نماز روز هشتم ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان با فضیلت‌ ترین ماه‌ سال شمرده می‌ شود خداوند در این ماه، در های رحمت، مغفرت و برکت خود را آن چنان برای بندگان خویش می‌ گشاید که در سایر ایام سال نگشوده است در این مطلب مروری داریم بر مهم‌ترین اعمال شب‌ هشتم ماه مبارک رمضان که خوب است انجام شوند.
5 ساعت و 8 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نماز روز هشتم ماه مبارک رمضان

اعمال هشتمین روز از ماه رمضان

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در رابطه با ماه رمضان فرمودند رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادی از آتش جهنم است.با توجّه به این که بهترین اعمال، در ماه مبارک، نماز و قرآن است در ادامه به نماز ها و دعاهایی که در شب هشتم رمضان توصیه شده می پردازیم.
 
نماز شب هشتم
از حضرت علی (علیه السلام) روایت شده نماز شب هشتم دو رکعت می باشد که در هر رکعت بعد از قرائت سوره حمد ده مرتبه سوره توحید خوانده می شود و بعد از سلام نماز هزار مرتبه‏ ذکر سُبْحَانَ اللَّهِ خوانده می شود.در باب فضیلت این نماز از آن حضرت روایت شده هر کس که این نماز را بخواند، هشت در بهشت به روی او باز می شود تا از هر دری که می خواهد داخل شود.
همچنین سفارش شده این دعا را در شب هشتم بعد از نماز بخوانید:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِی فِی الْخَلْقِ حَمْدُهُ الظَّاهِرِ بِالْکَرَامَهِ بِالْکَرَمِ مَجْدُهُ الْبَاسِطِ بِالْجُودِ یَدَهُ
ستایش خدا را که ستایش او در میان آفریده هایش پخش و منتشر است، خدایی که بزرگی او به واسطه ی کرامت و بزرگواری اش آشکار و دستش به بخشش گشوده است
الَّذِی لَا تَنْقُصُ خَزَائِنُهُ بِسَعَهِ فَضْلِهِ وَ کَرَمِ عَطَایَاهُ
خدایی که گنجینه های او به واسطه گستردگی تفضل و به بخشش عطایایش کاستی نمی پذیرد
وَ لَا تَزِیدُهُ الْعَطَایَا إِلَّا کَرَماً وَ جُوداً وَ تَفَضُّلًا وَ إِحْسَاناً وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ الْکَرِیمُ الْوَهَّابُ الْعَظِیمُ
و عطاها جز بر جود و کرم و تفضل و نیکوکاری او نمی افزاید و او سربلند و فرزانه و بزرگوار و بسیار بخشنده و بزرگ است.
اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ کُنْتَ رَبَّنَا کَائِناً غَیْرَ مُکَوِّنٍ وَحْدَکَ لَا أَحَدَ مَعَکَ یَبْقَی کَبَقَائِکَ
خداوندا، ستایش تو را که پروردگار من هستی، موجودی که چیزی تو را پدید نیاورده است و یگانه ای و همتایی نداری و همانند پایداری خود پاینده ای
بَلْ تَبْقَی أَبَداً وَ یَفْنَی مَا سِوَاکَ وَ لَکَ‏ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ ‏
