زنان، بارداري و مشکل اضافه وزن

افزايش وزن در دوران بارداري در زنان گوناگون متفاوت است. مادران جوان در بارداري اول معمولا اضافه وزن بيشتري در مقايسه با مادران مسن‌تر و چندزا دارند.افزايش وزن معمولي در دوران بارداري براي زناني که پيش از بارداري، وزن طبيعي در مقايسه با قد داشته‌اند حدود 5/11 تا 16 کيلوگرم پيشنهاد شده است که کمي‌بيش از مقداري است که در گذشته معمول بود و علت آن هم در کم کردن احتمال عقب ماندگي رشد داخل رحم است.
چهارشنبه، 29 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زنان، بارداري و مشکل اضافه وزن

زنان، بارداري و مشکل اضافه وزن
زنان، بارداري و مشکل اضافه وزن


 





 
خانم‌هاي باردار درباره وزن شان نگران‌اند، چه افزايش و چه کاهش وزن. خوب است بدانيم که وزن دوران بارداري در حالت طبيعي چه قدر است و چگونه بايد آن را کنترل کنيم.
افزايش وزن در دوران بارداري در زنان گوناگون متفاوت است. مادران جوان در بارداري اول معمولا اضافه وزن بيشتري در مقايسه با مادران مسن‌تر و چندزا دارند.افزايش وزن معمولي در دوران بارداري براي زناني که پيش از بارداري، وزن طبيعي در مقايسه با قد داشته‌اند حدود 5/11 تا 16 کيلوگرم پيشنهاد شده است که کمي‌بيش از مقداري است که در گذشته معمول بود و علت آن هم در کم کردن احتمال عقب ماندگي رشد داخل رحم است. در عين حال، بايد به اين نکته توجه داشت که وزن بيشتر، زايمان را مشکل‌تر مي‌کند. براي افزايش وزن در دوران بارداري مي‌توان از جدول زير استفاده کرد:

مواظب وزنتان باشيد
 

بنابراين زناني که در زمان شروع بارداري کم وزن هستند نياز به افزايش وزن بيشتري دارند تا هم بتوانند وزن عقب‌مانده خود را جبران کنند وهم حفاظت کافي از بارداري کنند. برعکس در زنان چاق افزايش وزن کمتري لازم است. در زنان بارداري که بيش از يک جنين دارند (دو قلو، سه قلو) افزايش وزن بيشتري حدود 16 تا 5/20 کيلوگرم پيشنهاد شده است.
اگر مادر بر اساس اشتهاي طبيعي خود غذا مصرف کند، در آخر سه ماه اول بارداري حدود 9/0 تا 8/1 کيلوگرم و در شش ماه بعدي هر هفته حدود 400 تا 450 گرم بايد افزايش وزن داشته باشد. تغيير زياد در تعادل مايعات به ويژه پس از هفته بيستم بارداري که به صورت افزايش ناگهاني وزن ظاهر مي‌شود اغلب نمايانگر مسموميت بارداري است.
در مادراني که وزن بالايي دارند افزايش وزني حدود 6 تا 7 کيلوگرم در دوران بارداري مربوط به وزن کودک و ديگر ضمايم بدون تجمع چربي است.
نتايج مطالعات نشان داده است که در زنان چاقي که افزايش وزن آنها در دوران بارداري کمتر از شش کيلوگرم بوده است مرگ و مير جنين در اواخر بارداري و نوزاد پس از زايمان دو برابر افزايش داشته است. بنابراين دوره بارداري به هيچ وجه نبايد زمان کنترل وزن و رژيم گرفتن باشد.
هر زن باردار بايد در شروع بارداري از وزن خود به عنوان قسمتي از ارزيابي وضع تغذيه آگاه باشد سپس با تجزيه و تحليل غذاي معمولي، الگوي فعاليت روزانه و تاريخچه وزن مي‌توان افزايش وزني را که براي دوران بارداري بهترين است تعيين کرد و در انتخاب غذاي مصرفي که در عين مطابق ميل بودن، جهت افزايش وزن در اين دوران، مغذي و کافي باشد زن باردار را راهنمايي نمود.

ويار و اضافه‌وزن
 

بيشتر بانوان در دوره بارداري دچار مشکلي به نام ويار مي‌شوند. تغييرات فيزيکي که در اثر حاملگي ايجاد مي‌شود در وضع روحي مادر آينده تاثير گذاشته و زمينه‌ساز تشويش و اضطراب است که نتيجه آن به شکل پر خوري نمايان مي‌شود. در مواردي توجه به عقايد و افکار غلط و غيرمنطقي نيز مزيد بر علت مي‌شود براي مثال، عده‌اي معتقدند که چون نمي‌توان جلوي چاقي را گرفت بنابراين انگيزه‌اي براي چشم پوشي از لذت خورد و خوراک وجود ندارد.
براي تعيين مقدار اضافه وزن مناسب لازم است به يک نکته توجه شود و آن اين است که براي آنکه مادري بتواند نوزادي به وزن 3 تا 5/3 کيلوگرم را به دنيا آورد بايد حدود 5/8 کيلوگرم اضافه وزن داشته باشد.
عذر و بهانه‌هايي که اغلب موجب چاقي هستند، عبارتند از: من بدون وقفه احساس گرسنگي مي‌کنم، زمينه چاقي در فاميل، زمينه هورموني، بايد مواظب خود باشم، هرچه مي‌خورم تبديل به چربي مي‌شود، رژيم را بعدا شروع خواهم کرد. در انتها بهتر است اين رژيم‌ها را به مدت 9 ماه فراموش کنيد:
رژيم گياه خواري، رژيم خام خواري، گرسنگي ممتد، رژيم با انرژي کمتر از 1500 کالري، رژيم بدون مواد نشاسته‌اي و قند، رژيم بدون چربي‌ها.
در مورد اضافه‌وزن حاملگي به پزشک مراجعه کنيد اگر...
• زير هجده سال هستيد
• بيش از سي و پنج سال داريد
• منتظر دوقلو هستيد
• رژيم گياه‌خواري داريد
• آخرين حاملگي شما به يک سال قبل منتهي مي‌شود
• دو فرزند در سه سال گذشته به دنيا آورده‌ايد
• رژيم لاغري گرفته‌ايد
• اضافه وزن‌ داريد
• بعد از دهمين هفته حاملگي لاغر شده‌ايد
• اضافه وزني حدود 4 تا 5/4 کيلوگرم در طول بيستمين هفته حاملگي داشته‌ايد
• دل به هم خوردگي و استفراغ مانع تغذيه تان شده است
• اضافه وزن حدود 10 کيلوگرم در بيستمين هفته حاملگي را داشته‌ايد
• پيش از بارداري لاغر اندام بوده‌ايد.
چنانچه 1 تا 3 پاسخ شما مثبت است، حتما بايد با پزشک معالج مشورت کنيد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.