روان شناس و کودک

بچه هاي عزيزم سلام . حتماً براي شما هم مثل بزرگترها ، گاهي اتفاقاتي مي افتد که خيلي خوشايند نبوده و باعث مي شوند ناراحت يا عصباني شويد . بعضي بچه ها مي توانند خود را کنترل کنند تا بيش از اندازه غمگين يا عصباني نشوند ولي بعضي بچه ها ممکن است نتوانند به طور کامل ، خود را کنترل کنند و در نتيجه دچار افکار يا احساسات ناخوشايندي شود . اين احساسات آزار دهنده ، ممکن است روي رفتار آنان اثر بگذارد و باعث شود براي مدتي، رفتارهايي داشته باشند
دوشنبه، 8 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روان شناس و کودک

روان شناس و کودک
روان شناس و کودک


 

نويسنده :دکتر عنايت الله شهيدي




 
بچه هاي عزيزم سلام . حتماً براي شما هم مثل بزرگترها ، گاهي اتفاقاتي مي افتد که خيلي خوشايند نبوده و باعث مي شوند ناراحت يا عصباني شويد . بعضي بچه ها مي توانند خود را کنترل کنند تا بيش از اندازه غمگين يا عصباني نشوند ولي بعضي بچه ها ممکن است نتوانند به طور کامل ، خود را کنترل کنند و در نتيجه دچار افکار يا احساسات ناخوشايندي شود . اين احساسات آزار دهنده ، ممکن است روي رفتار آنان اثر بگذارد و باعث شود براي مدتي، رفتارهايي داشته باشند که باعث ناراحتي خودشان و ديگران شوند . مي خواهيم بدانيد حتي اين بچه ها هم مي توانند ياد بگيرند چه طور خود را کنترل کنند و از دست اين احساسات ناخوشايند راحت شوند .
در اين موقع ، گاهي بابا و مامان مي توانند کمکت کنند ولي بعضي وقت ها تو به کمک يک روان شناس ، نياز داري . روان شناس کسي است که مي تواند به تو کمک کند تا بفهمي چه نگراني ها و احساساتي آزارت مي دهند . او آدم بسيار مهرباني است که تو را دوست دارد و کمکت مي کند تا افکار و احساسات آزار دهنده ات را بشناسي و ياد بگيري که چه طور مي تواني از دست آن ها خلاص شوي . اگر وقتي احساس ناراحتي مي کني،پيش روان شناسان بروي،او کمکت مي کند تا دوباره بتواني خوشحال و راحت بازي کني ، درس بخواني و از زندگي ات لذت ببري .
البته تو هم مثل همه ي بچه ها ، اول بايد بتواني بفهمي که مشکل داري و لازم است با يک روان شناس صحبت کني . بچه هايي که مشکل دارند ، احساسات ، افکار يا رفتارهايي پيدا مي کنند که از روي آنها مي توان فهميد نياز به کمک دارند .مثلاً ممکن است زياد دعوا کنند و يا نتوانند به راحتي با بچه هاي ديگر بازي کنند . اين بچه ها ممکن است وقتي با بچه هاي ديگر يا با بزرگ ترها هستند ، خجالت بکشند و يا احساس ناراحتي کنند و يا شايد بيشتر وقت ها ، احساس نگراني يا ترس داشته باشند . گاهي بعضي بچه ها خيلي احساس تنهايي مي کنند و فکر مي کنند کسي دوست شان ندارد . اگر تو هم زياد احساس نگراني و دل شوره داري . زياد عصباني مي شوي و يا مدام دوست داري گريه کني ، بهتر است با يک روان شناس صحبت کني . زندگي با اين جور مشکلات ، سخت است و روان شناس کمکت مي کند تا از دست آنها خلاص شوي .
خيلي وقت ها بچه ها اصلاً متوجه نمي شوند که مشکل دارند و يا نمي دانند اين مشکل از کجا مي آيد و براي همين ، نمي توانند از دستش راحت شوند . وقتي پيش روان شناس مي روي ، او اول با پدر و مادرت صحبت مي کند و درباره ي مشکل تو با آنان حرف مي زند . اين کار براي آنکه بتواند بيشتر کمکت کند ، لازم است . بعد تو و روان شناس با هم صحبت مي کنيد و تو مي تواني تمام چيزهايي را که ناراحتت مي کنند ، به او بگويي و درباره ي هر چيزي که دوست داري ، با او حرف بزني . روان شناس براي حل مشکل تو ، چيزهايي هم به پدر و مادرت ياد مي دهد تا آنان هم رفتارشان را طوري تغيير دهند که تو احساس بهتري داشته باشي . روان شناس چيزهايي را که از تو مي شنود ، مثل يک راز ، پيش خود نگه مي دارد و به کسي نمي گويد ، بنابراين تو مي تواني هر چيزي را که دوست داشته باشي ، به او بگويي . در واقع روان شناس همه ي حرف هاي تو را با دقت گوش مي دهد و آنها را در دل خود نگه مي دارد .پس تو مي تواني تمام فکرها و احساسات خود را به او بگويي .
گاهي روان شناس با تو بازي مي کند ، گاهي برايت قصه مي گويد و گاهي هم چيزهايي به تو ياد مي دهد که خيلي برايت مفيد است . با دانستن اين چيزها ، تو مي تواني با بابا و مامان و دوست هايت ، صميمي تر شوي و از زندگي ات بيشتر لذت ببري . هر چه بيشتر با روان شناس حرف بزني ، مشکلاتت کوچک تر مي شوند و احساس بهتري پيدا مي کني. بنابراين براي خوب شدن ، بايد حوصله داشته باشي و به حرف هاي روان شناست گوش بدهي . وقتي بهتر شدي ، از اينکه پيش روانشناس رفتي ، خيلي خوشحال خواهي شد . بعد از اين هم هر وقت لازم باشد ، مي تواني به ديدن روان شناست بروي و درباره ي چيزهاي جديدي که برايت اتفاق افتاده ، با او صحبت کني . او هميشه از ديدن تو خوشحال مي شود و با کمال ميل ، به تو کمک مي کند تا مشکلات را حل کني و دوباره احساس خوبي داشته باشي .
منبع: مجله ي شادکامي و موفقيت شماره ي 66



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما