ایام هفته و تاریخ آن

شنبه اولین روز هفته در گاه‌شماری خورشیدی و ششمین روز هفته در تقویم میلادی است. پارسی میانه ی آن شانپت است [۱]. گاهشماری نزد ایرانیان بر پایهٔ روزهای ماه بوده است. به این ترتیب که هر روز به ایزدی منسوب بوده و نامی داشته است. نمونه را روزِ نخستِ هر ماه، به نامِ اهورمزد(هرمز)، روزِ دوم به نامِ وهومن(هومن یا بهمن)، یا روز شانزدهم به نامِ
دوشنبه، 13 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایام هفته و تاریخ آن

ایام هفته و تاریخ آن
ایام هفته و تاریخ آن


 





 
شنبه اولین روز هفته در گاه‌شماری خورشیدی و ششمین روز هفته در تقویم میلادی است. پارسی میانه ی آن شانپت است [۱]. گاهشماری نزد ایرانیان بر پایهٔ روزهای ماه بوده است. به این ترتیب که هر روز به ایزدی منسوب بوده و نامی داشته است. نمونه را روزِ نخستِ هر ماه، به نامِ اهورمزد(هرمز)، روزِ دوم به نامِ وهومن(هومن یا بهمن)، یا روز شانزدهم به نامِ ایزدبانو میثره(مهر) نامیده شده بود و هر روز که نامش با نام ماه یکسان بود به نیایش و جشن مختص می‌شد. مفهومِ هفته از تمدن‌های همسایه، به ویژه، میان رودان در فرهنگ ایرانی شده و پس از اسلام صورت امروزی گرفته است.
در گاهشمار آریایی نام این روز کیوان شید است. شنبه اولین روز کار هفتگی در ایران است.
یک‌شنبه دومین روزهفته در گاه‌شماری خورشیدی و آخرین و هفتمین روز هفته در تقویم میلادی است. در تقویم آریایی با نام مهرشید شناخته می‌شود و معادل آن در تقویم گریکوری Sunday می‌باشد. در کشورهای اروپایی و آمریکایی این روز تعطیل رسمی است.
دوشنبه سومین روز هفته در گاه‌شماری خورشیدی و اولین روز هفته در تقویم میلادی است.در گاهشمار آریایی نام این روز مهشید است. دوشنبه همچنین نام پایتخت کشور تاجیکستان می‌باشد.
سه‌شنبه چهارمین روز هفته در گاهشمار خورشیدی و با نام Tuesday دومین روز هفته در تقویم میلادی است.در گاهشمار آریایی نام این روز بهرام شید است.
چهارشنبه نام پنجمین روز هفته در زبان فارسی است.در گاهشمار آریایی نام این روز تیر شید است در ایران باستان روزی به نام چهارشنبه نبوده‌است
پنج‌شنبه ششمین روز هفته در گاهشمار خورشیدی و با نام Thursday چهارمین روز هفته در گاهشمار میلادی است.در گاهشمار آریایی نام این روز اورمرزشید است.
آدینه یا جمعه در تقویم جلالی و در بعضی از کشورهای اسلامی مانند عربستان سعودی و عراق، هفتمین و آخرین روز هفته و روز تعطیل هفته کاری و شنبه، روز اول هفته و روز اول هفته کاری به‌شمار می‌آید، و در تقویم میلادی، پنجمین روز هفته‌است، در کشورهایی که به طور قراردادی یک‌شنبه روز اول هفته‌است، آدینه، ششمین روز هفته محسوب می‌شود. در گاهشمار آریایی نام این روز ناهید شید است. این روز، بین دو روز پنج‌شنبه و شنبه قرار گرفته‌است.
در بسیاری از کشورهایی که از سیستم تقویم میلادی استفاده می‌کنند، آدینه آخرین روز کاری قبل از تعطیلات پایان هفته‌است، به طوری که در بعضی از ادارات اجازه دارند که کمتر از پوشش فرم استفاده کنند که در این ادارات، آدینه به عنوان آدینه غیر جدی(Casual Friday) یا (Dress-Down Friday) معروف است.
آدینه در نجوم، به سیاره زهره مرتبط است، که این موضوع با عشق، صلح، و آرامش، در کنار شدت احساسات و رویاهای باطل، همبسته‌است. آدینه همچنین با برج میزان و برج ثور نیز مرتبط است
ارسال توسط کاربر محترم سایت : feeffefe



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.