معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه

غذاهای محلی کرمانشاه بسیار متنوع بوده و می‌توانید انواع کباب، آش، خوراک، خورش و … را در میان آن‌ها بیابید؛ بنابراین شما نیز اگر به غذا‌های محلی شهر‌های مختلف از جمله کرمانشاه علاقه‌مند هستید، در این مطلب با ما همراه شده و نگاهی به معرفی کوتاهی از هر یک بیندازید.
سه‌شنبه، 29 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه
غذاهایی با طعم بی‌نظیر غذاهای سنتی کرمانشاه را در هر کجایی پیدا نخواهید کرد. این شهر با جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد، هرساله میزبان مهمانان و گردشگران زیادی است. به این ترتیب می‌توانید زمانی که قصد بازدید از این شهر را دارید، همزمان با تماشای جاذبه‌های دیدنی، دلی از عزا در بیاورید. مثلاً دنده‌کبابی به دندان بکشید، سیب پلو را مزه کنید، قاشقی از آش سورانه بردارید و کوکوی پاغازه را میل کنید.
 

آش‌های محلی کرمانشاه

برای یک میان وعده خوشمزه، آش‌های محلی انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. انواع و اقسام آش‌های کرمانشاهی با اسم‌های جالبشان طعمی بی‌نظیر دارند که تجربه آن‌ها خالی از لطف نیست.

آش عباسعلی کرمانشاه

با توجه به شرایط اقلیمی سرد و خشکی که در منطقه وجود دارد، اکثر آش‌ها در فصل سرما طبخ می‌شوند. آش عباسعلی یک آش خوشمزه و محلی است که معمولاً حرف اول را در جشنواره‌های محلی و سنتی می‌زند. حبوبات، گوشت، برنج و گندم از ترکیبات این آش هستند. البته برخی سرآشپزان کاربلد هم در ترکیب خود از سبزی‌هایی مثل گشنیز، ریحان و شوید استفاده می‌کنند. قدمت این آش به 200 سال می‌رسد و عباسعلی نام آشپزی بوده است که در گذشته‌های دور این آش را برای تقویت افراد روزه‌دار هر شب درست می‌کرده است، به همین دلیل یک آش پرطرفدار برای ماه رمضان هم محسوب می‌شود.
 

آش ترخینه

آش ترخینه کرمانشاه را احتمالاً در شهرهای دیگر هم خورده باشید. آش ترخینه یا سوپ ترخینه، یکی از غذاهای محلی ایران است که مبدأ اصلی آن غرب کشور است. ترخینه، عدس، لوبیا و نخود از جمله مواد و ترکیبات این آش مقوی و خوشمزه محسوب می‌شود. آش ترخینه به‌خصوص برای سرماخوردگی بسیار مناسب به شمار می‌رود. ترخینه عصاره خشک شده سنتی از دوغ، گندم و یا جو است.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه
 

آش سورانه

اسم این آش از گیاهی به اسم سورانه گرفته شده است که در مناطق غربی ایران رشد می‌کند. این گیاه شبیه به تره و سیر است و انتهای ساقه آن رنگ ارغوانی دارد که طعم دلپذیری به غذا می‌دهد و به طور جداگانه به‌عنوان سبزی آش مورد مصرف قرار می‌گیرد.
 

بهترین غذای محلی کرمانشاه

از میان غذا‌های مختلف و اصیل کرمانشاه، این موارد را در نظر داشته باشید

۱- آبگوشت باغی، غذای سنتی کرمانشاهی

آبگوشت باغی از غذا‌های سنتی و محلی استان کرمانشاه است که با طعمی بی‌نظیر و ترکیباتی خوشمزه، طرف‌داران زیادی را به خود جذب کرده است. دلیل نام‌گذاری این غذا می‌تواند به مواد مورداستفاده در آن مربوط باشد. برای آماده‌کردن آبگوشت باغی از میوه‌ها و مواد گیاهی خاصی استفاده می‌شود که توسط باغداران و کشاورزان تهیه شده است. آبگوشت باغی طعمی خاص و ملس دارد که این غذا را به خوراکی لذیذ برای طبخ و صرف در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل می‌کند‌. آبگوشت باغی استان کرمانشاه از آغاز با میوه‌های تابستانه‌ای که باغداران و کشاورزان فراهم می‌کردند تهیه می‌شد و به همین دلیل آن را آبگوشت باغی یا باغبانی می‌خوانند.

این نوع آبگوشت از مواد غذایی گوناگونی مانند گوشت گوسفندی، میوه‌های تابستانه (آلو، آلبالو، زردآلو، هلو، گیلاس، سیب و …) پیاز، سیب‌زمینی، نخود، لوبیا سفید، ادویه‌های مختلف مانند نمک، زردچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل، برگ‌بو و نعنا تشکیل شده است که هر یک طعم خاص و دلپذیری به این غذا می‌بخشند. اگر از میوه‌های شیرین برای پخت این غذا استفاده می‌شود باید نمک کمتری به ترکیبات آن اضافه کرد. رنگ و عطروطعم آبگوشت باغی به دلیل وجود میوه‌های تازه و خوشمزه، مثال‌زدنی خواهد بود و خوردن آن خصوصا برای افرادی که برای نخستین‌بار آن را امتحان می‌کنند، به خاطره‌ای خوش تبدیل خواهد شد.
 

۲- دنده کباب، کباب خوشمزه کرمانشاهی با سس مخصوص

دنده کباب یکی از غذا‌های خوشمزه کرمانشاه است که بسیاری از افراد به آن علاقه زیادی دارند. این غذا شباهت زیادی به شیشلیک دارد و مواد اولیه اصلی آن گوشت دنده گوسفند است. دنده کباب ممکن است با رسپی‌های مختلفی درست شود که نسخه اصلی آن، با رب گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌جات مختلف تهیه می‌گردد. برای آن که بتوانید این غذا را به‌صورت حرفه‌ای درست کنید، باید کمی صبر و حوصله داشته و به فوت و فن‌های خاصی نیز آگاه باشید.

برای درست‌کردن این غذا، باید گوشت دنده گوسفندی، رب گوجه‌فرنگی، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه، زعفران دم‌کرده، روغن کرمانشاهی و روغن مایع، پیاز و نارنج نیاز دارید. همچنین لازم به ذکر است که این غذا را می‌توانید با برنج یا نان سرو کنید. برای آن که بتوانید این غذا را به‌صورت کاملا خوشمزه و حرفه‌ای درست کنید، گوشت دنده گوسفند را به شکل پهن و همچنین دراز آماده کنید. سیخ‌های پهنی هم آورده و آن‌ها را درون گوشت فرو کنید. با یک چاقو روی گوشت ضربه بزنید و برای مدت ۴ الی ۵ ساعت در یخچال نگه دارید. سس رب و ادویه‌های خوشمزه این غذای کرمانشاهی نیز بسیار مهم بوده و هر چه سس آن خوشمزه‌تر و حرفه‌ای‌تر آماده شود، نتیجه کار بهتر خواهد بود.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه
 

۳- دست‌پیچ ترد و خوشمزه

دست‌پیچ از غذا‌های ساده و خوش‌طعمی است که می‌توان آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با معمول‌ترین و در دسترس‌ترین مواد غذایی تهیه نمود‌. مواد خوراکی مختلفی در این غذا مورداستفاده قرار می‌گیرند که باب میل و سلیقه طیف گسترده‌ای از افراد هستند. دست‌پیچ که به پنکیک هم معروف است، از دو بخش خمیر یا نان و مواد داخلی آن تشکیل شده است. برای تهیه خمیر یا نان دست‌پیچ به مقداری آرد، شیر، تخم‌مرغ، زعفران و نمک نیاز است. مواد داخل دست‌پیچ نیز شامل پیاز، گوشت چرخ‌کرده، سویا، هویج، جعفری، روغن، ادویه (نمک، زردچوبه، فلفل، پودر سیر و آویشن) و رب گوجه‌فرنگی است که در کنار هم طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشند.

بعد از سرخ کردن پیاز‌ها و اضافه‌کردن مواد خوراکی دیگر، برای طعم‌دار شدن مایع دست‌پیچ از رب و ادویه استفاده کنید. به‌جای گوشت چرخ‌کرده می‌توانید به‌دلخواه از سوسیس استفاده کرده و برای خوش طعم شدن آن قارچ هم اضافه کنید. نان غذا نیز با ترکیب مواد خمیر آماده می‌شود. مواد آماده شده به میزان کافی داخل خمیر ریخته شده و خمیر دور مواد رول می‌شود. رول‌های حاوی مواد را می‌توانید داخل روغن داغ سرخ‌کرده یا آن‌ها را تا زمان طلایی شدن به مدت لازم داخل فر با دمای مناسب قرار دهید. این ترکیب سبک می‌تواند پیش‌غذایی مناسب یا عصرانه‌ای خوشمزه باشد که به‌سرعت تهیه می‌شود و بچه‌ها نیز از خوردن آن لذت می‌برند.
 

4- خورشت خلال، غذای مجلسی کرمانشاهی

خورشت خلال از جمله خورش‌های بسیار خوشمزه کرمانشاهی است که طعم بسیار خوبی دارد. می‌توانیم این خورش را از خورش‌های مجلسی بنامیم که توسط ساکنین این شهر، برای میهمانی‌های بزرگ و مجالس مختلف طبخ می‌شود و سفره را رونق می‌بخشد. برای درست‌کردن خورش خلال، به مواد اولیه مختلفی مانند گوشت خورشتی، خلال بادام، زرشک سیاه، رب گوجه‌فرنگی، گلاب، زعفران دم‌کرده، لیموعمانی، پیاز، دارچین، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه و روغن نیاز است.

این خورش عطر بسیار خوبی داشته و به دلیل استفاده از روغن حیوانی، طعم منحصربه‌فردی دارد. همچنین خوب است بدانید که برخی از افراد در این غذا به‌جای روغن از کره نیز استفاده می‌کنند.
گوشتی که در این خورش استفاده می‌شود، ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله است، اما برخی دیگر دوست دارند که این غذا را با گوشت‌های سفید، مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز تهیه کنند. اگر هم گیاهخوار هستید، می‌توانید با حذف گوشت، آن را به‌صورت گیاهی طبخ کرده و میل کنید. همچنین برای آن که خورش شما خوش‌رنگ‌تر شود، می‌توانید به‌جای دارچین، از چوب دارچین استفاده کنید.
 

5- سیب پلو با سیب‌زمینی، غذای محلی کرمانشاه

شاید باتوجه‌به اسم این غذا ذهن شما به سمت سیب‌های درختی برود، اما این غذای لذیذ با سیب‌زمینی تهیه و طبخ می‌شود. سیب پلو یک غذای خوش طعم و خوش‌رنگ و لعاب کرمانشاهی است و از جمله غذا‌های پر طرف‌دار در میان ایرانیان به شمار می‌آید. این غذا با موادی همچون برنج، سیب‌زمینی، پیازداغ، گوشت قل‌قلی یا چرخ شده، انواع ادویه‌های دلخواه به همراه روغن حیوانی تهیه می‌شود و یک غذای بااصالت کرمانشاهی را به ارمغان می‌آورد.

سیب پلو طبخ آسانی دارد و به‌سادگی می‌توانید با تجهیزاتی که در آشپزخانه دارید، این غذای لذیذ را آماده کنید. سیب پلو به‌عنوان وعده غذایی اصلی سرو می‌شود و باتوجه‌به گوشتی که در پخت آن است جز غذا‌های مهمانی و رسمی می‌توانید از آن به‌عنوان یک غذای جدید در وعده‌های غذایی خود رونمایی کنید. همچنین این غذا باتوجه‌به گوشت و سیب‌زمینی و تمامی مواد اولیه آن سرشار از مواد مغذی به شمار می‌رود. تمامی مواد اولیه این غذا به‌سرعت جذب بدن شما خواهد شد. زیرا سیب‌زمینی دارای خواص گیاهی بسیاری بوده و گوشت هم سرشار از مواد مغذی پروتئینی است. این غذا را به همراه تن ماهی می‌توانید سرو کنید.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه
 

6- خوراک کدوحلوایی، خوش‌عطر و رنگ

علاقه‌مندان به کدوحلوایی و خواص مفید آن از خوراک کدوحلوایی به‌عنوان غذایی خوش عطروطعم یاد می‌کنند. این خوراک می‌تواند ترکیبی از مواد غذایی مختلف باشد‌. این خوراک خوشمزه باتوجه‌به سلیقه افراد با حبوبات، مرغ و … پخته می‌شود. خوراک کدوحلوایی و عدس از بهترین و لذیذترین میوه‌هایی است که می‌توانید آن را در فصل پاییز طبخ کنید. این غذا باتوجه‌به موادی که در آن مورداستفاده قرار می‌گیرد ممکن است طعم متفاوتی داشته باشد. برای آماده‌کردن این غذا از کدوحلوایی، پیاز، عدس، آب نارنج، رب گوجه‌فرنگی، روغن و ادویه‌هایی مانند نمک، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

خوراک کدوحلوایی غذایی ساده است که می‌توانید آن را در مدت زمانی کوتاه، با رایج‌ترین مواد غذایی آماده کنید و به‌عنوان شام سبک، عصرانه یا پیش‌غذا میل کنید. مطمئنا طعم فوق‌العاده این غذا و خواص سرشاری که در آن وجود دارد بعد از اولین مرتبه پخت و صرف، شما را مشتاق می‌کند که مجددا برای آماده‌کردن خوراک کدوحلوایی اقدام کنید. این خوراک خوش‌رنگ رژیمی را می‌توانید با استفاده از جعفری و شوید نیز بپزید و از نخود آب‌پز شده و برگ نعنا برای افزایش ارزش غذایی این خوراک بهره بگیرید.
 

8- هلو کباب با گوشت چرخ‌کرده و کشمش

هلو کباب از خوشمزه‌ترین غذا‌های محلی و سنتی استان کرمانشاه است که علاقه‌مندان زیادی دارد و از مواد خوراکی مفید تهیه می‌شود. استفاده از روغن محلی برای طبخ این غذا به خوش پخت شدن و خوش طعم شدن آن کمک خواهد کرد. این خوراک خوش طعم را می‌توانید به‌راحتی برای ناهار و شام یا به‌عنوان پیش‌غذا در مهمانی‌ها طبخ کنید. برای تهیه این غذای خوشمزه به گوشت چرخ‌کرده، نخود یا لپه پخته شده، پیاز رنده شده، روغن محلی کرمانشاه، کشمش، گردو، هلو یا آلو، آبغوره، ادویه (نمک، زردچوبه، فلفل)، زعفران و آب نیاز خواهید داشت. این غذا برای آماده‌شدن نهایتا به ۲ ساعت زمان نیاز خواهد داشت و بعد از پختن آن می‌توانید از نتیجه لذت ببرید.

طعم ملس هلو کباب کرمانشاه این غذا را به خوراکی متفاوت تبدیل می‌کند که هم در وعده‌های مختلف روزانه و هم در مناسبت‌های متفاوت می‌توان از این غذا استفاده نمود‌. میزان‌ترشی یا شیرینی کباب‌ها یا کوفته‌های این غذا می‌تواند بسته به ذائقه افراد کم یا زیاد باشد. استفاده از کشمش و آلوی خیس شده برای پرکردن کوفته‌ها نیز تأثیر فوق‌العاده‌ای در طعم غذا دارد. این غذا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خوراک‌های محلی و غذا‌های اصیل ایرانی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل استفاده از گروه‌های مختلف مواد غذایی در آن، جزء مفیدترین و مغذی‌ترین خوراک‌ها به شمار می‌آید. این غذای خوش طعم را می‌توانید با انواع مختلف سبزیجات یا ترشی‌های گوناگون طبخ کنید. برای خوش طعم و خوش‌عطرتر کردن هلو کباب می‌توانید برای تهیه کوفته‌ها از مقداری شوید نیز استفاده کنید.
 

7- خورشت کنگر غلیظ، غذای محلی کرمانشاه

اگر شما هم جز افرادی هستید که به غذا‌های خورشتی علاقه‌مند هستید، خورشت کنگر به شما پیشنهاد می‌شود. زیرا خورشت کنگر از جمله خورشت‌های قدیمی به شمار می‌رود و در میان ایرانیان این خورشت از محبوبیت زیادی برخوردار است. این خورشت باتوجه‌به طبخ آن با سبزیجات می‌تواند مورد سلیقه کسانی باشد که به سبزیجات علاقه فراوانی دارند.این غذا با مواد اولیه‌ای همچون گوشت، کنگر، جعفری و ادویه‌های لازم تهیه می‌شود. طبخ این خورشت بسیار سلیقه‌ای است و اگر تنها آن را با سبزیجات آماده کنید، به خورشت کرفس شبیه می‌شود. اگر به این خورشت حبوباتی اضافه کنید و رنگ و لعابی دهید، به خورشت قیمه بسیار شبیه می‌شود. اما اساس آن یعنی وجود سبزی به نام کنگر لازم است و اضافه نمودن مابقی مواد اولیه به‌صورت دلخواه و سلیقه‌ای است.

طبخ این خورشت اکثرا با گوشت قرمز است، اما شما با سایر گوشت‌ها می‌توانید به پخت آن اقدام کنید و اگر مایل به طعم گوشت در غذای خود نیستید، می‌توانید خورشت خود را به‌صورت کاملا گیاهی آماده کنید. این خورشت به دلیل وجود سبزیجات در آن دارای منبعی از فیبر است که برای بدن شما بسیار مفید است. همچنین برای خوش‌عطر بو شدن و جلوگیری از روغن‌های شرکتی می‌توانید از روغن‌های حیوانی استفاده کنید.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه
 

سخن آخر 

ما تلاش کردیم که در این مقاله برایتان از انواع غذای سنتی کرمانشاهی بگوییم و معروف ترین آن ها را به شما معرفی کنیم. نکته جالب درباره غذاهای کرمانشاهی این است که این مواد اولیه این غذاها، هم می تواند کاملا گیاهی و هم می تواند شامل ترکیبات گوشتی نیز باشد. در واقع این غذاها برای افراد گیاهخوار هم می توانند یک انتخاب خوشمزه و مقوی باشند. 

مواردی که ذکر کردیم تنها معروف ترین ها و پرطرفدارترین غذاهای سنتی کرمانشاه می باشد. این در صورتی است که هر روستا در کرمانشاه، می تواند غذای خاص و منحصر به فرد خودش را داشته باشد و یا هر فرد در هر کجای کرمانشاه نیز می تواند همین غذاهای معرفی شده را هم به روش خاص خودش تهیه نماید. پس نیاز است بدانید که فرهنگ غذایی کرمانشاه، یک فرهنگ بسیار غنی است که تنوع غذای سنتی کرمانشاهی می تواند سند خوبی برای اثبات این ظرفیت بالا باشد. امیدواریم که یک روز بتوانیم، این فرهنگ غنی و پربار را به کل دنیا معرفی نماییم.
 

منابع

https://snapp.ir
https://www.raheeno.com
https://www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
music_note
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
music_note
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
music_note
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
play_arrow
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
بمباران خونین شب گذشته در رفح
play_arrow
بمباران خونین شب گذشته در رفح
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
play_arrow
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
play_arrow
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
music_note
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
music_note
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس
play_arrow
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس
بدون تعارف با پاکبان معروفِ شب حمله ایران به اسرائیل
play_arrow
بدون تعارف با پاکبان معروفِ شب حمله ایران به اسرائیل
لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز
play_arrow
لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز
تظاهرات هزاران دانشجوی دانشگاه ملبورن استرالیا
play_arrow
تظاهرات هزاران دانشجوی دانشگاه ملبورن استرالیا
خلاصه بازی ازبکستان 8-9 ایران
play_arrow
خلاصه بازی ازبکستان 8-9 ایران
استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟
play_arrow
استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