چاپ اسناد با موبايل

بسياري از ابزارهائي که مردم به همراه خود حمل مي کنند، در واقع گونه هاي متنوعي از يک ايده مشابه هستند: آنها قابليت انتقال بيشتري را براي اموري که بطور سنتي در محيطي ساکن در دسترس مي باشند، تأمين مي کنند. تلفن هاي سلولي به مردم اجازه مي دهند تا در هر جائي تماس برقرار کنند.
يکشنبه، 7 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاپ اسناد با موبايل

چاپ اسناد با موبايل
چاپ اسناد با موبايل


 





 
بسياري از ابزارهائي که مردم به همراه خود حمل مي کنند، در واقع گونه هاي متنوعي از يک ايده مشابه هستند: آنها قابليت انتقال بيشتري را براي اموري که بطور سنتي در محيطي ساکن در دسترس مي باشند، تأمين مي کنند. تلفن هاي سلولي به مردم اجازه مي دهند تا در هر جائي تماس برقرار کنند. MP3-Player ها مي توانند يک مجموعه CD کامل را در يک ابزار مفيد که تنها اندکي بزرگتر از يک جعبه کبريت است، ذخيره سازي نمايند. مردم با PDAها، تلفن هاي هوشمند و لپ تاپها دائما، به eMailها، تقويم ها و برنامه ريزي هاي زمان بندي خود دسترسي دارند.
مردم مي توانند از لپ تاپها و ابزارهاي دستي براي ايجاد اسناد در حين حرکت بهره گيري نمايند. اما تا همين اواخر، چاپ اين اسناد مي توانست دردسر ساز باشد. ابزارهاي دستي با سيستم هاي عامل " کوچک شده " خود، هميشه با قابليت هاي چاپ تو کار همراه نيستند. لپ تاپها مي توانند چاپ کنند، اما تنها در صورتي که کاربر يک چاپگر مناسب را يافته، آن را به لپ تاپ خود متصل کرده و سپس درايور مناسب را بر روي آن نصب نمايد. راه حل ديگر، يعني ذخيره سازي سند بر روي ديسک و مراجعه به يک مرکز چاپ و کپي نيز هميشه راحت نخواهد بود. در عين حال ، اين روش براي ابزارهائي که فاقد ديسک يا درايوهاي CD-R هستند نيز، امکانپذير نيست.
خوشبختانه گزينه هاي متعدد ديگري براي چاپ در حين حرکت وجود دارند. آنها روش هاي مختلفي ( از چاپگرهاي قابل حمل گرفته تا سرويسهائي که به مردم اجازه مي دهند اسناد رابه ماشينهاي فاکس eMail نمايند. ) را در بر مي گيرند. ما در اين مقاله به شيوه هاي چاپ موبايل و همچنين مواردي که در هنگام انتخاب نرم افزار يا سرويس هاي مربوطه بايستي در نظر داشته باشيد، خواهيم پرداخت.

