سياه يا سفيد؟

قطعاً تا به حال،بارها و بارها اين سوال را شنيده ايد، که آيا گورخر، سياه است با راه هاي سفيد، يا سفيد است با راه هاي سياه؟حتماً هم جوابي برايش نداشته ايد، جز اينکه بگوييد هر دو ... اين اتفاقي است که در طول زندگي، به کرات در جريان هاي مختلفي که برايمان پيش مي آيد، درگيرش مي شويم و بدون اينکه متوجه باشيم،
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سياه يا سفيد؟

سياه يا سفيد؟
سياه يا سفيد؟


 

نويسنده :فهيمه کاشي زاده




 
قطعاً تا به حال،بارها و بارها اين سوال را شنيده ايد، که آيا گورخر، سياه است با راه هاي سفيد، يا سفيد است با راه هاي سياه؟حتماً هم جوابي برايش نداشته ايد، جز اينکه بگوييد هر دو ...
اين اتفاقي است که در طول زندگي، به کرات در جريان هاي مختلفي که برايمان پيش مي آيد، درگيرش مي شويم و بدون اينکه متوجه باشيم،درواقع قادر نيستيم هيچ قطعيت و يا سياه و سفيد مشخصي در زندگي مان حکم دهيم، که آيا فلان کارو يا انتخابي که کردم و يا تصميمي که گرفتم بهترين يا بدترين بود.
ديپاک چوپرا در مقاله اي که چند ماه پيش به عنوان ششمين راز زندگي يا زندگي نسبي ارائه مي دهد نيز بر همين باور است.
او مي گويد:
از آنجايي که ما کليه تصميمات زندگي مان را بسيار جدي مي گيريم، پذيرش اين نگرش جديد مستلزم تغييرعمده اي در روند باورهاي مان در زندگي مان است. همين امروز،مي توانيد با يک تمرين ساده اين تغيير را آغاز کنيد .بنشينيد و براي دقايقي کوتاه برخي از تصميمات مهمي را که در طول سال ها اتخاذ کرده ايد،مورد ارزيابي مجدد قرار دهيد. يک قطعه کاغذ برداريد و جدولي با دوسرفصل تصميمات خوب و بد ،رسم کنيد .
درزيرهرقسمت،حداقل 5تصميم به ياد ماندني تان را که در لحظات بسيار خاص گرفته ايد بنويسد، حال ممکن است اين تصميمات شما ، همچو ديگران با تصميمات آغاز شوند، که در خصوص از هم پاشيدن اين رابطه و يا شغلي، که عهده دار آن نشده ايد و يا استعفا داده ايد و يا انتخاب يک حرفه باشد، ولي مطمئن شويد که تصميمات خصوصي باشد که گرفته ايد و هيچ کس جز شما، از آن ها خبردار نمي باشد( مثل:منازعه اي که ازآن پرهيز کرده ايد و يا فردي که از رويارويي با وي مي هراسيديد و همين طور لحظه اي که با جسارت تمام بر ترستان غلبه کرده ايد) چرا که در غير اين صورت نتيجه بي فايده خواهد بود .
حال يک ضرري که از تصميمات خوبتان به شما رسيده است و برعکس يک فايده از تصميمات بدتان را به خاطر بياوريد. اين تمريني است برا ي شکستن صفت بندي ها و ارزش گذاري هايمان،تا بيشتر بتوانيم درک و لمس کنيم،که چقدر واقعيت ها تغيير پذيرند،اگر توجه کنيد، مي توانيد ببينيد که نه تنها يک، بلکه بسياري از آنچه خوب مي پنداريمشان از همان تصميماتي به عمل آمده که بد تلقيبشان مي کنيم. در حالي که بسياري از آنچه منفي مي دانيم نشأت گرفته از تصميمات خوبمان است . به عنوان مثال، ممکن است شغل فوق العاده اي داشته باشيد، ولي در همان شغل دچار رابطه وحشتناکي شويد و يا با اتومبيلتان در حين سفر ماموريتي تصادف کنيد . شايد عاشق مادر شدن هستيد، ولي به طور دائمي دچار محدوديت در آزادي هاي شخصي تان شويد شايد مجرد باشيد و بسيار راضي،ازاينکه به تنهايي به چه پيشرفت هايي نائل آمده ايد و در عين حال در حسرت رشدي باشيد که با تاهل وداشتن کسي که عميقاً دوستتان دارد مي توانستيد، به دست بياوريد.
هيچ يک ازتصميمات شما، مستقيماً شما رابه همان جايي که در حال حاضرهستيد نمي رساند. شما برخي راه ها را انتخاب کرده، و چند قدمي را در جهت آن،قبل از اينکه پشيمان شويد بر مي داريد و يا راهي را آغاز مي کنيد که به بن بست مي رسد و بسياري ديگر که در اين تقاطع ها سرگردان مانده اند .درنهايت شاهد بوده ايد که تمامي راه ها به مسيرهاي ديگري نيز مرتبط مي شوند .
بنابراين،اين باور و يا کليشه اي را که در زندگي،همه چيز مبتني بر انتخاب درست و غلط است،و اينکه سرنوشت شما بر مبناي مسيري ثابت است را بشکنيد .
زندگي شما محصول آگاهي و هشياري شماست،هرتصميمي که اتخاذ مي کنيد و هر قدمي که در راه رشد بر مي داريد،نيز درگرو همان هشياري و آگاهي شماست .»
حال به همين سادگي متوجه مي شويم که به راستي زندگي و جريانات آن نسبي است .و قادر نيستيم قطعيتي براي سفيدي و سياهي يک انتخاب،ارائه دهيم، مگر اينکه هشيارانه به مسئله و شرايط و امکانات در حين آن توجه لازم را داشته و همچنين آگاهي کافي در آن خصوص را کسب کرده باشيم تا حداقل تصميم نهايي با پذيرش و آمادگي لازم باشد.
با آرزوي تصميمات بهينه تر در زندگي مان .
منبع:نشريه راه کمال،شماره33



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.