مقدمه:
رسانههای ضد انقلاب با به راه انداختن موجی درصدد ایجاد اختلاف بین مردم ایران با جبهه مقاومت به بهانه برخی رخدادها می باشند. آنها با علم کردن برخی سوژهها مانند:چرا جمهوری اسلامی ایران، به برخی گروه ها و کشورهایی چون فلسطین و لبنان کمک می کند؟
با وجود فقرا و نیازمندان در داخل کشور چرا باید به مردم فلسطین و لبنان و سوریه کمک شود و هزینهای که باید صرف حمایت از نیازمندان داخل کشور شود، صرف آنها شود؟
نظام جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از انقلاب اسلامی است از گذشته تا امروز از نهضت ها و جنبش های اسلامی و ملت های مظلوم جهان دفاع کرده و می کند،
در زمانی که وجدانهای بسیاری در جهان خواب که نه بلکه درحقیقت مردهاند، بیش از یک سال است که یک رژیم نژاد پرست ضد انسانی و خبیث مشغول نسل کشی مردم لبنان و فلسطین است.
تردیدی نیست که همه کسانی که در این جهاد واجب به فتوای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای (حفظه الله)، مشارکتی داشته باشند حتی اگر به اندازهای که ارزن باشد سهیم در جهاد مردان میدان هستند.
در این مطلب برانیم تا بعضی از دلایل حمایتها و کمکهای جمهوری اسلامی ایران را به محور مقاومت و فلسطین و لبنان تبیین نماییم.
چرا باید به مردم لبنان و فلسطین کمک کنیم؟
حمایت و کمک به دلایل قرآنی
الف: حمایت و کمک خداوند از مظلومکسانى که نسبت به کمک و یارى ستمدیدگان، سکوت و بىتفاوتى اختیار کردهاند و قیام نمىکنند، سرزنش و ملامت شده و مورد سوال قرار مىگیرند.
این آیه مىگوید: وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا
چرا در راه خدا جهاد نمیکنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که (در مکه اسیر ظلم کفارند و) دائم میگویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری فرست.(1)
همچنین وجوب جنگ و جهاد در راه خدابراى نجات و رهایى مستضعفان از چنگال ستمگران و توبیخ و سرزنش متخلفان از جنگ و جهاد و ... مطالبى است که از این آیه شریفه استفاده مىشود.
مولف تفسیر «اطیب البیان» در ذیل این آیه مىگوید: «از این آیه استفاده مىشود که بر مسلمانان واجب است اگر دیدند مسلمانى گرفتار ظالمى شده، به قدر قوه و قدرت خود اقدام کنند و رفع شر آن را کنند.»
ب - حمایت و کمک مؤمنان از مظلوم
وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّکُمْ مِنْ أَرْضِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا فَأَوْحى إِلَیْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِکَنَّ الظَّالِمِینَ وَ لَنُسْکِنَنَّکُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ذلِکَ لِمَنْ خافَ مَقامِی وَ خافَ وَعِیدِ وَ اسْتَفْتَحُوا وَ خابَ کُلُّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ:
باز کافران به رسولان پاسخ دادند که ما البته شما را از شهر و دیار خود بیرون میکنیم مگر آنکه به آیین ما برگردید، در این حال (که رسولان مأیوس از ایمان کافران شدند) خدا به آنها وحی فرمود که (غم مخورید) البته ما ستمکاران را هلاک خواهیم کرد.
و محققا ما شما رسولان (و پیروانتان) را در سرزمین کافران پس از هلاک آنها (با آسایش و ایمنی) ساکن میگردانیم و این (آسایش) نصیب کسی است که از مقام من خائف است و از وعده قهر و عقاب من میترسد.
و (از خدا) فتح و پیروزی خواستند (و البته فتح و فیروزی بر حسب وعده ما نصیب رسولان خداست) و نصیب هر ستمگر جبار هلاکت و حرمان است.(2)
حمایت از مظلومان، تکلیفى الهى برعهده مؤمنان است. حمایت از مظلومان و کمک به آنهای که نیازمندی دارند، به عنوان یک وظیفه الهی بر عهده مؤمنان قرار دارد.
در اسلام و دیگر ادیان نیز، محافظت از مظلومان، کمک به نیازمندان، و ایجاد عدالت و برابری اجتماعی از اولویتهای مهم است. این تعهد الهی به مؤمنان تحمیل شده است تا برای حقوق و عدالت مبارزه کنند و به کمک به ضعیفترینها و تأمین نیازهای آنها بپردازند.
بنابراین، همانطور که در آیات مقدس قرآن کریم و دیگر متون مذهبی ذکر شده است، حمایت از مظلومان و کمک به نیازمندان نه تنها یک وظیفه انسانی است بلکه به عنوان یک وظیفه الهی نیز مورد تأکید قرار میگیرد و مؤمنان باید بر اساس این اصول عمل کنند.
خداى سبحان در سوره انفال میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یُهَاجِرُوا مَا لَکُمْ مِنْ وَلَایَتِهِمْ مِنْ شَیْءٍ حَتَّىٰ یُهَاجِرُوا وَإِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَىٰ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِیثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
آنان که به خدا ایمان آوردند و از وطن خود هجرت نمودند و در راه خدا با مال و جانشان کوشش و فداکاری کردند (یعنی مهاجرین مکه) و هم آنان که (به مهاجرین) منزل دادند و یاری کردند (یعنی انصار مدینه) آنها دوستدار و مددکار یکدیگرند و آنهایی که ایمان آوردهاند لیکن مهاجرت نکردهاند هرگز شما دوستدار و طرفدار آنها نباشید تا وقتی که هجرت گزینند، ولی اگر از شما در کار دین و پیشرفت اسلام مدد خواستند بر شماست که آنها را یاری کنید مگر آنکه با قومی که با شما عهد و پیمان (مسالمت) بستهاند به خصومت برخیزند. و خدا به هر چه میکنید بیناست.(3)
این آیه شریفه با کمال صراحت، مسلمانان را ملزم مىکند تا به یارى برادران دینى خود که مورد ظلم و ستم قرار گرفتهاند، شتافته و به وظیفه دینى خود عمل کنند.
ج - حمایت و کمک از مظلومان اخراج شده
أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ :
به کسانى که همواره و مظلومانه مورد تهاجم و قتل عام قرار گرفتهاند، اجازه دفاع وجهاد داده شده است والبتّه خداوند بر یارى آنان قادر است.(4)
گفتهاند: این آیه اوّلین آیهاى است که به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله اجازه جهاد و جنگ مسلحانه داده است، زیرا کار آن حضرت چند مرحله داشت:
1- دعوت و اصلاح قلبى و خودسازى نیروها.
2- تشکّل و بسیج نیروها.
3- دفاع یا حمله.
د:حمایت و کمک از شاخصه های امتحان الهی
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ :و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.(5)
خداوند متعال، همهى انسانها را آزمایش مىکند، امّا آزمایش و امتحان همه یکسان نیست. تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتّى پیامبران نیز مورد امتحان قرار مىگیرند. باید بدانیم که آزمایشهاى خداوند براى رفع ابهام نیست، بلکه براى شکوفایى استعدادها و پرورش انسانها است.
وسایل آزمایش الهى نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود محصولات است. ترس از دشمن، محاصرهى اقتصادى، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدانهاى نبرد، از جمله امتحانات است.
براى پیروزى در آزمایشِ خوف از دشمن، نیاز به توکّل و یاد خداوند است و براى مبارزه با کمبودها، نیاز به صبر و پایدارى است که در دو آیهى قبل راه نشان داده شده است. «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»
لازم نیست همهى مردم با همهى مسائل آزمایش شوند، بلکه ممکن است:
الف: هرکس با چیزى آزمایش شود.
ب: فردى در آزمایشى روسفید باشد، ولى در امتحان دیگرى رسوایى به بارآورد.
ج: ممکن است آزمایش فردى، وسیلهى آزمایش دیگران نیز باشد.
گاهى کم شدن مال و محصولات یا پیدا شدن خوف و ترس و سایر مشکلات، به خاطر آزمایش الهى است، ولى در بعضى اوقات، این امور کیفر اعمال خود انسانهاست.
پس بدانیم که : واعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ» اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه میفرماید «و بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است و پاداش عظیم (برای آنها که از عهده امتحان برآیند) نزد خدا است».(6)
حمایت و کمک و دفاع از مظلوم در روایات
1. پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «مَنْ اَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ کانَ مَعی فی الجنّة مُصاحِباً»(7)؛ (کسی که حقّ مظلوم را از ظالم بگیرد [چه مظلوم، مسلمان باشد، و چه غیر مسلمان] در بهشت با من خواهد بود).جایگاه بسیاری از انسانها در بهشت خواهد بود، ولی همه بهشتیان این سعادت را ندارند که در کنار پیامبر بزرگوار اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باشند، امّا کمک کردن و یاری رساندن به مظلوم، و گرفتن حق او از ظالم، به قدری مهم است که انسان را در بهشت همنشین پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می کند.
2. در حدیث دیگری از پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می خوانیم: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً ینادی یا لَلْمُسْلِمینْ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِم»(8)؛ (هر کس صدای مظلومی را بشنود که از مسلمانان کمک می طلبد، و به کمک او نشتابد مسلمان نیست).
این روایت نیز عام است و شامل غیر مسلمانان نیز می شود. بنابراین، طبق روایت فوق هر کس ندای مظلومیت مظلومی را بشنود، و استغاثه اش به گوش او برسد، و توانایی یاری رساندن به او را داشته باشد، و به یاریش نشتابد مسلمان نیست.
