نگاه ژئوپلیتیک به روایات آخرالزمان (7)
نویسنده : حاتم جدیدی
منبع : سایت راسخون
منبع : سایت راسخون
10ـ راهبردهای ج ا ایران و حرکت های اسلامی منطقه به منظور پیروزی جبهه امام مهدی علیه السلام
فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، دفاعی و نظامی.ـ کانون شکلگیری این فتنه شام ذکر شده است که اشاره به خروج سفیانی دارد. در این روایت پیامبر اکرم میفرمایند؛ پس از شکلگیری فتنه سفیانی در شام، به منطقه عراق نیز گسترش مییابد و ناامنی و آشوب عراق را فرا میگیرد. اشاره پیامبر پیرامون آغشته شدن دست و پای حجاز به این فتنه گویای همکاری سران حاکم عربستان با جریان سفیانی میباشد.
ـ نباید با این پیشبینی بصورت منفعل برخورد نمود. ایشان ما را از این حادثه مطلع نمودهاند تا برای مقابله با آن آماده شده و قبل از شکلگیری آن ، در مناطق یاد شده از شکلگیری این فتنه جلوگیری نماییم. سیاست راهبردی ما در این منطقه میتواند، مقابله با شکلگیری جریان سفیانی و همکاری با جریان مقاومت در این منطقه باشد.
ـ «گرفتاریها مردم را از پای درمیآورد و چنان میشود که کسی توانایی چون و چرا ندارد و از هر سویی که فروکش میکند از سوی دیگر شعلهور میگردد» با بررسی نوع فتنه در این روایت، میتوان برای آنکه مسلمانان از این فتنهها کمتر آسیب ببینند ، برنامهریزی نمود و آسیبپذیری خود را کاهش داد.
باید در حوزه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و ... وابستگی خود را به سیستم جهانی که طراحی شده همپیمانان سفیانی میباشد، کم نماییم.
ـ پیشگوییهای پیامبر در این روایات گویای این حقیقت است که این فتنهها در آخرالزمان باطل هستند و مسلمانان باید با آن مقابله نمایند.
امام باقر میفرمایند: (منتظر بانگ سفیانی باشید که بطور ناگهانی از دمشق شنیده میشود، در این بانگ فرج عظیمی برای شماست، زیرا که این بانگ نوید بخش پیروزی بزرگ شماست. (84) )
انتظاری که امام در این روایت بیان میدارد، انتظار پویا و دینامیک میباشد. اشارة امام به نوع انتظار و ناگهانی بودن بانگ سفیانی، گویای این مطلب است که نباید نسبت به بانگ سفیانی و خروج او، غافلگیر شویم.
درواقع امام با این روایت وظیفة ما را در انتظار پویا نسبت به فتنة سفیانی گوشزد میکند؛ آمادگی برای مقابله با جریان سفیانی در دمشق، ایجاد جریان مقاومت در شام، عدم غافلگیری نسبت به فتنة سفیانی، آماده شدن برای ظهور و بستر سازی آن.
ـ امام در این روایت بیان میدارد که پس از جریان سفیانی فرج عظیمی برای شیعیان خواهد بود. در واقع شیعیان هم باید نسبت به جریان سفیانی آمادگی داشته باشند و هم برای بستر سازی ظهور تلاش نمایند. اشارة امام به فرج عظیم، برای ما مؤید سکون و عدم تحرک و نشستن و نظارهگر حوادث بودن نمیباشد، بلکه امام با این بیان، ما را از جریان تاریخ مطلع ساخته تا با عمل صحیح خود، در جهت گیری صحیح، نقش ایفا نماییم.
ـ امام علی میفرمایند: ([سفیانی] روز جمعه خروج میکند و بر فراز منبر دمشق قرار میگیرد و آن نخستین منبری است که او صعود میکند، خطبه میخواند و مردم را به جهاد فرمان میدهد... . (85) )
مشخص نمودن روز خروج سفیانی، جهت شناسایی این جریان میباشد. شاید یکی از علتهای خروج سفیانی در این روز، تلاش برای شباهت یافتن آن با قیام حضرت حجت باشد، چون در روایات آمده است که حضرت در روز جمعه ظهور مینمایند. قرار گرفتن سفیانی بر منبر دمشق و دعوت به جهاد، گویای استفاده سفیانی از گزارههای دین در جهت اهداف خود میباشد.
سیاست راهبردی ما در این روایت، تشکیل جریان مقاومت اسلامی در منطقة شام و مقابلة فکری و عملی با سفیانی میتواند باشد. اگر سفیانی بر منبر میرود و مردم را به جهاد دعوت میکند، روش او ، روش نرم و اغناء فکر و ذهن مردم است، که برای مقابلة با آن نیاز است جریان مقاومت با استفاده از رسانههای مکتوب و دیداری و شنیداری، ماهیت او را برای مردم فاش نمایند. شکلگیری رسانههای حامی مقاومت، میتواند یکی از راهبردهای ما باشد.
ـ رسول اکرم میفرمایند: (هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه: دمشق، حُمص، حلب، اردن و قنسرین تسلط یابد، نه ماه برای او بشمارید. (86) )
در تمام این روایات به شکلگیری فتنه سفیانی در شام و حوالی آن اشاره میکند .سفیانی با بدست گرفتن عنصر قدرت، بر جغرافیای شام مسلط میشود و سیاستهای خود را اعمال میکند. حوادث اخیر در منطقة فلسطین، لبنان، سوریه، عراق،عربستان و یمن، میتواند زمینه ساز شکلگیری فتنه سفیانی یا آغاز جریان سفیانی باشد.
اشارة پیامبر به شکلگیری جریان سفیانی، مؤید پذیرش سلطة سفیانی و غلبة او بر منطقه نمیباشد، بلکه رسول اکرم در این روایات خطر شکلگیری این فتنه را در این مناطق گوشزد میکند تا ما نسبت به آن آمادگی داشته باشیم و برای جلوگیری از شکلگیری آن تلاش نماییم و ظهور و قیام حضرت حجت(ع) را تسهیل نماییم.
آنچه در ادعیه در قالب «سَهّلَ اللهُ مَخرَجَه» (87) آمده است گویای وظیفه ما در زمینهسازی و دعا در آسان شدن خروج و برداشته شدن موانع ظهور و تشکیل حکومت ایشان میباشد.
سیاست راهبردی ما از این روایت، تشکیل جبهة مقاومت اسلامی در این مناطق در مقابل جریان سفیانی و ایجاد نهضت انتظار در این مناطق می باشد. اشاره پیامبر به زمان نه ماه برای سفیانی، گویای وظیفه ما در مقابلة با او و یاری حضرت حجت(ع) در برابر اوست. در واقع اینگونه نیست که اگر ما به وظیفة خود عمل نکنیم، جریان سفیانی خود بخود بعد نه ماه از بین برود.
ـ اینکه در روایات احتمال ظهور حضرت را بدون خروج سفیانی و علائم حتمی ممکن دانستهاند و مسئله بداء را مطرح نمودهاند، گویای این احتمال میباشد. (88) در واقع ما میتوانیم با بستر سازی ظهور و ایجاد شرایط ظهور و مقابلة با دشمنان حضرت و خاموش کردن جریان آن در نطفه، شرایط ظهور حضرت را تسهیل نماییم و از گسترش جریان سفیانی درمنطقه جلوگیری نماییم. این راهبرد در روایات مربوط به مقابلة سپاه سید خراسانی با سفیانی، دیده میشود.
ـ امام علی (ع) میفرمایند: (هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت میکند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان میفرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کردهاند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازة اصطخر روبرو میشوند، که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانیهاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید میآید که سرانجام صاحبان پرچمهای سیاه پیروز میشوند و سپاه سفیانی پا به فرار میگذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر میشوند و به جستجوی او میپردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور میکند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست میگیرد.) (89)
آنچه در این روایات به عنوان راهبرد آخرالزمانی میتوان برداشت نمود این است که صاحبان پرچمهای سیاه خراسان جهت زمینهسازی و ایجاد شرایط ظهور حضرت ، وارد عمل میشوند و یکی از کارهای آنها مقابله با جریان سفیانی میباشد.
در این روایت علاوه بر مطالب گذشته، اشاره میکند که در مقابلة میان سپاه سفیانی و سپاه سید خراسانی، سپاه خراسانی پیروز میگردد. این مطلب گویای این است که ما در تدارک و تجهیز سپاه خود، باید کاملاً جدی و عمیق کار نماییم. در واقع این روایت گویای این است که پیروزی نهائی بواسطة امداد الهی و تلاش ما حاصل میگردد، نه فقط بواسطة امداد الهی و عدم تلاش ما.
دکترین دفاعی و راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بر همین پایه استوار میباشد. آنچه که در کلام امام خمینی و امام خامنهای پیرامون ماهیّت و رسالت سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آمده است، مؤید این راهبرد در روایت میباشد. وارد شدن سپاه به حوزة جنگ سایبری و الکترونیک و جنگ نرم، نیمه سخت و هوشمند، گویای این راهبرد آخرالزمانی برای مقابله با جریان سفیانی میباشد.
ـ پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (تخرج من خراسان رایات سود فلایردها شیء حتی تنصب بایلیاه یعنی بیت المقدس.) (90)
از خراسان پرچمهای سیاهی خارج میشوند که هیچ چیزی مانع آنها نمیشود. تا اینکه در ایلیا یعنی بیت المقدس استقرار مییابند.
در این روایت، جهتگیری سپاه سید خراسانی به سمت بیتالمقدس بیان شده است، که این راهبرد را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، در کلام امام پیرامون فلسطین، قدس و اسرائیل، و در پیام تاریخی امام خامنهای پیرامون جنگ 22 روزه غزه، میتوان مشاهده نمود.
ـ پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (لا تزال طائفه من امتی علی الذین ظاهرین، لعدوهم قاهرین، لا یضرهم من خالفهم الا ما اصابهم من لاواء حتی یاتیهم امراً ... و هم کذلک، قالوا یا رسول ا... و این هم؟ قال ببیت المقدس و اکناف بیت المقدس.) (91)
گروهی از امت من، پیوسته از دین پشتیبانی میکنند و در مقابل دشمنانشان ایستادگی مینمایند. مخالفانشان نمیتوانند، جز مختصر گرفتاری، به آنها زیان برسانند؛ آنها تا امر خدا بیاید، چنیناند. سوال کردند: ای رسول خدا این گروه کجایند؟ فرمود: در بیت المقدس و اطراف آن.
در این روایت به گروهی از امت پیامبر اشاره میشود، اشاره به گروه، مؤید کار گروهی و سازمانی و نظام مند در جهاد و نهضت زمینهساز میباشد. در واقع این روایت به ما می آموزد که نهضت مقاومت و زمینهساز باید از حوزه فردی خارج شده و به جامعه سازی کشیده شود. اشاره به گروهی از امت من، گویای این واقعیت است که تمام امت پیامبر در این نهضت زمینهساز مقاوم نیستند و تنها عدهای تا آخر استقامت خواهند نمود.
این گروه دارای ویژگیهایی است که پیامبر به آن اشاره مینماید که ما میتوانیم این ویژگیها را در تربیت نیروهای مقاومت و زمینهساز لحاظ نماییم و سیاستهای آموزشی و فرهنگی دولت ممهد را بر آن استوار نماییم.
ـ پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: ( گروهی از امت من، پیوسته بر دروازههای بیت المقدس و اطراف آن و بر دروازههای انطاکیه و اطراف آن و دروازههای دمشق و اطراف آن و بر دروازههای طالقان و اطراف آن، از حق حمایت میکنند. نه از کسانی که آنها را تنها میگذارند و نه از کسانی که به آنها یاری میرسانند، باکی ندارند، تا [آن جا که] خداوند گنج خود را از طالقان خارج گرداند و بوسیله آنها دینش را که پیش از آن مرده بود زنده گرداند.) (92)
حمایت جمهوری اسلامی ایران از این نهضتها، یکی از راهبردهای سیاست خارجی نظام اسلامی ایران میباشد. این حمایت بیش از آنکه مادی باشد معنوی میباشد. در واقع جمهوری اسلامی، نهضت عدالتخواهی، مقابلة با ظلم، دفاع از اسلام، دفاع از حق و... را در میان مردم منطقه احیاء نمود، که همان گزارههای نهضت زمینه ساز و ظهور میباشد.
در این روایت به جغرافیای نهضت مقاومت اشاره شده است، در واقع نهضت زمینه ساز و دولت زمینه ساز برای تکمیل جبهه مقاومت منطقه ای باید در این مناطق سیاست های فرهنگی، رسانه ای و آموزشی خود را پیاده نماید تا جبهه مقاومت در این مناطق حفظ و تقویت گردد.
تشکیل مقاومت سازمانیافته و ارتباط میان سازمانهای مقاومت در منطقه، نکتة راهبردی این روایت میباشد، که رژیم صهیونیستی با ایجاد اختلاف در میان سران گروههای مقاومت فلسطینی بهدنبال هدف قرار دادن این راهبرد میباشد.
ـ آنچه که در سطح استراتژیک اهداف نهضت زمینهساز میباشد ، پیاده نمودن تمامی گزارههای دین اسلام در سراسر زمین میباشد. در این نهضت با ارتقاء سطح بیداری و اقبال عمومی نسبت به دین و مقابله با دشمنان، زمینة ظهور حضرت مهیا میگردد.
ـ پیامبر بیان میدارد که خانهای نیست مگر این که اسلام به آن وارد میشود، این راهبرد میتواند یکی از سیاستهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی باشد، که تمام انسانها و خانوادهها را به اشکال مختلف با اسلام آشنا نماید. در این مرحله نقش نهضت زمینه ساز ایرانیان و مقاومت اسلامی شام و لبنان و فلسطین در اجرای مقدمات ظهور حضرت و جهانی شدن دین اسلام و برپایی آن در سطح جهان مشخص میگردد. در واقع رسالت و اهمیت نهضت زمینهساز در خاورمیانه جهت حکومت جهانی حضرت، در این مرحله مشخص میگردد.
ـ جنگ میان غربیان و مسلمانان در منطقة فلسطین و لبنان، گویای این نکته است که برای این مقابله در این منطقه، باید آمادگی داشت. همانگونه که غربیان با حمایت از اسرائیل آمادگی خود را جهت مقابلة با جریان ظهور ادامه میدهند، ما نیز باید در راستای مقابلة با آنان، از نهضتهای مقاومت منطقه حمایت نموده و برای این تقابل آماده باشیم. ورود لشکر غرب پس از شکست، به کوههای لبنان نیز، گویای مطالب راهبردی برای تجهیز و تسلط بر کوههای لبنان از طرف جریان مقاومت اسلامی میباشد.
ـ شناسای تمام جوانب فتنه سفیانی با رویکرد فرجام شناسی تاریخ تمدنی در حوزه علوم انسانی به عنوان یک کرسی دانشگاهی در راستای بررسی های علمی پیرامون جریان شناسیهای آخرالزمان در مقابل نهضت انتظار، میتواند یکی از سیاست های علمی و پژوهشی دولت ممهد باشد.
ـ گسترش حوزه های تحقیقی و اطلاع رسانی عمومی پیرامون ارتباط تمدن غرب یهودی با زمینه سازی فتنه سفیانی و دجال، جهت بالا بردن سطح معرفت آخرالزمانی جامعه ممهد در منطقه و ارتباط با مراکز مطالعاتی شیعی در منطقه پیرامون این موضوع، میتواند یکی از راهبردهای فرهنگی دولت ممهد باشد.
ـ تبیین رویکرد استراتژیک به مهدویت و انتظار و روایات آخرالزمانی در میان حوزویان و مراکز تحقیقاتی مرتبط با موضوع مهدویت، ضرورت فضای فکری جامعه منتظر می باشد.
پی نوشت ها :
84 – مجلسی ، بحارالانوار ، ج 52 ، 186 ؛ ماهنامه موعود ، ش 98 ، ص 18
85 – الزام الناصب ، ص 198 ؛ سلیمان ، کامل ، روزگار رهایی ، ج 2 ، ص 1088
86 – نعمانی ، الغیبه ، ص 163
87 – قمی ، شیخ عباس ، دعای عهد ، مفاتیح الجنان
88 – کافی ، ج 1 ، باب بداء ؛ ارشاد مفید ، ج 2 ، ص60
89 – الملاحم و الفتن ، ص 51
90 – حلیه الابرار ، 572/2 ؛ تفسیرالبرهان ، 2/22
91 – مسند احمد ، 022383/309/8
92 – کنزالعمال ؛ 35054/283/12 ؛ تهذیب العساکر 555/1 ؛ سقوط اسرائیل ، پیشین ، ص 181 (قم ، بوستان ، 1387)
ادامه دارد ...