کدام ارتودنسي بهتره؟

اين باور در ميان مردم هست که ارتودنسي ثابت از متحرک بهتر است و البته اين موضوع تا حدي درست است. وسايل ثابت در منظم کردن دندان‌ها دقت بيشتري دارد. به همين دليل، وقتي به بيمار درمان با وسيله متحرک (پلاک) تجويز مي‌کنيم، بسياري از بيماران يا والدين مي‌پرسند: «پلاک چه فايده‌اي دارد؟» در اينجا تلاش مي‌کنم به برخي کابردها، محاسن و
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدام ارتودنسي بهتره؟

کدام ارتودنسي بهتره؟
کدام ارتودنسي بهتره؟


 

نويسنده:دکتر فرامرز مجتهدزاده*




 

ارتودنسي ثابت بهتره يا متحرک؟
 

اين باور در ميان مردم هست که ارتودنسي ثابت از متحرک بهتر است و البته اين موضوع تا حدي درست است. وسايل ثابت در منظم کردن دندان‌ها دقت بيشتري دارد. به همين دليل، وقتي به بيمار درمان با وسيله متحرک (پلاک) تجويز مي‌کنيم، بسياري از بيماران يا والدين مي‌پرسند: «پلاک چه فايده‌اي دارد؟» در اينجا تلاش مي‌کنم به برخي کابردها، محاسن و معايب پلاک‌ها اشاره کنم.
خوبي ارتودنسي متحرک اين است که بيمار مي‌تواند پلاک را در صورت بروز مشکل خارج نمايد. ديگر اينکه برداشتن پلاک امکان رعايت بهتر بهداشت را فراهم مي‌کند. برعکس، در وسايل ثابت چنين امکاني وجود ندارد يعني بيمار قادر به خارج کردن آنها نبوده و تميز کردن آنها و دندان‌ها دشوارتر است. امکان برداشتن پلاک مي‌تواند در عين حال يک عيب باشد. خارج کردن پلاک توسط بيماران کودک و نوجوان يا آنها که انگيزه کم و همکاري ضعيف دارند به راحتي امکان‌پذير است. اگر بيمار پلاک را بدون هماهنگي با پزشک و خارج از برنامه از دهان خارج نمايد اثر آن به شدت کاهش مي‌يابد.

کدام ارتودنسي بهتره؟

نکته ديگر در مورد وسايل ثابت اين است که اين وسايل معمولا روي دندان‌هاي دايمي ‌قرار مي‌گيرند و کمتر روي دندان‌هاي شيري به کار مي‌روند. در نتيجه براي سنين پايين‌تر اغلب ناگزير به استفاده از پلاک خواهيم بود. همچنين، با توجه به اينکه پلاک‌ها با ساير بافت‌هاي دهان به غير از دندان‌ها در تماس هستند، احتمال ايجاد تغيير در ديگر بافت‌ها (مثلا استخوان) بيشتر مي‌تواند باشد ولي وسايل ثابت تنها با دندان‌ها تماس دارند و بيشتر انتظار جابه‌جايي دندان‌ها را داريم.
پلاک‌ها در اين موارد کاربرد بيشتري دارند: 1) زماني که بهداشت بيمار ضعيف اما همکاري خوب است. 2) زماني که تغيير و تاثير روي استخوان‌هاي فک مهم‌تر و مقدم بر تغييرات دنداني باشد. 3) زماني که درمان ارتودنسي بايد در حضور دندان‌هاي شيري آغاز شود.

پي نوشت ها :
 

*متخصص ارتودنسي
 

منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.