شما این دستور عالی اسلام را با رفتار دنیاپرستان و پول پرستان دنیای مدرن امروز مقایسه کنید. آنها صریحاً می گویند: «ما در جایی سرمایه گذاری می کنیم که منافعی داشته باشیم، اگر در بوسنی و هرزگوین صدها هزار نفر کشته شوند برای ما مهم نیست، زیرا منافعی در آن منطقه نداریم!».
3- پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «الخَلقُ عِیالُ اللّه فأحَبُّ الخَلقِ إلى اللّه مَن نَفعَ عِیالَ اللّه و أدْخَلَ على أهلِ بَیتٍ سُرورا»؛
(مردم عائله خدا هستند؛ پس محبوبترین کس نزد خدا، آن است که به عائله او سود رساند و خانواده اى را خوشحال کند).(9)
آیا اسلام با این معارف ارزشمندش جنگ طلب است، یا دنیاپرستان و پول پرستانی که بوی پول در هر گوشه ای از دنیا به مشام آنها برسد حاضرند برای تصاحب پول، آن منطقه را به آتش بکشند و مردمش را آواره نمایند.
4. حضرت امام علی (علیه السلام) خطاب به دو فرزند بزرگوارش امام حسن و حسین (علیهما السلام) فرمودند: «کونا لِظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»(10)؛
(دشمن ظالم و یار و کمک کار مظلوم باشید). در این روایت نیز سخنی از مسلمانان نیست، بنابراین، دفاع از مظلوم وظیفه هر مسلمانی است؛ هر چند مظلوم، غیر مسلمان باشد.
5.حضرت على (علیه السلام) مىفرمایند: وَ قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ طُولِ اَلسَّیِّئَاتِ بِنَقْصِ اَلثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ اَلْبَرَکَاتِ وَ إِغْلاَقِ خَزَائِنِ اَلْخَیْرَاتِ لِیَتُوبَ تَائِبٌ وَ یُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ یَتَذَکَّرَ مُتَذَکِّرٌ وَ یَنْزَجِرَ مُنْزَجِرٌ وَ قَدْ جَعَلَ اَللَّهُ اَلاِسْتِغْفَارَ سَبَباً لَهُ وَ لِلرِّزْقِ وَ رَحْمَةً
همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان، به کمبود محصول و حبس برکت و بسته شدن منابع خیر، گرفتار مىکند تا شاید متذکّر شوند و توبه نمایند.(11)
حمایت و کمک در پیام رهبر معظم انقلاب
در بند پایانی پیام رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) آمده است:
بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.(12)در تشریح و تحلیل پیام رهبر معظم انقلاب در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به با تعبیری مواجه شدیم که فرمودند بر همه مسلمانان
فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب الله سرافراز بایستند.
در این مورد بسیاری از فقها معتقد هستند رهبر انقلاب فتوای جهاد داده ولی این فتوای جهاد با فتوای میرزای شیرازی در موضوع تنباکو یا فتوای صاحب عروة الوثقی با موضوع جهاد عشایر عرب خوزستان در مقابل انگلیسیها تفاوتهایی دارد.
یا مواردی که مردم در جنوب و شمال با فتوای علما مقابل هجوم بیگانگان قیام کردند با فتوای اخیر رهبری تفاوت دارد، اما این تفاوت در چیست؟
آنجا فقط صحبت از جهاد فیزیکی و مقاتله بوده است، یا در قضیه تنباکو شما با یک جهاد اقتصادی رو به رو هستید که علما تشخیص دادند باید شریان اقتصادی دشمن را قطع کنند وگرنه روسها آن زمان میخواستند از شاه قاجار مقابل انحصار تنباکو امتیاز بگیرند.
وقتی رهبر انقلاب فتوای جهاد میدهد و همه مسلمانان را در همه محورها مدنظر قرار میدهند توسعهای به وجود میآید که شامل جهاد اقتصادی، جهاد در حوزه افکارعمومی، جهاد تبیین و جهاد تبلیغاتی میشود که دانش آموز و دانشجو و بلاگرهای فضای مجازی و همه در آن نقش جدی دارند.
حضرت آیتالله العظمی خامنهای (حفظه الله) اجازه دادند که مومنین میتوانند از وجوهات شرعیه خود نصف سهم مبارک امام (علیهالسلام)، معادل یک چهارم خمس را برای کمک به مردم مسلمان جنوب لبنان پرداخت کنند.(13)
حمایت و کمک در بیانات امام خمینی (رحمه الله)
امام خمینی در این باره میفرمایند: «دفاع از نوامیس مسلمین و دفاع از بلاد اسلامی و دفاع از همه حیثیات مسلمین امری است لازم و ما باید خودمان را برای مقاصد الهی و دفاع از مسلمین مهیا کنیم و خصوصاً در این شرایطی که فرزندان واقعی فلسطین اسلامی و لبنان یعنی حزب الله و مسلمانان انقلابی سرزمین غصب شده و لبنان با نثار خون و جان خود فریاد «یا للمسلمین» سر میدهند.با تمام قدرت مادی و معنوی در مقابل اسرائیل و متجاوزین بایستیم و در مقابل آن همه سفاکی ها و ددمنشیها مقاومت و پایمردی کنیم و به یاری آنان بشتابیم و سازشکاران را شناسایی و به مردم معرفی کنیم.» (14)
اتحاد و برادری کشورهای مسلمان: «اسلام… در بین مسلمین اخوت را سفارش فرموده است… ما باید با هم برادر باشیم… و در مقابل کفار بایستیم، نه اینکه ما در مقابل مسلمین بایستیم» (15).
حمایت و کمک در قانون اساسی
این اصول در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز لحاظ شده است و قانون اساسی در رویکردها و دستور کار سیاست خارجی خود حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان به ویژه مسلمانان را قرار داده است که از جمله این قوانین عبارت است از:- «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطهجویی و سلطهپذیری… دفاع از حقوق همهی مسلمانان میباشد.»(16)
- «جمهوری اسلامی ایران در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتهای دیگر، از مبارزهی حقطلبانهی مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت میکند.» (17)
وبر اساس این اصول مشخص میشود حمایت از مظلوم یک امر اعتقادی – دینی است که از همان ابتدا به عنوان یک اصل در فقه اسلامی مطرح شده است و به خاطر همین اصول است که از همان ابتدای تشکیل اسراییل تمامی گروهای اسلامی و انقلابی اصیل، مبارزه با آن را جزء اهداف اصلی خود قرار دادند.
حمایت و کمک به مظلوم در برابر ظالم نه فقیر
این استدلال که (چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست) برخی بر این عقیده اند تازمانی که ما در داخل ایران فقیر داریم چرا باید به فلسطینی ها و لبنانی ها کمک کنیم؟چنین سوالی دارای یک اشتباه منطقی است .در این سوال چنین استدلال شده است که مشکل فلسطین و لبنان از نوع مشابه با مشکل ایرانیان فقیر می باشد در صورتی که این طور نیست.
مسئله کمک به فلسطین و لبنان موضوع کمک به فقیر نیست که ما بگوییم چرا در حالی که در ایران فقیر داریم باید برویم به فقرای دیگران کمک کنیم.
موضوع کمک به فلسطین کمک به مظلوم در برابر ظالم است نه فقیر.موضوع این است که عده ای در حال ظلم به عده ای دیگر هستند.
در واقع چنین ضرب المثلی (هر چند هر ضرب المثلی حجت نیست) به هیچ وجه در اینجا واجد کاربرد نیست چرا که در این مثل مشکل خانه و مسجد از یک جنس است که این مشکل نداشتن چراغ است اما در مسئله کمک به فلسطین و فقرای ایران مسئله این است که عده ای در ایران فقیر هستند ولی در فلسطین عده ای تحت ظلم هستند.
بر فرض که برادر ما در خانه گرسنه باشد اما زورگویی در حال دزدی و قتل همسایه ماست آیا با این استدال که باید به برادر کمک کنیم نباید به همسایه کمک کرد؟
در واقع اصلا موضوع در اینجا اصلا از یک جنس نیست.کمک های ایران به فلسطین و لبنان بیش از اینکه نقدی و مادی باشد کمک های معنوی و حمایتی بوده است.
حمایت و کمک حتی در صورت نیاز و احتیاج
این مَثَل که در میان مردم مشهور است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است نیز با آموزههای دینی و مسئله ایثار در اسلام منافات دارد.در برخی موارد لازم است فرد ایثار و فداکاری نماید و با وجود نیاز و احتیاج خود، دیگری را مقدم بدارد. سیره و روش ائمه اطهار علیهم السلام نیز به خوبی بیانگر این روحیه است. «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً؛(18) و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند به مسکین و یتیم و اسیر مىدهند.»
با وجود اهمیت رسیدگی به وضعیت سایر مسلمانان و ضرورت حمایت از آنان در برابر رژیم صهیونیستی که مورد حمایت همه جانبه آمریکاست و نداشتن پشتیبان و حامی به جز جمهوری اسلامی، آیا می توان انتظار داشت که نظام اسلامی این مسلمانان را به حال خود رها کند و تنها به فکر حمایت و رسیدگی به مردم خود باشد؟
این ضرب المثل (چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست.) در ضدیت با حدیث الجارُ ثُمَّ الدّارُ قرار دارد به این سبب که خود را بر دیگری برتری و تقدم دادن پذیرفته شده در نگرش و اندیشه ی غنی ما ایرانیان چه قبل از دین مبین اسلام و چه پس از آن.
حمایت و کمک ایران، به دلیل مرکزیت مقاومت
مقام معظم رهبری در تبیین این موضوع مهم می فرمایند:اینها می خواهند هیچ عنصر مقاومتی در این منطقه وجود نداشته باشد. اصل عنصر مقاومت را جمهوری اسلامی می دانند. البته این را درست فهمیدهاند. اینجا مرکز مقاومت است.
این جا جایی است که ما اگر هیچ اقدامی هم نکنیم، هیچ حرفی هم نزنیم، خود وجود جمهوری اسلامی به ملت های منطقه الهام می دهد. یک موجودیتی، یک هویتی که علیرغم همهی قدرت های استکباری و به کوری چشم آنها این جور در این منطقه قد کشیده و روز به روز ریشهدارتر می شود؛ روز به روز قویتر می شود.
خود وجود این پیکرهی عظیم و پرشکوه، خار چشم استکبار است و امید دهندهی به ملتها. بله، اینجا مرکز مقاومت است؛ در این شکی نیست.
دیگران هم از اینجا الهام گرفتند، منتها برای اینکه این مقاومت را در هم بکوبند، حلقهی ضعیف را اول هدف قرار دادند؛ دولت مردمی منتخب حماس در غزه. او را مظلوم گیر آوردند؛ او را دارند می کوبند.
هر کس در دنیای اسلام، امروز قضیهی غزه را یک قضیهی منطقهای و شخصی و محلی بداند، دچار همان خواب خرگوشیای است که پدر ملتها را تا حالا درآورده است. نه، این قضیهی غزه، فقط قضیهی غزه نیست؛ قضیهی منطقه است.
فعلاً آنجا نقطهی ضعیفتر است، تهاجم را از آنجا شروع کردند و اگر موفق شدند، دست از سر منطقه برنمیدارند. دولتهای کشورهای مسلمانی که حول و حوش آن منطقه هستند و کمکی که باید بکنند و میتوانند بکنند، نمیکنند دارند اشتباه میکنند؛ اشتباه میکنند.
هر چه در این منطقه میخ اسرائیل بیشتر فرو برود، تسلط استکبار بیشتر بشود، بدبختی این دولتها و ضعف و ذلت این دولتها بیشتر خواهد شد. چرا ملتفت نیستند؟ و دولتها، ملتها را هم دنبال خودشان به ذلت میکشانند. (19)
حمایت و کمک ایران مربوط به بعد انقلاب نیست
در ایران نیز، حتی قبل از تشکیل جمهوری اسلامی توجه به این موضوع و مبارزه با رژیم صهیونیستی از جانب افراد و گروهایی متعددی چون: آیت الله کاشانی، آیت الله بروجردی، آیت الله بهبهانی و فداییان اسلام و بسیار دیگر از گروهها و علمای برجسته قابل مشاهده است.پس این جریان محدود به زمان تشکیل جمهوری اسلامی نمیشود که آن را مورد شک و شبهه قرار دهیم؛ چرا که هرگاه مسئله ای به عنوان یک اصل اعتقادی پذیرفته میشود دیگر کوتاهی در آن به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
در نتیجه، حمایت ازلبنان و فلسطین به عنوان یک اصل پذیرفته شده در فقه و قانون اسلامی همواره باید در دستور کار سیاست خارجی و مردمان ایران قرار بگیرد.
حمایت و کمک در مقابل کمک های بشر دوستانه
در مقاطع متعددی که کشور ما نیز دچار بحرانهایی مانند جنگ و بلایای طبیعی شده است، سایر کشورها کمکهای قابل توجهی برای ایران ارسال کردهاند.برای نمونه در زلزله ویرانکننده بم، کشورهای لهستان، ژاپن، آلبانی، الجزایر، پاکستان، استرالیا، نیوزلند، پرتقال، مکزیک، ایسلند، فنلاند، فرانسه و بوسنی و هرزه گوین مقادیر زیادی کمک مالی، تیم پزشکی و امدادی، سگهای زندهیاب، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، دارو، محمولههای امدادی و پشتیبانی و … به ایران فرستادند. (20)
سال 1398 عمان بهاندازه چهار هواپیما محموله کمکهای بشردوستانه برای سیلزدگان ایران ارسال کرد. (21) در همان سال، یک خَیّر پاکستانی کمکهای قابلتوجهی را برای سیلزدگان خوزستان ارسال کرد. (22)
حمایت و کمک به کشورهای دیگر، امری رایج و بین المللی
کمک کردن به کشورهای دیگر، امری رایج و بین المللی است و هیچ کشوری نمی تواند از زیر بار این مسئولیت، شانه خالی کند؛ گر چه کشور خودش نیازمند به این کمک مالی باشد.این کار، اختصاص به ما ندارد و امروز به عنوان یک وظیفه بین المللی، برای همه کشورها و ملت های متمدن عالم، تعریف می شود و ما نمی توانیم از این عرف پذیرفته شده بین المللی، شانه خالی کنیم؛
زیرا ما نیز در جایی محتاج به کمک دیگران هستیم. ما باید دین خودمان را به جامعه بین المللی ادا کنیم تا جزء فعالان عرصه بین الملل به حساب بیاییم؛ زیرا بخشی از نیازهای سیاسی و اقتصادی ما در همکاری با جامعه بین الملل تأمین می شود. ما باید حضور داشته باشیم و هزینه این حضور را نیز بپردازیم.
حق عضویتی که به سازمان ملل، یونسکو، بهداشت جهانی، سازمان کار و کنفرانس اسلامی می دهیم، رقم بالایی است؛ ولی نمی توانیم از آن شانه خالی کنیم؛ زیرا بخشی از نیازمندی های ما، در عضویت، فعالیت و مشارکت در مجامع بین المللی تأمین می شود.
حمایت و کمک یک نوع سرمایهگذاری است
خیلی از کمکها، بیش از آنکه هزینه باشد، سرمایهگذاری است. بخش بزرگی از منافع یک کشور در تعاملات بینالمللی و توان اثرگذاری او بر منطقه و معادلات بینالملل رقم میخورد و بخش بزرگی از امنیت یک کشور، خارج از مرزهای آن رقم میخورد.بسیاری از اوقات، کمک کردن به حل بحران کشورها موجب جلوگیری از تبعات آن بحران برای کشور خود است. خصوصاً اینکه در همسایگی ما این اتفاق بیفتد.
بسیاری از اوقات باید مرزهای نبرد را از سرزمین خود دور کرد و دشمنِ دشمن خود را قوی نگه داشت. بسیاری از اوقات باید در بحران به دیگران کمک کرد تا در مواقع بحران خود کمک ببینی. بسیاری از اوقات باید سایر دولتها را به خود وابسته نگه داشت تا منافع تو را تا جای ممکن تأمین کنند
به همین دلایل کشورهای مخالف ما با اینکه در کشورهای خود بحرانهای مالی فراوانی دارند، چند برابر این ارقام را در منطقه و سایر مناطق جهان علیه ما خرج میکنند.
مثلاً میدانیم که چند میلیون خیابانخواب در آمریکا، انگلیس و فرانسه وجود دارد؛ درعینحال چه ارقام سرسامآوری از مالیات و منابع عمومی، خرج دخالتهای بینالمللی این کشورها میشود؟ (23)
حمایت و کمک بخاطر منافع ایران در کشورهای اسلامی
رابطه بین کشورهای اسلامی است؛ یعنی بخشی از منافع ما، در بین الملل اسلامی تأمین می شود. این منافع، ممکن است سیاسی، معنوی، فرهنگی یا مادی باشند.اگر شما بخواهید از بانک اسلامی وام بگیرید، باید عضو کنفرانس اسلامی باشید و حقتان را آن جا بپردازید. باید نشان دهید که در روز حادثه، به کمک کشورهای دیگر اسلامی می شتابید تا اگر شما یک نیاز سیاسی پیدا کردید یا جبهه ای در مقابل شما شکل گرفت، بتوانید کمک های سیاسی و بین المللی دیگر کشورهای اسلامی را طلب کنید.
جامعه اسلامی، اعضای یک پیکرند و نمی شود گفت که عضوی دردی داشته باشد و دیگر عضوها راحت باشند.
جامعه اسلامی، «امت واحده» است و نمی شود بخشی از جامعه اسلامی، دچار مشکلی باشد و بقیه، احساس راحتی کنند. امروز بیش از هر روزی، جهان به هم مرتبط و به یک «دهکده جهانی» تبدیل شده است.
در این دهکده، همه به هم نزدیکند و همسایه های دیوار به دیوار، نمی توانند بی خبر از هم باشند و به همدیگر بی اعتنایی کنند. بنابراین، در صحنه بین المللی، باید به وظیفه بین المللی و در جهان اسلام، باید به وظیفه «اسلامی» خود عمل کنیم؛
چون ما نیز حرف ها، پیشنهادها و نیازمندی هایی داریم و نمی توانیم این ها را مطرح کنیم؛ مگر این که اگر دیگران نیز مشکلاتی را مطرح کردند، ما به کمک آنان بشتابیم. این، مادی ترین تحلیل کمک به جهان اسلام است.
حمایت و کمک بخاطر امنیت ملی ایران در خارج از مرزها
بخشی از امنیت ملی هر کشوری، در خارج از مرزهای آن کشور تأمین می شود. شما نمی توانید در خاک ایران بنشینید، در محدوده خاک ایران بمانید و بعد توقع داشته باشید که امنیت شما تأمین گردد.حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرمایند: «هیچ قومی ذلیل نشدند؛ مگر این که در خانه خود نشستند تا دشمنان به سراغ آنان آمدند». این، واقعیت همیشه تاریخ است.
اگر شما این جا نشستید، می بینید دشمن در کشورهای همسایه و منطقه شما، زمینه سازی می کند و ممکن است علیه شما کاری بکند. شما نباید بنشینید تا طرح های دشمن از مرحله طرح و نقشه، به عمل درآید و به خاک شما حمله کنند و بعد شروع به دفاع کنید.
اگر دیدید در خارج از مرزهای شما و در کشورهای همسایه یا در منطقه شما اقداماتی علیه شما می کنند، باید دخالت کنید. این، خواست و سیاست عمومی هر کشوری است که می خواهد سرپا بماند.
آمریکایی ها در نیمکره غربی هستند؛ ولی ناوگان خود را به نیمکره شرقی فرستاده اند. ناوگان ششم آنها در مدیترانه، ناوگان هفتم آنها در اقیانوس هند و کبیر و ناوگان پنجم آنان، در خلیج فارس مستقر است.
اگر از آمریکایی ها بپرسند که شما در خلیج فارس چه می کنید و ناوهای هواپیمابَرِتان در خلیج فارس چه می کنند؟ می گویند: منافع ملی ما ایجاب می کند که در خلیج فارس باشیم. بنابراین، منافع ملی آمریکا ایجاب می کند که آن ها در خلیج فارس باشند؛ منافع ملی روس ها ایجاب می کند که با ده هزار نیرو و ناو و هواپیما، در دریای خزر، مانور بدهند؛ منافع هندی ها ایجاب می کند که در اقیانوس هند، مانور دریایی بدهند و... .
منافع ایران هم ایجاب می کند که در منطقه خود، حضوری فعال داشته باشد و حداقل شاخص ها و گیرنده هایی داشته باشد که بتوانند پیش از وقت، اخطار بدهند و ما را از خطرهایی که در پیش داریم، آگاه سازند تا اقدامات پیش گیرانه انجام شود. پیش گیری، همیشه مؤثرتر و کم هزینه تر از درمان است. پیش گیری، چه در دردهای جسمی و چه در دردهای روحی یا اجتماعی، ارزان تر و مؤثرتر است.
این، یک اصل پذیرفته شده است که بخشی از پایه های امنیت ملی کشورها، در خارج از مرزهای آنها مستقر شود. ما در لبنان، فلسطین، خلیج فارس، دریای خزر، آسیای مرکزی، قفقاز، افغانستان، آفریقا، بالکان و...، باید حضور داشته باشیم تا بتوانیم از منافع ملی خود دفاع کنیم. این، به معنای دخالت در امور داخلی دیگران نیست.
حمایت و کمک بخاطر عدم نفوذ اسرائیل در حیاط خلوت کشورهای همسایه
اگر ما رابطه خود را با کشورهای همسایه و منطقه اصلاح کنیم، آن کشور همسایه، به دشمن یا متجاوز خارجی، اجازه نمی دهد که پایگاه نظامی علیه ما ایجاد کند؛ پس اگر قرار شد به ایران حمله ای صورت بگیرد، حتما از طریق همسایه هاست و اگر ما رابطه خودمان را با همسایه هایمان اصلاح کنیم، این شانس را کم می کنیم یا از بین می بریم.یکی از کشورهای قسم خورده ایران، اسراییل است. اسراییلی ها تلاش می کنند که در کشورهای همسایه ما نفوذ کنند. آنان سعی می کنند تا در خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز، حضوری فعال داشته باشند و این را هم تصریح کرده اند که ما سعی می کنیم در حیاط خلوت ایران، نفوذ کنیم.
حیاط خلوت ما، کشورهای همسایه ما - عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان و کشورهای خلیج فارس - هستند. اسراییلی ها می خواهند با برقراری رابطه با همسایه های ما، بر ما فشار وارد کنند.
ما هم اگر قرار باشد اقدام متقابل انجام دهیم تا توازنی بین امکانات ما و دسترسی های اسراییل فراهم شود، حتما باید با کشورهایی که با اسراییل همسایه اند، رابطه داشته باشیم.
بنابراین، ما با لبنان و سوریه - به عنوان دو کشور همسایه اسرائیل - رابطه استراتژیک داریم و این در حقیقت، کمک بزرگی به حفظ امنیت ملی ماست.
سوریه، متحد ماست. در لبنان، حزب اللّه، متحد ماست و اینها در کنار مرز اسراییل قرار دارند. اگر اسراییلی ها در آذربایجان و ترکمنستان نفوذ کنند، یکی از اهدافشان، فشار آوردن بر ایران است و ما هم باید کار متقابل انجام دهیم تا توازن منطقه ای به وجود آید.
نتیجه:
وجود فقر در ایران جوازی برای عدم کمک به سایر فقرای غیر ایرانی نیز ایجاد نمی کند. در بهترین حالت چنین موضوعی ایجاد اولویت می کند چرا که در غیر این صورت به خاطر تمام نشدن کامل فقر در ایران هیچگاه نباید به دیگران کمک نمود.این مشکل هنگامی نمود پیدا می کند که میزان فقر بسته به شرایط اقتصادی و ادراکی در یک جامعه دارد که همواره چنین ادراکی عده ای را فقیر خواهد دانست هر چند که فقیر در یک جامعه برای جامعه دیگر متمول به حساب آید.
