معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی بوشهر

مگر می‌شود به خطه پهناور جنوب سفر کرد و غرق در فرهنگ غنی آنجا نشد؟ مخصوصا اگر پای غذاهای محلی بوشهر در میان باشد! خوراکی‌های این دیار طعم و بویی دلپذیر دارند به نحوی که از تست کردنشان لذت می‌برید. تندی غذا با بوی خوش آن کاری می‌کند که سفر به بوشهر برایتان خاطره‌انگیز شود. در این مقاله به شما می‌گوییم که محبوب‌ترین غذاهای سنتی بوشهر چیست؛ پس تا انتها همراه ما باشید.
شنبه، 19 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی بوشهر
مردم بوشهر مانند سایر خطه جنوب به مهمان‌نوازی شهرت دارند و با سفره وسیعی از غذاهای رنگارنگ از شما پذیرایی گرم می‌کنن. قطعا با نگاه کردن به آن سفره، دل از کف خواهید برد. علت این موضوع خوشمزه بودن غذاهای بوشهری است. پایه اصلی غذاهای بوشهری ماهی است و برای افرادی که عاشق غذاهای دریایی هستند بسیار خوشایند است. در ادامه به لیستی از غذاهای سنتی بوشهر اشاره می‌کنیم.
 

معرفی غذاهای محلی، آش و دسرهای استان بوشهر

کماچ

این نان از خوشمزه ترین نان های استان بوشهر به شمار می رود که ترکیبات آن با سایر نان های طبخ شده در شهر های مختلف متفاوت است. در گذشته کماچ را معمولاً بر سر سفره افطار قرار می دادند اما متاسفانه امروز به تدریج در حال فاصله گرفتن از سفره های مردم استان بوشهر می باشد. مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه شکر، آرد، مایه خمیر، تخم مرغ و آب می باشد.
 

نان بل بل

نان محلی بل بل در برخی از مناطق استان بوشهر طرفداران بسیار زیادی دارد. این نان با استفاده از خرما، آرد گندم، آب و انواع مختلفی مواد دیگر طبخ می شود و جالب اینجاست که بدانید طعم آن بستگی به سبزیجاتی دارد که وسط آن قرار می گیرد، طعم بعضی ها تره ای و بعضی ها پیازی و جیکه ای می باشد.
 

گرده

گرده یکی از نان های سنتی استان بوشهر به شمار می رود که پای ثابت سفره های مردم بوشهر مخصوصاً در وعده افطار می باشد. نام این نان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت است. طبخ این نان خوشمزه داخل تنور گلی انجام میشود. موادی همچون خرما، آرد گندم، آب و کنجد برای تهیه این نان لذیذ نیاز است. این نان را به خاطر ترکیبات خاصی که دارد می توان به تنهایی میل کرد و هم در کنار غذاهای ساده مثل شیر و نیمرو سرو می شود.
 

مسقطی

از جمله شیرینی ها و حلواهای معروف و خوشمزه جنوبی ها مخصوصاً استان بوشهر می توان به مسقطی اشاره کرد این شیرینی طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارد. مشخصه اصلی این شیرینی غلیظ و کشدار بودن آن است. مواد اولیه ای که در این شیرینی یا حلوا به کار می رود، آب، شکر، گلاب، هل و زعفران، کره مغز پسته می باشد. پیشنهاد می کنیم چنانچه سفری به این استان داشتید تا زمانی که طعم بی نظیر این دسر را نچشیدید آنجا را ترک نکنید. البته جالب است بدانید تهیه این خوشمزه زعفرانی در بین مردم شیراز نیز رایج است و جزو شیرینی های سنتی آنها به شمار می رود.
 

بلالیت

دسر خوشمزه و معطر بلالیت با ریشه اصالتا هندی که از ترکیب ماکارونی یا ورمشیل، شکر، گلاب، روغن یا کره، آب، هل و زعفران به دست می آید زینت بخش سفره های مردم بندرعباس و بوشهر است. بلالیت به عنوان یک دسر محلی در تمام مهمانی های رسمی و غیر رسمی گزینه بسیار مناسبی برای پذیرایی مهمانان می باشد. در آیین و سنت دیرینه این دیار در ایام عید فطر و قربان به عنوان یک وعده اصلی یا در کنار تخم مرغ سرو می شود.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی بوشهر

نشا

نوعی دسر در استان بوشهر برای وعده افطار در ماه مبارک رمضان تدارک دیده می شود که نشا نام دارد. این دسر خوشمزه همچون شعله زرد، به رنگ زرد است و طعم بسیار فوق العاده ای دارد.
البته مواد اولیه آن نیز شبیه به موادی است که در شعله زرد به کار میرود به خاطر همین طعم هر دوی آنها نسبتاً به همدیگر نزدیک می باشد. برای اینکه این دسر خوشمزه را تهیه کنید به موادی همچون آب، شکر، نشاسته، گلاب زعفران نیاز دارید.
 

لگیمات / لقیمات

لگیمات از دسته شیرینی های سنتی و خوراکی سالم بوشهر می باشد که قدمت بسیار بالایی دارد. این شیرینی بسیار خوشمزه و پرطرفدار از ترکیب آب، آرد، شیره خرما، تخم مرغ، مایه خمیر و روغن به دست می آید. این شیرینی و غذا بدلیل ترکیبات منحصر بفرد خود بسیار پرکالری و پرانرژی است و علاوه بر طعم بسیار خوشمزه خونساز هم به حساب می آید.
 

