اسطوخودوس، گياهي آرامبخش

اسطوخودوس گياه اعجاب انگيزي است که در سلامتي بدن معجزه مي کند! اين گياه جاي سوختگي و نيش حشرات را تسکين مي دهد، خواب راحتي به ارمغان مي آورد، به هضم غذا کمک مي کند و يک داروي ضدعفوني کننده فوق العاده به حساب مي آيد. در مطلب پيش رو شما را با خواص اين گياه شگفت انگيز و نيز روش استفاده آن آشنا مي کنيم.
شنبه، 2 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسطوخودوس، گياهي آرامبخش

اسطوخودوس، گياهي آرامبخش
اسطوخودوس، گياهي آرامبخش


 

نويسنده: فاطمه مهدي پور




 
اسطوخودوس گياه اعجاب انگيزي است که در سلامتي بدن معجزه مي کند! اين گياه جاي سوختگي و نيش حشرات را تسکين مي دهد، خواب راحتي به ارمغان مي آورد، به هضم غذا کمک مي کند و يک داروي ضدعفوني کننده فوق العاده به حساب مي آيد. در مطلب پيش رو شما را با خواص اين گياه شگفت انگيز و نيز روش استفاده آن آشنا مي کنيم:

اسطوخودوس، التيام بخش سوختگي
 

وقتي قسمتي از بدن دچار سوختگي مي شود، به اسطوخودوس فکر کنيد. دکتر کريستين سي يور ترانکا، دکتر داروساز مي گويد:« روغن گياه اسطوخودوس عملکرد قابل ملاحظه اي در روند احياي پوستي دارد.»
روش استفاده: به مدت 15 دقيقه، روي ناحيه اي که دچار سوختگي شده آب سرد بريزيد. توجه داشته باشيد آب خيلي خنک نباشد. سپس با يک دستمال تميز پوست را به آرامي خشک کرده 2 الي 5 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي پوست سوخته بماليد. روزانه سه مرتبه، تا درمان کامل بافت هاي آسيب ديده اين کار را تکرار کنيد.

اسطو خودوس و خواب راحت
 

اسطوخودوس گياه شگفت انگيزي است که در درمان اختلالات جزئي خواب مؤثر عمل مي کند. اين گياه به خاطر اينکه سردرد، اضطراب و ناراحتي هاي عصبي را برطرف مي سازد، خواب راحتي را به شما هديه مي دهد. آزمايش هاي باليني که در سال 2005 در بريتانيا انجام شد نشان داد اسطوخودوس در درمان بي خوابي مؤثر است.
روش استفاده: 1/5گرم برگ و گل خشک اسطوخودوس را در 15 سي سي ليتر آب جوش دم کرده و از صافي رد کنيد و هنگام خواب 1 فنجان بنوشيد. در صورتي که اختلالات خواب مربوط به مشکلات عصبي گوارش باشد، صبح، ظهر و شب 1 فنجان از اين دم کرده شفابخش را ميل نماييد. به مدت يک الي دو ماه اين درمان را در پيش بگيريد و اگر لازم بود تا حل مشکل بي خوابي دوره جديدي را شروع کنيد.

اسطوخودوس، گياهي آرامبخش

اسطوخودوس، تسکين دهنده سوزش نيش حشرات
 

آيا تاکنون پشه، زنبور، عنکبوت، عروس دريايي يا حشرات ديگري شما را نيش زده است؟ دانيال فستي، نويسنده « کتاب مقدس عصاره هاي گياهي من» مي گويد:« در صورتي که حشره اي شما را نيش زد، اگر يک شيشه روغن گياه اسطوخودوس به همراه داريد، نگران چيزي نباشيد؛ چون اسطوخودوس التيام بخش و پادزهري فوق العاده است.» اين گياه همچنين ضدعفوني کننده نيز هست.
روش استفاده: اگر لازم است نيش حشره را در بياوريد و بلافاصله 1 الي 2 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي جاي نيش بماليد و نيم ساعت بعد به تعداد 3 تا 4 بار اين کار را تکرار کنيد. پس از آن روزانه 3 مرتبه گياه اسطوخودوس را روي جاي نيش بماليد و تا درمان کامل مرتباً از اين روغن استفاده کنيد. لازم به ذکر است روغن اسطوخودوس براي درمان مارگزيدگي هيچ تاثيري ندارد و بايد هر چه سريع تر به پزشک مراجعه شود.

اسطوخودوس، هضم کننده غذا
 

آيا شما نيز از نفخ يا يبوست رنج مي بريد؟ در اين صورت بهتر است به اسطوخودوس اعتماد کنيد. دکتر کريستين سي يورترانگا مي گويد:« اسطوخودوس خاصيت ضد استرس دارد و به همين دليل به هضم غذا کمک مي کند.
روش استفاده: 1 الي 2 قاشق چايخوري گل خشک اسطوخودوس را در 15 سي سي ليتر آب جوش بريزيد و بگذاريد به مدت 10 دقيقه دم بکشد؛ سپس از صافي رد کنيد و روزانه 2 يا 3 فنجان و 1 فنجان نيز موقع خوابيدن از اين دم کرده بنوشيد. علاوه بر اين، مي توانيد روغن گياه اسطوخودوس را به صورت موضعي استفاده کنيد. به اين ترتيب که 2 الي 4 قطره از اين روغن را در يک قاشق سوپخوري روغن گياهي رقيق کرده و روي شکم خود بماليد و در جهت عقربه هاي ساعت ماساژ دهيد تا کاملاً جذب پوست شود.

اسطوخودوس، ضد ميگرن
 

گياه اسطوخودوس به خاطر خواصش در رفع سردرد و همچنين ميگرن شهرت بسياري دارد؛ زيرا استرس را از بين مي برد و اين امر تاثير آن را در مبارزه با سردرد بيشتر مي کند.
روش استفاده: 2 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي شقيقه ها، پيشاني يا پشت گردن خود بماليد و ماساژ دهيد. اگر لازم باشد، اين کار را يک بار ديگر تکرار کنيد.

اسطوخودوس، يک ضدعفوني کننده گياهي
 

براي ضدعفوني کردن زخم هيچ گياهي بهتر از اسطوخودوس نيست. اسطوخودوس، يک ضدعفوني کننده و ضد باکتري قوي محسوب مي شود.
روش استفاده: زخم را به دقت با آب و صابون شستشو دهيد و 2 الي 4 قطره از روغن اسطوخودوس را روي آن بماليد و در طول روز چندين بار اين کار را تکرار کنيد.

اسطوخودوس، گياهي آرامبخش

اسطوخودوس و استرس
 

براي مقابله با استرس نيز هيچ گياهي به اندازه اسطوخودوس مؤثر نيست. دانيال فستي در کتابش مي نويسد:« اسطوخودوس اعصاب را آرام و عضلات را شل مي کند. اين گياه آرامبخش، دستگاه عصبي و تحريک پذيري آن را کنترل مي نمايد.» بر اساس مطالعات متعددي که روي اسطوخودوس انجام گرفته، روغن اين گياه، استرس بعد از عمل را در بيماراني که عمل جراحي قلب انجام داده اند، کاهش مي دهد و اضطراب زناني را که تحت همودياليز قرار مي گيرند، کم مي کند.
روش استفاده: 15 سي سي ليتر آب جوش را روي يک قاشق چايخوري گل اسطوخودوس بريزيد؛ در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه دم بکشد؛ سپس محلول را از صافي رد کنيد و روزانه 2 تا 3 فنجان از اين دم کرده بنوشيد. توجه: دکتر کريستين سي يور ترانکا خاطر نشان مي کند:« از مصرف بيش از اندازه اين دم کرده ( بيش از مقدار ذکر شده) خود داري کنيد. در صورت زياده روي احتمال اين وجود دارد که اسطوخودوس تاثير معکوس داشته باشد و به جاي آرامبخشي باعث تحريک اعصاب شود.»

اسطوخودوس، بهبود دهنده زخم
 

اگر دچار جراحتي شده ايد يا جاي زخم و جوشي داريد که خوب نمي شود، وقت را از دست ندهيد و از اسطوخودوس استفاده کنيد. اين گياه اعجاب انگيز سرعت بهبودي زخم را به طور چشمگيري افزايش مي دهد و پوست را احيا مي کند.
روش استفاده: زخم را با آب و صابون تميز کنيد و روزانه 2 الي 4 قطره از روغن گياه اسطوخودوس را به مدت 10 روز روي زخم بماليد.

