نحوه مراقبت از ماهی گوپی

ماهی گوپی یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین ماهی های آکواریومی است. این ماهی ها، آرام و ارزان هستند و نگهداری از آن ها بسیار آسان است. ماهیان گوپی متعلق به نقاط گرم سیری و آب های شیرین آمریکای جنوبی هستند. این نوع ماهی دارای 300 نوع مختلف از نظر رنگ، اندازه و شکل دم هستند. این ماهی ها با نام های مختلفی از جمله ماهی رنگین کمان و ماهی میلیون نیز شناخته می ‎شوند.
جمعه، 24 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه مراقبت از ماهی گوپی

مشخصات ماهی گوپی

ماهی گوپی معمولاً بین 2 تا 6 سانتیمتر طول دارد، اما بعضی از نژادهای این ماهی به طول 9 سانتیمتر نیز می‌رسند. رنگ بدن این ماهی‌ها بستگی به نژاد و شرایط محیطی دارد، اما در بیشتر موارد رنگ‌هایی مانند سفید، زرد، نارنجی، قرمز و سیاه را دارا هستند. این ماهی‌ها دارای دو باله پشتی هستند و باله شکمی نیز دارای شکل مخروطی است. ماهی گوپی آکواریومی، ماهیان آب شیرین آسان التحمل و بدون نیاز به مراقبت خاصی هستند و بسیار مهربان و آرام هستند که به همین دلیل برای آکواریوم‌های خانگی محبوب میباشند.

ظاهر ماهی گوپی بستگی به نژاد و شرایط محیطی دارد، اما بیشترین رنگ‌های آن شامل سفید، زرد، نارنجی، قرمز و سیاه هستند. بدن این ماهی در قسمت بالایی دارای دو باله پشتی است که یکی از آن‌ها بسیار کوچک و دیگری بزرگتر و قابل مشاهده‌تر است. باله پشتی بزرگتر این ماهی، اغلب دارای نقش‌های چشمکی و یا خطوطی است که در امتداد بدن آن قرار دارد. همچنین ماهی گوپی دارای باله شکمی است که شکل مخروطی دارد و در برخی از نژادهای آن اندکی بزرگتر از باله پشتی کوچک است.

نام علمی ماهی گوپی، Poecilia reticulata است. نام لاتین آن همانند نام علمی است. ماهی گوپی با نام های رایج دیگری مانند ماهی تخمدان، ماهی پیکی و گوپی شناخته می‌شود.
 

زیستگاه ایده آل و شرایط لازم برای نگهداری ماهی گوپی در آکواریوم

از آن جایی که این ماهی ها متعلق به آب های شیرین آمریکای جنوبی هستند ، مهم است که شرایطی نزدیک به زیستگاه طبیعی این ماهی ها را در آکواریوم ایجاد کنید. همانند هر ماهی دیگری وجود فیلتر تصفیه آب مناسب در کواریوم از اهمیت بالایی برای نگهداری این نوع ماهی ها برخوردار است. اندازه ایده آل آکواریوم برای این ماهی ها اندازه 18 لیتر به بالا می باشد و دمای مورد نیاز برای نگهداری ماهی های کوپر در آکواریوم نیز دمای بین 75 تا 82 درجه سانتی گراد است و بنابراین وجود سیستم گرم کننده آب آکواریوم و دما سنج در آن بسیار ضروری می باشد.

pH ایده آل آب برای پرورش ماهی گوپی نیز pH بین 7.0 تا 7.2 می باشد .وجود فیلتر نیز از اهمیت بالایی برای نگهداری این ماهی ها در آکواریوم برخوردار است و اندازه و نوع آن بسته به اندازه اکواریومتان می باشد اما با این وجود مهم است که بدانید آیا تنها قصد نگهداری از این ماهی را دارید و یا خواستار پرورش آن ها نیز هستید.
 

گیاهان موجود در آکواریوم برای نگهداری ماهی گوپی

آکواریوم خود را با تعداد زیادی گیاه زنده، سنگ و بستر مناسب تزئین کنید. گیاهان ایده آل برای نگهداری از ماهی های کوپر گیاهان شمشیر و آمازون هستند. نوع بستری که برای آکواریوم خود انتخاب می کنید کاملا به ترجیح شخصی خودتان بستگی دارد زیرا ماهی های گوپی بیشتر در قسمت میانی و بالایی آکواریوم قرار می گیرند. از استفاده از گیاهان زیاد در آکواریم خود خودداری کنید؛ به این ترتیب مواد غذایی به راحتی توسط ماهی ها مکیده می شوند.