بلکه تو پاینده ی جاودانه ای و جز تو نابود و ناپایدار است و آفرینش و فرمان از آن تو است. بلندمرتبه است خداوند، پروردگار جهانیان.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْکِهِ وَ لَا شَبِیهَ لَهُ فِی صِفَتِهِ‏ وَ لَا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ وَ لَا نَظِیرَ لَهُ فِی سُلْطَانِهِ
ستایش خدا را که در سلطنت خود ناسازگاری و در اوصافش همانندی و در فرمانش ستیزه جویی و در تسلّطش نظیری
وَ لَا شَرِیکَ لَهُ فِی خَلْقِهِ یَرِثُ‏ الْأَرْضَ وَ مَنْ عَلَیْها یَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
و در آفرینشش شریکی ندارد و زمین و زمینیان را به ارث می برد و خیر و خوبی فقط به دست او است و بر هر چیز توانا است.
إِلَهِی أَنَا الَّذِی بَارَزْتُکَ بِسَیِّئَاتِی وَ کَشَفْتُ قِنَاعِی وَ لَمْ یَکُنْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ سِتْرٌ تُوَارِینِی وَ لَا حِجَابٌ یَحْجُبُنِی
معبودا، من همان کسی هستم که با گناهانم به مبارزه با تو برخاستم و پرده ام را کنار زدم و اکنون میان من و تو هیچ پرده ای که مرا بپوشاند و حجابی که مرا محجوب سازد، وجود ندارد.
إِلَهِی فَمَا أَحْسَنَ بَلَاءَکَ عِنْدِی وَ أَظْهَرَ نَعْمَاءَکَ عَلَیَّ وَ أَکْثَرَ أَیَادِیَکَ لَدَیَّ إِنْ شَکَرْتُهَا عَرَفْتُ وَاجِبَ حَقِّهَا
معبودا، چقدر بلای تو نزد من زیبا و نعمتت بر من آشکار و عطاهایت در نزد من بسیار است! اگر از آن ها سپاسگزاری کنم، حق تو را که بر من واجب است شناخته ام.
إِلَهِی خَلَقْتَنِی بِتَقْدِیرِکَ وَ صَوَّرْتَنِی فَأَحْسَنْتَ وَ أَنْعَمْتَ فَأَسْبَغْتَ وَ رَزَقْتَنِی فَوَفَّرْتَ وَ أَعْطَیْتَ
معبودا، با تقدیر خود مرا آفریدی، و زیبا نگارگری نمودی و فراوان نعمت و روزی دادی و بسیار عطا کردی
فَأَجْزَلْتَ بِلَا اسْتِحْقَاقٍ مِنِّی لِذَلِکَ بِعَمَلٍ وَ لَکِنِ ابْتَدَأْتَ بِالْکَرَمِ وَ الْجُودِ
بی آنکه من با عملم مستحق آن ها باشم، بلکه با بزرگواری و بخشش خود به صورت ابتدایی بی آنکه درخواست کنم به من عطا کردی
فَلَکَ الْحَمْدُ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ یَا عَفُوُّ
پس ستایش تو را که معبودی جز تو وجود ندارد، منزّهی و من از ستمگران بودم ای بسیار درگذرنده.
اللَّهُمَّ إِنَّکَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّی یَا عَفُوُّ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا وَ تَکَرَّمْ عَلَیَّ
خدایا، تو بسیار عفوکننده ای و گذشت را دوست داری، پس ای بسیار گذشت کننده در دنیا از من درگذر و بر من بزرگواری کن
وَ ارْزُقْنِی الْأَمْنَ وَ الْعَافِیَهَ وَ الْغِنَی وَ الْمَغْفِرَهَ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ‏
و ایمنی و عافیت و بی نیازی و آمرزش را روزی ام کن، به راستی که تو بر هر چیز توانایی. درود خداوند بر حضرت محمّد و خاندان پاک او.
 
دعای روز هشتم ماه رمضان
در کتاب مفاتیح الجنان دعای روز هشتم ماه رمضان به این شرح آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین
خدایا در این ماه، مهرورزی به ایتام، و خوراندن طعام، و آشکار کردن سلام، و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.
 
اعمال مشترک ماه رمضان
به نقل از سید بن طاوس که از حضرت امام جعفر صادق و امام موسی کاظم (علیهم السلام )روایت کرده اند اعمالی هستند که در تمامی روز ها و شب های ماه مبارک رمضان سفاش به انجام آنها شده است از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
دعاهایی که بعد از هر نماز می توان خواند عبارتند است از:

1.اَللّهُمَّ ارْزُقْنی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرامِ فِی عامی هذا وَفی کُلِّ عامٍ ما اَبْقَیْتَنی فی یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ، وَسَعَةِ رِزْقٍ، وَلا تُخْلِنی مِنْ تِلْکَ الْمواقِفِ الْکَریمَةِ، وَالْمَشاهِدِ الشَّریفَةِ، وَزِیارَةِ قَبْرِ نَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَفی جَمیعِ حَوائِجِ الدُّنْیا وَالاَْخِرَةِ فَکُنْ لی، اَللّهُمَّ اِنّی اَساَلُکَ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاََمْرِ الَْمحْتُومِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، مِنَ الْقَضاءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ، اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ، واجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ، اَنْ تُطیلَ عُمْری، وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ رِزْقی، وَتُؤدِّی عَنّی اَمانَتی وَدَیْنی آمینَ رَبَّ الْعالَمین.
خدایا! در این سال و هر سال، تا زمانی که عمرم باقی است و در آسایش و گشایش روزی به سر می برم، زیارت خانه ات بیت الحرام را نصیبم گردان. و مرا از درک موقف های گرامی و دیدن مکان‌های شریف و زیارت قبر پیغمبرت که درودت بر او و آلش باد محروم مکن.
و در برآوردن جمیع احتیاجات دنیا و آخرتم یاریام کن. ای خدا! از تو درخواست می‌کنم هر آنچه از قضا و قَدَرت را که در شب قدر حتمی قرار دادی و دیگر برگشت و تغییری نمی‌پذیرد، مرا از حجاج بیت الحرامت قرار دهی. حاجیانی که حجشان پسندیده، سعیشان پذیرفته، گناهانشان آمرزیده و اعمال بدشان بخشیده شده است. و عمر طولانی در راه بندگی ات و روزیام را فراوان قرار ده و امانت‌ها و قرضم را ادا فرما.

2.یا عَلِیُّ یا عَظیمُ، یا غَفُورُ یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، وَهذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَکَرَّمْتَهْ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَیَّ، وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ، الَّذی اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، هُدیً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَالْفُرْقانَ، وَجَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ، وَجَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، فَیا ذَا الْمَنِّ وَلا یُمَنُّ عَلَیْکَ، مُنَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنَّ عَلَیْهِ، وَاَدْخِلْنِی الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
ای خدای بلند مقام, ای بزرگوار, ای آمرزنده, ای مهربان! تویی خدای بزرگ که هیچ مانندی ندارد و به گفتار و کردار خلق شنوا و بینا است. و این ماهی که مقامش را بلند گردانیدی و بر دیگر ماه‌ها کرامت و شرافت بخشیدی, و روزه اش را بر من واجب گردانیدی, ماه رمضان است.
ماهی که در آن قرآن را برای راهنمایی مردم و نشان دادن راه هدایت و جدا نمودن حق از باطل فرو فرستادی و شب قدر را در این ماه مقرر داشتی و نیز آن شب را بر هزار ماه برتری دادی; پس ای خدای صاحب منت که هیچکس بر تو منت ندارد, در میان آن همه بندگانت که منت گزارده ای بر من منت گزار و از آتش دوزخ نجات بخش و به بهشت همیشگی داخل گردان! به حق رحمت بی پایانت ای مهربان‌ترین مهربانان.

3.اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ، اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ، اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ، اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ، اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ، اللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ، اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ.
ای خدا تو بر اهل قبرها نشاط و شادمانی عطا کن؛ فقیران را بی نیاز گردان؛ خدایا گرسنگان را سیر گردان؛ برهنگان را لباس بپوشان؛ خدا بدهی برهکاران را ادا فرما؛ سوگواران را دل شاد ساز؛ خدایا هر غریبی را به وطن باز رسان؛ هر اسیری را آزادی بخش؛ خدایا فسادگران در کار مسلمانان را اصلاح فرما؛ بیماران را شفا عنایت کن؛ ای خدا به غنای خود جلو فقر ما را ببند؛ بدی‌ های ما را به خوبی صفایت تغییر ده؛ خدایا دیَن ما را ادا فرما و ناداری ما را به دارایی و بی نیازی بدل گردان که تو بر هر چیز توانایی.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.