نقش والدین در سلامت جنسی فرزندان

اگر والدین به سوالات یا كنجكاوی‌های جنسی فرزندان به طور طبیعی و مناسب پاسخ داده و با توجه به ادراك آنها و به دور از مخفی‌كاری، سرزنش و سركوب نیازها واكنش مناسب نشان دهند خطر انحراف ذهنی كودكان نسبت به این مسائل كمتر خواهد شد.
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش والدین در سلامت جنسی فرزندان

نقش والدین در سلامت جنسی فرزندان
نقش والدین در سلامت جنسی فرزندان


 





 
نقش والدین در تشكیل و تداوم هویت جنسی كودكان یكی از مهم‌ترین و دشوارترین و در عین حال دقیق‌ترین مسوولیت‌های تربیتی است كه در آینده كودكان سهم بسیار بزرگی دارد.
برای تضمین سلامت جنسی كودكان توجه به توصیه‌های زیر كارساز است:
آشنایی والدین با مراحل رشد جنسی كودكان و چگونگی برخورد مناسب با نیازها و ویژگی‌های روان‌شناختی و زیست‌شناختی آنان می‌تواند پایه و اساس سلامت جنسی كودكان را تامین نماید.
اگر والدین به سوالات یا كنجكاوی‌های جنسی فرزندان به طور طبیعی و مناسب پاسخ داده و با توجه به ادراك آنها و به دور از مخفی‌كاری، سرزنش و سركوب نیازها واكنش مناسب نشان دهند خطر انحراف ذهنی كودكان نسبت به این مسائل كمتر خواهد شد.
توجه داشته باشید كه سركوب نیروی جنسی باعث از بین رفتن آن و پیشگیری از انحرافات اخلاقی فرزندتان نمی‌شود، بلكه سبب تشدید انحرافات این غریزه و آسیب‌های اخلاقی می‌گردد.
بسیاری از كودكان هنگام صحبت كردن درباره مسائل جنسی می‌خندند و خجالت می‌كشند. والدین می‌توانند با رفتار طبیعی از میزان تنش آنها كاسته و برایشان روشن كنند كه همه افراد، موجودات جنسی‌اند، حتی جنس مخالف؛ پس دانستن درباره جنسیت چیزی نیست كه از آن خجالت بكشیم. فقط این مسائل موارد خصوصی هستند كه با غریبه‌ها نمی‌توان آنها را مطرح كرد؛ ولی با پدر و مادر با رعایت جوانب آن می‌توان در این مورد صحبت كرد و سوالات را پرسید.
از همان روزهای نخستین زندگی، كودك نشانه‌هایی از لذات جسمانی را در خود دارد و نشان می‌دهد كه اگر این احساس به طور طبیعی پاسخ داده شود و به شكل سالم هدایت شود، اصول بهداشت روانی و سلامت جنسی كودك در مراحل بعدی تامین خواهد شد.
كودكان نیز باید مانند نوجوانان به منبع اطلاعاتی درستی دسترسی داشته باشند. بچه‌هایی كه بدن خود را می‌شناسند و نحوه كار كردن اجزای جنسی بدن خود را می‌دانند، درك بهتری از مفهوم جنسیت داشته و هویت محكم‌تری دارند.
والدین باید پیام‌هایی روشن درباره ارزش خانوادگی و عقاید خود درباره جنسیت و روابط سالم به فرزندان خود ارائه دهند و در این مورد، خود نیز مانند الگویی ارزشمند به گفتار خود پایبند بوده و به آن عمل كنند.
بسیاری از والدین فكر می‌كنند كه اگر درباره مسائل جنسی با كودك خود صحبت كنند، افكار جنسی را در ذهن‌های كوچك آنها پرورش می‌دهند و با این كار باعث انحرافات آنها می‌شوند. بدیهی است كه در این نوع خانواده‌ها، كودك با برخورد با موضوعات مرتبط با جنسیت، از والدین خود روی برگردانده و پاسخ خود را در جاهای دیگر جستجو می‌كند.
بعضی از والدین امید دارند كه كودك بزرگ شده و خودش در مدرسه آموزش‌های لازم را كسب ‌كند؛ این بزرگ‌ترین اشتباه است. صبر كردن تا دوره بلوغ، قبل از پرداختن به مسائل جنسی و هویت جنسی فرزندان، كار عاقلانه‌ای نیست.
تربیت جنسی سالم، نقش مهمی در ایجاد حس محبت، صمیمیت، ایثار، فداكاری، زیبایی، دوستی و هنر عشق ورزیدن دارد.
اگر فرزندتان شما را با سوال خود غافلگیر كرد، می‌توانید پاسخ خود را به تعویق بیندازید، اما حتماً در اولین فرصت به او پاسخ دهید.
ارائه اطلاعات متناسب با مراحل رشد كودك، برای درك جنسی او ضروری است.
جنسیت، هم بر جنبه‌های جسمی تاثیر دارد و هم بر جنبه‌های عاطفی همچون روابط، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های تصمیم‌گیری.
برای این‌كه بچه‌ها نسبت به جسم خود احساسی خوشایند داشته باشند، والدین نیز باید برای حد و مرز و حریم آنها احترام قائل شوند. مثلا هرگز به میل خودتان اصرار نكنید كه فرزندتان به كسی محبت كند، یا كسی را به اجبار ببوسد. حتی وقتی آنها تمایل ندارند، به زور آنها را در آغوش نكشید.
به كودكان خود بیاموزید كه اعضای تناسلی، اعضای خصوصی بدن آنها هستند، بنابراین هیچ‌كس دیگری بجز خودتان نباید درباره آن چیزی بداند یا به آن دسترسی پیدا كند.
در مواقعی كه لازم باشد فردی مثل پزشك یا پرستار به اندام كودك شما دست بزند، قبل از رفتن به مطب، او را آماده كنید. به او بگویید كه دكتر یا پرستار می‌خواهد با نگاه كردن و دست زدن به بدن تو، از سلامتت مطمئن شود و در تمام مدت، من هم در اتاق پیش تو هستم.
كودكان به منابع اطلاعاتی قابل اعتماد نیاز دارند. آنها باید توانایی این را داشته باشند كه با شما درباره این موضوع حساس صحبت كنند.
همان‌گونه كه هر چیز آموزشی را باید بارها برای كودك تكرار كنید، اطلاعات در مورد جنسیت را هم باید مكررا بیان كنید.
مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس یا رفتن به توالت، برای كودك بیان كنید.بزرگسالانی كه از بچه‌ها سوءاستفاده جنسی می‌كنند، معمولاً از قربانی خود می‌خواهند كه این مساله مانند یك راز پیش آنها بماند. بعضی از كودكان گول خورده و با این افراد هم‌راز می‌شوند و مسائل خود را با آنها در میان می‌گذارند. به فرزند خود اطمینان دهید كه اگر كسی به شكلی نادرست به او دست زد، تقصیر او نیست، بلكه كار آن فرد اشتباه و غیر قانونی بوده و او را از اعتماد به آن فرد و معاشرت با او بر حذر دارید.
برابری جنس مرد و زن را به كودكان نشان دهید. برای دخترها و پسرها به یك اندازه ارزش قائل شوید. مردها و زن‌ها می‌توانند كارهای مشابه انجام دهند. مادر و پدر هر دو می‌توانند از بچه مراقبت كنند و به آنها عشق بورزند. بعضی دخترها فوتبال بازی می‌كنند و بعضی پسرها خاله بازی یا عروسك‌بازی می‌كنند. همه دخترها به هم و همه پسرها به هم شبیه نیستند. هر پسر و دختری خودش باید انتخاب كند كه از انجام چه كاری لذت می‌برد و به چه كاری علاقه ندارد.
منبع:jamejamonline.ir
ارسالي از طرف کاربر محترم :omidayandh



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.