كمك‌هاي اوليه آسيب‌ ساق‌پا

آسيب‌هاي ساق پا عبارتند از: شکستگي‌هاي استخوان درشت‌ني و نازک‌ني و پارگي بافت‌هاي نرم شامل عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها. شکستگي‌هاي درشت‌ني معمولا در اثر ضربات سنگين روي مي‌دهند. از آنجايي که بافت نرم اطراف...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كمك‌هاي اوليه آسيب‌ ساق‌پا

كمك‌هاي اوليه آسيب‌ ساق‌پا
كمك‌هاي اوليه آسيب‌ ساق‌پا


 





 

آسيب‌هاي ساق پا عبارتند از: شکستگي‌هاي استخوان درشت‌ني و نازک‌ني و پارگي بافت‌هاي نرم شامل عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها. شکستگي‌هاي درشت‌ني معمولا در اثر ضربات سنگين روي مي‌دهند. از آنجايي که بافت نرم اطراف درشت‌ني اندک است، شکستگي به احتمال زياد با توليد زخم همراه خواهد بود. چرخش‌هايي که سبب پيچ‌خوردگي مچ‌پا مي‌شوند، مي‌توانند به شکستگي نازک‌ني منجر شوند.
 

روش کار:
 

1- به مصدوم کمک کنيد تا دراز بکشيد و با دقت، پاي آسيب‌ديده را ثابت کنيد و نگه داريد. اگر زخم باز وجود دارد، با ملايمت آن را برهنه کنيد و خونريزي را درمان کنيد. براي محافظت از محل آسيب، يک لايه پوششي روي آن قرار دهيد.
2- با مرکز اورژانس تماس بگيريد و آمبولانس درخواست کنيد. پاي آسيب‌ديده را با دستان خود نگه داريد تا از جابه‌جايي محل شکستگي پيشگيري کنيد. اين عمل را تا زمان رسيدن آمبولانس، ادامه دهيد.
3- اگر آمبولانس با تاخير به محل مي‌رسد، پاي آسيب‌ديده را به پاي ديگر ثابت کنيد. اندام سالم را در کنار اندام آسيب‌ديده قرار دهيد و باندها را از زير هر دو پا بلغزانيد. باندها را در مناطق مچ و انتهاي پا (1) و سپس زانوها (2) قرار دهيد. دو باند هم در بالا (3) و پايين (4) محل شکستگي اضافه کنيد. بين دو ساق، بالشتک قرار دهيد. با گره زدن در سمت سالم، باندها را محکم ببنديد.

كمك‌هاي اوليه آسيب‌ ساق‌پا

احتياط!
 

اگر مسير انتقال مصدوم به بيمارستان احتمالا طولاني و ناهموار است، بالشتک‌هايي را در سمت خارج پاي آسيب‌ديده (از زانو تا انتهاي پا) قرار دهيد. با استفاده از باندهاي تا شده پهن، مطابق روشي که در بالاي صفحه تشريح شده است، پاها را ثابت کنيد.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط