نگاه ژئوپلیتیک به روایات آخرالزمان (8)

اشاره به شکل گیری فتنه سفیانی در منطقه شام ضرورت این راهبرد را مشخص می‌نماید که ما به عنوان دولت و ملت زمینه‌ساز و ممهد برای مقابله با فتنه سفیانی باید از محل شکل‌گیری آن شروع کنیم و این فتنه را در نطفه از بین ببریم. در واقع معنای انتظار و زمینه‌سازی این نیست که بگذاریم فتنه و دشمنی شکل بگیرد بعد با آن مقابله نماییم.
سه‌شنبه، 30 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاه ژئوپلیتیک به روایات آخرالزمان (8)
نگاه ژئوپلیتیک به روایات آخرالزمان (8)
نگاه ژئوپلیتیک به روایات آخرالزمان (8)

 

نویسنده : حاتم جدیدی
منبع : سایت راسخون



 

11ـ سیاستها و راهکارهای اجرایی شدن راهبردهای مذکور

ـ اشاره به شکل گیری فتنه سفیانی در منطقه شام ضرورت این راهبرد را مشخص می‌نماید که ما به عنوان دولت و ملت زمینه‌ساز و ممهد برای مقابله با فتنه سفیانی باید از محل شکل‌گیری آن شروع کنیم و این فتنه را در نطفه از بین ببریم. در واقع معنای انتظار و زمینه‌سازی این نیست که بگذاریم فتنه و دشمنی شکل بگیرد بعد با آن مقابله نماییم.
ـ رویکرد فرهنگی ما در نهضت زمینه ساز باید در ایجاد فرهنگ صحیح زمینه سازی و بستر سازی در جامعه و میان مسئولین باشد. رویکردی که در آن زمینه سازی در مقابل دشمن باید پیشگیرانه باشد.
ـ همکاری سران حکومت عربستان با فتنه سفیانی، راهبرد سیاست خارجی ما را در تعامل با این حکومت مشخص مینماید. سیاست حکومت عربستان در راستای فتنه انگیزی در منطقه میباشد و سیاست خارجی ما در راستای ثبات. تفاوت این دو رویکرد نوع تعاملات ما را در حد ضرورت تبیین مینماید.
ـ فتنه‌هایی که جریان سفیانی برای منطقه و مردم ایجاد خواهد نمود هم رویکرد نرم دارد و هم نیمه سخت و هم سخت. ما در دکترین دفاعی جامعه منتظر باید سطح آسیب پذیری جامعه خود را در این سه حوزه کاهش دهیم. بطور مثال با خودکفایی در امور تغذیه و تولید غذا، وابستگی غذایی خود را به سیستم جهانی کاهش دهیم. یا در امور فرهنگی و تربیتی با حرکت پویای دینی در مقابل وابستگی‌های فرهنگی غرب ایستادگی نماییم و با صدور مبانی دینی خود به دیگر ملتها آنها را در مقابل مدل زندگی غربی سکولار قرار دهیم
ـ ممکن است یکی از مصداق‌های این گرفتاریها، دچار شدن مردم به نظام اقتصاد پولی و بانکی یهود باشد که هم اکنون شاهد مشکلات مردم و دولتها در این زمینه هستیم. گرفتار شدن مردم و دولتها به وام‌های بانکی رَبَوی و تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی، سیستم طراحی شده اقتصاد یهودی جهت سلطه بر کشور‌ها می‌باشد.
یکی از سیاست‌های راهبردی ما عدم وابستگی به نظام اقتصادی و پولی بانک جهانی یهودی، می‌باشد.
ـ نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت نهضت زمینه ساز باید سیاست خارجی خود را در منطقه عراق و لبنان در مقابل عربستان سعودی قرار دهد، یعنی حمایت از جریان مقاومت اسلامی و مقابله با تفرقه و آشوب در منطقه.
ـ در این‌باره می‌توان وظایف دولت ممهد و زمینه ساز را مورد بررسی قرار داد ؛ نظام جمهوری اسلامی در راستای زمینه‌سازی ظهور و فرهنگ انتظار می‌باید در حوزه داخل ایران حمایت مردمی و سازمانی از نهضت‌های مقاومت منطقه‌ای را افزایش دهد و با افزایش معرفت آخرالزمانی نهضت زمینه ساز، آمادگی عمومی را برای مقابله با فتنه‌های جریان سفیانی مهیا سازد.
در بعد بین‌الملل نیز می‌بایست با ارتقاء بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شام و خصوصاً لبنان ، مسلمانان را برای مقابله با جریانات زمینه ساز فتنه سفیانی بسیج نماید و از نهضت مقاومت منطقه شام حمایت معنوی و مادی نماید.
ـ استفاده سفیانی از منبر، خطبه و دعوت به جهاد، گزاره‌های جریان سفیانی را در اسلامی جلوه دادن خود بیان می‌دارد. در راستای نهضت زمینه ساز و دولت ممهد، راهبردی که از این روایت می‌توان برداشت نمود این است که برای مقابله با جریان سفیانی باید سطح آگاهی عمومی را در شام نسبت به جریانات انحرافی اسلامی بالا برد و از ابزار رسانه‌ای جهت فاش نمودن سیاستهای سفیانی استفاده نمود. همین راهبرد را در عملکرد شبکه المنار و پرس تی وی شاهد هستیم.
ـ چون اولین کشوری که مورد حمله سفیانی قرار می‌گیرد، سوریه می‌باشد، یکی از راهبردهای سیاست خارجی دولت زمینه‌ساز می‌تواند حمایت مادی و معنوی از دولت مقاوم سوریه در برابر تهدیدات جریان زمینه‌ساز سفیانی باشد.
در واقع تشکیل دولت ممهد و مقاومت اسلامی در سوریه، یکی از راهبردهای نهضت زمینه ساز می‌باشد.
ـ محل تمرکز دروزیان در شام دقیقاً همان منطقه‌ای است که در روایات با «وادی یابس» از آن یاد شده است؛ بیابانی در بین اردن ،سوریه و فلسطین که محل خروج اولیة سفیانی می‌باشد. تمرکز راهبردی دروزیان را در این منطقه می‌توان مشاهده نمود. این همان راهبردی است که ما باید از روایات استخراج نماییم و تمرکز جمعیتی جریان سفیانی را در این منطقه، با افزایش جمعیت خود و گسترش نهضت انتظار در آنجا، بهم بزنیم.
تجهیز سپاه سفیانی و خبر از آن در روایات، الزاماً سلطه و غلبة سفیانی را قطعی نمی‌داند، بلکه اطلاعات استراتژیکی است برای ما جهت مقابلة با جریان سفیانی قبل از شکل‌گیری آن.
ـ در این روایات در جهت استخراج راهبردهای دولت ممهد به این نکته می‌توان اشاره کرد که مقابله با جریان بنی‌کلب و فرقه دروزیان در منطقه شام ، جزء سیاست‌های منطقه‌ای دولت زمینه‌ساز می‌باشد. در واقع با حمایت و تقویت جریانات مقاومت اسلامی در شام و مقابله آنها با جریانات حامی فتنه سفیانی و جریان صهیونیسم، این هدف عملیاتی می‌گردد. مقابله با این جریان میتواند ابعاد مختلف سیاسی، اطلاعاتی، نظامی، .... داشته باشد.
ـ این روایات به شکل‌گیری جریان مقابله با سفیانی اشاره می‌نماید. این جریان مقاومت، باایجاد ژئوپلیتیک مقاومت در منطقه، در مقابل جریان سفیانی قرار می‌گیرند. در روایات دیگری به نقش آنان در زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت اشاره می‌نماید. ارتباطی که میان مقاومت منطقة ایران و شام پدید می‌آید، از نکات راهبردی روایات می‌باشد.
تشکیل و حمایت از نهضت‌های مقاومت منطقه‌ای از اصلی‌ترن راهبردهای دولت زمینه‌ساز می‌باشد.
ـ در این روایات به قیام مردم ایران در طلب حضرت و دعوت دیگر ملت‌ها به یاری کردن حضرت اشاره می‌کند که راهبرد سیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را در راستای فرهنگ سازی انتظار پویا و نهضت زمینه‌ساز در ایران و خارج ایران مشخص می‌نماید. در واقع با این روایت مشخص می‌گردد که نظام فرهنگی و آموزشی نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور باید در جهت دعوت به مهدویت و نهضت زمینه‌ساز پیش رود.
ـ فرهنگ سازی گزاره‌های تربیتی مهدویت مانند عدالت خواهی، ظلم ستیزی، راضی نبودن به وضع موجود، مطالبه حق، امید به آینده، ذلیل شمردن مستکبران، عدم پذیرش سلطه کفار بر مسلمین، افزایش قدرت علمی و اقتصادی و نظامی و..... در میان دیگر ملت‌های مسلمان و آزاده ، از راهبردهای دولت ممهد می‌باشد.
ـ پیوستگی در پشتیبانی از دین، پشتیبانی از دین، دشمن شناسی و ایستادگی در برابر دشمن و عدم سازش با دشمن، عدم ترس از مخالفان و آمادگی مقابله با آنان، اعتقاد به پیروزی نهائی و عدم آسیب جدی از دشمنان و مخالفان، اعتقاد به حرکت در راستای امر الهی و زمینه سازی ظهور امر الهی، راهبردهایی است که می‌توان در نظام فرهنگی، آموزشی و تربیتی دولت ممهد پیاده نمود.
ـ دراین روایات به نقش راهبردی و حساس منطقه بیت المقدس و اطراف آن (لبنان و سوریه) اشاره شده است. جایگاهی که لبنان و سوریه در نهضت زمینه‌ساز و ارتباطی که با ایران برقرار می‌کنند در حال حاضر در حوزه سیاست هرسه منطقه دیده می‌شود.
شکل‌گیری حماس، انتفاضه، حزب الله لبنان و مقاومت سوریه، بر اثر الهام بخشی انقلاب اسلامی ایران، گویای این راهبرد در روایت می‌باشد. ورود مخفیانه شعیب بن صالح به بیت‌المقدس یکی از راهبرد‌های نهضت زمینه‌ساز در ایران می‌باشد. در این روایت اشاره دارد که حضور سپاهیان ایرانی در شام نباید علنی باشد، این راهبرد سیاست خارجی ایران در حضور خود در شام و لبنان میباشد. در واقع این روایت فضای حاکم بر شام را اشاره می‌کند که تحت سلطه جریان زمینه ساز سفیانی می‌باشد و در این فضا نیروهای ایرانی برای حفظ اطلاعات نهضت خود نباید بطور علنی و آشکار وارد صحنه شوند.
ـ هدف اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پیرامون فلسطین، لبنان و منطقة شام، ایجاد و زمینه‌سازی ظهور و حکومت حضرت می‌باشد. در واقع سیاست خارجی ما نباید بدنبال شکل دهی به قدرت ناسینالیسم ایرانی و پان ایرانیسم باشد، بلکه قدرت ایران در خدمت ترویج دین و نهضت زمینه ساز قرار دارد.
در این روایات به هدف حرکت جریان مقاومت اشاره می‌شود، جریان مقاومت در ایران و شام پس از مقابله با سفیانی به زمینه‌سازی ظهور حضرت می‌پردازند تا مقدمات حکومت ایشان فراهم گردد. نهضت زمینه‌سازی ظهور و جامعه سازی مهدوی،رسالتی است که ایرانیان و مقاومت اسلامی در شام، آن را پیاده می نمایند.
ـ کمک سیصد نفر از اهالی شام به نیروهای ایرانی گویای این راهبرد است که حمایت از نهضت زمینه‌ساز در شام باید بطور گروهی، سازمانی و حساب شده باشد که این مرحله سطح جامعه سازی نهضت زمینه‌ساز را بیان می‌دارد.
ـ در این روایات اشاره می‌شود که جنگ اصلی حضرت با سفیانی در بیت‌المقدس می‌باشد. این موضوع علت حرکت و تلاش شعیب بن صالح را در زمینه‌سازی حکومت حضرت در این منطقه، مشخص می‌کند. در واقع شعیب بن صالح برای تدارک و تجهیز نیروهای حضرت در این منطقه، برای مقابله با جریان سفیانی وارد فلسطین می‌شود. این راهبرد ارتباطی و اطلاعاتی ما در تعامل با نیروهای فلسطینی و لبنانی می‌باشد. در این روایت اشاره دارد که حضور سپاهیان ایرانی در شام نباید علنی باشد، این راهبرد سیاست خارجی ایران در حضور خود در شام و لبنان میباشد. در واقع این روایت فضای حاکم بر شام را اشاره می‌کند که تحت سلطه جریان زمینه ساز سفیانی می‌باشد و در این فضا نیروهای ایرانی برای حفظ اطلاعات نهضت خود نباید بطور علنی و آشکار وارد صحنه شوند.
ـ یکی از وظایف دولت زمینه‌ساز، آمادگی و مهیا نمودن شرایط مقابله با سفیانی در منطقه فلسطین و لبنان می‌باشد.
ـ استقرار سپاهیان سفیانی در کنار دریاچة طبریه، اهمیت این منطقه را برای سفیانی مشخص می‌نماید. شناخت جغرافیای دریاچة طبریه و ویژگی‌های آن و جنگ در این نوع از مناطق، برای نیروهای مقاومت و زمینه‌ساز لازم می‌باشد. مسلماً نیروهای حامی حضرت که ایرانیان جزء آنها می‌باشند، می‌بایست نسبت به تاکتیکهای جنگی ویژة این مناطق تسلط کافی داشته ‌باشند.
ـ ورود حضرت با هزار مرکب به منطقه قدس و منزل کردن در شام، فلسطین، صور، عکا و غزه گویای این راهبرد است که نظام جمهوری اسلامی به عنوان اُم القُرای نهضت زمینه‌ساز باید مقدمات شکل‌گیری و سازمان یافتن هزار مرکب نظامی و استقرار آنها در این مناطق را فراهم آورد. اگر هر مرکب را یک واحد نظامی بدانیم، حجم کار لجستیکی، اطلاعاتی و سازمانی که باید انجام شود را متوجه می‌شویم. هر چند در این مقطع رهبری نهضت بدست حضرت می‌باشد اما نیروهای ایشان باید آماده چنین سازماندهی را داشته باشند و تا حد امکان دولت ممهد این امور را محیا نماید.
ـ ورود لشکر غرب به جریان و منطقه، گویای سیاست حمایتی غرب از سفیانی و مقابلة آنها با حضرت می‌باشد. در واقع در عاقبت‌شناسی جریان آخرالزمان و نهضت‌های درگیر در آن ، جایگاه غرب مشخصاً، حمایت از سفیانی و مقابلة با نهضت‌های حامی حضرت می‌باشد. با این جایگاه برای غرب، راهبرد‌های سیاست خارجی ایران مشخص میگردد.
در واقع غرب هیچگاه از در تعامل و دوستی با نهضت زمینه‌ساز وارد نمی‌شود، بلکه هدف او سلطه بر منطقه می‌باشد.
ـ در این روایات تأکید فراوانی بر مناطق لبنان(صور و کوههای لبنان) و فلسطین(بیت المقدس،غزه، عکا،دریاچه طبریه) شده است.این مناطق تحت سیطیره سپاهیان حضرت قرار می گیرد.به همین دلیل نهضت زمینه سازی حکومت حضرت نیز باید در این مناطق بیشتر حضور داشته باشد. تمرکز حزب الله لبنان در صور و حماس و جهاد اسلامی در غزه نیز بیشتر می‌باشد.
ـ آغاز حرکت سفیانی از منطقه شام و وادی یابس ،این ضرورت را برای دولت و نهضت زمینه ساز ایجاب میکند تا برای زمین‌گیر نمودن و ازبین بردن جریان سفیانی در نطفه باید در این مناطق سرمایه گزاری و فعالیت نمود. دشمن را باید در خانه اش از بین برد.
ـ در این روایات به جغرافیای نهضت مقاومت اشاره شده است، در واقع نهضت زمینه ساز و دولت زمینه ساز برای تکمیل جبهه مقاومت منطقه ای باید در این مناطق سیاست های فرهنگی، رسانه ای و آموزشی خود را پیاده نماید تا جبهه مقاومت در این مناطق حفظ و تقویت گردد.
ـ پیامبر بیان می‌دارد که خانه‌ای نیست مگر این که اسلام به آن وارد می‌شود، این راهبرد می‌تواند یکی از سیاست‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی باشد، که تمام انسانها و خانواده‌ها را به اشکال مختلف با اسلام آشنا نماید.
ـ تبیین راهبردهای رهبری در راستای نهضت زمینه ساز برای عموم جامعه و انتقال این راهبردها به جوامع زمینه ساز.
ـ استفاده از پتانسیل رسانه ملی در راستای ارتقاء سطح معارف مهدوی و آخرالزمانی با رویکرد استراتژیک و راهبردی و درگیر نمودن جامعه با مؤلفههای نهضت زمینه ساز.
ـ ارتقاء روحیه پایداری و مقاومت و مطالبه حق در میان عموم جامعه در راستای نهضت زمینه ساز.
ـ تبیین عمومی ارتباط میان مطالبه حقوق هسته‌ای و علمی و تکنولوژیک ایران با نهضت زمینه ساز.

خلاصه و نتیجه‌گیری

در این بخش با پرداختن به برخی از روایات آخرالزمان، پیرامون تقابل جهان اسلام و صهیونیسم جهانی در منطقة خاورمیانه، شام و لبنان و فلسطین، رویکرد ژئوپلیتیک را در آنها به اختصار مورد بررسی قرار دادیم.
با بررسی عناصر قدرت، سیاست و جغرافیا در جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) آخرالزمان در منابع روایی و آیات، این حقیقت مشخص می‌گردد که اهل بیت و قرآن مجید، به عنوان منابع و مبانی جبهة حق، در کلام خود، رویکرد ژئوپلیتیک را پیرامون تقابل حق و باطل در آخرالزمان داشته‌اند.
در واقع در تعالیم اهل بیت در هدایت جریان ظهور، به زبان دیگر، نیروهای نهضت زمینه ساز ظهور و سازمان شیعه را نسبت به مسلط شدن بر عناصر قدرت، سیاست و جغرافیا با تمام ظرفیت‌هایش، آگاه ساخته‌اند.
در میان این روایات، منطقه لبنان، در کنار مناطق ایران، عربستان، عراق، فلسطین، دمشق و یمن، یکی از مناطق ژئوتکنیک در جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) آخرالزمان نهضت ظهور می‌باشد.
منطقة خاورمیانه در جایگاه ژئواستراتژیک، در ژئودکترین نهضت ظهور و انتظار قرار دارد، منطقه شام در جایگاه ژئوتاکتیک و منطقه لبنان در جایگاه ژئوتکنیک قرار می‌گیرد. (93)
با نگاه استراتژیک به روایات آخرالزمانی، می‌توان راهبردهای حرکت نهضت زمینه‌ساز ظهور را بدست آورد. در واقع یکی از دلایل بیان روایات، استفاده راهبردی از آنها برای دورة غیبت و بستر سازی ظهور می‌باشد. بررسی روایات با رویکرد استراتژیک و بعد ژئوپلیتیک، فرصتی دیگر را می‌طلبد و در این بخش تنها به مطرح نمودن این رویکرد اکتفا نمودیم.
با استفاده از این روایات راهبرهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران را در حوزه بین الملل و جایگاه ژئوکالچر ایران مشخص می‌نماییم. علاوه بر آن جوامع شیعی در منطقه خاورمیانه و خصوصاً شام، در راستای نهضت زمینه ساز برای مقابله با جریان سفیانی و فراهم نمودن مقدمات ظهور در حوزه سیاست، فرهنگ، رسانه، آموزش، جامعه سازی و... راهبردهای عملیاتی خود را بدست می‌آورند.
گروه‌های مقاومت در منطقه بر اساس راهبرها و پیشگویی‌هایی که در این روایات آمده است می‌توانند تعاملات میان خود و ایران را چینش نمایند و در هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری منطقه‌ای خود و تقابل با جریان زمینه‌ساز سفیانی از این روایات استفاده نمایند.

پی نوشت ها :

93 – در این باره ر.ک: موقعیت ژئودکترین جمهوری اسلامی ایران ، مصاحبه آقای حسن عباسی ( موعود ، ش 106 ، 1388)

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما