حساسيت‌هاي طلايي و بدلي

حساسيت‌هاي پوستي، ناشي از طيف وسيعي از مواد پيرامون ماست كه در اكثريت موارد، خود فرد يا پزشك متخصص قادر به تفكيك اين مواد نخواهند بود. به طور كلي، حساسيت پوستي شامل انواع تماسي و آلرژيك است که در اين نوشته، به اختصار، با آنها آشنا خواهيد شد.
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حساسيت‌هاي طلايي و بدلي

حساسيت‌هاي طلايي و بدلي
حساسيت‌هاي طلايي و بدلي


 

نويسنده:دكتر فريده مهتي‌پور*




 

نگاهي به برخي از رايج‌ترين حساسيت‌هاي پوستي به زيورآلات
 

حساسيت‌هاي پوستي، ناشي از طيف وسيعي از مواد پيرامون ماست كه در اكثريت موارد، خود فرد يا پزشك متخصص قادر به تفكيك اين مواد نخواهند بود. به طور كلي، حساسيت پوستي شامل انواع تماسي و آلرژيك است که در اين نوشته، به اختصار، با آنها آشنا خواهيد شد.
حساسيت تماسي كه به‌طور شايع‌تري آن را مشاهده مي‌كنيم، عبارت است از حساسيت ناشي از تماس يك ماده خارجي با سطح پوست به نحوي كه ماده مذكور به‌صورت بالقوه توانايي آسيب‌رساندن به بافت پوست را داشته باشد.
در اين حالت، يك پاسخ التهابي در ناحيه تماس ديده مي‌شود كه به شكل يك ناحيه قرمزرنگ با حاشيه‌اي مشخص و تغييرات تاولي ريز توام با خارش و سوزش خود را نشان مي‌دهد. حتي گاهي تاول‌هاي بزرگ يا زخم پوستي نيز مي‌تواند مشاهده شود كه اين ناحيه مي‌تواند ترشحات خوني يا آبكي داشته باشد.

دست‌ها؛ قربانيان درجه اول
 

با اينكه اكثريت موارد ناشي از حساسيت‌هاي تماسي در دست‌ها مشاهده مي‌شود ولي در مواردي از قبيل استفاده از تزيينات، طلاجات يا بدليجات كه امروزه به طور شايع مشاهده مي‌شود، ممكن است مناطقي از قبيل گوش و گردن را نيز درگير كند.
گاهي حساسيت‌‌هاي شغلي نيز در افرادي كه در محيط‌هاي مرطوب كار مي‌كنند يا با مواد شوينده سروكار دارند دردسرساز است كه در اين مورد نيز ضايعه در 80 درصد موارد در ناحيه دست‌ها مشاهده مي‌شود. اين حساسيت‌ها را مي‌توان به طور شايع در كارگران موادغذايي، پرسنل مراکز بهداشتي- درماني، آرايشگرها و كارگران ساختماني و... مشاهده كرد.
در بانواني كه (به‌ويژه در كشور ما) علاقه خاصي به شست‌و‌شو با مواد شوينده قوي، جرم‌گيرها و سفيدكننده‌ها دارند به طور شايعي حساسيت‌هاي حاد مزمن در ناحيه دست‌ها را مشاهده مي‌كنيم.
بسياري از موارد ديگر ممكن است تابلوي متفاوتي داشته باشند. تماس‌هاي مكرر و متناوب در طول يك دوره چندروزه تا چند ماهه لازم است تا واكنش بارزي در پوست مشاهده شود كه اين واكنش‌ها مي‌توانند به‌صورت حساسيت‌هاي تماسي مزمن يا از نوع حساسيت آلرژيك باشند. مواد آرايشي، عطرها و بدليجات مورد استفاده بانوان هر يك مي‌توانند واكنش‌هاي خاصي را ايجاد كنند.

حساسيت‌هاي طلايي و بدلي

بدليجات حساسيت‌زا
 

در مورد زيورآلات بدلي بايد توجه داشت كه جنس اين تزيينات ممكن است از نيكل، تيتانيوم و استيل باشد.
تزيينات نيكلي از شايع‌ترين اقلام تزئيني هستند كه باعث واكنش آلرژيك مي‌شوند. در مورد وسايل تزييني ساخته‌شده از استيل نيز امكان بروز چنين واكنشي وجود دارد زيرا استيل نيز حاوي مقداري نيكل در تركيب خود است. گفته مي‌شود حدود 15 تا 30 درصد خانم‌ها نسبت به نيكل حساسيت آلرژيك نشان مي‌دهند. شايع‌ترين محل‌هاي درگيري، نرمه گوش، ناحيه گردن و مچ‌دست‌هاست.
علاوه بر اين، نيكل در ترکيب اصلي فلز دكمه‌‌هاي لباس، سكه‌هاي پول و وسايلي مانند كليد و قيچي نيز كه به طور رايج مورداستفاده‌ قرار مي‌گيرند مشاهده مي‌شود، بنابراين مواد حساسيت‌زا فقط در بدليجات موجود نيست و در بسياري از ابزارآلات رايج نيز يافت مي‌شود.

طلا هم حساسيت ايجاد مي‌كند
 

علاوه بر اين بايد توجه كنيد كه فقط بدليجات نيستند كه مي‌توانند باعث واكنش‌هاي آلرژيك شوند بلكه تزيينات ساخته‌شده از طلا هم ممكن است در برخي خانم‌ها حساسيت‌زا باشند، بنابراين استفاده از طلا به معني عدم‌حساسيت حتمي نيست به طوري كه اگر چنين سوابقي چه با طلا و چه با بدليجات در فردي مشاهده شود، لازم است با انجام تست‌هاي آزمايشگاهي دقيقا ماده ايجادكننده حساسيت را شناسايي و آن را از وسايل مصرفي بيمار خارج كنيم.
به ويژه زيورآلاتي مانند حلقه كه مي‌تواند هم ايجاد حساسيت كند و هم باعث تجمع رطوبت و ميكروب‌هاي مختلف در ناحيه شود.

چه بايد کرد؟
 

زيورآلات حساسيت‌زا اعم از حلقه، گوشواره و گردن‌بند، بهتر است به ويژه هنگام خواب‌ از بدن جدا شوند و مخصوصا در مورد حلقه بايد ناحيه زيرين آن شسته و به دقت خشك شود و سپس از كِرِم‌هاي مرطوب‌كننده طبق توصيه متخصص پوست در ناحيه استفاده شود. ولي چنانچه شما فردي هستيد كه واكنش حاد و شديدي نسبت به هر يك از وسايل فوق نشان داده‌ايد، لازم است با مراجعه به پزشك خود اقدامات درماني لازم را دريافت و در صورت امكان وسيله موردنظر را به طور كامل از فهرست وسايل مصرفي خود خارج كنيد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.