کالری میخک چقدر است؟ + ارزش غذایی

میخک جوانه‌های گل درخت میخک است، یک گیاه همیشه سبز که با نام علمی «سیزیژیوم آروماتیکوم» هم شناخته می‌شود. این ادویه‌ی همه‌کاره به دو صورت کامل و آسیاب‌شده یافت می‌شود و می‌تواند به عنوان یک چاشنی خوش‌عطر برای غذاهای کبابی مورد استفاده قرار گیرد، نوشیدنی‌های گرم شما را خوش‌طعم کند و به کیک‌ها و کلوچه‌های خانگی شما طعم متفاوتی بدهد. همچنین میخک به عنوان یک ادویه‌ی اصلی در غذاهای هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پخت شیرینی زنجبیلی هم یکی از مواد اصلی است. میخک، بیشتر به عنوان یک ادویه‌ی شیرین و معطر شناخته می‌شود، اما در طب سنتی خواص میخک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
1 ساعت و 56 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری میخک چقدر است؟ + ارزش غذایی
سرشار از مواد مغذی
میخک حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌ها A، C، E، K، آهن، کلسیم، پتاسیم، مس و فیبر است. به همین دلیل میخک را می‌توان به‌عنوان یک منبع غذایی مفید برای حفظ سلامت عمومی و تأمین نیازهای غذایی بدن دانست.
 
آنتی‌اکسیدانی بالا
ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در میخک شامل کاروتنوئیدها و فنول‌ها هستند. این ترکیبات از بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. ازاین‌رو موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و پیری زودرس خواهد شد.
 
ضد التهاب
فنول‌ها و فلاوونوئیدها، ازجمله ترکیبات ضد التهابی موجود در میخک هستند که موجب کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن مانند: آرتریت روماتوئید و برونشیت می‌شوند.
 
حمایت از سیستم ایمنی
مصرف میخک می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. ترکیباتی در میخک وجود دارد که باعث افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی و تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شود. مانند: بتا-گلوکان‌ها.
 
کمک به سلامت پوست
خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی میخک باعث بهبود و تقویت سلامت پوست، ترمیم و تجدید سلول‌های پوستی خواهد شد. بنابراین التهابات پوستی، آکنه و علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد.
 
ضد درد
مطالعات نشان می‌دهد که میخک برای دندان درد، درد مفاصل و رفع اسپاسم مفید است. زیرا دارای ترکیباتی به نام اوژنول است.
 
بهبود عملکرد گوارش
فیبر و مواد مغذی موجود در میخک می‌تواند در بهبود عملکرد گوارش، جلوگیری از یبوست و پشتیبانی از سلامت معده و روده مؤثر باشد.
 
ضدویروس
محققان به این باور رسیده‌اند که میخک تأثیر چشمگیری بر ویروس‌ها دارد.
 
کنترل قند خون
برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف میخک ممکن است به کاهش سطح قند خون و مدیریت دیابت نوع ۲ کمک کند.
 
کمک به تناسب اندام
فیبر رژیمی موجود در میخک باعث کنترل اشتهای کاذب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. ازاین‌رو شخص با مصرف میخک می‌تواند به کاهش وزن دست پیدا کند.
 
تقویت استخوان
منگنز موجود در میخک باعث افزایش شاخص توده استخوانی شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
 
کمک به کلسترول و فشارخون
مطالعات نشان می‌دهد که میخک می‌تواند سطح فشارخون و کلسترول بد خون را کنترل کند. با کاهش فشارخون و کلسترول بد، سلامت قلب و عروق آن تأمین خواهد شد. فرقی نمی‌کند که شما به چه صورت میخک را مصرف می‌کنید. تازه، خشک‌شده، پودر، عصاره و کپسول‌های مکمل یا سایر نمونه‌ها. درهرصورت شما از خواص میخک بهره‌مند خواهید شد. بااین‌حال، قبل از مصرف هرگونه مکمل یا محصول مبتنی بر میخک، توصیه می‌شود که با پزشک مشورت کنید تا از بروز هرگونه مسمومیت یا حساسیت پیشگیری کنید.
 
حفظ سلامت جنسی
تحقیقات نشان می‌دهند که مردانی که میخک مصرف می‌کنند، عملکرد جنسی بهتری دارند. چراکه ترکیبات موجود در میخک خون‌رسانی به مناطق و اندام‌های جنسی را بهبود می‌بخشد.
 
حفظ سلامت پروستات
محققان دریافته‌اند که میخک نقش موثری بر حفظ سلامت پروستات دارد. زیرا میخک دارای ترکیباتی مانند: فیتوشیمیکال‌ها و برخی آنتی‌اکسیدان‌ها است که خطر بروز بیماری‌های پروستات همچون بزرگی پروستات و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.
 
تقویت و بهبود سلامت عضلات
میخک حاوی پروتئین‌ها و مواد معدنی مهمی مثل آهن و پتاسیم است. این عناصر برای حفظ سلامت و ساختار سلول‌های عضلانی بسیار حائز اهمیت هستند. مردانی که فعالیت‌های ورزشی و تمرینات بدنی مداوم دارند می‌توانند با مصرف میخک استقامت عضلانی خود را افزایش دهند. افزایش میل جنسی، بهبود عملکرد نعوظ، افزایش قدرت باروری و بهبود فرایند تولید انسولین از دیگر فواید میخک برای مردان است.
 
تنظیم هورمون‌های زنانه
یکی از فواید میخک برای زنان تنظیم ترشح هورمون‌های زنانه مانند: استروژن است.
 
تسکین علائم پیش‌قاعدگی (PMS)
اگر علائم و عوارض پیش از قاعدگی شما را آزار می‌دهد و نشانه‌هایی همچون: درد سینه، تب، بروز ترشحات غیرطبیعی و تغییرات مزاجی را تجربه می‌کنید، میخک بخورید.
 
حفظ سلامتی سیستم تناسلی
محققان دریافته‌اند که مصرف میخک منجر به بهبود سلامت رحم و افزایش جریان خون‌رسانی در منطقه تناسلی می‌شود. این عملیات باعث حفظ سلامت رحم و اندام‌های تناسلی و رفع مشکلات التهابی خواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط