نفخ و قولنج در کودکان

نفخ، بيماري نيست بلکه يک ناراحتي در سيستم هضم و مزاجي مي باشد. اغلب گريه هاي نوزاد در بعدازظهر و شب به دليل نفخ است اين مسئله ممکن است تا بزرگسالي براي فرزند شما پيش بيايد. *نوزادي که با شير مادر تغذيه مي کند به نفخ بيشتري دچار مي شود زيرا مادر با خوردن غذاهاي ديرهضم و نفاخ، اين نفخ را به نوزاد منتقل مي کند.
چهارشنبه، 17 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نفخ و قولنج در کودکان

نفخ و قولنج در کودکان
نفخ و قولنج در کودکان


 






 
نفخ، بيماري نيست بلکه يک ناراحتي در سيستم هضم و مزاجي مي باشد. اغلب گريه هاي نوزاد در بعدازظهر و شب به دليل نفخ است اين مسئله ممکن است تا بزرگسالي براي فرزند شما پيش بيايد.
*نوزادي که با شير مادر تغذيه مي کند به نفخ بيشتري دچار مي شود زيرا مادر با خوردن غذاهاي ديرهضم و نفاخ، اين نفخ را به نوزاد منتقل مي کند.
*مادران شيرده نبايد نوشابه هاي گازدار و مواد نفاخ بخورند. علاوه بر اين غذاهاي حاوي حبوبات کمتر ميل کنند.
*بعضي از نوزادان که با شير مادر تغذيه مي شوند به شير و مواد لبني که مادر ميل مي کند، آلرژي دارند بنابراين در اين صورت براي چنين نوزاداني بايد شيرخشک تجويز شود. البته در اين مورد حتماً با پزشک مشورت کنيد.
*وقتي نوزاد شير خورد اورا بايد روي شکم بخوابانيد و به پشتش بزنيد تا آروغ بزند و همان طور که قبلاً اشاره شد پارچه اي روي شانه تان بيندازيد و نوزاد را روي شانه تان بگذاريد و به آرامي به پشتش بزنيد.
*اصولاً وقتي گاز در معده نوزاد جمع مي شود معده نفخ مي کند و همين مسئله سبب گريه هاي طولاني مدت نوزاد مي شود. شربت هاي حاوي عرق نعناع و بابونه در داروخانه ها موجود است؛ مي توانيد بعد از شير يا طبق دستورالعمل پزشک يک قاشق چايخوري از اين شربت بدهيد. باز هم توصيه مي شود خودتان براي نوزاد دارو تجويز نکنيد بلکه زير نظر پزشک باشيد.
*هنگام صبحانه بعد از خوردن يک ليوان شير يا مواد لبني، آب نباتي از نوع نعناعي در دهانتان بگذاريد تا نفخ شيري که ميل کرده ايد، برطرف شود تا هنگامي که به نوزاد شير مي دهيد، نوزاد به نفخ دچار نشود.
*پاهاي نوزاد را بالا بگيريد تا گاز معده اش به راحتي خارج شود.
منبع:مجله خانواده سبز (ش 224)



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.