پایانی برای ipod ؟!

همانطور که می دانید ipod محبوب ترین پخش کننده جهان است و در بحث ها یا محافل مربوط به تجهیزات همراه همیشه پای یک ipod در میان است! حتی همانطور که بارها گفته ام بسیاری از سازندگان، ipod را هدف قرار داده و سعی می کنند محصولی را به بازارعرضه کنند که توانایی رقابت با محصولات Apple را داشته باشد. این بارنوبت
پنجشنبه، 13 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایانی برای ipod ؟!

پایانی برای ipod ؟!
پایانی برای ipod ؟!


 

نویسنده: احسان عباسی




 

creative zen x-Fi2
 

همانطور که می دانید ipod محبوب ترین پخش کننده جهان است و در بحث ها یا محافل مربوط به تجهیزات همراه همیشه پای یک ipod در میان است! حتی همانطور که بارها گفته ام بسیاری از سازندگان، ipod را هدف قرار داده و سعی می کنند محصولی را به بازارعرضه کنند که توانایی رقابت با محصولات Apple را داشته باشد. این بارنوبت Creative است که با به روزرسانی مدل قدیمی zen x-Fi و عرضه2 zen x-Fi سعی در براندازی سلطنت ipod دارد. با توجه به این موضوع تصمیم دارم با بررسی پخش کننده 2 zen x-Fi در این مقاله کوتاه، این موضوع را که آیا شرکت Creative با این به روزرسانی توانسته با ipod رقابت کند یا خیر، بررسی کنم.

طراحی
 

zen x-Fi2 مشابه ipod Touch اما کمی کوچک تر طراحی شده است. ازسوی دیگر اگر بخواهیم zen x-Fi2 را با مدل پیشین مقایسه کنم، باید بگویم به دلیل وجود صفحه نمایش لمسی در این مدل، صفحه نمایش به اندازه نیم اینچ بزرگ تر شده است. بنابراین روی بدنه شاهد دکمه های بسیار کمتری هستیم.در حقیقت، این اولین پخش کننده مجهز به صفحه نمایش لمسی از شرکت creative است. با وجود این، جنس پلاستیکی بدنه که یکی ازاشکالات مدل قبلی بود و انتظار می رفت که در این پخش کننده از نوع فلزی باشد، تغییرنکرده است. دکمه ها از چیدمان مناسبی برخوردار است. دکمه روشن/ خاموش/ Hold ومیکروفون واسلات کارت حافظه بالای بدنه، دکمه Home (برای دسترسی سریع به صفحه اصلی منو) ویک بلند گوی کوچک جلوی بدنه، دکمه Reset پایین بدنه و جک 3/5 میلی متری هدفون که به عنوان خروجی TV نیز استفاده می شود به همراه پورت mini-USB سمت راست بدنه قرار گرفته اند (البته بهتربود یک دکمه اختصاصی نیزبرای تغییر حجم صدا در نظر گرفته می شد). در مجموع zen x-Fi2 طراحی زیبا و قابل قبولی دارد و نسبت به قبل خوش دست تر شده است.

عملکرد چندرسانه ای
 

همان طور که گفته شد zen x-Fi2 اولین پخش کننده creative است که به صفحه نمایش لمسی مجهز شده است. این صفحه نمایش به اندازه کافی بزرگ بوده و در محیط های پرنور مشکل خاصی برای مشاهده تصاویر وجود ندارد (البته میزان دقت این صفحه نمایش 400 در 240 پیکسل اعلام شده، اما کیفیت تصاویرآن طورکه انتظار می رود، قابل قبول نیست). ازنظر حرکت درمنوها، رابط کاربردی مانند قبل طراحی شده، هرچند که برای سازگاری با قابلیت لمسی صفحه نمایش تغییراتی اعمال شده است. جست و جوی آهنگ ها به نسبت ساده است و می توان آلبوم را براساس حروف الفبا دسته بندی کرد. درعین حال، امکان ساخت فهرست پخش و حذف تراک های موسیقی بدون نیازبه کامپیوتر وجود دارد. البته توجه داشته باشید که رابط کاربری این پخش کننده به اندازه رابط پخش کننده های Sony X-series Walkman و ipod Touch از کاربرپسند نیست، اما مسئله مهم کیفیت پخش است که مانند قبل بسیار با کیفیت است (هر چند شاهد تغییری نیستیم). درعین حال creative این بارنیزفناوری های انحصاری x-Fi Expand و x-Fi crystalizer در این محصول استفاده کرده است. درفناوری Expand صداحالت سه بعدی تری پیدا می کند و اگر به عنوان مثال، صدا از یکی ازبلندگوها پخش شود، به طور قطع نمی توان گفت که خروجی صدا از کدام یک از دو بلندگوبوده است. درفناوری crystalizer جزئیاتی که از بین رفته، حین فشرده سازی صدا تا حد امکان بازسازی شده و صدا بسیار دلنشین ترخواهد شد. البته طبق ادعایcreative این مسئله تنها محدود به پخش موسیقی نیست و امکان اعمال این افکت بر صدای رادیوو ویدئو نیز وجود دارد. خوشبختانه این دو فناوری درعمل نیز بسیارکارآمدهستند، هرچندکه میزان تاثیرپذیری فرمت های مختلف صدا یکسان نیست.zen x-Fi2 ازمحدود وسیع فرمت های صوتی و تصویری پشتیبانی می کند که البته برای نمایش برخی از آن ها مانند فرمت های تصویری TIFF,GIF و PNG باید از نرم افزار مبدل استفاده کرد.

پایانی برای ipod ؟!

امکانات جانبی
 

از نظرامکانات جانبی creative Zen x-Fi2 بسیار سربلند است. ابتدا ازجالب ترین آن ها که پشتیبانی از RSS است، شروع می کنم، به این ترتیب که با اتصال پخش کننده به کامپیوتر و به کمک نرم افزار Creative Central می توان محتوای خروجی های RSS را دانلود و در فرصت مناسب آن ها را مطالعه کرد. بلندگو یکی دیگر از امکانات این پخش کننده است که با توجه به اندازه کوچک آن در محیط های پرسر و صدا چندان کارایی ندارد. از دیگرامکانات این پخش کننده می توان به مواردی مانند رادیوی FM با قابلیت اسکن خودکار، ضبط و ذخیره 32 ایستگاه رادیویی، خروجی TV ، ضبط صدا توسط میکروفون داخلی، زنگ اخبار، تقویم، فهرست کارها، اسلات کارت حافظه و امکان انتقال آسان اطلاعات به حافظه دستگاه و پشتیبانی از تگ اطلاعاتی ID3 اشاره کرد.

سخن پایانی
 

با توجه به مطالبی که گفته شد،creative zen x-Fi2 به عنوان یک پخش کننده همراه نمره قابل قبولی به دست می آورد، اما درمقام یک رقیب درانجام ماموریتی که به آن داده شده موفق نیست و نمی تواند پایانی برای ipod باشد.
Creative این محصول را در ظرفیت های 8، 16و 32 گیگابایت هر کدام به قیمت 129/99، 179/99و 229/99 دلار به بازار عرضه کرده است، پیشنهاد می کنم قبل از خرید سری به آدرس www.creative.com/products/mp3/zenxFi2 بزنید و از فلشی که برای معرفی این پخش کننده ساخته شده است، لذت ببرید. حتی می توانید به خوبی تفاوت صدا را با اعمال فناوری های X-Fi درک کنید. منبع:عصرشبكه 98



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.