مؤلفه هاي چاپ موبايل
 

بسياري از مردم در شرايط دفتري دائماً در حال بهره گيري از يک نسخه ابتدائي از چاپ موبايل هستند. براي مثال بسياري از دفاتر اکنون داراي يک شبکه LAN بي سيم هستند که به کارکنان اجازه مي دهند عمليات چاپ را از هر نقطه با لپ تاپهاي خود بر روي يک چاپگر شبکه انجام دهند. اما اگر کارکنان مجبور باشند دفتر را براي انجام کارهائي ترک نمايند، براي چاپ اسناد مورد نظر خود به روش هاي ديگري نياز خواهند داشت.
چاپ موبايل يک اصطلاح عمومي براي محصولات و سرويس هايي است که به مردم اجازه مي دهند اسناد را در مواقعي که از يک چاپگر محلي يا شبکه سنتي دور هستند، چاپ کنند. چاپ موبايل معمولاً بي سيم است و در اغلب موارد از شبکه سازي 802.11 يا Bluetooth ( که هر دو آنها از امواج راديوئي استفاده مي کنند) براي برقراري ارتباط بهره گيري مي نمايد. بعضي از ابزارهاي دستي قديمي تر از سيگنالهاي مادون قرمز استفاده مي کنند، همانند سيگنال هاي مورد استفاده اکثر دستگاه هاي کنترل از راه دور تلويزيون ها .
تمام گزينه هاي چاپ موبايل به سه مؤلفه اصلي نياز دارند:
- يک ابزار با قابليت چاپ اسناد ( چه به صورت پيش فرض و چه با اضافه نمودن نرم افزار مربوطه)
- شيوه اي براي برقراري ارتباط با چاپگر که معمولاً بصورت بي سيم انجام مي شود.
- يک چاپگر
مؤلفه هاي دقيق يک چيدمان چاپ موبايل تا حدود زيادي به قابليت هاي ابزاري که با چاپگر ارتباط برقرار مي کند، بستگي دارد. براي مثال، يک لپ تاپ معمولاً حافظه زيادي در اختيار داشته و داراي دامنه گسترده اي از نرم افزارهاي کاربردي با قابليت ايجاد اسناد مي باشد. اين ابزار داراي قابليت هاي چاپ موبايل براي کاربران اکثر لپ تاپها صرفاً با برقراري ارتباط بي سيم با يک چاپگر از طريق Bluetooth يا Wifi سروکار دارد.
از سوي ديگر، PDA ها داراي حافظه کمتري در مقايسه با لپ تاپها هستند. آنها غالباً از نسخه هاي کوچک شده يا Scaled-Down برنامه استفاده مي کنند و گاهي اوقات سيستم هاي عامل اين ابزارها به کلي فاقد قابليت هاي چاپ مي باشند. به منظور انجام کارهاي چاپي بر روي بسياري از PDA ها و تلفن هاي هوشمند، کاربر بايستي ابتدا نرم افزار چاپ را بارگذاري کند. اين نرم افزار بايستي اسناد را بطور مؤثري پردازش نمايد تا کار چاپ فشار بيش از حدي را بر حافظه ابزار وارد نکند.
ما در ادامه به بررسي چند مثال از نرم افزارهاي چاپ موبايل خواهيم پرداخت.

سرويس ها و نرم افزارها
 

نرم افزار چاپ موبايل، وظايف متعددي را بطور همزمان انجام مي دهد. اين برنامه، اسناد را پردازش و فرمت بندي کرده و در عين حال حاوي درايورهاي ابزار براي کنترل چاپگرهاي خاص مي باشد. بعضي از مثالهاي اينگونه نرم افزارها عبارتند از:
PrintBoy از Bachmann Software&Services: نرم افزار PrintBoy اسناد را از PDAها و تلفن هاي هوشمند گرفته، آنها را پردازش کرده و سپس به چاپگرهاي قابل دسترسي هدايت مي نمايد. نسخه هاي مختلف اين برنامه از ابزارهاي دستي متفاوت پشتيباني مي کنند که در ميان آنها مي توان به ابزارهاي دستي مبتني بر سيستم هاي عامل Windows Mobile يا Palm و همچنين تلفن هاي هوشمند مبتني بر Symbian و Nokia series 60 اشاره کرد.
PrintPocket CE از Field Software Products: اين برنامه براي Windows Mobile تهيه شده و به کاربران امکان مي دهد تا اسناد خود را در فرمت هاي Pocket Word,Pocket Excel, Pocket RTF و متن ساده چاپ نمايند. PrintPocket CE از Windows Mobile 5 پشتيباني نمي کند.
Cleare Vue وJetcet Print از Cleare Vue : Westtek اسناد را بر روي تلفن هاي هوشمند و Pocket- pc ها باز مي کند. و Jetcet Print نيز با Cleare Vue ترکيب مي شود تا امکان چاپ بر روي چاپگرهاي معيني را فراهم نمايد.
بعلاوه، اسناد چاپ شده از ابزارهاي دستي هميشه به آنچه که از کامپيوترهاي دسک تاپ يا لپ تاپ چاپ مي شود، شباهت ندارند. دليل اين مسئله آن است که ابزارهاي دستي فاقد قدرت پردازش مورد نياز براي اداره کامل و مناسب خروجي چاپ هستند. نرم افزار چاپ غالباً بايد اسناد را براي چاپ ساده تر کرده و يا ويرايش نمايد. در عين حال، از آنجائيکه ابزارهاي دستي داراي حافظه کمتري در مقايسه يا لپ تاپ ها هستند، پردازش کارهاي چاپ توسط آنها مي تواند بسيار طولاني تر باشد.
عملکرد بعضي از برنامه هاي چاپ موبايل، اندکي متفاوت است.Print Anywhere که با ابزارهاي BlackBerry و Treo کار مي کند، اسناد را به جاي چاپگرها به ماشين هاي فاکس مي فرستد. اين فرآيند درست همانند ارسال فاکس بر روي eMail عمل مي کند. کاربر يک پيام eMail که سندي به آن پيوست شده است را انتخاب کرده و سپس شماره تلفن فاکس را وارد مي نمايد. سرويس Print Anywhere سند را به يک فرمت قابل فهم براي ماشين فاکس ترجمه مي کند. اين سرويس سپس سند را به شماره فاکس وارد شده توسط کاربر ارسال مي نمايد. برخلاف بسته هاي نرم افزاري که داراي قيمت ثابتي هستند، استفاده از Print Anywhere شامل يک هزينه ماهيانه و همچنين هزينه اي براي هر صفحه چاپ مي باشد.

