیسه بریزید و در کمد لباسی آویزان کنید.

5 راه اصولی رفع کپک دیوار
 

خطرات و بیماری های ناشی از کپک دیوار

کپک دیوار در منازل گاها دارای خطرات و پیامدهایی می باشند. این پیامدها می توانند ارتباط مستقیمی با سلامت ساکنین داشته باشد. گاهی پیش می آید افراد دچار التهاب در قسمت های بینی، دهان و دستگاه تنفسی فوقانی شان می شوند. برخی دیگر نیز دچار عفونت های قارچی می گردند. در برخی موارد حاد تر نیز گزارش شده، برخی از افراد دچار مشکلات تنفسی جدی و خونریزی ریوی و دیگر مشکلات سلامتی شده اند.
 

بیماری های ناشی از کپک دیوار چه علایمی دارند

بیماری هایی که مستقیما به علت کپک دیوار به وجود می آیند، را نمی توان به طور دقیق و با اطمینان تشخیص داد، ولی بر اساس آمار ارائه شده از افرادی که به علت ارتباط با این گونه محیط های آلوده به قارچ و کپک دچار مشکل شده اند، دارای این علایم بوده اند.

مبهم و گیج بودن مغز ، مشکلات حافظه ، مشکلات تمرکز، سردرد، خستگی و ضعف، ماهیچه هایی که به طرز غیرقابل توضیحی گرفته اند، درد در مفاصل، فشار روانی پایدار، بی حسی، مشکلات چشمی مانند قرمزی چشمان و یا حساسیت به نور، مشکلات آسمی و بیماری هایی مانند سرفه یا تنگی نفس، لرز و سرگیجه، مشکلات هاضمه ای مانند تغییر در میل، اسهال، حالت تهوع، درد شکمی.
 

نتیجه گیری

کپک دیوار معمولا در خانه ها یکی از دغدغه هایی می باشد که ساکنین با آن دست به گریبانند. برای رفع این مشکل در این مقاله بهترین روش های رفع کپک دیوار را بررسی کردیم. همچنین مشاوره در این زمینه با مختصصین ساختمان می تواند راهگشای راهتان باشد.
 

منابع

https://khedmatazma.com
https://kilid.com
https://homtick.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.