زودپزهای برقی را چگونه تمیز کنیم؟

بسیاری از افراد وسایل و لوازم برقی را صرفا برای راحت تر شدن کارهایشان در امور منزل خریداری می کنند و نسبت به تمیز کردن آن ها کاملا بی اعتنا می باشند. باید گفت که هر وسیله ای برای دوام بیشتر و عملکرد بهتر، نیازمند رسیدگی کردن و مراقبت از آن می باشد. زودپز برقی نیز جزء آن دسته از لوازم آشپزخانه است، که کاربردهای زیادی از جمله: صرفه جویی در وقت، چند کاره بودن و راحتی بیشتر در حین آشپزی کردن را دارا می باشد.
سه‌شنبه، 10 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
زودپزهای برقی را چگونه تمیز کنیم؟
زودپز برقی یک ابزار فوق العاده مفید برای پخت و پز است، اما نیاز به تمیز کردن مکرر دارد. از آنجایی که غذا برای مدت طولانی تری در یک قابلمه زودپز برقی پخته می شود، بوها و بقایای غذا در درب و حلقه آب بند ایجاد می شود. قطعات کوچکتر، مانند دریچه تخلیه بخار و محافظ  درب، اغلب نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

با انجام شستشوی منظم و نگهداری صحیح زودپز برقی، می توانید از ایجاد بو و چسبیدن باقی مانده غذا به درب جلوگیری کنید. اگر شستشوی دوره ‌ای کافی نیست، ممکن است نیاز به تمیز کردن عمیق داشته باشید تا لکه ‌ها، بوها و کثیفی‌ های سخت ‌تر را پاک کنید.
 

زودپز برقی چیست؟

در واقع زودپز وسیله ای برای پخت و پز مواد غذایی شما می باشد، که دارای یک دیگ و سرپوش است. دیگ زودپز از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته شده است و بر روی در سرپوش آن دریچه ای برای فرار بخار آب وجود دارد. در زودپزهای برقی غذا با کمک آب و در فضایی کاملا بسته آماده می شود.

همان طور که از نام دستگاه مشخص است، زودپز برقی از جریان برق استفاده می کند، تا فشار لازم را برای آماده شدن مواد غذایی ایجاد کند. این فشار بر اساس تنظیمات کاربران می تواند کم یا زیاد باشد.
 

نحوه تمیز کردن زودپز برقی به چه صورتی می باشد؟

مرحله اول: شستشوی دیگ دستگاه
مرحله دوم: تمیز کردن لبه های درب زودپز برقی
مرحله سوم: تمیز کردن واشردرب
مرحله چهارم: تمیز کردن بدنه
شستشوی دیگ دستگاه

اولین مرحله در تمیز کردن زودپز برقی بعد از پخت غذا و سرد شدن دستگاه، ابتدا دیگ داخلی زودپز را بیرون بیاورید و آن را با آب ولرم و مایع شوینده به خوبی شستشو دهید. سپس تکه های باقی مانده مواد غذایی را از درون دستگاه بیرون بیاورید و قسمت درونی زودپز برقی را با پارچه ای نرم و مرطوب به دقت بمالید و آن را تمیز کنید.
 

تمیز کردن لبه های درب زودپز برقی

حتما بعد آماده شدن غذا و باز کردن درب زودپز، متوجه لبه های داخلی دستگاه می شوید و شاهد کثیفی ها و باقی مانده مواد غذایی در آن خواهید بود. تمیز کردن این قسمت فوق العاده مهم و حساس است و حتما باید به خوبی پاک و تمیز شود. در غیر این صورت در پخت غذاهای بعد آلودگی های ناشی از باقی مانده مواد غذایی، به درون غذاهای شما نفوذ می کند و به نوعی شما را دچار مریضی می کند.

برای انجام این کار می توانید یک پارچه نازک یا حوله کاغذی را به لبه یک چاقوه کره خوری بپیچانید و سپس چاقو را داخل لبه ها کنید و به آرامی آن را دور تا دور حرکت داده، تا تمام کثیفی ها جذب پارچه شوند.

در صورت کثیف شدن پارچه می توانید، پارچه ای دیگر را جایگزین کنید. توجه داشته باشید در صورتی که تکه های مواد غذایی سخت و سفت شده باشند و با این روش قابل رفع نباشند. شما می توانید از دستگاه بخارشوی دستی برای نرم کردن آن ها استفاده کنید و سپس روش پارچه و چاقو را پیش رو بگیرید.

بهترین کاری که در این خصوص می توانید انجام دهید، این است که بلافاصله بعد از اتمام کار شما با دستگاه، به تمیز کاری لبه های زودپز برقی بپردازید.
 

تمیز کردن واشردرب

واشر درب دستگاه یا همان قسمت سیلسکونی را جدا کنید و به خوبی شستشو دهید. از آن جایی که واشر زودپز برقی روی قابلمه مهر و موم می شود، باید این قسمت عاری از هر گونه آلودگی و کثیفی باشد. با شستشویی خوب و عالی این قسمت از دستگاه، از وارد شدن مستقیم آلودگی ها به داخل غذاهای خود جلوگیری به عمل می آورید.

فراموش نکنید که سوپاپ اطمینان و دستگیره تخلیه بخار دستگاه را نیز باید به خوبی تمیز کنید. با همین مراحل ساده از زودپز برقی خود به خوبی مراقبت و نگهداری نمایید و از سلامتی خود و اطرافیانتان در مقابل آلودگی ها محافظت کنید.

دستگیره تخلیه بخار، واشر، سوپاپ اطمینان و گوشه کناره های قابلمه داخلی دستگاه جزء قسمت هایی هستند که باقی مانده مواد غذایی در آن ها جمع می شود. ( این باقیمانده ها هم می تواند به شکل مایع باشد و هم جامد).

در صورت جمع شدن تکه های مواد غذایی اضافی و آلودگی ها و تمیز نکردن آن ها، در هنگام استفاده بعدی از دستگاه، با مشکلاتی مانند: کاهش قدرت و دیرپز شدن مواد غذایی تان مواجه خواهید شد.

بهترین کار ممکن این است که بعد از هر بار پخت و پز تمام مراحل بالا را مو به مو انجام بدهید. زیرا با انجام این کار علاوه بر این که هیچ مشکلی برای دستگاه تان به وجود نمی آید، طول عمر و دوام آن نیز افزایش خواهد یافت.

زودپزهای برقی را چگونه تمیز کنیم؟
 

تمیز کردن بدنه

بعد از انجام دادن تمامی مراحل بالا و تمیز کردن اساسی قسمت های زودپز برقی، نیاز است که بدنه دستگاه را نیز با یک دستمال نرم مرطوب به خوبی بسابید و آن را کاملا تمیز و براق نمایید. وقتی این کار شما به اتما رسید، تمامی اجزای زودپز را به خوبی در سر جای مخصوص شان بگذارید. این جای کار است که زودپز برقی شما کاملا تمیز و پاکیزه شده است و آمادگی لازم برای پخت و پزهای بعدی را دارد.
 

نکاتی برای نگهداری درب و زودپز برقی

1. درب خود را وارونه نگه دارید تا خشک بماند. وقتی از زودپز برقی خود استفاده نمی کنید، می توانید درب آن را با قرار دادن وارونه روی کاسه داخلی تمیز نگه دارید. به سادگی پس از تمیز کردن درب خود را برگردانید تا از ایجاد بو جلوگیری کنید. این همچنین تضمین می کند که ذرات غذا و آب در داخل سوپاپ بخار شما به دام نمی افتد.

2. قطعات را به دلیل فرسودگی در طول زمان تعویض کنید. می توانید قطعات تعویضی را برای زودپز برقی خریداری کنید. شیر بخار، حلقه آب بندی، سوپاپ و جمع کننده تراکم همگی می توانند به صورت جداگانه تعویض شوند. اگر متوجه شدید که نمی توانید بوها یا لکه های طولانی مدت را پاک کنید، حتی می توانید یک درپوش کاملاً جدید انتخاب کنید. اگر متوجه می‌ شوید که مرتباً قطعات کوچک ‌تر را تعویض می ‌کنید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک زودپز برقی خریداری کنید.

3. با اجرای حالت بخار، زودپز برقی خود را به طور مرتب تمیز کنید. شما می توانید با تمیز کردن کل زودپز خود را از نیاز به تمیز کردن درب مکرر نجات دهید. 2 فنجان (470 میلی لیتر) سرکه سفید و چند قطره آب لیمو را به قابلمه خود اضافه کنید. قابلمه را به مدت 5 دقیقه روی حالت بخار قرار دهید. بعد از 5 دقیقه، ظرف داخلی و درب آن را با آب سرد بشویید. تمیز کردن منظم حالت بخار نیز از ایجاد بو در حلقه آب بندی شما جلوگیری می کند.
 

منابع

https://banankala.com
https://www.olankala.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.