برای تازه پدران

براي پاسخ، کافي است خودتان از مادري که چند ماه از تولد کودک‌اش گذشته بپرسيد آيا انرژي هميشگي‌اش را دارد؟ اغلب افراد پاسخ مي‌دهند: نه! حتي خودتان مي‌توانيد ظاهر خسته آنها را ببينيد. به هر حال اضافه شدن مسايل دوره نقاهت بارداري و زايمان، تطابق با نقش جديد مادري و انجام کارهاي روزمره به علاوه کم‌خوابي، باعث مي‌شود او يک مادر
چهارشنبه، 15 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برای تازه پدران

برای تازه پدران
برای تازه پدران


 





 


 

با مشکل بي‌خوابي همسرتان چه مي کنيد؟
 

پدران بايد حواس‌شان به اين نکته باشد که مادر شدن فرآيندي خسته‌کننده و طاقت‌فرساست. مي‌پرسيد چرا؟
براي پاسخ، کافي است خودتان از مادري که چند ماه از تولد کودک‌اش گذشته بپرسيد آيا انرژي هميشگي‌اش را دارد؟ اغلب افراد پاسخ مي‌دهند: نه! حتي خودتان مي‌توانيد ظاهر خسته آنها را ببينيد. به هر حال اضافه شدن مسايل دوره نقاهت بارداري و زايمان، تطابق با نقش جديد مادري و انجام کارهاي روزمره به علاوه کم‌خوابي، باعث مي‌شود او يک مادر خسته باشد. اما اينکه شما چه‌طور مي‌توانيد بين خستگي طبيعي در مادر و خستگي که نيازمند کمک و حمايت شما است تفاوت قايل شويد، مهم است. براي اين کار بايد علل اين خستگي را بدانيد. پزشکان معتقدند قطع مکرر خواب به دليل شيردهي يا تعويض پوشک نوزاد يا گريه‌هاي شبانه او، محروميت از خواب، افسردگي يا اضطراب، کم‌خوني‌هايي که به دليل خون‌ريزي پس از زايمان هستند و باعث فقرآهن مي‌شوند، تغذيه نامناسب، کمبود برخي موادمعدني، کمبود استروژن و شايد هم نارسايي و کم‌کار شدن غده فوق‌کليه مي‌توانند از جمله علل اين خستگي باشند. خيلي از مشکلات سلامتي در مادراني که تازه زايمان کرده‌اند به علت بي‌خوابي‌شان است. حتما مي‌پرسيد چرا همسرتان نمي‌تواند خوب بخوابد. پرسش خوبي است. علاوه بر اينکه برنامه خواب و شير خوردن نوزاد اين روند را مختل مي‌کند، ترشح آدرنالين اضافه که به مادر در طول روز کمک مي‌کند تا مسووليت بچه را داشته باشد، در هنگام شب نيز او را بيدار نگه مي‌دارد. نگراني و اضطراب نيز از جمله دلايل ديگرند. به چند اقدام موثر که شما همسران آگاه و تازه‌پدرهاي حامي مي‌توانيد انجام بدهيد اشاره مي‌کنم:
برنامه‌اي را طراحي کنيد که شما و همسرتان درست زماني که کودک خواب است، بخوابيد. بي‌خوابي باعث مي‌‌شود تا از بودن با کودک خود به سرعت خسته شويد. قطعا در طول مرخصي پدرشدن (چند روز يا حدود يک هفته مرخصي بگيريد) مي‌توانيد کارهاي نوزاد و نوبت خواب را در نظر بگيريد.
از همسرتان بخواهيد شير خود را آماده کرده و چند ساعتي استراحت کند و شما در اين زمان مي‌توانيد به نوزاد شير بدهيد يا پوشک او را عوض کنيد.
اگر گريه بچه مانع خواب است از داروخانه گوش‌بند مخصوص تهيه کنيد و هر کدام در نوبت خواب از آن استفاده کنيد. بعد از اينکه مرخصي‌تان تمام شد و به سر کار برگشتيد، مي‌توانيد شب‌هاي جمعه و شنبه عهده‌دار اين مسووليت شويد.
سعي کنيد در تعطيلي آخر هفته در طول روز بخوابيد. نکته مهم ديگر آن است که مي‌توانيد کودک را بيدار کنيد و شيرش را زودتر از موعد به او بدهيد. اگر ساعت 10 شير خورده است و وقت بعدي ساعت 1 صبح است و شما مي‌خواهيد ساعت 12 نيمه شب بخوابيد، نترسيد. او را بيدار کنيد و مجددا شير بدهيد. اين کار باعث مي‌شود او تا ساعت 3 بخوابد و شما هم استراحت کنيد. اما گاهي شما به عنوان پدر نمي‌توانيد مرخصي بگيريد يا از خواب خود کم کنيد و هم‌زمان تمرکز روي کارتان هم داشته باشيد. اگر چنين است راهکار ما را در هفته بعد بخوانيد.
منبع: www.salamat.com
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.