اسطوخودوس و دل درد
 

تحمل استرس در مواقعي مثل اسباب کشي، دغدغه ها يا درگيري هاي خانوادگي و... اغلب باعث ايجاد اختلالاتي در عملکرد روده ها مي شود و اسطوخودوس مي تواند درمان موثري براي اين قبيل ناراحتي ها باشد. دکتر کريستين سي يور ترانکا مي گويد:« اسطوخودوس به عنوان يک مسکن و ضد اسپاسم روي اختلالاتي که منشاء عصبي دارند اثر گذاشته و باعث کنترل و تسکين آنها مي شود.
روش استفاده: 1 تا 2 قاشق چايخوري گل خشک را با 15 سي سي ليتر آب جوش به مدت 10 دقيقه دم کنيد و روزانه 2 تا 3 فنجان و 1 فنجان نيز موقع خواب از اين دم کرده ميل نماييد. همچنين مي توانيد 2 الي 4 قطره از روغن گياه اسطوخودوس را با 1 قاشق سوپخوري روغن گياهي رقيق کرده و مستقيماً روي شکم خود بماليد. نواحي دردناک ( روي دستگاه گوارش) را در جهت عقربه هاي ساعت ماساژ دهيد تا روغن جذب پوست شود.

اسطوخودوس، باز کننده مجاري تنفسي
 

اسطوخودوس، براي « مبارزه» با التهاب نايژه يا همان برونشيت « سلاح خوبي» است. دانيال فستي در کتاب خود مي نويسد:« گياه اسطوخودوس ضدعفوني کننده ريوي موثري است که ترشحات برونشيتي را کاسته و به خلط انداختن آن را آسانتر مي سازد.»
روش استفاده: 15 سي سي ليتر آب جوش را روي يک قاشق چايخوري گل اسطوخودوس بريزيد، در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد 10 دقيقه دم بکشد. روزانه 2 الي 3 بار يک فنجان از اين دم کرده بکشد. روزانه 2 الي 3 بار يک فنجان از اين دم کرده ميل کنيد ( بعد از غذا) البته توجه داشته باشيد که در صورت بيماري برونشيت مصرف دم کرده اسطوخودوس بايد به عنوان درمان مکمل در کنار درمان مخصوص اين بيماري در نظر گرفته شود.

اسطوخودوس، گياهي آرامبخش

آيا اسطوخودوس ضد فشار خون است؟
 

روغن گياه اسطوخودوس قلب را آرام مي کند و مي تواند در کاهش فشار خون بالا مؤثر باشد. به همين دليل توصيه مي شود براي مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مکمل استفاده کنيد.
روش استفاده: مي توانيد از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنيد يا 2 قطره از روغن اسطوخودوس را با 20 قطره روغن گياهي رقيق کرده و روي ستون فقرات، انحناي کف پا و يا کف مشت ها بماليد. اين کار را دو بار در روز انجام دهيد.

اسطوخودوس، ضد بيد
 

براي خلاص شدن از شر بيدها کافيست اندکي روغن گياه اسطوخودوس به کار بريد. در قديم از اسطوخودوس براي از بين بردن بيد استفاده مي کردند. دانيال فستي مي گويد:« اسطوخودوس به اندازه گلوله هاي نفتالين و ديگر حشره کش هاي سمي براي از بين بردن بيدها مؤثر است.»
روش استفاده: 4 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي يک مکعب چوبي يا سنگ اسفنجي بريزيد و آن را در گوشه اي از گنجه يا کمد لباس ها قرار دهيد. مرتباً اين کار را تکرار کنيد؛ به خصوص در ماه شهريور که زمان از تخم درآمدن بيدها است. همچنين مي توانيد گل هاي اسطوخودوس را خشک کرده داخل کيسه هاي کوچکي بريزيد و بدوزيد. کيسه هاي کوچک اسطوخودوس را در کمد لباس هاي تان قرار دهيد. به اين ترتيب لباس هاي شما بوي مطبوعي خواهند گرفت و از آسيب بيدها در امان خواهد ماند.

اسطوخودوس مورچه ها را فراري مي دهد
 

دانيل فستي که استفاده از اسطوخودوس را براي از بين بردن مورچه ها توصيه مي کند، در کتاب خود مي نويسد:« مورچه ها از عصاره و روغن گياهي بيزارند و زماني که با روغن گياه اسطوخودوس از آنها پذيرايي کنيد، پا به فرار مي گذارند.»
روش استفاده: براي استفاده بهينه از اسطوخودوس، 5 قطره روغن گياه اسطوخودوس، 10قطره روغن( عصاره) نعناي تند و يک چهارم ليتر الکل 40 درجه را در يک آبپاش بريزيد و روزانه چندين بار به محل تجمع مورچه ها بپاشيد. چند روز اين کار را ادامه دهيد. خواهيد ديد که مورچه ها به جاي ديگري نقل مکان مي کنند.
منبع: دنياي سلامت( شماره 61)
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.