نوکيا 5730xpressMusic

5730 از جديدترين گوشي هاي سري XpressMusic محسوب مي شود. به نظر مي رسد نوکيا با اين گوشي قصد داشته کاربران جوان علاقه مند به موسيقي را که به وبگردي و ارسال پيامک هم علاقه مند هستند، تحت تأثير قرار دهد. مطابق معمول کار را با بررسي محتويات موجود در بسته بندي گوشي آغاز کرديم.
شنبه، 6 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوکيا 5730xpressMusic

 نوکيا 5730xpressMusic
نوکيا 5730xpressMusic


 

نويسنده:هومن کبيري پرويزي




 
5730 از جديدترين گوشي هاي سري XpressMusic محسوب مي شود. به نظر مي رسد نوکيا با اين گوشي قصد داشته کاربران جوان علاقه مند به موسيقي را که به وبگردي و ارسال پيامک هم علاقه مند هستند، تحت تأثير قرار دهد.
مطابق معمول کار را با بررسي محتويات موجود در بسته بندي گوشي آغاز کرديم.

محتويات موجود در بسته بندي گوشي
 

1-شارژ.
2-باتري.
3-کابل اتصالUSB براي اتصال به کامپيوتر.
4-کارت حافظه ميکرواس دي (microSD)با ظرفيت 8گيگا بايت حاوي 12 آلبوم موسيقي از هنرمندان ايراني.
5-دفترچه راهنما.
6-هندزفري با پورت 3/5 ميليمتري استاندارد.
7-آداپتور کنترل موسيقي.
8-لوح فشرده نرم افزار.
9-کارت ضمانت 12 ماهه.
نکته قابل توجه خريداران :حتماً به هنگام خريد گوشي از وجود کليه لوازم جانبي بالا اطمينان حاصل کنيد.

بررسي ظاهري
 

5730XpressMusic ظاهري شبيه به E75 دارد و بايد اذعان کرد که چندان زيبا به نظر نمي آيد. اين گوشي با ابعاد 112 در 51 در 15/4 ميليمتر يک گوشي ساده، خوش دست و البته کمي ضخيم به نظر مي رسد و بايد قبول کرد که وزن 135 گرمي آن به نسبت ابعاد گوشي کمي زياد است.
صفحه کليد 5730 مهم ترين مزيت آن محسوب مي شود .اين گوشي به دو صفحه کليد کاملاً متمايز مجهز است. اولي صفحه کليد استاندارد مشابه با گوشي هاي معمولي موجود در بازار که به شما امکان کار عادي با صفحه کليد و شماره گيري آسان را مي دهد. دومي صفحه کليد QWERTY کشويي که در زير گوشي جاي گرفته است و مناسب براي استفاده در زمان وبگردي و يا ارسال پست الکترونيک و پيامک است. نکته قابل توجه در مورد صفحه کليد QWERTY اين گوشي، عدم وجود کليد Tab بر روي آن است. هردو صفحه کليد حروف فارسي را بر روي خود دارند و البته بايد افزود که فونت انگليسي به کارگرفته شده خوانايي لازم را ندارد.
روي گوشي و در کنار صفحه نمايش سه کليد براي کنترل پخش موسيقي و در بالاي آن هم يک کليد الاکلنگي براي کنترل بازي قرار داده شده است.
همچنين يک پورت microUSB براي ارتباط با کامپيوتر درکنار درگاه ورودي کارت حافظه آن قرار داده شده است که هردوي آنها با درپوشي لاستيکي پوشانده شده اند.

بررسي پردازنده حافظه داخلي و سيستم عامل
 

پردازنده مرکزي 5730XpressMusic (آرم 11 با سرعت پردازش 369 مگاهرتز) است. سيستم عامل نصب شده بر روي گوشي، سيمبين ويرايش 9/3 با پلت فرم S60 نسخه 3/2 است که تطابق مناسبي با پردازنده گوشي دارد. همچنين 128 مگابايت رم گوشي سرعت کار با آن را بسيار مطلوب ساخته است .
حافظه داخلي گوشي 100 مگابايت است که قابليت افزايش تا 16گيگابايت ديگر از طريق کارت هاي حافظه microSD را دارا است و نکته جالب توجه اين است که يک کارت 8 گيگابايتي در بسته بندي گوشي قرار دارد که امکان ذخيره سازي حجم مناسبي از اطلاعات وفايل هاي چندرسانه اي را براي کاربر فراهم مي سازد.
ظرفيت باتري 5730XpressMusic هرچند کم نيست ولي به نسبت گوشي هاي قبلي نوکيا پايين تر به نظر مي رسد.

بررسي صفحه نمايش
 

ابعاد صفحه نمايش 5730XpressMusic
2/4 اينچي با رزولوشن 240 در 320 پيکسل است که براي وبگردي و استفاده از پست الکترونيک، کمي کوچک به نظر مي رسد. همچنين لمسي نبودن صفحه نمايش را شايد بتوان يک نقطه ضعف براي اين گوشي تلقي کرد. از ديگر نکات صفحه نمايش، وجود حسگر چرخش صفحه نمايش درآن است. هرچند که اين حسگر هم مانند 5800XpressMusic ،تنها به هنگام چرخش گوشي در خلاف جهت عقربه هاي ساعت عمل مي کند.
اين صفحه نمايش از نوع LCD ،با قابليت نمايش 16 ميليون رنگ است وعملکردي مناسب در نور شديد دارد.

پخش فايل هاي چندرسانه اي ،ارتباطات و اتصال به اينترنت
 

کيفيت پخش فايل هاي چندرسانه اي و به ويژه موسيقي را بايد مهم ترين توانمندي5730XpressMusic دانست. کيفيت پخش موسيقي چه با هندزفري و چه بدون آن بسيارعالي بود تنهانکته قابل ذکر در اين زمينه عدم وجود فرستنده FM دراين گوشي است که درصورت وجود مي توانست امکان لذت بردن از موسيقي را دو چندان سازد.
خروجي هدفون استاندارد 3/5 ميليمتري و وجود راديوي موج FM از ديگر توانمندي هاي آن است .پشتيباني از استانداردهاي 802.11b/g امکان اتصال به شبکه هاي محلي بي سيم به ويژه براي وبگردي را فراهم مي آورد. صفحه کليد QWERTY اين گوشي هم امکان استفاده موثر از اينترنت را فراهم مي آورد. هرچندکه کوچک بودن ابعاد صفحه نمايش تاحدي بر امکانات وبگردي آن تأثير منفي گذاشته است. ولي درهرحال وجود اين امکانات مي تواند کاربران علاقه مند به استفاده از اينترنت و همچنين ارسال پيامک را به خود جلب کند.
خروجي استاندارد microUSB هم ديگر مزيت اين گوشي است. هرچند که مي شد از همين خروجي براي شارژ گوشي هم استفاده کرد و پورت شارژ سوزني قديمي بر روي آن را حذف نمود.

ويژگي هاي تصويربرداري
 

دوربين 5730XpressMusic عملکرد معمولي دارد. علي رغم وجود لنز کارل زايس تسار، دوربين 3/2 مگاپيکسلي اين گوشي با فلاش LED امکان تصويربرداري، هم به صورت عکس و هم فيلم را با کيفيتي معمولي در اختيار قرار مي دهد. اين مويد اين نکته است که داشتن لنز خوب براي دوربين همه چيز نيست .(کليه تصاوير گرفته شده باگوشي و نيز تصاوير تهيه شده ازگوشي را مي توانيد از طريق وب سايت WWW.ITNA.IR مشاهده کنيد)

کيفيت مکالمه
 

همان گونه که انتظار داشتيم کيفيت مکالمه 5730XpressMusic کاملاً خوب بود و هيچ مشکل خاصي در برقراري ارتباط با آن مشاهده نشد.

امکانات ويژه کاربران حرفه اي و تجاري
 

5730XpressMusic يک گوشي مختص کاربران تجاري نيست ولي وجود برخي ويژگي هاي حرفه اي و تجاري آن را جذاب ساخته است. از جمله اين ويژگي ها همان گونه که پيش تر هم ذکر شد، وجود صفحه کليد کامل QWERTY و امکانات اتصال به شبکه هاي محلي بي سيم است. ولي موضوع زماني جالب تر خواهد شد که بدانيد ويرايشگر فايل هاي نرم افزارهاي سري آفيس شرکت مايکروسافت هم بر روي گوشي قرار داده شده و از آن مهم تر وجود گيرنده داخلي GPS است که براي يک گوشي مربوط به سري XpressMusic، آن هم در رنج قيمتي متوسط يک استثناء محسوب مي شود. هرچند که درخصوص مورد آخر بايد به شکايت ديرينه ما از شرکت نوکيا که نبود نقشه ها و نيز تصاوير ماهواره اي شهرهاي ايران در نرم افزار گوشي است اشاره کنيم .

نکات منفي
 

ظاهر نه چندان زيبا، صفحه نمايش نسبتاً کوچک به ويژه براي وبگردي، عملکرد معمولي دوربين ،ظرفيت باتري کم ،نداشتن فرستنده FM، نداشتن نقشه ها/ تصاوير ماهواره اي شهرهاي ايران براي استفاده از امکانات GPS داخلي.

نکات مثبت
 

کيفيت پخش موسيقي بسيار خوب، صفحه کليد QWERTY کامل کشويي با حروف فارسي کليدهاي ويژه کنترل پخش موسيقي و نيز کنترل بازي، پردازنده مرکزي قدرتمند ،وجود کارت حافظه 8 گيگابايتي با آلبوم هاي موسيقي از خوانندگان ايراني در بسته بندي گوشي ،سيستم عامل بهبود يافته ،اتصال به اينترنت از طريق شبکه هاي محلي بي سيم ، وجود ويرايشگر پرونده هاي آفيس، وجود گيرنده داخلي GPS، خروجي هدفون استاندارد 3/5 ميليمتري، خروجي استاندارد microUSB براي اتصال به کامپيوتر.

رأي
 

در مجموع بايد گفت اگرچه 5730XpressMusic يک گوشي زيبا نيست ولي تلفيق کارآيي هاي متنوع آن مي توند کاربراني با سلايق گوناگون را به خود جلب کند. به ويژه افرادي که درکنار علاقه به گوش کردن موسيقي، به استفاده روزانه از اينترنت هم نياز دارند.
منبع:نشريه دنياي کامپيوتر شماره 83



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.