موی فر سالم تر است يا موی صاف ؟

هر کسي بسته به شکل سطح مقطع موهايش، داراي موهاي صاف و يا مجعد است. يعني اگر سطح مقطع موها گردتر باشند، موها صاف‌ به نظر مي‌رسد و هر چه مقطع به سمت بيضوي شکل برود، بر فر بودن مو افزوده مي‌شود. از آنجا که فرم و حالت موها نقش اساسي در زيبايي چهره دارند و در واقع کليد زيبايي هر شخص، موهاي اوست در
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موی فر سالم تر است يا موی صاف ؟

موی فر سالم تر است يا موی صاف ؟
موی فر سالم تر است يا موی صاف ؟


 





 
گفتگو با دکتر پروين منصوري، متخصص پوست و مو
هر کسي بسته به شکل سطح مقطع موهايش، داراي موهاي صاف و يا مجعد است. يعني اگر سطح مقطع موها گردتر باشند، موها صاف‌ به نظر مي‌رسد و هر چه مقطع به سمت بيضوي شکل برود، بر فر بودن مو افزوده مي‌شود. از آنجا که فرم و حالت موها نقش اساسي در زيبايي چهره دارند و در واقع کليد زيبايي هر شخص، موهاي اوست در طول زندگي تمايل داريم موهاي صاف خود را با شيوه‌هايي فر کرده و يا از تکنيک‌هاي صاف کردن مو براي موهاي مجعدمان کمک بگيريم و چهره متفاوتي را تجربه کنيم. براي فر کردن موها شايد به فکر محصولاتي چون ژل و موس بيفتيم اما ترجيح مي‌دهيم از شيوه‌هاي فر دايم استفاده کنيم. آيا خودمان مي‌توانيم با محصولات موجود و بدون رفتن به سالن زيبايي اقدام به فر دايم کنيم؟ چرا گاهي نتيجه مطلوب حاصل نمي‌شود و آيا موهاي ما پس از فر کردن مراقبت خاصي مي‌خواهد؟ پاسخ پرسش‌هايمان را در صحبت‌هاي متخصص پوست و مو استاد دانشگاه، خانم دکتر منصوري جستجو مي‌کنيم.

فر دايم چه اثري روي موهايمان مي‌گذارد؟
 

امروزه اغلب فر کردن موها به وسيله محصولاتي که فر سرد ناميده مي‌شوند، صورت مي‌گيرد. انواع و اقسام اين فرهاي سرد، فر کننده‌هاي اسيدي (که از دهه هفتاد به بعد آمدند) و فرهاي سبک دايم در دسترس هستند. اين محصولات طي دو مرحله ساختمان بعضي از پيوندهاي شيميايي مو (پيوندهاي سولفيدي) را تغيير مي‌دهند. اول با استفاده از محلول‌هايي پيوند شيميايي را مي‌شکنند و موهاشکل جديدي مي‌گيرند و دوم به وسيله محلول‌هاي خنثي کننده، موها را در همان شکل جديد سخت مي‌کنند تا به حالت فر دايمي درآيد. محصولات فر کننده اسيدي واقعا فر سرد نيستند چون بعد از ماليدن آن به موهاي آماده شده، به وسيله يک کلاه پلاستيکي موها را پوشانده و با سشوار آنها را حرارت مي‌دهند تا واکنش سريع‌تر انجام شود. اين محصولات در سالن‌هاي آرايشي وجود دارند و در دسترس همگان نيستند.

عمده مشکل افراد بعد از فر دايم موها چيست؟
 

وقتي موها به وسيله مواد خيلي قوي فر داده شوند، ساختمان مو شبيه سيم يا خيلي نازک و خشک مي‌شود به خصوص اگر مدت زيادي آن ماده روي موها باشد. براي همين بيشترين شکايت افراد بعد از فر کردن دايم، شکنندگي، خشکي مو و موخوره است و واکنش‌هاي حساسيتي بسيار به ندرت اتفاق مي‌افتد مگر اينکه ماده فر با پوست اطراف سر تماس پيدا کند

آيا موها به مراقبت خاص بعد از فر کردن نيازمند است؟
 

از آنجا که موي فر شده دچار تغييرات ساختماني مي‌شود، شفافيت و انعکاس گذشته را ندارد و خشن‌تر شده و قابليت مدل دادن آن کمتر مي‌شود. براي شستن، احتياج به شامپوهاي اسيدي ضعيف دارد. اين نوع شامپوها نسبت به نوع قليايي در موقع خيس بودن کمتر موجب باد کردن موها و جدايي سلول‌هاي لايه خارجي آن مي‌شود. بعد از شامپو کردن حتما از حالت دهنده استفاده کنيد تا سطح آسيب‌ديده را به‌طور موقتي‌ ترميم کند و درخشندگي را به مو برگرداند. در هنگام شانه زدن نيز دقت بيشتري بکنيد.