چاپگرهاي موبايل
 

برقراري ارتباط يک ابزار دستي با يک چاپگر مي تواند نسبتاً ساده باشد. بعضي از چاپگرها داراي گيرنده هاي 802.11 يا Bluetooth توکار هستند. براي چاپگرهاي فاقد اينگونه گيرنده ها، مي توان از آداپتورهاي USBبراي اضافه نمودن قابليت هاي بي سيم استفاده کرد. يک سرور چاپ بي سيم نظير
Axis Communications 580 Print Plug يا ew2400 Wireless Print Server HP Jetdirect نيز مي تواند امکان برقراري ارتباط بي سيم با چاپگر را فراهم نمايد. بعضي از سرورهاي چاپ مي توانند اسناد را پردازش نموده و آنها را براي چاپ آماده کنند، بصورتيکه ابزار دستي شما مجبور به انجام اينکار نباشد. گروه ديگري از اين سرورها اساساً بعنوان يک مدار سوئيچ عمل مي کنند و به سيگنال هاي ورودي از ابزارهاي بي سيم اجازه مي دهند که به نوبت وارد چاپگر شوند.
اضافه نمودن قابليت هاي بي سيم به يک چاپگر مي تواند نسبتاً آسان باشد، اما وادار نمودن يک ابزار دستي به برقراري ارتباط با آن مي تواند بسيار دشوارتر باشد. ابزارهاي جديدتر قادر به کشف خودکار يک چاپگر بي سيم هستند، درست همانطور که يک ارتباط Wifi يا يک ابزار Bluetooth را در نزديکي خود تشخيص مي دهند. برنامه هاي چاپ موبايل به کاربران اجازه مي دهند تا يک فهرست از چاپگرهائي که مکرراً از آنها استفاده مي کنند را نگهداري نمايند. به اين ترتيب، کاربران مجبور نخواهند بود دائماً به جستجو در يک فهرست طولاني از چاپگرهاي قابل دسترسي بپردازند.
اما حتي اگر يک PDA يک چاپگر نزديک به خود را تشخيص دهد، تا زمانيکه درايورهاي مناسب بر روي آن نصب نشده باشند نمي تواند از چاپگر مورد نظر بهره گيري نمايد. بسياري از توليد کنندگان چاپگرها، درايورهاي کوچک شده اي را ارائه مي کنند که به ابزارهاي دستي اجازه مي دهند عمليات چاپ را بر روي اکثر چاپگرهاي آنها انجام دهند. اين درايورها معمولاً بخوبي کار مي کنند، اما به خاطر طبيعت عمومي درايور، ابزارها هميشه نمي توانند از تمام ويژگي هاي چاپگر مربوطه بهره گيري نمايند.
براي افرادي که به سفرهاي طولاني مي روند، چاپگرهاي قابل حمل مي توانند گزينه بهتري نسبت به جستجو براي يافتن چاپگرها قابل دسترسي باشند. اين چاپگرها، مدل هاي فشرده و سبک وزني هستند که مي توانند با تغذيه باتري و همچنين بر اساس ارتباطات بي سيم کار کنند. بعضي از چاپگرهاي قابل حمل که غالباً براي چاپ ليبل ها و بارکد ها مورد استفاده قرار مي گيرند، حتي در يک جيب و يا بر روي کمربند نيز جا مي گيرند.
اگر در فکر خريد يک چاپگر قابل حمل هستيد، مطمئن شويد که توانايي آن را با نيازهاي چاپي خود مقايسه کرده ايد. اگر اکثراً به چاپ عکس ها مي پردازيد، بهتر است به فکر خريد يک چاپگر عکس قابل حمل باشيد که اطلاعات را مستقيماً از يک دوربين يا يک کارت حافظه دريافت مي کند. مطمئن شويد که چاپگر مورد نظر شما با ابزار و نرم افزاري که مي خواهيد از آنها استفاده کنيد سازگار است.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه شماره 122



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما