سلام همسايه

در پاسخ به سوالات مذکور بايد گفت: گر چه ديوارها و طبقات انسان ها را از يکديگر جدا مي کنند و هر کس در محدوده اي از خانه خود زندگي مي کند اما وقتي که در يک آپارتمان يا مجتمع مسکوني زندگي به صورت اجتماعي است بايد گفت که در حکم يک خانواده هستند که در آن محدوده رفت و آمد داشته
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلام همسايه

سلام همسايه
سلام همسايه


 

نويسنده :دکتر محسن اشوري




 
همسايگان راه همزيستي معاشرت چيست؟
آيا دو همسايه نسبت به يکديگر حق و حقوقي دارند؟
آيا جمله « چهار ديواري اختياري »جمله صحيحي است؟
در پاسخ به سوالات مذکور بايد گفت: گر چه ديوارها و طبقات انسان ها را از يکديگر جدا مي کنند و هر کس در محدوده اي از خانه خود زندگي مي کند اما وقتي که در يک آپارتمان يا مجتمع مسکوني زندگي به صورت اجتماعي است بايد گفت که در حکم يک خانواده هستند که در آن محدوده رفت و آمد داشته و با يکديگر ارتباط دارند ونيازهاي مشترک هم را برطرف مي کنند. هر کدام از همسايگان و داشتن رفتاري شايسته با ايشان، آزار نرساندن به همسايه و صبوري و تحمل نسبت به ناملايمات که از برخي همسايه ها سر مي زند تاکيد شده است .اينجاست که بايد گفت اگر بهترين خانه را انسان دارا باشد اما با همسايه اي ناهنجار و مردم آزار همجوار باشد آن خانه بهتر پشيزي ارزش ندارد. اين خانه را بايد عوض کرد يا عمري در رنج وعذاب به سر برد.
همسايه خوب داشتن،نعمتي ارزشمند است که در عرف گويند از نزديک ترين فاميل و خويشاوندان نيز به انسان نزديک تر است .

سلام همسايه

رفتارشايسته با همسايگان داشتن دوستي و الفت را بين افراد يک مجموعه مسکوني و تجاري ايجاد مي کند. افراد بايد نکته ديگري را توجه کنند که آيا در پاسخ بدي، بايد بدي از خود نشان داد؟ آيا در زشتي ها بايد مقابله به مثل نمود؟!بديهي است که اين گونه رفتارهاي اجتماعي نشانه حقارت روح است .
ازطرف ديگر در تعاليم اسلامي رسيدگي به همسايگان نيازمند، تاکيد شده است . پس در خاتمه بايد گفت در بسياري از مواقع، نشناختن حق و وظيفه، ريشه عدم انجام وظيفه است و اين تقصير به آن جهل باز مي گردد و اگر آگاهي از وظيفه وجود داشته باشد تا حدي جلوي کوتاهي ها گرفته مي شود .اگرهمسايه در مقابل همسايه ديگر بداند که چه وظايفي به عهده دارد و همچنين خود را مقيّد عمل به آن وظايف و تکاليف بداند و همه افراد يک مجموعه مسکوني اين دو اصل را مراعات نمايند درآن صورت است که مي توان گفت :آرامش و امنيت در آن منزل حاکم خواهد بود.
منبع:نشريه راه کمال،شماره 33



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.