بالاخره شکلات بخوريم يا نخوريم؟

مطالعه‌اي جديد نشان مي‌دهد که خوردن شکلات تيره موجب کاهش فشارخون مي‌شود. اما مقدار دوز روزانه آن که به وسيله پزشک تجويز مي‌شود، آن چيزي نيست که با روياي عاشقان خوردن دسر، سازگار باشد.
سه‌شنبه، 12 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بالاخره شکلات بخوريم يا نخوريم؟

بالاخره شکلات بخوريم يا نخوريم؟
بالاخره شکلات بخوريم يا نخوريم؟


 





 
مطالعه‌اي جديد نشان مي‌دهد که خوردن شکلات تيره موجب کاهش فشارخون مي‌شود. اما مقدار دوز روزانه آن که به وسيله پزشک تجويز مي‌شود، آن چيزي نيست که با روياي عاشقان خوردن دسر، سازگار باشد.
يک قاشق شکلات تيره ممکن است طبق مطالعه‌اي که در مجله انجمن پزشکي آمريکا انتشار يافته، کمک به کاهش فشارخون نمايد. در اين مطالعه محققان دريافته‌اند که مصرف روزانه شکلات تيره با کاهش مختصر فشارخون همراه است، اما قبل از اين که شکلات‌خورها، ذوق کنند بايد يک نکته را قبل از تاييد اين مساله، يادآور شد: دست‌اندرکاران اين تحقيق، محدوديت مصرف روزانه شکلات تيره و تا حد مقداري را توصيه مي‌کنند.»به اين فکر کنيد که فقط يک گاز از شکلات بزنيد و نه اين که يک قالب شکلات را بخوريد!

محققان و شکلات
 

دکتر درک تابرت دکتراي داروساز و استاد دانشگاه کلون در آلمان در يک بررسي اوليه، مقدار 10 گرم از شکلات تيره را هر روز و به مدت دو هفته به داوطلبين اين تحقيق مي‌داد. اين امر با کاهش فشارخون آنها در ارتباط بود اما ضمنا 480 کالري را به رژيم روزانه آنها تحميل مي‌نمود. وي خاطرنشان مي‌کند: «من فکر مي‌کنم که اين 10 گرم شکلات براي اين مدت زمان نمي‌تواند خيلي خوب باشد، زيرا شکلات حاوي مقدار زيادي چربي بوده و به اضافه شدن وزن کمک مي‌کند و از طرفي، مي‌تواند تاثير منفي در فشارخون گذارد.» در مطالعه اخير دکتر درک به داوطلبين، هر روز و به مدت 18 هفته يک تکه شکلات حاوي 30 کالري داده مي‌شد و فشار خون آنها تقريبا 3/0 درجه براي فشارخون سيستولي و 2/0 درجه براي دياستولي کاهش پيدا کرد. محققان اعتقاد دارند اين کاهش مي‌تواند به علت پلي فنول‌هاي موجود در کاکائو باشد که يک ترکيبي شيميايي فراوان در شکلات تيره است که در شکلات‌هاي مشابه شيري يا سفيد يافت نمي‌شود.
اگرچه يک کاهش 3/0 درجه‌اي در فشار سيستوليک ممکن است به نظر چندان موثر نرسد اما ممکن است نقش قابل‌توجهي در کاهش خطر بيماري ايفا نمايد. دکتر تابرت و همکارانش عنوان نمودند که در کل جمعيت بيشتر، چنين کاهشي مي‌تواند منجر به کاهش خطر مرگ ناشي از سکته به ميزان 8 درصد، مرگ ناشي از عروق کرونر به ميزان 5 درصد و نيز کاهش 4 درصد از کل علل مرگ و مير شود.
مزيت بعدي آن است که متقاعد کردن بيماران به خوردن شکلات، تقريبا کاري آسان است. تلاش در جهت کاهش فشار خون، اغلب مستلزم تغييرات بيشتري در شيوه زندگي، همچون کاهش مقدار نمک مصرفي يا افزايش فعاليت‌هاي بدني بوده و بيماران اغلب در تقابل با پذيرش اين موارد جديد هستند. هر چند که اين کار يک چاره کامل براي فشارخون بالا نبوده اما يک گاز از شکلات تيره، عادت مفيدي براي سلامت قلب است که انجام آن بسيار آسان بوده و باب طبع همه است!
دکتر درک تابرت مي‌گويد: ما به دنبال راه بسيار آسان و ساده‌اي بوديم که افراد، فشارخون‌شان را پايين آورند و به نظرمان، با توجه به رايج بودن مصرف شکلات در جامعه، متقاعد کردن افراد براي خوردن يک کم شکلات، آسان است.»
دکتر تابرت اخطار مي‌کند که مردم درصدد آن نباشند که به اين بهانه، مجوز مصرف بيش از حد شکلات داشته باشند و بايد توجه کنند که فقط شکلات تيره خاصيت کاهش فشارخون را دارد و بهترين کار،‌ مصرف متعادل آن است. وي مي‌گويد: «شما با اين مشکل به جايي برخورد مي‌کنيد که شکلات بسيار رايج است اما از طرف ديگر ما از مشکلات چاق شدن نيز آگاه هستيم. بنابراين بايد مراقب اين توصيه‌ها باشيم. ما فقط به افراد توصيه مي‌کنيم که مقدار کمي شکلات تيره بخورند.»

بالاخره شکلات بخوريم يا نخوريم؟

خوبي‌ها و بدي‌هاي شکلات
 

اين يک خبر رسمي است: «شکلات مي‌تواند واقعا براي قلب‌تان خوب باشد.» شکلات حاوي مواد فيتوشيميايي و غني از نظر آنتي‌اکسيدان‌هايي است که به آن فلاونول مي‌گويند اما متاسفانه بسيار پرکالري است و به همين دليل چاق‌کننده است. چهارصد گرم شکلات شيري حاوي حدود 2300‌کالري انرژي است. دکتر لونا ساندون متخصص تغذيه و سخنگوي انجمن رژيم غذايي آمريکا مي‌گويد: «اشکالي ندارد که بعضي اوقات کمي شکلات بخوريم اما هنوز نمي‌توانيم آن را يک غذاي سالم بدانيم. بله، ممکن است مقداري آنتي‌اکسيدان‌هاي مفيد داشته باشد اما هنوز يک غذاي مورد بحث است.»
محققان هنوز فکر مي‌کنند که دانه کاکائو ممکن است موجب بهبود جريان خون و حتي کاهش ايجاد لخته‌هاي خون شود. سرخوپوستان کونا در کشور پاناما که از مصرف‌کنندگان قهار کاکائو هستند، به طور معمول از فشارخون کم و نيز بيماري‌هاي اندک قلبي‌عروقي برخوردارند.
محققان دانشگاه هاروارد متوجه شدند که شکلات‌خورها واقعا يک سال بيشتر از کساني که شکلات نمي‌خورند، عمر مي‌کنند و برعکس باور عموم، شکلات موجب آکنه نمي‌شود. در حقيقت، يک مطالعه، به تازگي نشان‌دهنده بهبود در شکل ظاهري پوست زناني است که شکلات مي‌خورند.

کدام شکلات بهتر است؟
 

شکلات‌هاي تيره بهتر هستند زيرا حاوي فلاونول بيشتر و شکر کمتر نسبت به شکلات‌هاي شيري هستند. کمپاني شکلات مارس که فروش جهاني چشمگيري دارد، نوعي شکلات روشن توليد مي‌کند که فلاونول‌ آن را حفظ مي‌کند و ريزمغذي‌هاي آن حاوي اسيدفوليک و ويتامين‌هاي 6B، 21B، C و E مي‌باشد.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.