حلوای سَردَ بُندو

حلوای محلی خوشمزه و بسیار مقوی که در میان مردمان استان بوشهر معروف است و با استفاده از لک (گندم) و خرما و البته روغن حیوانی تهیه می شود حلوای سَردَ بُندو نام دارد.
شما به جای روغن حیوانی می توانید در این حلوا از کره محلی نیز استفاده کنید. نکته جالبی که در این میان وجود دارد و شاید دانستن آن برایتان عجیب باشد آنهم این است که در تهیه این حلوا، دوغ نیز به کار برده می شود.
 

آش بوشهری

از خوراکی های دیگری که در بین مردمان بوشهر پرآوازه است و عطر و طعم بی نظیری دارد می توان به آش بوشهری اشاره کرد. مشخصه اصلی این آش غلیظ و کشدار بودن آن است گویا بوشهری ها به این نوع غذاها علاقه شدیدی دارند. این آش سابقه طولانی دارد و جزو خوراکهای بسیار قدیمی این استان به شمار می رود. در گذشته این آش با نام آش سبزی شناخته شده بود و در تهیه آن از موادی همچون لوبیا قرمز، گوشت، پیاز، تره و شوید و ادویه جات به کار برده می شود. ناگفته نماند این آش تقریباً به شله مشهدی شباهت دارد و مثل آن طرز تهیه نسبتا سختی دارد.
 

سوپ میگو

سوپ میگو یکی از سریع ترین غذاهای افطاری بوشهری ها است که مورد علاقه مردم این منطقه می باشد و درست کردن آن خیلی ساده و سریع است و در عین حال طعم بسیار خوشمزه ای دارد و از لحاظ ارزش غذایی از غذاهای مقوی و سرشار از ویتامین به شمار می رود. در تهیه این غذای لذیذ موادی همچون میگو، هویج نگینی خرد شده، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی به کار برده می شود. با پختن این سوپ خوشمزه یک افطاری سبکی برای خانواده خود می توانید داشته باشید.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی بوشهر
 

حلوای انگشت پیچ

یکی از پیش غذاهای خوشمزه و مجلسی استان بوشهر حلوای انگشت پیچ نام دارد که وقت و سلیقه و همچنین حوصله بسیار زیادی برای تهیه نیاز دارد. زمانی که قلیه ماهی خوراک اصلی باشد به خاطر اینکه طبع سردی دارد علاوه بر اینکه تند و تیز تهیه می شود با این حال در اکثر مواقع حلوای انگشت پیچ یا حلوا خرمایی در کنار آن سرو می کنند تا مکمل هم باشند.

میگو سوخاری

میگو از جمله غذاهای دریایی با ارزش غذایی بسیار بالاست که با توجه به طبع متفاوت انسان ها می توان به شیوه های مختلف طبخ نمود. میگو سوخاری یا همان میگو پلو غذایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که از ترکیب موادی همچون تخم مرغ، آرد سوخاری، جوش شیرین، زعفران و نمک با میگو تهیه می شود. ترکیب بدست آمده را در روغن سرخ نموده و با برنج و سبزیحات سرو می کنند.
 

شکر پلو بوشهری

شکر پلو غذایی است که جنوبی ها و بطور خاص تر بوشهری ها با آن در مراسمات ضیافت یا عزاداری از مهمانان خود پذیرایی می کنند. شکر پلوی بوشهری که در دیگر مناطق ایران مخصوصآ شیراز به شیرین پلو مشهور است، همانطور که از نامش پیداست طعم شیرینی دارد که طبیعتا به مزاج خیلی از بوشهری ها خوش نمی آید اما بر عکس یکی از غذاهای مورد علاقه شیرازی ها می باشد.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی بوشهر
 

دمپخت ماهی (لخلاخ)

دمپخت ماهی، دمپختک ماهی یا لخلخ نام‌های متنوع این غذا هستند. این غذای سنتی و جنوبی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود اما مواد تشکیل دهنده آن تقریبا یکسان است و جز یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار بوشهری به شمار می‌رود که طعم و عطر بسیار شگفت‌انگیزی دارد.
 

دوپیازه میگو

دوپیازه میگو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی جنوبی است. اصالت دوپیازه میگو به استان بوشهر برمی‌گردد. متاسفانه برخی از افراد به دلیل بوی بد و یا ظاهر میگو آن را دوست ندارند. اما میگو یکی از غذاهای دریایی است، که منبع سرشار از پروتئین و فسفر است.
 

قلیه تخم مرغ

جنوب و قلیه‌های بی نظیرش! نام جنوب با قلیه گره خورده است. اگر به جنوب کشور سفر کرده و قلیه نخورده باشید، ماموریت شما تکمیل نیست. اگر قرار باشد خودتان قلیه بپزید، ممکن است انتخاب برای شما سخت شود. زیرا تنوع قلیه‌ها زیاد است. به علاوه درست کردن بعضی از آن‌ها ممکن است برای کسانی که قلق کار را بلد نیستند، سخت و دشوار باشد.
 

حرف آخر درباره غذاهای بوشهر

غذاهای بوشهر در بین مردم و گردشگرانی که به جنوب سفر می‌کنند بسیار معروف هستند و به دلیل متفاوت بودن و تنوع بالای غذایی در این خطه، غذاهای محلی بوشـهر طرفداران بسیاری دارند و در بین غذاهای خوشمزه ایرانی قرار دارند و در سفر به بوشهر بهتر است خوردن غذاهای محلی و سنتی بوشهر را از دست ندهی
 

منابع

https://safarmarket.com
https://www.raheeno.com
https://namnak.com
https://blog.okala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.