گروه هایی که در تمامی کشورهای اسلامی به بهانه های مختلف در صدد جدایی هستند دانسته یا نادانسته در جهت روش تفرقه بینداز و حکومت کن غرب قرار گرفته اند.
و این در حالی است که غرب با داشتن اختلافاتی بیشتر از اختلافات بین مسلمانان طی قراردادهایی در صدد اتحاد بین خود می باشد و نمونه آن اتحادیه اروپاست.
تشکیل این اتحادیه حتی به قیمت هزینه هایی برای کشورهای قدرتمند تر دنبال می شود و حتی در موافق بسیاری کمک های مالی زیادی از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای ضعیفتر صورت می گیرد تا این اتحادیه پابرجا بماند.
آیا مرگ خوب است تنها برای همسایه؟ آیا آنها که جزء مکتب سودگرا و لیبرال هستند باید برای اتحادشان به دیگران کمکهای فراوان داشته باشند .
اما ما که مسلمانیم و بر اساس دستورات اسلامی باید به هم نوع کمک کنیم نباید این کاری صورت دهیم ؟آیا پیامبر نفرموده اند که هر کس صبح کند و به فکر هم کیشان مسلمانش نباشد مسلمان نیست؟
کمک به فلسطین و لبنان هنگامی باید قطع شود که ظلم در آن دیار به پایان برسد نه اینکه عده ای سازشکار یا ترسو و یا خائن بخواهند.
بخشی از منافع کشور و همچنین وظایف تمدنی و دینی ما در کمکهای بشردوستانه رقم میخورد و کمکها در حد ایجاد معظل برای کشور نیست،
اما نادیده گرفتن اثرگذاری بر کشورهای منطقه حتماً معضلات جدیای برای ما فراهم میکند. بنابر این، کمک به مظلومان در هرکجای دنیا که باشد بهاندازه توانمان یک مسئولیت و وظیفه دینی است.
پی نوشتها:
1. آیه 75 سوره نساء2. آیات 13/14/15 سوره ابراهیم
3. آیه 72 سوره انفال
4. آیه 39 سوره حج
5. آیه 155 سوره بقره
6. آیه 28 سوره انفال
7. کنز الفوائد، کراجکی، محمد بن علی، محقق، مصحح: نعمة، عبد الله، دار الذخائر، قم، 1410 قمری، چاپ: اول، ج 1، ص 135، فصل (مما ورد فی ذکر الظلم).
8. الکافی، کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق، مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407 قمری، چاپ: چهارم، ج 2، ص 164، باب (الاهتمام بأمور المسلمین و النصیحة لهم و نفعهم).
9. الکافی : 2/164/6
10. نهج البلاغة، شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق/ مصحح: صبحی صالح، هجرت، قم، 1414 قمری، چاپ: اول، ص 421، (نامه 47).
11. إرشاد القلوب ج۱ ص۳۲
12. متن پیام رهبر انقلاب در کشتار مردم لبنان/ 7 مهر 1403
13. اجازه رهبر انقلاب به استفاده از نصف سهم امام (عله السلام) برای مردم مظلوم جنوب لبنان ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
14. سخنرانی امام خمینی، 1366.
15. صحیفه امام، ج ۱۶: ۴۰۵
16. اصل 152 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
17. اصل 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
17. آیه 8 سوره انسان
19. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم قم به مناسبت قیام نوزدهم دی 19/10/1387.
20. از سوی وزارت امور خارجه فهرست کمکهای انساندوستانه کشورهای خارجی به زلزلهزدگان بم اعلام شد، خبرگزاری مهر، 8 دی 1382، mehrnews.com/xr4Q.
21. سفیر ایران در مسقط اعلام کرد؛ کمکهای بشردوستانه عمان به ایران ارسال شد، ایسکا نیوز، 23 فروردین 1398، iscanews.ir/xbxhd.
22. خیر پاکستانی کمکهایش را از راهآهن خرمشهر برای سیلزدگان فرستاد، آبادان نیوز، 24 فروردین 1398،
http://www.abadannews.com/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=127&newsvie…
23. ر. ک: بیبیسی فارسی، افزایش آمار خیابان خوابهای انگلستان برای هفتمین سال،
https://www.bbc.com/persian/world-42819935.
منابع:
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=57754https://wiki.ahlolbait.com/سوره ابراهیم/متن و ترجمه
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/77134/related
https://www.mehrnews.com/news/6242824
https://hawzah.net/fa/Article/View/101731
https://www.isna.ir/news/1402020100265
https://wiki.ahlolbait.com//آیه 155 سوره بقره
https://www.isna.ir/news/1403070705116
https://fatemehalzahraarak.kowsarblog.ir
https://www.entekhab.ir/fa/news/73487
https://www.tabnak.ir/fa/news/1264728
https://sndu.ac.ir/maktab/fa/news/1658
https://fa.wikifeqh.ir/حمایت از مظلومان قرآن
https://isri.ac.ir/javabgoo