چرا گاهي نتيجه مطلوبي از فر کردن دايم نمي‌گيريم؟
 

اين مساله چند علت دارد. اول آن‌که بافت موها جزو عوامل خيلي مهم است. موهاي ظريف و نازک نسبت به ديگر موها به سختي فر مي‌شوند و آسيب‌ديدگي آنها محتمل‌تر است. عامل بعدي، مواد فر کننده‌اند که اگر زودتر از زمان لازم شسته شوند (به طور معمول 10 تا 20 دقيقه زمان روي بروشور نوشته شده است) موها خوب‌ فر نمي‌خورد. سوم آنکه ماده خنثي‌کننده که اگر خوب عمل نکند، پيوندهاي شيميايي شکسته، دوباره به حالت اول برمي‌گردند و مو فر نمي‌خورد و سرانجام آبکشي مو پيش از مصرف خنثي کننده نيز بسيار موثر است.

آيا صحت دارد که فر کردن مو در دوره حاملگي موفقيت‌آميز نيست؟
 

خير، هيچ پايه علمي ندارد. بافت قابل رويت موها مرده است و هر تغييري در آن، عامل خارجي محسوب مي‌شود (رنگ کردن، فر کردن و...). البته گاهي شدت چربي موها در بارداري تغييراتي دارد که اگر موها را پيش از فر کردن به خوبي با شامپو بشوييد، اين تغييرات نيز بي‌اثر خواهند بود.

فر کردن در منزل يا سالن زيبايي در نتيجه کار موثر است؟
 

نتيجه حاصل، بستگي به مدل مو و دقت انجام کار و عمل به راهنمايي‌هاي گفته شده دارد. کارخانه‌هاي سازنده مواد، بيشتر فر کننده‌هاي خانگي را با قدرت کمتر مي‌‌سازند تا احتياط در آسيب‌ به موها و پوست رعايت شود. مصرف‌کننده خانگي شايد موها را خوب دور فرر کننده نپيچد يا زمان طولاني را به کار ببرد که به هر حال نتيجه مطلوب را نمي‌دهد. اگر شدت و قدرت ماده فر با احتياط نباشد، موي نوک شکسته و فرفري و آسيب در محل رويش مو را به دنبال دارد. پس حتما دستورات را به دقت رعايت کنيد و در خانه همه توضيحات بروشور مواد را رعايت کرده و از شخص ديگري نيز کمک بگيريد. بديهي است انجام اين کار به وسيله آرايشگر ماهر موجب مي‌شود که با توجه به مدل موي شما، فر مناسبي انتخاب شود و آسيب‌هاي احتمالي به حداقل برسد.

اگر موهايمان دچار ‌آسيبي مانند موخوره شدند، راه‌حل چيست؟
 

تنها راه درمان موخوره، کوتاه کردن نوک مو از محل آسيب‌ديدگي است. با موهاي آسيب ديده در هنگام آراستن با شانه و برس به آرامي رفتار کنيد. بعد از شامپو، به آرامي خشک کرده ولي ماساژ ندهيد. سعي کنيد موها را برس نکشيد و از شانه‌هاي با دندانه‌هاي فاصله‌دار استفاده کنيد. از نور شديد آفتاب دوري کنيد چون سبب افزايش خشکي موهايتان مي‌شود. گاهي چرب کردن موها پيش از شامپو کردن مي‌تواند مفيد باشد. نگران نباشيد چون به زودي موهاي نرمال و آسيب نديده رشد کرده و جاي موهاي صدمه ديده را مي‌گيرد.

بعضي اتوهاي فرکننده برقي نيز در بازار هستند که به سرعت موها را فر موقتي مي‌کنند، آيا استفاده از آنها مجاز است؟
 

نگراني از جهت صدمه به مو و پوست سر، به دليل خودکار بودن درجه حرارت اين اتوها وجود ندارد اما بهتر است انواع متوسط را به قوي ترجيح بدهيد چون کمتر باعث آسيب به مو مي‌شوند. موهاي بي‌رنگ شده يا صاف شده را نبايد هر روز با اين اتوهاي فر کننده در معرض حرارت قرار داد، هر چند دستگاه به کنترل کننده مجهز است و از حرارتي که باعث سوختن موها شود (100 درجه سانتي‌گراد) جلوگيري مي‌کند. اتوهاي که برس پلاستيکي دارند چون موجب درهم رفتگي مو مي‌شوند صدمه بيشتري ايجاد مي‌کنند. در استفاده از اتوهاي حرارتي دقت کافي کنيد تا آسيبي به موها نرسد.

در مقايسه ميان روش‌هاي فر دايم و تکنيک‌هاي صاف کردن شيميايي مو کدام پرخطرند؟
 

چون صاف کردن، محصولات قوي‌تري را لازم دارد که با غلظت بالا و مدت زمان بيشتري بايد روي سر بمانند، در مقايسه با فر کردن دايمي خطرهاي بيشتري دارد. البته همه صاف‌کننده‌هاي شيميايي مو خطراتي را به همراه دارند و مبحث مفصلي است که در اينجا نمي‌گنجد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.