لطفا سيگار نکشيد

بسياري از مردم در سراسر دنيا سيگار مي کشند و بسياري از آنها هم هر روز تصميم مي گيرند از فردا ديگر سيگار نکشند و آن را ترک کنند! ولي تعداد کساني که در اين کار موفق مي شوند، از عده اي که تصميم مي گيرند، خيلي کمتر است. کنار گذاشتن يک عادت، مانند ناخن جويدن ، کار ساده اي نيست و ترک سيگار هم بسيار دشوار است. جدا از اينکه
سه‌شنبه، 21 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لطفا سيگار نکشيد

لطفا سيگار نکشيد
لطفا سيگار نکشيد


 





 
بسياري از مردم در سراسر دنيا سيگار مي کشند و بسياري از آنها هم هر روز تصميم مي گيرند از فردا ديگر سيگار نکشند و آن را ترک کنند! ولي تعداد کساني که در اين کار موفق مي شوند، از عده اي که تصميم مي گيرند، خيلي کمتر است. کنار گذاشتن يک عادت، مانند ناخن جويدن ، کار ساده اي نيست و ترک سيگار هم بسيار دشوار است. جدا از اينکه بدن فرد سيگاري به مواد موجود در سيگار عادت کرده، روان او بيشتر به اين عادت وابسته شده و همين بزرگ ترين مانع ترک سيگار است. در فرايند ترک سيگار تغييرات جسمي و رواني زيادي رخ مي دهد که فرد براي تحمل آن بايد از حمايت اطرافيان برخوردار باشد. اطرافيان بايد از اين تغييرات آگاه باشند و بدانند چه کنند که او دوباره به طرف سيگار نرود. در ادامه درباره روش هاي کمک به فرد سيگاري براي ترک سيگار، خواهيد خواند.
در ابتدا بايد بدانيد که ترک سيگار کار دشواري است و اگر دوست يا يکي از افراد خانواده تان در وسط کار شکست مي خورد و دوباره سيگار را لاي انگشتانش مي بينيد، از او انتقاد و او را سرزنش يا تمسخر نکنيد. اگر مي بينيد سخت تلاش مي کند، او را تشويق و به خاطر تلاش و کوششي که از خود نشان مي دهد تحسين و ستايش کنيد. براي موفقيت هاي کوچک به او تبريک بگوييد و بدانيد که طي مدت ترک سيگار عصبي و تحريک پذير خواهد بود و ممکن است از کوچک ترين اتفاقي عصبي شود و دادوبيداد راه بيندازد. اين رفتارها را تا حد امکان تحمل کنيد و طاقت بياوريد. بدانيد که اين بدخلقي ها دائمي نخواهند بود. با روش هاي زير مي توانيد اين دوران سخت را هم براي خودتان و هم او ساده تر کنيد.
تشويق به ترک سيگار
شما مي توانيد باملايمت و آرامش فرد سيگاري را به ترک سيگار تشويق کنيد. براي اين کار به نکات زير توجه نماييد:
بحث درباره ترک سيگار را با ملايمت و آرامش شروع کنيد.
طوري صحبت کنيد که او بفهمد چرا از او مي خواهيد سيگار را ترک کند. دلايلي را مطرح کنيد که هم براي شما مهم باشد و هم براي او؛ مثلا به جاي اينکه غر بزنيد و بگوييد: «ديگر از خالي کردن زيرسيگاري هاي کثيف خسته شده ام»، با مهرباني به او بگوييد:
«من دوست دارم سال هاي سال با تو زندگي کنم.»
يکي از راه هاي موثر ديگر اين است که صحبت تان را با توضيح روش جديدي که براي ترک سيگار ابداع شده شروع کنيد.

لطفا سيگار نکشيد

پرحرفي نکنيد. در پنج دقيقه حرف هاي تان را بزنيد.
به او بگوييد که آماده ايد از هر راه مناسبي به او کمک کنيد.
مرتب سراغ او نرويد و کلافه اش نکنيد. هر شش ماه يکبار دوباره تلاش کنيد.
کمک به کسي که در حال ترک سيگار است
خانواده و دوستان بهترين افراد براي کمک به چنين فردي هستند. همچنين کساني که به تازگي و با موفقيت سيگار را ترک کرده اند هم مي توانند به او کمک کنند.
اگر کسي که در حال ترک است از شما کمک خواست، مي توانيد:
کاري کنيد که او حواسش از سيگار کشيدن پرت شود و ميلش به سيگار کاهش يابد. مثلا بعد از ناهار براي قدم زدن بيرون برويد يا برايش سرگرمي فراهم کنيد.
رفتارهاي عصبي يا پرخاشگرانه او را تا حد ممکن تحمل کنيد و به او خرده نگيريد.
از او بپرسيد به چه چيزهايي احتياج دارد.
وقتي او موقعيت پرتنشي را بدون سيگار کشيدن پشت سر مي گذارد يا بدون سيگار کشيدن به هدف سخت ومهمي دست پيدا مي کند، برايش هديه اي کوچک بخريد.
اگر سيگاري هستيد، اطراف او و جايي که او شما را ببيند سيگار نکشيد. هرگز به او سيگار تعارف نکنيد(حتي به عنوان شوخي) همچنين سيگارهاي تان را در دسترس او و جايي که ببيند، نگذاريد.
اگر خودتان هم سيگار را ترک کرده ايد، با او درباره مزاياي ترک سيگار و بهبود وضعيت سلامتي تان حرف بزنيد. از زمان هايي صحبت کنيد که در وضعيت سختي قرار داشتيد و مي خواستيد سيگار بکشيد، ولي مقاومت خود را براي او شرح دهيد.
کمک به کسي که مدام شکست مي خورد
بسياري از افرادي که در نهايت موفق به ترک سيگار مي شوند، بارها در اين راه شکست خورده اند. اگر کسي که مشغول ترک سيگار است و شما به او کمک مي کنيد شکست خورد، دلسرد نشويد و به طرق مختلف، از جمله روش هاي زير به او کمک کنيد:
تلاش او براي ترک سيگار را تحسين کنيد و براي هر چند مدت که سيگار نکشيده به او تبريک بگوييد ممکن است اين زمان چند روز، چند هفته يا چند ماه باشد.
وقتي شکست مي خورد، او را به تلاش دوباره تشويق کنيد. به او نگوييد«اگر باز هم تلاش کني...» بلکه بگوييد«وقتي دوباره تلاش کني...» تحقيقات نشان داده است کساني که در ترک سيگار شکست مي خورند، در آينده نزديکي دوباره تلاش خواهند کرد.
به او کمک کنيد از تجربه قبلي درس بگيرد و نکات ضعيف خودش را بشناسد. چيزهايي که فرد سيگاري از تجربه ناموفق قبلي مي آموزد، مي تواند در تجربه بعدي او را ياري کند.
پيشنهاد کنيد که وقتي دوباره شروع به ترک کرد، از روش هاي موثرتري براي ترک سيگار استفاده کند.
منبع:دنياي سلامت 54



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.