بهتر است از گیاهان شناور مانند جاوا ماس استفاده کنید زیرا این گیاه به تصفیه آب آکواریوم نیز کمک می کنند. همانطور که قبلا اشاره شد، پنهان شدن ماهی در بین گیاهان موجود در آکواریوم نیز نشان دهنده موجود استرس در آن است. صرف نظر از تنظیم فیلتر آکواریوم، تمیز کردن هفتگی آکواریوم (چیزی حدود 25% آب آکواریوم) ضروری می باشد.
 

حجم آکواریوم مناسب برای نگهداری ماهی گوپی

گوپی ماهی ها جزو ماهی های کوچک هستند بطوریکه در یک فضای کوچک می تواند زندگی کنند به همین علت در صورت نبود فضای کافی احتیاجی به آکواریم بزرگ نیست. برای اطمینان بیشتر بهتر است از قاعده کلی یک گالن آب برای یک اینچ از ماهی استفاده کنید تا آب و فضای کافی برای گوپی ماهی های خود فراهم کرده باشید.
 

ماهی های مناسب برای نگهداری در کنار ماهی گوپی

بهترین هم خانه برای ماهی های کوپی جنس مخالف ماهی های کوپی می باشند اما با این حال اگر تمایل به نگهداری از نوع زیبا تر این ماهی را دارید، نوع نر آن را انتخاب کنید. به طور کلی شما می توانید در هر 7.5 لیتر آب آکواریوم 1 عدد کوپی نگهداری کنید.

سایر آبزیانی که ماهی های گوپی با آن ها سازگاری دارند عبارتند از: ماهی مولی، پلاتیز، گورامیس، تتراس و کوریدوراس. همچنین در صورت تمایل به نگهداری از سایر انواع آبزیان بهتر است این ماهی ها را در کنار غورباقه های آفریقایی نگهداری کنید. از نگهداری ماهی گوپی در کنار کوسه های دم قرمز، بارب ها و تتراس های وحشی خودداری کنید.

نحوه مراقبت از ماهی گوپی
 

رژیم غذایی ماهی های گوپی

غذاهای مصرفی ماهی گوپی بستگی به محیط طبیعی و آناتومی آن ها دارد. گوپی ها هم گیاه خوار هستند و هم گوشت خوار اما آدم خوار نیستند. رژیم اصلی غذایی آن ها شامل پوسته ماهی با کیفیت است و پس اطمینان حاصل کنید محصولی را برای تغذیه ماهیان خود انتخاب کنید که سرشار از پروتئین بوده و پر کننده نباشد. برای اطمینان از این امر کافیست ترتیب مواد تشکیل دهنده بر روی برچسب غذای ماهی را بررسی کنید و از غداهایی که دارای حجم بالایی از گندم و سویا هستند خودداری کنید.

فقط از یک نوع غذا برای تغذیه ماهی خود استفاده نکنید زیرا این امر به کمبود مواد مغذی بدن ماهی منجر می شود. برای ایجاد تنوع در غذای مصرفی ماهیان خود، از کرم های خونی و غذاهای یخ زده مانند میگو استفاده کنید. این ماهی ها همچنین از سبزیجاتی مانند نخود فرنگی، کاهو و خیار نیز تغذیه می کنند. شما باید ماهی گوپی خود را یک یا دو بار در روز تغذیه کنید و از ریختن مقدار ماده غذایی بیشتر از ظرفیت ماهی خود خودداری کنید.

تغذیه بیش از حد ماهی منجر به ایجاد مشکلات مختلف در سلامت ماهی و کیفیت آب آکواریوم می شود. با رعایت قوانین فوق، دیگر ماده غذایی اضافی در آکواریوم ته نشین نخواهد شد، با این حال در صورت ته نشین شدن آن ها، بهتر است با استفاد از توری آن ها را از آکواریوم دراورید.
 

پرورش ماهی های گوپی

روش های مختلفی برای پرورش ماهی های گوپی وجود دارد. گوپی ها با ایجاد تخم، تولید مثل می کنند. به این معنی که ماده ها ماهی را درون بدن خود، درون تخم پرورش می دهند. بچه ماهی ها از کیسه تخم برای تغذیه استفاده می کنند. رابطه جنسی این نوع ماهی ها پس از رسیدن بلوغ جنسی (بین 3 تا 5 ماه) بسیار آسان است و نر ها قادر به شناسایی ماده باکره و یا باردار هستند.

ماهی نر با ماده ارتباط کوتاهی برقرار می کند و لقاح زمانی اتفاق میافتد که او بسته ای از اسپرم معروف به اسپرماتوفور را به ماده منتقل می کند و سپس این بسته به هزاران اسپرم تقسیم شده و در نهایت ماده تعداد زیادی بچه ماهی به دنیا خواهد آورد. از زمان لقاح تا ایجاد جنین معمولا 4 تا 5 روز زمان به طول می انجامد. دوره حاملگی ماهی گوپی بین 21 تا 30 روز است. این امکان وجود دارد که شما بتوانید چشم نوزاد را از طریق پوست شفاف ماهی ماده مشاهده کنید.

در صورتی که شما هر دو نوع ماهی گوپی را در آکواریوم خود نگهداری کنید، آن ها مرتبا با یکدیگر لقاح انجام داده و تولید مثل می کنند. شما می توانید این ماهی ها را در آکواریوم مخصوص پرورش ماهی نگهداری کنید تا از شرایط مناسب برای تولید مثل برخوردار شوند. در این صورت قسمت پایین مخزن را خالی نگه دارید و از گیاهانی مانند خزه جاوا استفاده کنید.
 

بهترین نسبت نر به ماده گوپی ماهی ها برای نگهداری

چنانچه هدفتان تکثیر ماهی گوپی نیست و برای سرگرمی آنها را داخل آکواریوم نگه داشته اید توصیه می کنیم تمام گوپی ها را نر انتخاب کنید چون نرها رنگارنگ تر از ماده ها هستند و فضای آکواریوم شما را زیباتر می کنند اما اگر قصد نگه داشتن هر دو جنس از گوپی را دارید بهتر است بدانید که از چه نسبت نر به ماده استفاده کنید. توصیه کارشناسان در این مورد اینگونه است که برای گوپی حداقل از نسبت 1:2 نر به ماده استفاده شود.

مثلا:
•  1 نر و 2 یا بیشتر از ماده
•  2 نر و 4 یا بیشتر ماده
 

تولید مثل ماهی گوپی

ماهی گوپی یکی از ماهیان آکواریومی است که به راحتی تولید مثل می‌کند. جفت گیری در این ماهی‌ها به صورت بدون تفاوت جنسیتی صورت می‌گیرد، به این معنی که هر دو ماهی پس از بلوغ جنسی می‌توانند با هم جفت گیری کنند.

بهترین روش برای تولید مثل ماهی گوپی این است که یک نر و چند ماده را در یک آکواریوم نگه دارید. در این صورت ماهی نر به تعداد بیشتری از ماده ها توجه خواهد کرد و احتمال باردار شدن ماده ها بالاتر خواهد رفت.

در صورتی که ماده ها باردار شدند، می‌توانند به راحتی زایمان کنند. برای جلوگیری از خوردن نوزادان توسط ماهی‌ها، بهتر است بچه ماهیان تازه متولد شده را از آکواریوم جمع آوری کنید و در محیطی که شرایط لازم برای رشد نوزادان وجود دارد، پرورش دهید.
 

در پایان

به طور کلی، ماهی گوپی یک نوع ماهی آکواریومی بسیار زیبا و آسان نگهداری است. این ماهی با رنگارنگی بالا، شکل جذاب و افزایش آسان جمعیت، به عنوان یک انتخاب عالی برای آکواریوم‌های کوچک خانگی محسوب می‌شود. همچنین، تکثیر آسان و تشخیص بارداری، این ماهی را برای پرورش در آکواریوم‌ها و صنعت آبزی پروری بسیار جذاب می‌کند. با توجه به ویژگی‌های ظاهری و سهولت نگهداری،ماهی گوپی یک گزینه مناسب برای علاقه‌مندان به آکواریوم‌ها و صنعت آبزی پروری است.

منابع
https://aquabi.ir
https://saednews.com
https://moorishop.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا